• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Columns » De rupa van het roodborstje

De rupa van het roodborstje

10 april 2017 door Ksaf Vandeputte

Het roodborstje in mijn tuin ziet er schattig uit, zo klein, zo mooi en zo dapper. Ik heb nog nooit een in het wild levende vogel gezien die zo nieuwsgierig is. Het is gek hoe dichtbij het diertje durft komen. Houdt het van mensen of heeft het mensen leren associëren met voedsel, bijvoorbeeld met de wormen die ik opgraaf als ik sta te spitten? Het roodborstje volgt mij hardnekkig en bovendien zingt het daarbij zo zacht en rustig, zo bescheiden en bijna ingehouden, dat je zijn roep meditatief zou kunnen noemen.

Volgens volksverhalen kreeg het roodborstje zijn naam als beloning voor zijn moed en hulp aan Christus, toen die aan het kruis hing. Jezus leed niet alleen pijn door de nagels in handen en voeten, er was ook die ene doorn in zijn doornenkroon. Het roodborstje zat op het kruis had die gemene doorn opgemerkt. Zijn nieuwsgierigheid ging over in mededogen toen het met zijn snaveltje de doorn uit de wonde trok. Toen er daarbij een druppel bloed op zijn borst viel, zei Jezus: ‘Deze druppel bloed is voortaan het bewijs van hoe jij mijn lijden hebt verzacht.’

‘Roodborstje tikt aan het raam, rin tin tin,’ zingen kleine kinderen vertederd. Tot ik bij toeval las dat het diertje zo individualistisch is dat het een bijzonder groot territorium inpalmt, dat het in feite helemaal niet nodig heeft. Het verdedigt dit gebied met een ongekende felheid. Soortgenoten die binnendringen komen er niet ongeschonden vanaf. En dan las ik een achteloos bijzinnetje: ‘Ook mensen blijft het roodborstje soms langdurig met zijn alarmroep achtervolgen.’

Doordat ornithologen het gedrag van roodborstjes zorgvuldig observeerden, ben ik een illusie armer. Mijn roodborstje is niet zo boeddhistisch zachtmoedig en zijn roep is niet zo meditatief als ik me voorstelde. Het doet gewoon wat alle andere vogels doen, zijn territorium verdedigen, alleen veel feller. Is het daarom minder mooi en uniek? Waarom kleef ik zoveel sentiment op het diertje?

Doen we niet hetzelfde met mensen? Als die mens een baby is, zijn we vertederd door zijn onschuld, hulpeloosheid en schoonheid. Zo’n kleine, unieke mens in wording! Naargelang diezelfde mens allerlei leeftijdsstadia doorloopt en gerimpelder, gekwetster en geharder wordt, neemt onze appreciatie voor zijn uniciteit af. Als je er dieper op ingaat, verlangen we zowel bij het vogeltje als bij de baby naar een blijvende toestand van onschuld, hulpeloosheid en schoonheid. De toestand van het aards paradijs waarin niets ons bang maakt, waarin we vooral niet bang hoeven te zijn voor onze vergankelijkheid. Als ik naga hoe ik het roodborstje observeerde, zat er in mijn perceptie een ideaal roodborstje verborgen, eentje dat mooi en onschadelijk is. Een symbool voor de ideale mens die voor eeuwig mooi, onschuldig, en onvergankelijk is?

In de boeddhistische psychologie begint onze waarneming met die van de vormen, een lichamelijk proces, omdat ons lichaam de eerste vorm is die we ervaren. In het boeddhisme zijn het menselijke lichaam en de geest één. Dat wordt uitgedrukt in de term ‘nama rupa.’ ‘Rupa’ is de vorm, ‘nama’ is ons denkvermogen, het bewustzijn dat ons in staat stelt om een naam te geven aan de vormen en objecten die we waarnemen.

Zoals Bob Dylan het zingt: ‘Man gave names to all the animals.’ Nama rupa is ook de basisperceptie van ons zelf dat onmiddellijk een gevoelsmatige betekenis toekent aan de de dingen. Iets of iemand krijgt meteen bepaalde eigenschappen die we later nog moeilijk kunnen corrigeren. Tenzij we onze geest goed gebruiken.

Nog een illustratie van een gebrekkige nama rupa: ik was niet enkel vooringenomen met het roodborstje, maar ik ben het nu nog naar mijn poezen. Bram is stevig, onverstoorbaar, autonoom. Hij is voor mij op een natuurlijke, vanzelfsprekende manier een Boeddha. Hem heb ik het liefst want hij valt me zelden lastig en ik kan mijn beeld van de ideale kat op hem projecteren.

Zijn broer Bert is alert, schichtig, hangt altijd rond het huis. Hij miauwt de hele tijd op een volgens mij gefrustreerde toon, wil voortdurend aandacht en vreet zich te pletter, niet aan muizen maar aan duur kattenvoer. Ik wou poezen omdat ze mijn muizenplaag konden aanpakken en omdat ik dacht dat ze me verder met rust zouden laten. Bert irriteert me vaak omdat hij niet doet wat ik van hem verwachtte.

Boeddha zou, als hij dit las, wellicht grijnzen en zeggen: ‘Wie van een wilde beer enkel de vriendelijke glimlach ziet, is een dwaas.’

 

 

 

 

Categorie: Columns Tags: roodborstje, territorium

Lees ook:

Geen gerelateerde berichten.

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Primaire Sidebar

Door:

Ksaf Vandeputte

De Vlaming Ksaf Vandeputte (1952) werkt als maatschappelijk werker en psychotherapeut. Hij is zeer geïnspireerd door het boeddhisme, meditatie en psychotherapie vormen volgens hem twee polen van eenzelfde gebied. Hij is lid van twee sangha’s in Vlaanderen en gewijd door Dharmavidya (David Brazier), maar even goed geïnspireerd door Thich Nhat Hanh en Ton Lathouwers. www.meditatief.be 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 10 februari 2025
    Zen Spirit studiegroep 'Het verborgen licht'-vanaf 10 februari 2025
  • 2 mei 2025
    Phowa Studieweek
  • 9 mei 2025
    Seminar Tenzin Wangyal Rinpoche
  • 12 mei 2025
    Maandagochtend meditatie in Amsterdam-West
  • 13 mei 2025
    Verdiepingsbijeenkomst Hand in hand met de Boeddha
  • 13 mei 2025
    Dinsdagavond op even weken samen mediteren in Almere Buiten
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Weet jij wat een anker is? Test jezelf!

    Hans van Dam - 2 mei 2025

    Deel 3 van een 5-delig dwaalgesprek over de mystieke roos.

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Geschiedenis als wapen deel 1

    Kees Moerbeek - 20 april 2025

    President Vladimir Poetin zei in 2014: ‘Onze collectieve herinnering bepaalt onze cultuur, onze geschiedenis en onze tegenwoordige tijd. En onze toekomst zal worden gevormd aan de hand van onze historische ervaring.’ Hij is het zelf die actief deze herinnering en ervaringen vorm geeft en propageert. Ivo van de Wijdeven schrijft dat in de Sovjettijd er nog werd gegrapt dat het land een zekere toekomst had, maar een onvoorspelbaar verleden. Onder Poetin is Ruslands geschiedenis als in beton gegoten. Er is maar één historische waarheid en deze is verankerd in de grondwet en de Nationale Veiligheidsstrategie.

    Jaloerse goden te slim af – de geschiedenis de baas…?

    gastauteur - 13 april 2025

    Hongersnood in een hermetisch afgesloten kuststrook die onwillekeurig aan de vernietigingskampen van weleer doet denken, besmet met meer dan een zweem van genocide… Regeert Adolf Hitler over zijn graf heen? Want bestaat Israël niet bij diens gratie? Zou zonder die bittere nazi-erfenis Palestina als land van drie monotheïstische religies niet nog gewoon zo heten? Is de grond er niet vervloekt, juist door godsdiensten die, gevoed vanuit één fictieve bron, vervolgens als protestbeweging steeds in chronologische volgorde aan haar voorgangster ontspruiten, waarmee de kiem voor een eeuwigdurende vete om de absolute waarheid is gelegd? En claimt niet elk van deze broeder- of zusterstromingen dat stuk met hun aller bloed doordrenkte aarde, aanvankelijk voor Abrahams JHWH, vervolgens voor Jezus’ Vader en ten slotte voor Allah – drie godheden die, in verbitterde onderlinge jaloezie verwikkeld, strijden niet alleen om religieuze hegemonie, maar ook om de profane en politieke macht?

    Wat is quiëtisme?

    Hans van Dam - 27 maart 2025

    Over het stillen van de wil.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • De dood van de paus
    • Seks: Joodse posities in Joods Museum Amsterdam
    • Paus Leo XIV – ‘help ook elkaar om bruggen te bouwen – met dialoog, met ontmoeting’
    • Aardbeving van magnitude 3,7 schokt Tibet
    • Vrijdag Zindag – Wat Schoof had willen zeggen

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.