Hoe kun je kinderen en jongeren met trauma het beste helpen? Ramón Lindauer beschrijft in zijn boek Hulp bij trauma in de kindertijd hoe traumaklachten verholpen kunnen worden, of verminderen. Veel kinderen maken in hun jeugd één of meer schokkende gebeurtenissen mee. Meestal verwerken ze deze ervaringen, maar als dit niet zo is dan kunnen ze traumaklachten ontwikkelen.

Het opvoeden en begeleiden van getraumatiseerde kinderen vraagt veel energie en is niet altijd gemakkelijk. Tegelijkertijd geeft het voldoening als het kind herstelt van de gevolgen van nare ervaringen en het leven weer kan oppakken.

Wanneer een kind is getroffen door een schokkende gebeurtenis, is de natuurlijke reactie van zijn ouders het te willen helpen door troost te bieden en waar mogelijk de gevolgen van het gebeuren weg te nemen. Wanneer volwassenen, als adoptie- of pleegouder, leerkracht of jeugdzorgprofessional te maken krijgen met kinderen die langdurig hebben blootgestaan aan verwaarlozing of andere vormen van kindermishandeling, is hun natuurlijke reactie het kind zorg te bieden die het in staat stelt deze negatieve ervaringen te boven te komen en een zo normaal mogelijk leven te leiden. Misschien wel een van de meest tragische gevolgen van het meemaken van een schokkende gebeurtenis of van chronische negatieve levensgebeurtenissen door kinderen is het ontstaan van misverstanden, die het ouders moeilijk, zo niet onmogelijk maken deze natuurlijke beschermende reacties uit te voeren. Soms omdat het kind geen signalen laat zien van hetgeen het meemaakte, vaker omdat die signalen verwarrend en misleidend zijn. Ouders en verzorgers raken verwikkeld in interacties met hun kind die voor henzelf en voor hun kind steeds negatiever worden. Ten slotte raken zij, zoals Ramón Lindauer beschrijft in deze gids, geblokkeerd in hun vermogen ouderlijke zorg te bieden. En dat terwijl hun kind die zorg juist hard nodig heeft.

Het moet ‘opvoeding plus’ krijgen, zoals Ramón Lindauer het noemt. Als hoogleraar kinder- en jeugdpsychiatrie, gespecialiseerd in de hulp aan getraumatiseerde kinderen en hun gezinnen, heeft Ramón Lindauer heel wat ouders en verzorgers gesproken, die met bovenstaande problemen te maken hebben. Hij heeft gemerkt dat goede voorlichting over de gevolgen van traumatisering en het geven van praktische tips ouders en verzorgers weer in staat stellen hun kind te geven waar het behoefte aan heeft. Deze gids stoelt op de ruime ervaring die Ramón Lindauer heeft opgedaan in de praktijk. Niet alleen worden de gevolgen van traumatisering en de hulp die kinderen nodig hebben toegankelijk beschreven. Er is ook een overvloed aan praktijkvoorbeelden, die voor veel ouders en verzorgers herkenbaar zullen zijn. Deze gids kan daardoor getraumatiseerde kinderen teruggeven wat voor hen het belangrijkst is: ouders en verzorgers door wie ze worden begrepen en die weten hoe ze hen het beste kunnen helpen.

In Hulp bij trauma in de kindertijd leest de belangstellende lezer wat trauma is, wat de gevolgen zijn en wat de opvoeder kan doen om het kind te helpen. Het boek is samengesteld op basis van klinische praktijkervaring en recente wetenschappelijke kennis. Het biedt praktische suggesties om de dagelijkse opvoedstress te verminderen en het herstel van het kind te bevorderen. Ook leerkrachten en professionals in de jeugdhulpverlening kunnen er hun voordeel mee doen.

Paperback – aantal pagina’s: 160 – verschijningsdatum: 10/12/2018 – EAN: 9789401454155 – uitgever: LannooCampus – druk: 1

Categorieën: Boekbespreking
Tags: , ,

Ochtend- of avondeditie

We hebben een gratis mailinglijst.
Abonneer je op onze ochtend- of avondeditie

Reageren is niet meer mogelijk

Menu