• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Boeddhisme » Kumari – Meisje van drie ‘levende godheid’ in Nepal

Kumari – Meisje van drie ‘levende godheid’ in Nepal

29 september 2017 door de redactie

Het driejarige Nepalese meisje Trishna Shakya is gisteren tijdens een religieuze ceremonie door een panel van hindoepriesters uitverkoren tot levende godheid, Kumari, die zowel door hindoes als boeddhisten in Nepal wordt erkend. Het kind moest haar ouders vaarwel zeggen en is overgebracht naar een tempel in de Nepalese hoofdstad Kathmandu waar ze tot haar puberteit zal verblijven.

Het meisje was een van de vier finalisten binnen de Shakya-clan om gekozen te worden tot levende godheid. Het panel selecteerde haar na een procedure van enkele dagen na haar horoscoop gecontroleerd te hebben en te zoeken naar lichamelijke gebreken die niet bij een godin passen. Het is binnen die religieuze groepering traditie een nieuw levende godheid te benoemen als de vorige de leeftijd van twaalf jaar heeft bereikt.

Honderden volgelingen en toegewijden stonden opgesteld om een glimp van het meisje, gekleed in een rode jurk en bedekt met bloemslingers, op te vangen. Voordat ze haar huis in Kathmandu verliet offerden mensen haar chocolade, eieren, snoep en fruit. Haar familie is geëmotioneerd dat de kleine haar moet verlaten maar ook trots dat zij de nationale levende godin is geworden.

Kort na de aankomst van de Trishna in de tempel verliet haar voorgangster, de 12-jarige Matina Shakya, de tempel. De ceremonie vond plaats op de achtste dag van het twee weken durende Dasain festival, het belangrijkste festival in Nepal.

Omslagfoto Hanneke van der Vorst.

Categorie: Boeddhisme Tags: Dasain festival, hindoes, Kumari, levende godheid, Nepal, uitverkoren

Lees ook:

  1. De etnische zuivering achter het blije gezicht van Bhutan
  2. Kumari – verschijningsvorm van de Hindoegod Taleju
  3. Kumari – verschijningsvorm van de Hindoegod Taleju
  4. China krijgt via boeddhisme steeds meer invloed in Nepal

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Lees Interacties

Reacties

  1. Joost Blasweiler zegt

    29 september 2017 om 16:17

    Wat gaat er nu gebeuren met Matina Shakya?

  2. Ujukarin zegt

    29 september 2017 om 16:30

    We hebben dat eens nagevraagd toen we bij het Kumari-paleis langsliepen. Ze wist natuurlijk vanaf het prille begin dat haar ‘roem’ eindig was, en heeft in die 8-9 jaar enige priveschool gehad aan huis zodat ze tenminste niet alteveel afstand heeft van leerlingen die wel volledige basisschool gehad hebben.
    Maar ze gaat gewoon naar haar familie met een ‘rugzakje’ oftewel een spaarpotje dat als eventuele bruidsschat ingezet kan worden. Of die familie haar dan nog naar een nette school stuurt danwel snel wil uithuwelijken zal van hun situatie afhangen…

    With folded palms,

  3. kees moerbeek zegt

    29 september 2017 om 16:38

    ‘We hebben dat eens nagevraagd toen we bij het Kumari-paleis langsliepen.’ Wie is we, Ujukarin. Ben jij ‘we’? Klinkt een beetje casueel en koloniaal.

  4. Petra zegt

    29 september 2017 om 17:11

    Het kind van 3(!) moest haar ouders gedag zeggen!?! Dat meisje moet beschermd worden tegen zulke achterlijke, schadelijke praktijken.

  5. Ujukarin zegt

    29 september 2017 om 17:47

    Hoi Kees,

    Sorry hoor, ik bedoelde Ujukarin en Ujukarini. Nee m’n vrouw heet echt niet zo maar dat zou de vrouwelijke vorm van m’n naam zijn ;-)

    With folded palms,

    • kees moerbeek zegt

      29 september 2017 om 18:01

      Hardstikke fijn dat jij en je partner ‘in control’ zijn over de rest van het leven van Trishna Shakya. Ik zie je praatje(s) daarover inclusief bank-/gironummer tegemoet. Of heb ik het verkeerd begrepen? Hopelijk staan de planeten dan goed :-)
      https://www.youtube.com/watch?v=kyYdwwMnkOQ

  6. Ujukarin zegt

    29 september 2017 om 18:10

    Nee hoor, er staat ‘we hebben het eens nagevraagd’. Dus dit is het verhaal zoals een guide op dat plein het ons vertelde. En zoals de oplettende lezertjes gemerkt zullen hebben bevatte ook zijn versie al onzekerheden: hoeveel scholing ze nu precies gekregen had, en speciaal wat haar familie voor plannen had. Maar gezien armoede en tradities in Nepal, en het feit dat deze meisjes veelal van kleine dorpen komen, vrees ik voor een kindhuwelijk :-(

    With folded palms,

    • kees moerbeek zegt

      29 september 2017 om 19:02

      Goed dat je uitlegt wat er geschreven staat. De andere lezers en ik zouden het verkeerd kunnen begrijpen. De oplettende lezertjes moeten dus inzien dat het een anekdote is :-(

      Ik wil niet cynisch doen, maar doet Trishna Shakya als mens er nog toe? Of ben ik, als niet spiritueel boeddhistisch leider, een onoplettende lezer?

      Namo Guanshiyin, pusa

  7. Piet Nusteleijn zegt

    30 september 2017 om 09:34

    Het is niet te geloven, deze praktijk die iets te maken zou hebben met “religie”.
    Ook daarover moet binnen de VN eens gesproken gaan worden. Je mag dit toch niet afblijven doen als onschuldige religieuze folklore.

Primaire Sidebar

Door:

de redactie

 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 10 februari 2025
    Zen Spirit studiegroep 'Het verborgen licht'-vanaf 10 februari 2025
  • 14 mei 2025
    Alleen maar zitten
  • 14 mei 2025
    Online lezingenserie: Meewerken aan 2000 jaar toekomst van de Theosofia (3)
  • 14 mei 2025
    Zen Spirit zenmeditatie Arnhem, 1e helft 2025 8 januari-25 juni
  • 14 mei 2025
    Zenmeditatie in Leiden
  • 16 mei 2025
    City Weekend - Death & impermanence with Ven. Amy Miller
  • 17 mei 2025
    Meditatie zaterdag met Jotika Hermsen
  • 19 mei 2025
    Maandagochtend meditatie in Amsterdam-West
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Weet jij wat een anker is? Test jezelf!

    Hans van Dam - 2 mei 2025

    Deel 3 van een 5-delig dwaalgesprek over de mystieke roos.

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Geschiedenis als wapen deel 1

    Kees Moerbeek - 20 april 2025

    President Vladimir Poetin zei in 2014: ‘Onze collectieve herinnering bepaalt onze cultuur, onze geschiedenis en onze tegenwoordige tijd. En onze toekomst zal worden gevormd aan de hand van onze historische ervaring.’ Hij is het zelf die actief deze herinnering en ervaringen vorm geeft en propageert. Ivo van de Wijdeven schrijft dat in de Sovjettijd er nog werd gegrapt dat het land een zekere toekomst had, maar een onvoorspelbaar verleden. Onder Poetin is Ruslands geschiedenis als in beton gegoten. Er is maar één historische waarheid en deze is verankerd in de grondwet en de Nationale Veiligheidsstrategie.

    Jaloerse goden te slim af – de geschiedenis de baas…?

    gastauteur - 13 april 2025

    Hongersnood in een hermetisch afgesloten kuststrook die onwillekeurig aan de vernietigingskampen van weleer doet denken, besmet met meer dan een zweem van genocide… Regeert Adolf Hitler over zijn graf heen? Want bestaat Israël niet bij diens gratie? Zou zonder die bittere nazi-erfenis Palestina als land van drie monotheïstische religies niet nog gewoon zo heten? Is de grond er niet vervloekt, juist door godsdiensten die, gevoed vanuit één fictieve bron, vervolgens als protestbeweging steeds in chronologische volgorde aan haar voorgangster ontspruiten, waarmee de kiem voor een eeuwigdurende vete om de absolute waarheid is gelegd? En claimt niet elk van deze broeder- of zusterstromingen dat stuk met hun aller bloed doordrenkte aarde, aanvankelijk voor Abrahams JHWH, vervolgens voor Jezus’ Vader en ten slotte voor Allah – drie godheden die, in verbitterde onderlinge jaloezie verwikkeld, strijden niet alleen om religieuze hegemonie, maar ook om de profane en politieke macht?

    Wat is quiëtisme?

    Hans van Dam - 27 maart 2025

    Over het stillen van de wil.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Het jaar 2025 – dag 134 – wrijving
    • Emmaho – Piraterij met het mes tussen de tanden
    • Verweesd, verdwaald, verloren
    • Guy – dhammazaadjes – De oorspronkelijke geest (P. sabhava citta)
    • Milieudefensie start nieuwe Klimaatzaak tegen Shell: geen nieuwe olie- en gasvelden

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.