• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Achtergronden » Gooood-evening! boeddhisten in de Lage Landen – 11 april 2016

Gooood-evening! boeddhisten in de Lage Landen – 11 april 2016

11 april 2016 door Joop Ha Hoek

Hoe gemakkelijk vraag je niet aan een buurman of je zijn boormachine, grasmaaier of trapje even mag lenen. Niemand kijkt daar vreemd van op. Het wordt zelfs trendy dat niet alle mensen in een straat een eigen boormachine bezitten, maar dat meerdere mensen in die straat daar gebruik van maken. De een heeft een boormachine, de ander is handig met het zetten van een schutting of kookt altijd te veel. In Twente en de Achterhoek waar Chef woonde, heet dat noaberschap, buren staan elkaar met raad en daad bij. Tijdens hun leven en bij dood.

In België dienden twee politieke partijenbegin dit jaar een wetsvoorstel in dat het weggeven van vakantiedagen mogelijk zou maken aan mensen die daar een grote behoefte aan hebben. Ze lieten zich inspireren door de Franse sinds 2014 bestaande Wet Mathys. Die wet is genoemd naar een jongen die vier jaar tegen kanker vocht. Zijn vader wilde zoveel mogelijk bij zijn kind zijn, maar had al zijn vakantiedagen al opgebruikt. Zijn collega’s deden hem toen 170 dagen cadeau.

De Franse wet geeft een strikte omschrijving van de omstandigheden waaronder vakantiedagen kunnen worden weggeschonken. Het moet gaan om kinderen die zoals Mathys langdurig en ernstig ziek zijn.

In het eerste jaar nadat de wet werd ingevoerd werd in vijftien bedrijven een beroep gedaan op de regeling. De vraag is minimaal. Belangrijker is de solidariteitsgedachte die er achter zit. Je laat mensen niet in de kou staan. Dit is de zogenaamde participatiesamenleving in volle glorie. Het was de Nederlandse koning Willem-Alexander die in 2013 bij het uitspreken van de Troonrede deze vorm van solidariteit voor het eerst breed bekendmaakte.

‘Van iedereen die dat kan, wordt gevraagd verantwoordelijkheid te nemen voor zijn of haar eigen leven en omgeving. Wanneer mensen zelf vorm geven aan hun toekomst, voegen zij niet alleen waarde toe aan hun eigen leven, maar ook aan de samenleving als geheel. Zo blijven Nederlanders samen bouwen aan een sterk land van zelfbewuste mensen. Een land met een compacte en krachtige overheid, die ruimte geeft en kansen biedt waar het kan en beschermt als dat nodig is, zodat niemand tussen wal en schip raakt’.

Nou is er op die krachtige Nederlandse overheid veel af te dingen met tienduizenden daklozen, florerende voedselbanken en anderhalf miljoen mensen die nauwelijks rond kunnen komen. Maar het idee om bij een terugtrekkende overheid meer voor elkaar te zorgen spreekt Chef aan.

Critici zeggen dat een participatiesamenleving alleen mogelijk is als er wat te delen is. Een potje soep, gereedschap, het aanleggen van een speeltuintje. Als je een ziek kind hebt en je bent zzp’er of je werkt in een klein bedrijfje, dan is het gedaan met de solidariteit. Noaberschap kan nooit de zorgtaak van de overheid vervangen. Al zou die dat wel al te graag willen.

De gedachte en de praktijk om zonder dwang of opdracht elkaar bij te staan, contacten met elkaar te leggen, te klussen, te lachen en te huilen, wie kan daar op tegen zijn? Dat heet toch samen leven.

 

 

 

Categorie: Achtergronden Tags: kuudmurning, samen leven

Lees ook:

  1. Goooodmorning! boeddhisten in de Lage Landen – 31 december 2015
  2. Gooood-evening! boeddhisten in de Lage Landen
  3. Gooood-evening! boeddhisten in de Lage Landen – 12 april 2016
  4. Gooood-evening! boeddhisten in de Lage Landen – 26 mei 2016

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Lees Interacties

Reacties

  1. Maris Vallhoff zegt

    12 april 2016 om 14:38

    Prachtig het streven naar een wereld ,van mensen die voor elkaar zorgen .
    Sinds 12 jaar woon ik in Frankrijk en ervaar dat mensen hier vanuit de basis hebben geleerd om te delen en met respect met elkaar om te gaan.
    Naar kleine kinderen word geluisterd en kinderen zijn ook correct naar ouderen.
    Dit is de basis voor ieder mens . Respect voor elkaar voor de natuur voor de omgeving. Het is makkelijker als je opgroeit in de natuur , om zo te ontwikkelen, daar ben ik van overtuigd . De prikkels in de stad hebben zichtbaar invloed op de ontwikkeling ,zowel in possitievee als negatieve zin. Maar de stadse Fransen vanuit Marseille Lyon Parijs , ze komen hier om te onthaasten. Genieten van de natuur ,zijn beleefd , zetten hun wandelschoenen uit vrije wil in de hal en de kindjes , al zijn ze nog zo klein genieten samen met hun ouders van hun diner in de avond.
    Bijzonder ?? Nee respect !
    Enne Alexander de Franse mensen hebben veel meer vakantiedagen als de Nederlandse mensen . Geef ieder wat meer ruimte om te leven!

Primaire Sidebar

Door:

Joop Ha Hoek

Joop Ha Hoek, volger van de dhamma en redacteur. 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 12 augustus 2025
    Boeddhisme en meditatie (kennismakingscursus)
  • 15 augustus 2025
    Zomerretraite Wat kalmte biedt
  • 16 augustus 2025
    Liefdevolle vriendelijkheid cultiveren
  • 19 augustus 2025
    Boeddhisme en meditatie (kennismakingscursus)
  • 20 augustus 2025
    The wild orchid of the heart
  • 22 augustus 2025
    Boeddhistische retraite - Hoe het hart ontwaakt
  • 23 augustus 2025
    Mindfulness: de zachte leraar, die elk gevoel transformeert
  • 26 augustus 2025
    Boeddhisme en meditatie (kennismakingscursus)
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Ardan, van zenleraar tot brugwachter – ‘Je opent de brug en je sluit ‘m weer. Bijna zen.’

    Ardan - 9 augustus 2025

    'Ik wil mezelf niet opzadelen met titels. En bovendien zei me de titel 'zenleraar' niet zoveel. Was ik nu anders geworden? Kon ik nu beter mensen begeleiden dan daarvoor? Het klopte voor mij niet. Datgene wat mij het meest gebracht had, namelijk die vrije vrouw/man zonder titel liep nu met een titel rond. En dat beviel me niks.'

    Deconstructie van het godsbeeld van Pseudo-Dionysius

    Hans van Dam - 23 mei 2025

    Over het verschil tussen weten-wat-niet en niet-weten.

    De wolk van niet-weten

    Hans van Dam - 22 mei 2025

    Over beeldloze mystiek en mystiekloze beelden.

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Geschiedenis als wapen deel 1

    Kees Moerbeek - 20 april 2025

    President Vladimir Poetin zei in 2014: ‘Onze collectieve herinnering bepaalt onze cultuur, onze geschiedenis en onze tegenwoordige tijd. En onze toekomst zal worden gevormd aan de hand van onze historische ervaring.’ Hij is het zelf die actief deze herinnering en ervaringen vorm geeft en propageert. Ivo van de Wijdeven schrijft dat in de Sovjettijd er nog werd gegrapt dat het land een zekere toekomst had, maar een onvoorspelbaar verleden. Onder Poetin is Ruslands geschiedenis als in beton gegoten. Er is maar één historische waarheid en deze is verankerd in de grondwet en de Nationale Veiligheidsstrategie.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • De ziel en de chip – deel 4: De paradox van verbinding
    • Goff – fabels voor fabeldieren (15) – zwaluw
    • Jan Veenendaal – Geen dood, geen vrees (10) – Overgave, vrij zijn
    • Dagopening
    • Het jaar 2025 – dag 223 – rust

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.