De website De Heus Kidzz, van veevoederbedrijf De Heus, is ongeoorloofde reclame, gericht op kinderen. Zo oordeelt de Reclame Code Commissie (RCC) na een klacht van Varkens in Nood. Bovendien bevat de website misleidende uitspraken, die kinderen een eenzijdig en onjuist beeld geven van de varkensindustrie.
De website De Heus Kidzz richt zich op basisscholieren en schetst daarbij een uiterst positief beeld van de varkenshouderij. Onderwerpen met betrekking tot dierenwelzijn worden nauwlettend vermeden.
Varkens in Nood diende een klacht in bij de RCC wegens misleiding en kindermarketing. Na een zitting op 21 november kwam de RCC afgelopen donderdag met een uitspraak: Varkens in Nood krijgt gelijk op 10 van de 12 klachtonderdelen. De Heus maakt onvoldoende duidelijk dat De Heus Kidzz reclame betreft. Ook beoordeelt de RCC de meeste uitingen als misleidend.
Zo bevat de website onder meer een video die kinderen volgt op een varkenshouderij. Daar zijn varkens te zien met een vrije uitloop naar buiten. De video wekt de suggestie dat alle varkens in de varkenshouderij zo leven, maar in realiteit komt slechts 1% van de Nederlandse varkens ooit buiten.
Frederieke Schouten, directeur van Varkens in Nood: ‘Deze uitspraak bevestigt dat De Heus Kidzz misleidende kindermarketing is voor de varkenssector. Dierenleed en misstanden worden zorgvuldig verdraaid of vermeden. Het verbloemen daarvan is geen oplossing en houdt die problemen juist langer in stand.’
De Heus heeft de misleidende uitspraken inmiddels aangepast en de Nederlandse versie van de video offline gehaald.
Geef een reactie