• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Achtergronden » Verkiezingen 2017 – Hou vast aan je idealen.

Verkiezingen 2017 – Hou vast aan je idealen.

25 februari 2017 door Marieke de Groot

Op vijftien maart 2017 gaan we in Nederland naar de stembus om een Tweede Kamer te kiezen. De verkiezingen zijn spannender dan ooit. Kiezen we voor populisme of voor normen en waarden? En waardoor laten we onze keus bepalen? Hoe kiezen boeddhisten? Zijn ze politiek geëngageerd? In deel acht  van deze serie over het stemgedrag van boeddhisten in Nederland,  breekt Marieke de Groot een lans voor de Partij voor de Dieren. Wilt u ook een politieke partij onder de aandacht van onze lezers brengen, en de kenmerken waarin u zich als boeddhist herkent, mail dan uw tekst van maximaal 700 woorden naar redactieboeddhistischdagblad@upcmail.nl

Dat ik een lans breek voor Partij voor de Dieren staat als paal boven water. Marieke de Groot stond een aantal jaar geleden op de kandidatenlijst van deze partij. Mocht mijn naam nu net dezelfde zijn en men mij kennen als grote dierenvriend en eeuwige vegetariër. Enkele familieleden en vrienden hebben toen op ‘mij’ gestemd: blijkbaar keken zij niet raar op van mij als zogenaamde kandidaat bij de PvdD. Raar opkijken doe ik zelf wel: absoluut niet vanwege de partij, maar vanwege de politiek: al dat geschreeuw – het is niet aan mij besteed. Wel bewonder ik de kritische stem van Marianne Thieme te midden van al het geschreeuw – de stem die aanroept tot eerlijkheid en vasthoudendheid: “Hou vast aan je idealen”!

“Ja, maar we kunnen toch niet idealistisch zijn in deze tijd? We hebben te maken met een narcistische Trump, een wankelende EU en terroristische dreiging. We zijn herstellende van een economische crisis en dan wil Marianne dat we verder kijken dan ons neus van eigenbelang lang is? Moeten we nu gaan nadenken over toekomstige generaties en het wel en wee van dieren of milieu? Mochten we alsnog een tegengeluid willen bieden tegen het overheersende rechtse gevaar, laten we dan tactisch stemmen: D66 of GroenLinks.” Ook heb ik dat stemmetje in mij wat zegt dat ‘tactisch’ verstandig is.

Gelukkig hoor ik steeds Marianne zachtjes in mijn oor fluisteren: “Hou vast aan je idealen”. Haar boodschap is heel duidelijk. “Oja!”, denk ik dan, “Waar waren we zonder idealen?” Laten we niet vergeten dat dankzij de eerlijkheid en vasthoudendheid van de oprichters van de PvdD, dit de eerste partij ter wereld is die parlementair gekozen is, maar niet mensbelangen, maar het belang van een gezonde wereld vooropstelt. De PvdD is vertegenwoordigd in de Eerste Kamer, Tweede Kamer, het Europees Parlement en de Gemeenteraad. Dat noem ik een knap staaltje… idealisme?

Door te twijfelen over wat verstandig is en mijn idealen, ben ik niet meer eerlijk naar mijzelf toe. Eerlijk zijn over wat mijn waarden zijn, is toch het beginsel van eerlijke spraak, een van de vijf trainingsregels van het boeddhisme? Dit inzicht is een opluchting. Ik mag van mijzelf gewoon op de PvdD stemmen, zelfs wanneer dat betekent dat mensen erom lachen. Ze nemen de partij niet serieus: wie stemt er nu op een partij enkel voor dieren?

Is de naam dan verkeerd gekozen? De partij staat voor veel meer dan alleen dierenwelzijn alleen kijkt men vaak niet verder. Hoe zit dat als we nu eens bevooroordeeld naar andere partijen kijken? Partij van de Arbeid: wat voor arbeid? Staan ze soms voor arbeid, als in het creëren van werkvoorziening? En voor wie dan? Partij voor de Vrijheid: wat is vrijheid eigenlijk? En voor wie dan? CDA: Zelf binnen het Christendom zijn zoveel tinten grijs. Een naam alleen zegt niks, de waarden achter de naam wel.

In mijn ogen is partij voor de dieren heel duidelijk in haar naam: dieren. Het dier is een representatie van diegenen en datgene wat zelf geen stem kan geven: dieren, de toekomst, fossiele brandstoffen, personen zonder stemrecht, personen die een andere taal spreken, mensen die minder hard (kunnen) schreeuwen. De partijnaam weerspiegelt de inzet zich voor meer dan alleen ons kortstondige eigenbelang voor de komende vier jaar. De partij kijkt binnen de politiek naar het totaalplaatje: wat betekent een bepaalde verandering voor anderen? Wat zijn de consequenties van beslissingen voor datgene en diegenen die dit zelf niet kunnen aangeven? Marianne geeft een kritische stem aan alles wat zelf geen stem uit kan brengen. Nobel en noodzakelijk tussen al het geschreeuw in de kamer. Als boeddhist zijnde proberen wij ons niet onder te dompelen in onwetendheid ten behoeve van ons eigenbelang, maar proberen we zo bewust mogelijk te zijn van de gevolgen van ons handelen op de wereld om ons heen.

Ik breek een lans voor Partij voor de Dieren, omdat de partij binnen de politiek een verpersoonlijking is van mijn waarden als boeddhist. Eerlijke spraak, vrijgevigheid naar anderen, het niet nemen van levens en het bewust zijn van ons effect op anderen en onze omgeving. Zoals de boeddhist compassie heeft en metta wenst aan al het leven, zo beoefent de PvdD de politiek voor hen met en zonder stem. Wat een boeddhist en de PvdD verbindt is verbondenheid met anderen en in deze tijd van enorme verdeeldheid, breng ik daar graag mijn stem voor uit.

Categorie: Achtergronden, Politiek Tags: PvdD, stemmen, verkiezingen 2017

Lees ook:

  1. Verkiezingen 2017 – Partij kiezen voor de Dierbaren
  2. Terugblik verkiezingen 2017 – Partij kiezen voor de Dierbaren
  3. Verkiezingen 2017 – Het roofkapitalisme wordt op zijn plek gezet
  4. Verkiezingen 2017 – recht op zelfbeschikking een van de belangrijkste burgerrechten

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Lees Interacties

Reacties

  1. Frans-Jozef zegt

    26 februari 2017 om 08:41

    Dat schrijf je hier heel erg goed en mooi op Marieke! Bedankt. Fijn om mijn eigen gevoel terug te lezen.

  2. Jacob zegt

    26 februari 2017 om 09:03

    Toch vind ik de naam wat ongelukkig gekozen: de onschuld zou misschien beter zijn want hier vallen ook de kinderen, vluchtelingen, bomen, dieren en wat niet al die/wat zelf geen stem heeft om invloed te hebben.

  3. Jacco zegt

    27 februari 2017 om 17:32

    Op zich een mooie suggestie Jacob.

    Maar zouden ‘we’ ons in dat geval niet (bijvoorbeeld) weer kunnen gaan afvragen of de naam impliceert dat de partij níet de rechten erkent van alle levende wezens die zich ooit wel ergens ‘schuldig’ aan hebben gemaakt…? En mocht dat inderdaad het geval zijn, zou jij er dan nog op stemmen…?

    ;-)

    Maar los van dat, probeer je eens voor te stellen dat er wereldwijd politiek wordt bedreven vanuit een collectief (menselijk) bewustzijn dat de rechten van alle dieren (dan wel diersoorten) als een volledig vanzelfsprekend iets beschouwt…

    Heb je het plaatje voor je?

    Probeer met dat plaatje voor ogen dan nu eens te bekijken of het vanuit een dergelijk collectief bewustzijn überhaupt nog denkbaar is dat niet tegelijkertijd ook de rechten van alle overige levende wezens (kinderen, vluchtelingen, bomen en verder natuurschoon, en voor mijn part ook gelijk eventueel door motorpech op aarde gestrande aliens) als een volledig vanzelfsprekend iets zou worden beschouwd.

    ;-)

    En trouwens, zou er dan eigenlijk nog wel zoiets kunnen bestaan als (politieke en/of economische) vluchtelingen…? Of zelfs maar zoiets als landsgrenzen die als doel hadden om zich (van waar naar waar dan ook, en om welke reden dan ook) verplaatsende mensen te weren…?

    Oorlog…?
    Milieuvervuiling…?
    Ongebreideld kapitalisme…?
    Enigerlei andersoortige verrijking ten koste van iets of iemand anders nu en/of in de toekomst…?
    Gebrek aan vrijheid…?
    Nog verdere wensen…?

    ;-)

    Vind je de naam nu nog steeds wat ongelukkig gekozen…?

    En vind je dat iemand die zou zeggen dat dit niet kan, of die ‘niet in zo’n wereld gelooft’, of zelfs ook maar iets minder vergaande idealen heeft jou desondanks best zou mogen vertegenwoordigen als (politiek) leider…? Of zelfs maar voor jou mag spreken en richting bepalen..?

    Even voor mijzelf sprekende acht ik die laatste gedachte in feite simpelweg onacceptabel. En daarom is ook voor mij de PvdD eenvoudigweg de enige reële optie. ;-)

  4. Rob van der Niet zegt

    28 februari 2017 om 10:30

    Jammer genoeg wordt er nog altijd veel tijd besteed aan discussie over de naam van de Partij voor de Dieren. Het is in mijn ogen belangrijker om de ideeën, idealen, waarden en voorgenomen maatregelen van de partij onder de loep te nemen. En dat heb je prachtig gedaan Marieke! Ik ben boeddhist, christen, moslim, hindu, pastafari noch bahá’i; ik ben slechts dier (van de menselijke soort), maar ik herken me wel in veel waarden uit genoemde (en ongenoemde) levensopvattingen. En in die van de Partij voor de Dieren.

Primaire Sidebar

Door:

Marieke de Groot

Marieke de Groot (1989) is cultureel antropologe, stresscounselor en online-marketeer in de (bewuste) voedingswereld. Sinds 2010 beoefent zij bij Triratna Boeddhistische Beweging. 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 10 februari 2025
    Zen Spirit studiegroep 'Het verborgen licht'-vanaf 10 februari 2025
  • 2 mei 2025
    Phowa Studieweek
  • 9 mei 2025
    Seminar Tenzin Wangyal Rinpoche
  • 12 mei 2025
    Maandagochtend meditatie in Amsterdam-West
  • 13 mei 2025
    Verdiepingsbijeenkomst Hand in hand met de Boeddha
  • 13 mei 2025
    Dinsdagavond op even weken samen mediteren in Almere Buiten
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Weet jij wat een anker is? Test jezelf!

    Hans van Dam - 2 mei 2025

    Deel 3 van een 5-delig dwaalgesprek over de mystieke roos.

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Geschiedenis als wapen deel 1

    Kees Moerbeek - 20 april 2025

    President Vladimir Poetin zei in 2014: ‘Onze collectieve herinnering bepaalt onze cultuur, onze geschiedenis en onze tegenwoordige tijd. En onze toekomst zal worden gevormd aan de hand van onze historische ervaring.’ Hij is het zelf die actief deze herinnering en ervaringen vorm geeft en propageert. Ivo van de Wijdeven schrijft dat in de Sovjettijd er nog werd gegrapt dat het land een zekere toekomst had, maar een onvoorspelbaar verleden. Onder Poetin is Ruslands geschiedenis als in beton gegoten. Er is maar één historische waarheid en deze is verankerd in de grondwet en de Nationale Veiligheidsstrategie.

    Jaloerse goden te slim af – de geschiedenis de baas…?

    gastauteur - 13 april 2025

    Hongersnood in een hermetisch afgesloten kuststrook die onwillekeurig aan de vernietigingskampen van weleer doet denken, besmet met meer dan een zweem van genocide… Regeert Adolf Hitler over zijn graf heen? Want bestaat Israël niet bij diens gratie? Zou zonder die bittere nazi-erfenis Palestina als land van drie monotheïstische religies niet nog gewoon zo heten? Is de grond er niet vervloekt, juist door godsdiensten die, gevoed vanuit één fictieve bron, vervolgens als protestbeweging steeds in chronologische volgorde aan haar voorgangster ontspruiten, waarmee de kiem voor een eeuwigdurende vete om de absolute waarheid is gelegd? En claimt niet elk van deze broeder- of zusterstromingen dat stuk met hun aller bloed doordrenkte aarde, aanvankelijk voor Abrahams JHWH, vervolgens voor Jezus’ Vader en ten slotte voor Allah – drie godheden die, in verbitterde onderlinge jaloezie verwikkeld, strijden niet alleen om religieuze hegemonie, maar ook om de profane en politieke macht?

    Wat is quiëtisme?

    Hans van Dam - 27 maart 2025

    Over het stillen van de wil.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Het pad uit het woord
    • Het jaar 2025 – dag 128 – eigen vrijheid eerst
    • Boeken – De Vallei van Troost
    • ‘Gebruik de rechter niet als zondebok voor falend beleid’
    • Boeddha’s pleegmoeder is een voorbeeld voor boeddhisten op Moederdag

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.