• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Columns » Het jaar 2017 – de honderdeneenentachtigste dag – hete hellen

Het jaar 2017 – de honderdeneenentachtigste dag – hete hellen

30 juni 2017 door Joop Ha Hoek

Toen ik nog in de mahayanasferen verkeerde kon mijn boeddhistische leraar boeiend vertellen over de hete hellen, en de plek waar die zich bevonden onder de aardkorst. Vierduizend kilometer onder een dorpje ergens in India. Op die diepte kan het goed heet zijn, daar heb je geen boeddhistische hele hellen voor nodig. Ik heb diep respect voor deze leraar, maar als het over de locatie van de hete hellen ging moest ik toch wel lachen, ook al hield ik dat verborgen. Maar op een dag zei ik het gewoon, dat ik dat niet geloofde, dat het een overblijfsel was uit een tijd dat mensen zaken niet konden verklaren. Omdat het aan kennis en meetapparatuur ontbrak.

Zo zijn er heel wat zaken het boeddhisme binnen geslopen, door mensen zelf bedacht. Zoals helderhorendheid, helderziendheid, kunnen vliegen, en allerlei kwaliteiten aan voornamelijk leraren toegedicht. Het enige dat we vrijwel zeker weten is dat de Boeddha heeft geleefd. Doodgewone mensen hebben waarschijnlijk nog steeds behoefte om dingen die ze vreemd vinden te verklaren en ze aan een persoon toe te dichten die daarmee een status van heilige krijgt. Wat we vergeten is dat de Boeddha een gewoon mens was die wel een heel bijzondere methode ontwikkelde om het lijden te kunnen behappen. Hij legde de puzzel waar zoveel anderen naar op zoek waren. Wat we vaak vergeten is dat boeddhistische leraren ook gewone mensen zijn, die niks nieuws produceren maar het reeds bestaande verklaren. Buiten Boeddha is er niks nieuws. En mogelijk was er voor de historische Boeddha wel een ander die dezelfde theorie ontwikkelde maar nooit de publiciteit zocht en kreeg.

Toen ik in de mahayana was kwam ik na mijn dood in het bardo, de tussenstaat van 48 dagen terecht, zo werd mij verteld. Nu ik een andere stroming aanhang gaat na mijn dood mijn zijn, een deel ervan, in een flits over naar een conceptie. Inderdaad, het is door mensen bedacht. Net zoals het fenomeen wedergeboorte waaraan steeds meer mensen twijfelen maar wat ik nog wel kan verklaren omdat in mij ook de genen en het deelgeheugen van mijn voorouders zitten.

Ik ben de balans aan het opmaken. Wat bracht het boeddhisme mij nou wat ik nog niet wist of had of naar verlangde. Mijn ouders leerden mij dat dingen eindig waren, vergankelijk, dat hebzucht, haat en geweld niet best waren, dat empathie geen slechte kanten had en dat ik moest liefhebben. Mijn moeder was een Boeddha, mijn vader Ananda, de neef en verzorger van de Boeddha. Ik was Moeddhist van geboorte af aan.

Ik merk dat ik op zoek ben naar een nieuw boeddhisme, een boeddhistische Luther, die een eind maakt aan de talloze stromingen en gedoetjes en machthebbers en sprookjesvertellers binnen de huidige vorm. Het hele spul in de wasmachine doet. Zou de Boeddha, mijn grote vriend, dat nu gewild hebben, die stromingen, die groepen, de onderdrukking van vrouwen, leraren die hun handen niet thuis kunnen houden, imperiums en bv’s leiden, T-shirtjes verkopen, er goede sier mee maken, zogenaamde verdiensten verzamelen en offeren (zegeltjes plakken) de vorm die dikwijls belangrijker is dan de inhoud. Al die anders gekleurde pijen en maniertjes. Als de kussens maar goed liggen en het altaar gekuist. God, verlos ons van de boze, zou ik bijna zeggen als ik geen gelovige atheïst was en maak het boeddhisme weer transparant. Eenduidig. Amen.

Moedig voorwaarts.

Foto Goff Smeets.

BIJSLUITER: het lezen van deze columns kan leiden tot groot geestelijk ongemak, heimwee naar Chef,  de Kloosterbunker, Bunkerstad, woedeaanvallen, depressies, onbeheerst gedrag, angstaanvallen, maagzuur, zweten, ongeloof, twijfel aan eenieder, straatvrees, lange tenen en het geloof in het eigen gelijk. Bij de lezers. Scheldpartijen en een onbedwingbare drang om te reageren zijn waargenomen. Sommigen willen mij  corrigeren. Of bedanken. Of prijzen. De drang om in verzet te komen, het abonnement op te zeggen- wat niet kan. Sommigen besluiten de krant niet meer te lezen, of te boycotten. Er kwaad over te spreken. Te janken of te vloeken. De straat op te gaan om te demonstreren. De politiek de rug toe te keren. Of aan de drugs te gaan. Kwaad spreken over Feyenoord. Breken met de familie.

Categorie: Columns, Joop Hoek Tags: Luther

Lees ook:

  1. Keuzevrijheid
  2. Reformatie 2.0
  3. Vrijdag Zindag – protestantse laboratoria

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Lees Interacties

Reacties

  1. G.J. Smeets zegt

    30 juni 2017 om 23:05

    Joop komt bij de hemelpoort en zegt tegen Petrus dat ie pas naar binnen gaat als God eerst het boeddhisme transparant maakt want het is daar een troebel zooitje. Wacht effe, zegt Petrus, dan overleg ik dat met mijn baas. Hij loopt naar achteren en legt het Jesus voor. Die wil Joop graag erbij hebben daar in de hemel maar hij snapt niet wat Joop met transparant boeddhisme bedoelt. Hij krabt achter zijn oren en zegt tegen Petrus wacht effe, dan overleg ik dat met de baas. Hij loopt naar achteren en legt het zijn vader voor. Godverdomme zegt pa, dat is al de zoveelste keer dat die kerel met een smoes weigert om binnen te komen. Transparant boeddhisme, tja hij bekijkt het maar.

  2. Louis van Bebber zegt

    1 juli 2017 om 09:59

    Een echte bodhisattva dus!

Primaire Sidebar

Door:

Joop Ha Hoek

Joop Ha Hoek, volger van de dhamma en redacteur. 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 20 mei 2025
    Dinsdagavond op even weken samen mediteren in Almere Buiten
  • 20 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 20 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 20 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 20 mei 2025
    Lezing over boeddhisme in dagelijks leven
  • 21 mei 2025
    Bibliotheek Stichting Bodhisattva
  • 21 mei 2025
    Online lezingenserie: Meewerken aan 2000 jaar toekomst van de Theosofia (4)
  • 21 mei 2025
    Zen Spirit zenmeditatie Arnhem, 1e helft 2025 8 januari-25 juni
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Weet jij wat een anker is? Test jezelf!

    Hans van Dam - 2 mei 2025

    Deel 3 van een 5-delig dwaalgesprek over de mystieke roos.

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Geschiedenis als wapen deel 1

    Kees Moerbeek - 20 april 2025

    President Vladimir Poetin zei in 2014: ‘Onze collectieve herinnering bepaalt onze cultuur, onze geschiedenis en onze tegenwoordige tijd. En onze toekomst zal worden gevormd aan de hand van onze historische ervaring.’ Hij is het zelf die actief deze herinnering en ervaringen vorm geeft en propageert. Ivo van de Wijdeven schrijft dat in de Sovjettijd er nog werd gegrapt dat het land een zekere toekomst had, maar een onvoorspelbaar verleden. Onder Poetin is Ruslands geschiedenis als in beton gegoten. Er is maar één historische waarheid en deze is verankerd in de grondwet en de Nationale Veiligheidsstrategie.

    Jaloerse goden te slim af – de geschiedenis de baas…?

    gastauteur - 13 april 2025

    Hongersnood in een hermetisch afgesloten kuststrook die onwillekeurig aan de vernietigingskampen van weleer doet denken, besmet met meer dan een zweem van genocide… Regeert Adolf Hitler over zijn graf heen? Want bestaat Israël niet bij diens gratie? Zou zonder die bittere nazi-erfenis Palestina als land van drie monotheïstische religies niet nog gewoon zo heten? Is de grond er niet vervloekt, juist door godsdiensten die, gevoed vanuit één fictieve bron, vervolgens als protestbeweging steeds in chronologische volgorde aan haar voorgangster ontspruiten, waarmee de kiem voor een eeuwigdurende vete om de absolute waarheid is gelegd? En claimt niet elk van deze broeder- of zusterstromingen dat stuk met hun aller bloed doordrenkte aarde, aanvankelijk voor Abrahams JHWH, vervolgens voor Jezus’ Vader en ten slotte voor Allah – drie godheden die, in verbitterde onderlinge jaloezie verwikkeld, strijden niet alleen om religieuze hegemonie, maar ook om de profane en politieke macht?

    Wat is quiëtisme?

    Hans van Dam - 27 maart 2025

    Over het stillen van de wil.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Het jaar 2025 – dag 139 – dood went nooit
    • Schrijverssteen Annie M.G. Schmidt 
    • Ik neem toevlucht tot…. Sangha
    • Leven in het hart van vergankelijkheid
    • Menno – yoga

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.