• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Achtergronden » Geloof zonder grenzen: het voortbestaan van Boeddha Dhamma in Rusland

Geloof zonder grenzen: het voortbestaan van Boeddha Dhamma in Rusland

22 september 2025 door de redactie Reageer

De drie door het boeddhisme gedomineerde regio’s van Rusland – Boerjatië, Kalmukkië en Toeva – vormen samen de ‘Gouden Driehoek’, ook wel de ‘Heilige Driehoek’ van Boeddha Dhamma in Rusland genoemd. De historische reis van boeddhisten in deze regio’s getuigt van hun veerkracht. Het is opmerkelijk om het voortbestaan van boeddhistische praktijken te volgen tegen de achtergrond van de uitdagingen waarmee zij in het Sovjettijdperk werden geconfronteerd.

Boeddha Dhamma is al meer dan vier eeuwen aanwezig in Rusland, voornamelijk onder drie etnische groepen: de Boerjaten, de Kalmukken en de Toevanen. De Kalmukken, een westerse Mongoolse groep, waren de eersten die zich in het Russische Rijk integreerden. Ondanks hun eerdere bekendheid met boeddhistische tradities, omarmden ze pas aan het einde van de zestiende eeuw formeel de boeddhistische praktijken.

De Boerjaten volgden daarna in het aannemen van het geloof. De Toevanen, die al lang bekend waren met boeddhistische tradities, maakten deel uit van de vazalstaten van China voordat ze bij Rusland werden ingelijfd.

De boeddhistische traditie kreeg in 1741 officiële erkenning in Rusland, toen keizerin Elizaveta Petrovna een decreet uitvaardigde dat de beoefening van Boeddha Dhamma toestond, waardoor het binnen het rijk als een door de staat erkende religie werd ingesteld.

Deze erkenning speelde een cruciale rol in het voortbestaan en de groei van Boeddha Dhamma. In 1764 kregen de Russische boeddhisten toestemming om hun eigen spirituele leider te kiezen. In Boerjatië leidde dit tot de instelling van de titel Banzhida Khambo Lama of Pandito Khambo Lama voor het hoofd van de boeddhisten. Dit waren leiders die officieel door de staat werden erkend.

Het was echter een zware strijd voor de boeddhisten van de Gouden Driehoek, vooral in het begin van de 20e eeuw. In de jaren 1930 had de Sovjetregering het beleid van religieuze onderdrukking ingevoerd, dat gericht was op het bevorderen van staatsatheïsme. Dit beleid werd beschouwd als de meest extreme bedreiging voor de beoefening van boeddhistische tradities in Rusland.

Het was gericht op de vernietiging van boeddhistische instellingen die in deze drie regio’s waren opgericht. In Boerjatië werden tempels, ook wel ‘Datsans’ genoemd, geplunderd en gesloopt. Deze tempels werden genationaliseerd. Daarnaast werden in 1926 boeddhistische scholen gesloten. Onschatbare boeddhistische literatuur, kunstwerken en manuscripten werden verbrand.

In 1929 verloren de lama’s in de regio Boerjatië het eigendom van hun land. Tegen 1940 waren er nauwelijks nog sporen van boeddhistische tempels in deze regio. In Tuva waren er eind jaren twintig bijna 5000 lama’s.

Dit aantal daalde drastisch tot ongeveer 67 in 1937. Hoewel de meeste tempels in de regio Kalmukkië tijdens de Russische Burgeroorlog in 1917 werden verwoest, vernietigde het onderdrukkingsbeleid de resterende religieuze en educatieve instellingen daar.

Bovendien kreeg de boeddhistische gemeenschap ook te maken met uitdagingen van de orthodoxe kerken in het Rusland van die tijd. Het kerkelijk beleid omvatte gedwongen doop en het bestempelen van de Boeddha Dhamma als bijgeloof. Ondanks alle onderdrukking stond de boeddhistische gemeenschap als een feniks uit de as op. Om de onderdrukking tegen te gaan, leverden de boeddhisten gezamenlijke inspanningen om hun patriottisme jegens Rusland te bewijzen. De bijdrage van de Boerjaten als Kozakken bij het bewaken van de grenzen van het Russische rijk onderstreepte hun diepe loyaliteit.

Boeddha Dhamma werd niet alleen gezien als een religie voor de boeddhistische gemeenschap in de Gouden Driehoek, maar bood ook een samenhangend kader waarbinnen hun etnische identiteit kon worden geconsolideerd. In een rijk dat werd gedomineerd door de christelijke orthodoxie, bood het beoefenen van Boeddha Dhamma hen een ruimte om hun erfgoed te behouden.

Na de Tweede Wereldoorlog vond er in de drie regio’s een gestage en gecontroleerde heropleving van de Boeddha Dhamma plaats. In 1945 werd het religieuze beleid enigszins versoepeld, wat leidde tot de wederopbouw van tempels.

In Boerjatië slaagden de boeddhisten erin de regering te overtuigen om een tempel te openen in Ivolginsk en het kloosterleven in Aginsky Datsan te herstellen. De versoepeling van het beleid was te danken aan de bijdrage van de boeddhisten tijdens de oorlog.

In 1946 werd in Ulan-Ude in Boerjatië de Centrale Spirituele Raad van Boeddhisten opgericht. Deze instelling was de officiële boeddhistische organisatie in de Sovjet-Unie.

Vanaf het einde van de jaren tachtig vond een meer gestructureerde en serieuze heropleving plaats. In 1988 begon de heropleving in Kalmukkië met de registratie van de eerste lokale boeddhistische groep. In 1991 werd de Kalmukse Boeddhistische Federatie opgericht.

Na de val van het communisme en in de sfeer van het uiteenvallen van de Sovjet-Unie, was de ontwikkeling van Boeddha Dhamma verder gevorderd in de regio’s Boerjatië en Kalmukkië. In beide regio’s waren krachtige spirituele leiders aanwezig. Onder leiding van deze spirituele leiders kon de boeddhistische gemeenschap daar tempels herbouwen, instellingen oprichten en nieuwe generaties monniken opleiden om de boeddhistische tradities voort te zetten.

In vergelijking met deze twee regio’s verliep de heropleving in Tuva trager. Dit kan worden toegeschreven aan het gebrek aan spirituele leiders. Als onderdeel van de heroplevingsinspanningen in Tuva werd in 1993 een groep studenten naar India gestuurd voor een hogere opleiding in Boeddha Dhamma. Ondanks het verschillende tempo van hun heroplevingsinspanningen, ondersteunden de drie regio’s van de Gouden Driehoek elkaar bij de verspreiding van Boeddha Dhamma.

De boeddhistische gemeenschap in al deze drie regio’s is erin geslaagd een veerkrachtig netwerk op te bouwen. Hun voortdurende inspanningen voor herstel zijn vandaag de dag nog steeds zichtbaar, aangezien deze regio’s internationale conferenties blijven organiseren die boeddhistische gemeenschappen uit verschillende delen van de wereld samenbrengen.

Het Internationale Boeddhistische Forum van Rusland organiseert elk jaar conferenties met als doel meer inzicht te krijgen in de boeddhistische cultuur, filosofie en praktijk in de hedendaagse tijd, de internationale banden tussen boeddhisten te versterken en samen te werken met boeddhistische organisaties over de hele wereld. De derde editie van het Internationale Boeddhistische Forum staat gepland van 25 tot 28 september 2025 in de stad Elista in Kalmukkië.

Bron Pressrelease

Categorie: Achtergronden, Boeddhisme Tags: Rusland

Lees ook:

  1. Taigu – Percepties over Palestina, een essay voor boeddhisten
  2. Boeddhisten Rusland doorstonden vervolging en zuivering
  3. “Boeddhistische diplomatie” en China’s steun aan de Russische agressie tegen Oekraïne
  4. India organiseert tentoonstelling van relikwieën van Boeddha in Rusland

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Lees Interacties

Geef een reactie Reactie annuleren

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie gegevens worden verwerkt.

Primaire Sidebar

Door:

de redactie

 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 10 september 2025
    Van Zelfcompassie naar Compassie
  • 11 september 2025
    De Geest in Ontspanning en Rust
  • 16 september 2025
    Introductiecursus zenmeditatie
  • 23 september 2025
    The mandala of the five buddhas
  • 23 september 2025
    Meditatieavond met de boeddhistische non Yangdzom
  • 24 september 2025
    Online lezingenserie: Universele Wijsheid ontdekken in jezelf (2)
  • 24 september 2025
    Rigpa Woensdag - Inspiraties uit het Tibetaanse boek van leven en sterven
  • 25 september 2025
    Cursus introductie meditatie en mindfulness in Afferden (GLD) - 4. Het doel van meditatie in boeddhistische psychologie
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Van wie is jouw huis? De mythe van de eigen woning

    Hans van Dam - 21 september 2025

    Hoe je van je huis afkomt zonder het te verkopen; eigendom in het licht van afhankelijk bestaan (pratitya samutpada).

    Wat is ethiek? 25 voorschriften uit 5 wereldreligies en wat ze hebben opgeleverd

    Hans van Dam - 11 september 2025

    Het jodendom, het christendom, de islam, het boeddhisme en het hindoeïsme zijn duizenden jaren oud. Ze hebben in hun lange historie alle denkbare middelen ingezet om moreel gedrag te stimuleren en af te dwingen. Waaronder middelen die volledig tegen de eigen moraal ingingen, zoals de Inquisitie, de fatwa, de heilige oorlog, de kruistocht. Wat heeft het opgeleverd? Heeft het wat opgeleverd?

    Ardan, van zenleraar tot brugwachter – ‘Je opent de brug en je sluit ‘m weer. Bijna zen.’

    Ardan - 9 augustus 2025

    'Ik wil mezelf niet opzadelen met titels. En bovendien zei me de titel 'zenleraar' niet zoveel. Was ik nu anders geworden? Kon ik nu beter mensen begeleiden dan daarvoor? Het klopte voor mij niet. Datgene wat mij het meest gebracht had, namelijk die vrije vrouw/man zonder titel liep nu met een titel rond. En dat beviel me niks.'

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Geschiedenis als wapen deel 1

    Kees Moerbeek - 20 april 2025

    President Vladimir Poetin zei in 2014: ‘Onze collectieve herinnering bepaalt onze cultuur, onze geschiedenis en onze tegenwoordige tijd. En onze toekomst zal worden gevormd aan de hand van onze historische ervaring.’ Hij is het zelf die actief deze herinnering en ervaringen vorm geeft en propageert. Ivo van de Wijdeven schrijft dat in de Sovjettijd er nog werd gegrapt dat het land een zekere toekomst had, maar een onvoorspelbaar verleden. Onder Poetin is Ruslands geschiedenis als in beton gegoten. Er is maar één historische waarheid en deze is verankerd in de grondwet en de Nationale Veiligheidsstrategie.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Het jaar 2025 – dag 260 – lachen
    • Geloof zonder grenzen: het voortbestaan van Boeddha Dhamma in Rusland
    • India organiseert tentoonstelling van relikwieën van Boeddha in Rusland
    • Epiloog – De ziel en de chip
    • Menno – zen (2)

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.