KLM veroorzaakt bewust meer CO2-uitstoot door passagiers uit andere landen via Schiphol naar hun bestemming te laten vliegen, dat concludeert Milieudefensie. Mede door de focus van KLM op deze omvliegers gaat de luchtvaartmaatschappij tot 6% meer CO2 uitstoten in 2030, in plaats van 48% minder, zoals het klimaatakkoord van Parijs voorschrijft, dat blijkt uit onderzoek van Breda University of Applied Sciences (BUas). Milieudefensie is daarom vandaag met meer dan 100 activistische aandeelhouders in Parijs bij de aandeelhoudersvergadering van Air France – KLM om klimaatvragen te stellen.
‘De uitstoot van 6% méér CO2 in 2030 zorgt ervoor dat KLM nog meer gevaarlijke klimaatverandering veroorzaakt dan ze nu al doen. KLM’s klimaatambities zijn al boterzacht, met een CO2-reductie van 12% in 2030, en nu blijkt uit nieuw onderzoek dat de luchtvaartmaatschappij die in de verste verte niet gaat halen. In plaats van de uitstoot te laten dalen, laat KLM bewust haar uitstoot stijgen en willen ze zelfs meer gaan vliegen, dat is absurd en daarom zijn we in Parijs’, vertelt Winnie Oussoren van Milieudefensie.
Twee keer zoveel CO2-uitstoot
De onderzoekers analyseerden, in opdracht van Milieudefensie, vluchtgegevens van KLM en ontdekten dat een gemiddelde omvlieger verantwoordelijk is voor twee keer zoveel CO2-uitstoot in vergelijking met iemand die rechtstreeks vliegt. Paul Peeters, lector duurzaam transport en toerisme aan BUas: ‘60% van de KLM-passagiers vliegt om via Schiphol en deze groep is verantwoordelijk voor 78% van alle uitstoot van de luchtvaartmaatschappij. KLM kan de CO2-uitstoot terugdringen door het aantal verbindingen, die gebruikt worden voor omvliegers, wezenlijk te verminderen. Dat zal het, voor Nederland belangrijke, directe-verbindingennetwerk niet substantieel schaden. Op basis van detailleerde gegevens over januari 2023 berekenden we dat de luchtvaartmaatschappij tot wel 30% minder CO2 kan uitstoten door zo’n 400.000 minder omvliegers naar Amsterdam te trekken, terwijl het directe-verbindingennetwerk in stand blijft.’
Verdienmodel blokkeert klimaatdoelen
Volgens Milieudefensie blokkeert het verdienmodel van KLM de klimaatdoelen van de luchtvaartmaatschappij. Oussoren: ‘Met goedkope tickets lokt KLM passagiers van over de hele wereld naar Amsterdam, maar dit zorgt voor enorm veel extra uitstoot, geluidsoverlast en gezondheidsschade. Om een voorbeeld te geven: Als de KLM omvlieger een rechtstreekse vlucht van Canada naar India neemt, scheelt dat 11% in de CO2-uitstoot.’
Het onderzoek toont aan dat slechts de helft van de 12% CO2-reductie doelstelling van KLM door concrete maatregelen in het klimaatplan wordt gedekt. Oussoren: ‘KLM gelooft in luchtkastelen zoals een overvloed aan ‘duurzame’ brandstof, een Europees luchtruim en hyperefficiënte vliegtuigen, maar dat is allemaal valse toekomstmuziek. Minder (om)vliegen is dé concrete oplossing om de CO2-uitstoot nu te laten dalen.’
Ujukarin zegt
Heeft weinig met Dharma te maken, dus mijn respons ook ;-)
Dit is rekenwerk a la waar men bij NS hoofdkantoor soms mee kwam, ‘we moeten de verliesgevende sprinters stoppen en focussen op de winstgevende intercities’. Zich niet afvragend waar 50% van de IC-passagiers dan een deel van de reis mee deden…
Alle grote vliegmaatschappijen hebben een verdienmodel dat mede gebaseerd is op overstappers. En omdat de reiziger betaalt voor reis-snelheid, niet afstand, is bijvoorbeeld een ticket Dusseldorf-Amsterdam-Londen goedkoper dan Amsterdam-Londen direct.
Dus hoe men “het aantal verbindingen, die gebruikt worden voor omvliegers, wezenlijk te verminderen” meent te moeten doen zonder dat de prijzen voor de resterende verbindingen een stuk omhoog gaan? En dus precies het tegendeel bereiken van “Dat zal het, voor Nederland belangrijke, directe-verbindingennetwerk niet substantieel schaden. “?
Het gaat mijn pet te boven, sorry. Oftewel het is ongesubstantieerde nonsens, mogelijk ontstaan door mensen zonder kennis van luchtvaart-economie en mogelijk ontstaan vanuit doelbewust verdraaien.
Het is allemaal veel simpeler in het kader van geëngageerd Boeddhisme (google ‘Buddhist Action Month’): ja vliegen is minder gewenst omdat alle indirecte milieuschade niet in de prijs verrekend zit. Dus accijns op kerosine invoeren (wereldwijd!), op allerlei andere vlakken zorgen voor minder vervuiling en dat wat er wel overblijft in de prijs verdisconteren, dat zijn wél passende doelstellingen. En zorgen dat op korte en middellange afstand de trein meer concurrerend wordt (qua prijs wordt ie dat al want de vliegtickets worden duurder met de genoemde maatregelen); dus meer directe internationale treinen en beter op elkaar aansluitende netwerken.
Gaat dit even snel als de maatregelen die Milieudefensie van de daken schreeuwt: neen. Maar ze zijn i.t.t. wat zij stellen een oplossing, geen nonsens…
Met gevouwen handen,