• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Nieuws » ‘Mijn oom is in Chinese gevangenis vergiftigd met de dood tot gevolg’

‘Mijn oom is in Chinese gevangenis vergiftigd met de dood tot gevolg’

8 maart 2017 door de redactie

‘Mijn naam is Nyima Lhamo. Ik kom uit een nomadische familie in Kham Oost-Tibet en ik ben de moeder van een 6-jarige dochter. In juli vorig jaar ondernam ik een gevaarlijke tocht over de Himalaya om uit Tibet te ontsnappen in ballingschap, naar de vrije wereld, met alle risico’s voor de veiligheid van mijn 6-jarige dochter en moeder.

De reden waarom ik mijn eigen leven en dat van mijn familie op het spel zette, is omdat ik de wereld het verhaal wil vertellen van mijn oom, Tenzin Delek Rinpoche, een Tibetaan, die door marteling en slechte medische voorzieningen onder verdachte omstandigheden in een Chinese gevangenis in Tibet overleed. Zijn enige misdaad was zijn geloof in Zijne Heiligheid de Dalai Lama, zijn leiderschapsrol binnen de gemeenschap en zijn werk als een sociale en milieu-verdediger.

Tenzin Delek

Tenzin Delek was een zeer gerespecteerde Tibetaanse lama, die op 12 juli 2015 in zijn dertiende jaar van detentie in de gevangenis overleed. Hij zat een levenslange gevangenisstraf uit, die hem zonder eerlijk proces was opgelegd. De verontrusting over zijn behandeling in de gevangenis en de urgentie van de noodzaak voor zijn vrijlating op medische gronden, was niet alleen aan de orde gesteld door onze familie, maar ook door internationale organisaties. In 2010 ondertekenden 40.000 Tibetanen in Tibet een petitie met het verzoek om zijn vrijlating.

Man van principes

In de gevangenis stuurde mijn oom in het geheim opgenomen berichten waarin hij ons adviseerde om “te stoppen met het berokkenen van leed aan alle levende wezens met inbegrip van kleine insecten, zoals mieren.” Hij legde getuigenis af met te zeggen “de gedachte om anderen te schaden, is nooit bij mij opgekomen.” Hij was een man van principes, die het welzijn van Tibetanen boven dat van hem zelf stelde.

Ik ontsnapte uit Tibet met de hoop dat de internationale gemeenschap, die opkomt voor mensenrechten, vrijheid en gerechtigheid, ervoor zal zorgen, dat wat China mijn oom heeft aangedaan, niet zal gebeuren met een andere onschuldige Tibetanen of welk een individu ter wereld ook.

Mijn oom werd in april 2002 zonder reden gearresteerd uit zijn klooster onder valse beschuldigingen van betrokkenheid bij een bomaanslag in Chengdu. Dit zorgde voor veel verdriet in mijn familie.

Op het moment van mijn oom’s arrestatie was ik pas 12 jaar oud. Ik hoopte dat hij snel zou worden vrijgelaten, aangezien hij in het geheel niets had misdaan. Maar ik had het mis. Mijn oom zat 13 jaar lang opgesloten en blies zijn laatste adem uit in de gevangenis.

De ellende en beproevingen die mijn familie heeft moeten doorstaan sinds de arrestatie van mijn oom is een van de vele voorbeelden van waar familieleden van politieke gevangenen iedere dag mee te maken hebben in Tibet.

Door mijn oom’s inzet voor het behoud van de Tibetaanse culturele identiteit, het behoud van het milieu van Tibet, door zijn uitspraken tegen ongeregelde mijnbouw en indamming projecten, en door het bouwen van huis voor oude mensen, talloze klinieken, en door zijn betrokkenheid bij het opzetten van scholen voor weeskinderen, kreeg hij niet alleen erkenning als geestelijke leider, maar ook als een milieuactivist en sociale activist, die zijn hele leven heeft gewijd in dienst van de belangen en het welzijn van de Tibetanen. Daarom kan ik instaan voor het feit, dat de enige misdaad, die mijn oom heeft gepleegd, zijn leidinggevende rol was in het pleiten voor het recht van Tibetanen op bescherming van hun cultuur en milieu, die in feite ook gewaarborgd zijn in de Chinese grondwet.

Geen recht gedaan

In talloze gevallen hebben de Chinese autoriteiten geen recht gedaan, waaronder de het geval van mijn oom Tenzin Delek Rinpoche. Hem werd een eerlijk proces onthouden, hij kreeg geen vrijlating op medische gronden en uiteindelijk overleed hij onder mysterieuze omstandigheden in de gevangenis en we hebben genoeg redenen om te geloven dat hij was vergiftigd met de dood tot gevolg.

Ik herinner me de dag, het was op 2 juli 2015, tien dagen voor de dood Rinpoche, dat we tot onze verbazing door de gevangenis autoriteiten werden benaderd en ons werd verteld dat we Rinpoche konden bezoeken. Om deze reden vetrokken mijn moeder en tante onmiddellijk naar Chengdu, waar Rinpoche zat opgesloten. Echter, nadat ze daar waren aangekomen, bleven de gevangenis autoriteiten het bezoek 10 dagen lang uitstellen. Op 12 juli, rond 10 uur ‘s avonds werden mijn moeder en tante op de hoogte gebracht van het overlijden van Rinpoche.

Ik werd door mijn moeder gebeld, die me hierover op de hoogte bracht. Ik vertrok meteen naar Chengdu. Toen ik daar aankwam kregen we geen gelegenheid om Rinpoche’s lichaam te zien. Onze herhaalde verzoeken om het lichaam te zien werden genegeerd. Daarom organiseerden mijn moeder, mijn tante en ik met een aantal lokale Tibetanen een protest tegen de autoriteiten en eisten de teruggave van zijn lichaam om ons in staat te stellen de laatste boeddhistische rituelen uit te voeren.

Voor Tibetaanse boeddhisten, als er één ding belangrijker dan het leven, dan zijn het de boeddhistische rituelen, die onmiddellijk na het moment van iemands overlijden moeten worden uitgevoerd. Echter, mijn oom werd deze gelegenheid onthouden.

Hoofd tegen muur

Tijdens onze protesteren sloeg mijn moeder herhaaldelijk met haar hoofd tegen de muur. Het verdriet over de mysterieuze dood van mijn oom, mijn moeder, die zichzelf pijnigde, en mijn huilende dorpsgenoten, waren te veel voor mij om te verwerken en ik overwoog zelfmoord te plegen door mijzelf op te hangen.

Zulke extreme handelingen van mijn moeder en mijzelf brachten de gevangenis autoriteiten ertoe ons in de gevangenis binnen te laten. We dienden bij de Chinese autoriteiten een beroepschrift in met vijf punten en citeerden een bepaling in de wet, die het mogelijk maakt voor families om te pleiten tegen crematie van gevangenen. Tot onze ontsteltenis werd ons beroep niet in overweging genomen en werden we geïnformeerd dat ze zijn lichaam in de ochtend zouden cremeren. Na het zien van het lichaam, kan ik getuigen dat mijn oom in de gevangenis is vergiftigd met de dood tot gevolg.

Ik heb zes redenen om te geloven dat mijn oom is vergiftigd.

In de eerste plaats merkte ik op, dat de lippen van mijn oom zwart waren en zelfs de monniken, die zijn lichaam had schoongemaakt merkten op dat zijn vingers en teennagels ook zwart waren.

In de tweede plaats bleven de gevangenis autoriteiten het opgegeven tijdstip van het overlijden van mijn oom in de gevangenis veranderen, waarbij één versie vermeldde dat mijn oom om 2 uur ‘s nachts overleed, en een andere versie dat hij rond ongeveer 4 uur ‘s nachts overleed.

Ten derde wekt het ernstige verdenkingen dat Chinese autoriteiten niet mijn moeder en tante niet hebben toegestaan om Rinpoche te ontmoeten, ondanks het feit dat de autoriteiten zelf mijn moeder en tante hebben opgeroepen om Rinpoche ontmoeten. Ze bleven het bezoek 10 dagen lang uitstellen.

Ten vierde hebben de Chinese autoriteiten geen enkele medisch document of overlijdensakte overlegd, die hun bewering dat Rinpoche een natuurlijke dood was gestorven, zou kunnen bevestigen.

Ten vijfde weigerden de overheidsfunctionarissen onze oproep om het dode lichaam van Rinpoche 15 dagen lang te bewaren in overeenstemming met de Chinese gevangeniswet.

En tenslotte, in strijd met hun eigen wetten, is noch mijn oom’s lichaam noch zijn as teruggegeven aan mijn familieleden.

Daarom, net als ik reeds heb gezegd in alle bijeenkomsten en tegen alle mensen, die ik heb ontmoet, zeg ik hier nogmaals, dat mijn oom in Chinese gevangenis is vergiftigd met de dood tot gevolg.

Na de dood van mijn oom – verergerde de situatie in mijn dorp verder.

De Chinese autoriteiten bleven mijn oom op verschillende manieren belasteren. Ze deelden pamfletten uit en verspreidden op televisie valse en misleidende informatie door te zeggen “Tenzin Delek is een nep-religieuze leider, een crimineel, en hij was een bedreiging voor de zogenaamde sociale stabiliteit.”

Mijn familie en lokale Tibetanen werden het verboden om traditionele boter lichtjes te offeren en een openbare gebed ceremonie ter nagedachtenis van Rinpoche te organiseren. Lokale Tibetanen werden ook verhinderd om een stoepa ter nagedachtenis aan Rinpoche te bouwen.

Ik heb ook vernomen, dat de autoriteiten in Nyagchuka, een dorp in Lithang, proberen om de reïncarnatie van Rinpoche naar hun hand te zetten, net als de Chinese autoriteiten gedaan hebben in het geval van de 11de Panchen Lama, Gedhun Choekyi Nyima.

Ook zijn foto’s van Rinpoche verboden in mijn dorp. Rinpoche’s persoonlijke bezittingen en alle andere waardevolle spullen zijn in beslag genomen.

Ik spreek hier met de wetenschap dat dit het leven van mijn moeder en mijn 6-jarige dochter in gevaar zal brengen. Maar ik ben bereid om hun leven en mijn leven te riskeren om getuigenis af te leggen van het feit, dat het repressieve beleid van de Chinese overheid in Tibet het leven van de Tibetanen in Tibet ondragelijk maakt.’

Omslagfoto ICT, Nyima Lhamo.

 

 

Categorie: Nieuws Tags: gevangenschap, Tenzin Delek rinpoche, vergiftigd

Lees ook:

  1. Steeds meer Tibetaanse klokkenluiders veroordeeld wegens ‘landverraad’
  2. Naamswijziging straat valt verkeerd bij China
  3. Dalai Lama creëert zijn eigen gevangenis
  4. Tibetaan vrijgelaten uit Chinese gevangenschap

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Primaire Sidebar

Door:

de redactie

 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 10 februari 2025
    Zen Spirit studiegroep 'Het verborgen licht'-vanaf 10 februari 2025
  • 2 mei 2025
    Phowa Studieweek
  • 9 mei 2025
    Seminar Tenzin Wangyal Rinpoche
  • 12 mei 2025
    Maandagochtend meditatie in Amsterdam-West
  • 13 mei 2025
    Verdiepingsbijeenkomst Hand in hand met de Boeddha
  • 13 mei 2025
    Dinsdagavond op even weken samen mediteren in Almere Buiten
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Weet jij wat een anker is? Test jezelf!

    Hans van Dam - 2 mei 2025

    Deel 3 van een 5-delig dwaalgesprek over de mystieke roos.

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Geschiedenis als wapen deel 1

    Kees Moerbeek - 20 april 2025

    President Vladimir Poetin zei in 2014: ‘Onze collectieve herinnering bepaalt onze cultuur, onze geschiedenis en onze tegenwoordige tijd. En onze toekomst zal worden gevormd aan de hand van onze historische ervaring.’ Hij is het zelf die actief deze herinnering en ervaringen vorm geeft en propageert. Ivo van de Wijdeven schrijft dat in de Sovjettijd er nog werd gegrapt dat het land een zekere toekomst had, maar een onvoorspelbaar verleden. Onder Poetin is Ruslands geschiedenis als in beton gegoten. Er is maar één historische waarheid en deze is verankerd in de grondwet en de Nationale Veiligheidsstrategie.

    Jaloerse goden te slim af – de geschiedenis de baas…?

    gastauteur - 13 april 2025

    Hongersnood in een hermetisch afgesloten kuststrook die onwillekeurig aan de vernietigingskampen van weleer doet denken, besmet met meer dan een zweem van genocide… Regeert Adolf Hitler over zijn graf heen? Want bestaat Israël niet bij diens gratie? Zou zonder die bittere nazi-erfenis Palestina als land van drie monotheïstische religies niet nog gewoon zo heten? Is de grond er niet vervloekt, juist door godsdiensten die, gevoed vanuit één fictieve bron, vervolgens als protestbeweging steeds in chronologische volgorde aan haar voorgangster ontspruiten, waarmee de kiem voor een eeuwigdurende vete om de absolute waarheid is gelegd? En claimt niet elk van deze broeder- of zusterstromingen dat stuk met hun aller bloed doordrenkte aarde, aanvankelijk voor Abrahams JHWH, vervolgens voor Jezus’ Vader en ten slotte voor Allah – drie godheden die, in verbitterde onderlinge jaloezie verwikkeld, strijden niet alleen om religieuze hegemonie, maar ook om de profane en politieke macht?

    Wat is quiëtisme?

    Hans van Dam - 27 maart 2025

    Over het stillen van de wil.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Sodis – de virtuele denkster 527
    • Officiële lancering van het herintroductieproject van de Gele Komkommer
    • ‘Politiek signaal’ Veldkamp helpt Palestijnen in Gaza niet
    • B’eter Groene goddelijke salade
    • Jules – Misplaatste geestdrift

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.