• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Nieuws » Wat is boeddhisme, in zes vragen

Wat is boeddhisme, in zes vragen

8 juli 2013 door Paul van Buuren

We kregen mail van Vince. We hopen dat je kunt helpen zijn vragen te beantwoorden.

Ik doe een praktijkgerichte opleiding waarin ik de verschillen van de verschillende geloofsovertuigingen in een presentatie moet kunnen weergeven.
Nu heb ik enkele vragen over het boeddisme die ik niet goed kan beantwoorden. Kunnen lezers van het BD mij daar bij helpen?

Discussiepunt:

  1. Wat is de drijfsfeer van de boeddhisten?
  2. Wie is hun werkelijke leider?
  3. Wat bedoelen ze met nirvana?
  4. Wat gebeurt er volgens hen met de geest van een persoon?
  5. Gaan ze ervan uit dat de beelden een ziel hebben?
  6. Hoe wordt bepaald, of wie bepaalt of je de verlichting hebt bereikt?

Ik ben benieuwd hoe jullie deze vragen zouden beantwoorden. Dat de interpretaties hierover soms ver uiteen lopen maakt het beantwoorden van deze vraag alleen maar interessanter, denk ik.

 

Categorie: Nieuws Tags: antwoord, nirvana, Paul van Buuren, verlichting, vragen

Lees ook:

  1. “Geef toorn op, laat eigendunk varen,”
  2. Zoekmogelijkheid op het BD verbeterd
  3. Ongelovigen in Nederland in de meerderheid
  4. Het pad van een heer van stand

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Lees Interacties

Reacties

  1. jildi mohamad sjah zegt

    8 juli 2013 om 14:13

    Vraag Vince of hij een boek over “het boeddhisme” heeft gelezen en hij het onderwerp al gegoogled heeft.
    Een aantal vragen in de groep gooien levert een gemakkelijk werkstuk op zonder dat je er iets voor hoeft te doen, dat heet het Nieuwe Leren.

    • Robert Keurntjes zegt

      8 juli 2013 om 14:38

      Een boek lezen is in deze de gemakkelijke weg. Stel tien boeddhisten een vraag en je krijgt minstens elf antwoorden.

      • Anne zegt

        8 juli 2013 om 16:23

        Die uitdaging moeten wij maar aannemen denk ik zo. Misschien kunnen we er wel twaalf van maken.

  2. Robert Keurntjes zegt

    8 juli 2013 om 14:35

    Leuke vragen die ongetwijfeld verschillende antwoorden op zullen leveren.
    Hierbij de antwoorden zoals ik meen het begrepen te hebben van de Tibetaanse leraar die het mij verteld heeft.

    1. Boeddhisme begint met de vraag hoe we lijden kunnen voorkomen en geluk kunnen verwerven. Daarmee is de drijfveer van een boeddhist dezelfde als die van ieder mens.

    2. Er is geen werkelijke leider. Verschillende tradities hebben verschillende ‘voorgangers’, maar ook binnen tradities zijn weer subtradities die weer ieder hun eigen voorganger kunnen hebben. Voor Tibetanen is bijvoorbeeld de dalai lama hun leider, maar dat komt ook omdat hij tot voor kort hun politieke leider was. Hij is niet voor iedere Tibetaan de belangrijkste boeddhistische leider.

    3. Nirvana is een staat van geest waar in je geen lijden meer ervaart. Het is, in zekere zin, de tegenpool van samsara. Samsara is onze gewone manier van ervaren waarin we door onze voor- en afkeuren het nooit helemaal zo hebben als we eigenlijk zouden willen (er is altijd wel iets). Het is dus geen andere plek maar een andere manier van ervaren.

    4. Er niet zoiets als DE geest. Bewustzijn is een functie en geen ding. Bewustzijn kan alleen bestaan wanneer er ook iets is dat waargenomen wordt. Daardoor bestaan bewustzijn en het lichaam niet los van elkaar. Het lichaam kan niet functioneren wanneer er geen bewustzijn is en het bewustzijn kan niet functioneren wanneer er geen lichaam, met zintuigen, is.

    Maar omdat ieder moment van bewustzijn het gevolg is van een er aan voorafgaand moment van bewustzijn (de ene gedachte komt voort uit de vorige gedachte), wordt er gesproken van een bewustzijnsstroom. Als ieder moment van bewustzijn veroorzaakt wordt door een ander moment van bewustzijn is er dus geen begin en geen einde (omdat ieder moment ook weer de oorzaak is voor een volgend moment). Daardoor menen de meeste boeddhisten dat er zoiets bestaat als reïncarnatie. Tegenwoordig zijn er ook boeddhisten die niet in reïncarnatie geloven. Reïncarnatie is eigenlijk een raar woord voor het boeddhistische idee, omdat er geen geest is die opnieuw geboren wordt maar een aaneenschakeling van momenten van bewustzijn. Het laatste moment van bewustzijn tijdens het leven zou dan de oorzaak zijn voor het eerste moment in een volgend lichaam. Er zijn verschillende ideeën over hoe dat zou kunnen.

    5. Boeddhabeelden zijn er om je aan Boeddha te herinneren, ze hebben geen ziel.

    6. Uiteindelijk kan alleen de verlichte zelf dat ervaren. Het gaat er vooral om dat je dan de werkelijkheid ervaart zoals die werkelijk is, bevrijd van alle illusies. Al onze ervaringen gaan gepaard met dukkha (lijden of ongemak), alles wat je waarneemt is voortdurend in verandering, alles bestaat op basis van onderlinge afhankelijkheid (kort door de bocht: alles wat je waarneemt is wat het is in relatie tot andere dingen. Een vader is een vader omdat er een kind is, iets is leuk omdat je het graag wilt hebben, als je er vanaf wilt is het niet leuk enz.). Wanneer je die drie dingen niet alleen met je verstand begrijpt, maar ook daadwerkelijk zo ervaart, dan ben je behoorlijk verlicht. Dat kun je bij een ander vermoeden maar nooit zeker weten, vandaar dat alleen jijzelf kunt weten of je de verlichting hebt bereikt of niet.

  3. Anne zegt

    8 juli 2013 om 16:32

    1. Wat is de drijfsfeer van de boeddhisten?
    Mijn drijfveer is vooral controle en meer afstand ten opzichte van mijn emoties, gebeurtenissen en de wereld in het algemeen. Meer beschouwen en me er minder door laten leven.

    2. Wie is hun werkelijke leider?
    Niemand. Ik heb een leraar maar hij is niet mijn leider.

    3. Wat bedoelen ze met nirvana?
    Geen idee. Ik hoop het ooit te ontdekken.

    4. Wat gebeurt er volgens hen met de geest van een persoon?
    Wat bedoel je met geest? Bedoel je wat Robert beschrijft dan ben ik van de reïncarnatie tot nirvana bereikt is.

    5. Gaan ze ervan uit dat de beelden een ziel hebben?
    Welke beelden bedoel je en wat bedoel je met een ziel?

    6. Hoe wordt bepaald, of wie bepaalt of je de verlichting hebt bereikt?
    Verlichting is geen wedstrijd en dus is er geen scheidsrechter voor nodig die de finish aangeeft. Zoals ik het begrijp weet je dat je het bereikt als je het bereikt.

  4. Sjoerd zegt

    8 juli 2013 om 17:30

    Beste Vince,
    Jouw vragen zijn actuele vragen in de boeddhistische gemeenschap. Ieder antwoord is een nieuwe vraag opwerpen.

    1.Wat is de drijfsfeer van de boeddhisten?

    Leven is lijden. Geboren worden, sterven en alles daar tussen is een aaneenschakeling van lijden.
    Boeddhisten/mensen willen verlost worden van hun lijden.

    Kun je wel bevrijd worden zolang je jezelf als boeddhist ziet?

    2.Wie is hun werkelijke leider?

    De boeddha (jouw eigen Boeddhanatuur), de sangha en de dharma.

    Wat zijn al die z.g. leraren, meesters enz. dan?

    3.Wat bedoelen ze met nirvana?

    De ervaring van de bevrijding van jouw lijden als je jezelf mentaal hebt onthecht van jezelf, jouw opvattingen (inclusief de boeddhistische) en jouw materie. Daarbij hoort dat je liefdevol en vriendelijk met de wereld om je heen en jezelf leeft.

    Hoe zit het dan met het lijden van al die anderen om jou heen?

    4.Wat gebeurt er volgens hen met de geest van een persoon?

    Geen lichaam, geen geest! Verander je iets aan het lichaam, dan veranderd de geest. Jouw “geest” is niet meer dan de mentale presentatie van wat wij “het lichaam” noemen en vice versa. Het zijn beiden namen voor het proces waar wij deel van uitmaken.
    Wanneer je echt weet wanneer de lucht die je inademt en de lucht die je uitademt wel of niet bij “jouw lichaam” horen, weet je wat “jouw geest” is.

    Waarom zijn mensen in westen vaak zo positief over het idee van reïncarnatie van “de geest”, terwijl het in Azië juist als gevangenschap in het wiel van het lijden wordt ervaren?

    5.Gaan ze ervan uit dat de beelden een ziel hebben?

    Een beeld is een herinnering. Het beeld van boeddha is eigenlijk het beeld van een Griekse filosoof uit de oudheid, maar het blijft een leuke herinnering als je het “boeddha” noemt.

    Waarom vindt jij een beeld zo belangrijk, als het om jouw Boeddhanatuur gaat?

    6.Hoe wordt bepaald, of wie bepaalt of je de verlichting hebt bereikt?

    Het gaat om de reis en niet om het doel. Er is geen doel. Er valt niets te bereiken en al helemaal geen verlichting.
    Verlichting is de weg en de weg is verlichting.
    Er valt hooguit het een en ander los te laten op deze weg.
    Het verlangen om “verlicht” te worden lijkt me vooral een hindernis op deze reis.

    Is het niet zo dat zolang jij verlicht wil worden, jij je wel erg hecht aan jouw speciale bestaan?

  5. Maria Farinella zegt

    9 juli 2013 om 15:09

    Beste Vince,

    Leuk dat je voor je opleiding deze vraag stelt over het boeddhisme. Mijn ervaring met het boeddhisme is, dat het zo veel omvattend is dat het niet gemakkelijk is om het in 6 vragen te beantwoorden. Zoals je wellicht al weet heeft de historische Boeddha 84.000 leringen (de Dharma) onderwezen aan leken en aan monniken.
    Maar goed ik probeer zo goed mogelijk op jouw vragen een duidelijk antwoord te geven, in de hoop dat dit jou goed op weg kan helpen.

    1.de drijfsfeer van een boeddhist is met name het opheffen van het lijden. Voor de meeste is dit niet alleen zijn eigen lijden, maar ook die van een ander, het Bodhisattva ideaal. Over het opheffen van het lijden heeft de historische Boeddha in zijn eerste toespraak gesproken, namelijk ‘de vier edele waarheden’; het ware lijden, de ware oorzaak van het lijden, de ware opheffing van het lijden en het ware pad tot de opheffing van het lijden.
    2.In de boeddhistische leer bestaat geen werkelijke leider. Je wordt geacht zelf verantwoordelijk te zijn voor je eigen handelen. Maar zoals Robert je al geantwoord heeft, kent het boeddhisme verschillende stromingen. De twee voornaamste stromingen zijn het Therevada en het Mahayana boeddisme. Daarin worden verschillende hoogstaande leraren gerespecteerd om hun wijsheid en het in praktijk brengen van de leer van de Boeddha.
    3.Nirvana of ook wel de ‘verlichting’ is een staat die een persoon kan bereiken door zijn/haar geest zo te transformeren, opdat het geen lijden meer zal ervaren door geboorte, ouderdom en dood.
    4.Zoals Robert al heeft geantwoord bestaat volgens het boeddhisme geen geest. In het boeddhisme heeft men het vaak over bewustzijn. Het bewustzijn is de voorzetting van een eerder bewustzijn, die niet hetzelfde hoeft te zijn als de voorgaande bewustzijn. Door ervaring van voorgaande wedergeboorte kan het huidige bewustzijn anders ervaren worden. Dus veranderlijk.
    5.Beelden hebben volgens het boeddhisme geen ziel. Een boeddha beeld is een manier om je te helpen herinneren aan de Dharma die de Boeddha heeft onderwezen. De historische Boeddha heeft ook gezegd hem niet te eren, maar de Dharma te eren en het zo goed mogelijk in het praktijk te brengen.
    6.Ik denk zelf dat je dit zelf kunt ervaren als je eenmaal de verlichting hebt bereikt. Dat kan niemand anders voor jou bepalen.

  6. Jules Prast zegt

    9 juli 2013 om 19:56

    1. Wat is de drijfsfeer van de boeddhisten?

    Niet bekend.

    2. Wie is hun werkelijke leider?

    De pruimenboom.

    3. Wat bedoelen ze met nirvana?

    Koeienmest.

    4. Wat gebeurt er volgens hen met de geest van een persoon?

    Niet bekend.

    5. Gaan ze ervan uit dat de beelden een ziel hebben?

    Wie?

    6. Hoe wordt bepaald, of wie bepaalt of je de verlichting hebt bereikt?

    Het ruisen van het riet.

    Negeer overigens al het bovenstaande.

  7. Vince zegt

    7 september 2013 om 11:26

    Hallo allemaal.
    Bedankt voor jullie reacties.

    Ik heb deze vragen gesteld omdat ik na het lezen van diverse boeken, steeds weer andere principes en andere inzichten las over dezelfde onderwerpen.

    Nogmaals bedankt allemaal.

    Groet,
    Vince

Primaire Sidebar

Door:

Paul van Buuren

Website-bouwer en oefenboeddhist. 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 10 februari 2025
    Zen Spirit studiegroep 'Het verborgen licht'-vanaf 10 februari 2025
  • 2 mei 2025
    Phowa Studieweek
  • 9 mei 2025
    Seminar Tenzin Wangyal Rinpoche
  • 12 mei 2025
    Maandagochtend meditatie in Amsterdam-West
  • 13 mei 2025
    Verdiepingsbijeenkomst Hand in hand met de Boeddha
  • 13 mei 2025
    Dinsdagavond op even weken samen mediteren in Almere Buiten
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Weet jij wat een anker is? Test jezelf!

    Hans van Dam - 2 mei 2025

    Deel 3 van een 5-delig dwaalgesprek over de mystieke roos.

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Geschiedenis als wapen deel 1

    Kees Moerbeek - 20 april 2025

    President Vladimir Poetin zei in 2014: ‘Onze collectieve herinnering bepaalt onze cultuur, onze geschiedenis en onze tegenwoordige tijd. En onze toekomst zal worden gevormd aan de hand van onze historische ervaring.’ Hij is het zelf die actief deze herinnering en ervaringen vorm geeft en propageert. Ivo van de Wijdeven schrijft dat in de Sovjettijd er nog werd gegrapt dat het land een zekere toekomst had, maar een onvoorspelbaar verleden. Onder Poetin is Ruslands geschiedenis als in beton gegoten. Er is maar één historische waarheid en deze is verankerd in de grondwet en de Nationale Veiligheidsstrategie.

    Jaloerse goden te slim af – de geschiedenis de baas…?

    gastauteur - 13 april 2025

    Hongersnood in een hermetisch afgesloten kuststrook die onwillekeurig aan de vernietigingskampen van weleer doet denken, besmet met meer dan een zweem van genocide… Regeert Adolf Hitler over zijn graf heen? Want bestaat Israël niet bij diens gratie? Zou zonder die bittere nazi-erfenis Palestina als land van drie monotheïstische religies niet nog gewoon zo heten? Is de grond er niet vervloekt, juist door godsdiensten die, gevoed vanuit één fictieve bron, vervolgens als protestbeweging steeds in chronologische volgorde aan haar voorgangster ontspruiten, waarmee de kiem voor een eeuwigdurende vete om de absolute waarheid is gelegd? En claimt niet elk van deze broeder- of zusterstromingen dat stuk met hun aller bloed doordrenkte aarde, aanvankelijk voor Abrahams JHWH, vervolgens voor Jezus’ Vader en ten slotte voor Allah – drie godheden die, in verbitterde onderlinge jaloezie verwikkeld, strijden niet alleen om religieuze hegemonie, maar ook om de profane en politieke macht?

    Wat is quiëtisme?

    Hans van Dam - 27 maart 2025

    Over het stillen van de wil.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Het pad uit het woord
    • Het jaar 2025 – dag 128 – eigen vrijheid eerst
    • Boeken – De Vallei van Troost
    • ‘Gebruik de rechter niet als zondebok voor falend beleid’
    • Boeddha’s pleegmoeder is een voorbeeld voor boeddhisten op Moederdag

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.