Peter Leslie uit Breda is winnaar van de Nationale Compassieprijs 2014. De Compassieprijs staat dit jaar in het teken van Jeugd en Compassie. Yogadocent Peter Leslie wint de prijs met ‘Project Mindlab’: een lesprogramma voor jongeren over het ontwikkelen van compassie, dat hij aanbiedt op het Orion Lyceum in Breda.
Met het Project Mindlab maakt Leslie bij jongeren het compassievuur wakker, aldus het juryrapport. “In een tijd waarin presteren en excellent onderwijs steeds meer aandacht krijgen, is het waardevol dat leerlingen stilstaan bij de rol die zij in de samenleving willen en kunnen vervullen. Peter is een inspiratiebron voor en katalysator van veel scholieren en initiatieven.”
Dankbaar en trots
Peter Leslie (op de foto tweede van rechts): “Ik voel me dankbaar en trots. Deze prijs is niet alleen mijn werk: heel veel mensen hebben mij geïnspireerd en het mogelijk gemaakt dat ik dit project kan doen. Ik ben zo trots op iedereen, met name mijn studenten van het Orion Lyceum. Ook zij hebben deze prijs verdiend door hun inzet tijdens de lessen. Door hun nieuwsgierigheid naar wat het is om mens te zijn. En door hun inzet om activiteiten rondom het thema compassie te organiseren.”
Liefde en compassie
De Compassieprijs bestaat uit een compassielamp en een bedrag van 1.000 euro Met de geldprijs wil Peter Leslie een stichting in het leven roepen rond Project Mindlab. “Mijn wens is dat Project Mindlab zich als een olievlek verspreidt door heel Nederland. Hiermee wil ik een bijdrage leveren aan een meer compassievolle en liefdevolle samenleving.“
Voor de organisatie tekenen jaarlijks wisselende lokale compassiebewegingen. De uitreiking in 2014 was in handen van de Gudula Foundation en de KomPassie groep in Lochem.
Project Mindlab ontwikkelt en biedt onderwijsprogramma’s en workshops op het gebied van Mindfulness en ‘character development’ voor het middelbaar en hoger onderwijs.
Wie ben ik?
Wat maakt mij gelukkig?
Hoe is mijn relatie met de ander en mijn wereld?
Wat is een zinvol leven?
Project Mindlab zegt studenten én docenten te helpen antwoorden te vinden op deze en andere belangrijke levensvragen. Daarvoor gebruikt ze beproefde Mindfulnesstechnieken, filosofische discussie en (wetenschappelijke) onderzoek.
Resultaten Mindfulness.
Studenten:
· Meer inzicht in denk- en gedragspatronen
· Sociaal-emotionele ontwikkeling
· Betere concentratie
· Positief gedrag
· Minder angstgevoelens
Docenten:
· Minder stress
· Helpt burn-out voorkomen
· Vergroot de mogelijkheid om kalm en effectief met studenten te werken
Methode
Behalve met Mindfulnesstechnieken werkt Project Mindlab met de “16 Guidelines for Life”.
De “16 Guidelines for life” bieden praktische tools om meer geluk te ervaren in het leven. Ze helpen ons bewust te worden van hoe we denken, spreken en handelen. En hoe we betekenis geven aan het leven. De richtlijnen zijn gebaseerd op een tekst van de zevende-eeuwse Tibetaanse koning Songtsen Gampo.
De “16 Guidelines for life” wordt volgens de organisatie internationaal gebruikt om mindfulness, compassie, vrede en wijsheid te bevorderen in scholen, in de gezondheidszorg, gevangenissen, de werkplek en thuis.
www.projectmindlab.nl
Marcel zegt
Prachtig initiatief, gefeliciteerd met deze mooie prijs!
Om de uitdaging iets groter te maken is het misschien een idee om dit programma te draaien op een VMBO-school?
Joop Ha Hoek zegt
Of op een universiteit.
Sjoerd Windemuller zegt
Of onder medewerkers in de zorg, bv. de GGZ.
Hella zegt
Heel mooi project!
en zo broodnodig in deze tijd van sociale media en daardoor de onveiligheid onder klasgenootjes.
Graag op iedere middelbare school!