• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Columns » Het jaar 2017 -de vierde dag

Het jaar 2017 -de vierde dag

4 januari 2017 door Joop Ha Hoek

Ik ken boeddhisten die geen boeddhist meer zijn en je merkt niets aan hen. Ze zijn niet gaan drinken of buitensporig vloeken, zijn niet ongeduldig en meppen geen mensen in elkaar. En ze zijn lief voor hun moeder en de hond. Wel hebben ze hun kussentje, boeddhistische boeken en beelden naar de lommerd gebracht of weggegeven. Ze hebben dat uiterlijke vertoon niet meer nodig.

Die mensen zetten mij wel aan het denken. Hoe lang moet je oefenen, wanneer ben je klaar? Ben je ooit klaar met oefenen en waarom en waarvoor praktiseer je het boeddhisme? Is het nodig om sutra’s uit je hoofd te leren, op een kussentje te zitten? Is dat typisch westers, roomser zijn dan de paus? Het beste jongetje van de klas te zijn in en buiten een sangha. Waarom merk je niet aan die ex-boeddhisten dat ze van het pad af zijn.

Als je een auto of motor wilt besturen volg je verkeerslessen. Na een examen krijg je je rijbewijs. Je wordt een ervaren chauffeur door deel te nemen aan het verkeer. De theorie van de lessen ligt ver achter je. Is dat met die ex-boeddhisten ook zo. Zijn ze geslaagd en hebben ze de theorie van het pad niet meer nodig? Of waren ze toch wel geworden wie ze zijn zonder boeddhisme.

Ik ben geen boeddhist, meer een volger van de dhamma. Als een ander dan de Boeddha dat had uitgevonden was ik daar een volger van geweest. Elke dag zit ik nog op mijn kussentje en train mijn geest in het minderen. Ik haat niemand, ben niet agressief, zelfs niet als ik geen krant kan maken omdat de server er door een fout uitligt. Die rust in mij is gewoon beangstigend, soms overweeg ik die staat van zijn aan een psychiater voor te leggen. Ik ken psychiaters die vreselijk explosief en agressief zijn. Ik benijd die expressie. Een vriendin noemt mij een binnenvetter, maar voor mijn gevoel krop ik niks op en staan ramen en deuren naar eenieder en buiten wijd open. Ik ben een koele waarnemer geworden, met emoties. Is dat raar?

Een lezer van het BD zegt: Er is Boeddha en er is boeddhisme, dat zijn twee verschillende dingen. Het kan mij persoonlijk niet zoveel schelen of iets ‘boeddhisme’ heet of niet, als het maar over de waarheid gaat. Wat is de waarheid – de waarheid van wie je in diepste wezen bent – zodra het iets is waar je voor of tegen kunt zijn, kan het geen waarheid zijn. Zolang het iets is, waar de ‘mind’ zich mee bezig kan houden, blijft het iets relatiefs, iets binnen de wereld van concepten. Nirvana is voorbij die wereld, oftewel het ware zelf is nog vóór alle concepten. Het is. Het is niet dit of dat. Het is. Sri Mooji wijst hier wat mij betreft het allerduidelijkste naar.’

Sri Mooji mag geen echte boeddhist genoemd worden, omdat hij niet tot zo’n traditie behoort. Alhoewel hij Boeddha eert en zijn woorden op die van Boeddha lijken – hij spreekt ook over nirwana en boeddhanatuur – en daar gaat het helemaal om, het ontdekken van je ware zelf. Mensen ontwaken spontaan door zijn instructies  zoals dat bij Boeddha en de oude meesters ook gebeurde.

Misschien ben ik al heel lang van het pad zonder het te weten. Het maakt mij niet uit.

BIJSLUITER: het lezen van deze columns kan leiden tot groot geestelijk ongemak, heimwee naar Chef,  de Kloosterbunker, Bunkerstad, woedeaanvallen, depressies, onbeheerst gedrag, angstaanvallen, maagzuur, zweten, ongeloof, twijfel aan eenieder, straatvrees, lange tenen en het geloof in het eigen gelijk. Bij de lezers. Scheldpartijen en een onbedwingbare drang om te reageren zijn waargenomen. Sommigen willen mij  corrigeren. Of bedanken. Of prijzen. De drang om in verzet te komen, het abonnement op te zeggen- wat niet kan. Sommigen besluiten de krant niet meer te lezen, of te boycotten. Er kwaad over te spreken. Te janken of te vloeken. De straat op te gaan om te demonstreren.

 

 

Categorie: Columns, Joop Hoek Tags: zonder boeddha

Lees ook:

Geen gerelateerde berichten.

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Lees Interacties

Reacties

  1. Willem zegt

    5 januari 2017 om 09:26

    Vraag: welk pad? Overal waar je gaat is toch een pad? Het lijkt of je het doel kwijt bent waarom je zit, traint, leest, oefent. Maar misschien begrijp ik het niet zo goed.

  2. nic schrijver zegt

    6 januari 2017 om 04:03

    Een hoofdredacteur van het Boeddhistischdagblad is geen Boeddhist maar ‘volger van de dhamma’.
    Dekt ‘ Dhammadagblad ‘ dan niet beter de lading voor wat je wilt uitdragen dan wat nu ‘ Boeddhistischdagblad’ heet?

  3. Joop Ha Hoek zegt

    6 januari 2017 om 10:03

    Zelfs de Boeddha was geen boeddhist.

  4. Harrie zegt

    11 januari 2017 om 09:41

    Beste Joop,

    Wat is dat, je ware zelf? Kun je dit begrip uitpakken voor mij?

Primaire Sidebar

Door:

Joop Ha Hoek

Joop Ha Hoek, volger van de dhamma en redacteur. 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 10 februari 2025
    Zen Spirit studiegroep 'Het verborgen licht'-vanaf 10 februari 2025
  • 2 mei 2025
    Phowa Studieweek
  • 9 mei 2025
    Seminar Tenzin Wangyal Rinpoche
  • 12 mei 2025
    Maandagochtend meditatie in Amsterdam-West
  • 13 mei 2025
    Verdiepingsbijeenkomst Hand in hand met de Boeddha
  • 13 mei 2025
    Dinsdagavond op even weken samen mediteren in Almere Buiten
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Weet jij wat een anker is? Test jezelf!

    Hans van Dam - 2 mei 2025

    Deel 3 van een 5-delig dwaalgesprek over de mystieke roos.

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Geschiedenis als wapen deel 1

    Kees Moerbeek - 20 april 2025

    President Vladimir Poetin zei in 2014: ‘Onze collectieve herinnering bepaalt onze cultuur, onze geschiedenis en onze tegenwoordige tijd. En onze toekomst zal worden gevormd aan de hand van onze historische ervaring.’ Hij is het zelf die actief deze herinnering en ervaringen vorm geeft en propageert. Ivo van de Wijdeven schrijft dat in de Sovjettijd er nog werd gegrapt dat het land een zekere toekomst had, maar een onvoorspelbaar verleden. Onder Poetin is Ruslands geschiedenis als in beton gegoten. Er is maar één historische waarheid en deze is verankerd in de grondwet en de Nationale Veiligheidsstrategie.

    Jaloerse goden te slim af – de geschiedenis de baas…?

    gastauteur - 13 april 2025

    Hongersnood in een hermetisch afgesloten kuststrook die onwillekeurig aan de vernietigingskampen van weleer doet denken, besmet met meer dan een zweem van genocide… Regeert Adolf Hitler over zijn graf heen? Want bestaat Israël niet bij diens gratie? Zou zonder die bittere nazi-erfenis Palestina als land van drie monotheïstische religies niet nog gewoon zo heten? Is de grond er niet vervloekt, juist door godsdiensten die, gevoed vanuit één fictieve bron, vervolgens als protestbeweging steeds in chronologische volgorde aan haar voorgangster ontspruiten, waarmee de kiem voor een eeuwigdurende vete om de absolute waarheid is gelegd? En claimt niet elk van deze broeder- of zusterstromingen dat stuk met hun aller bloed doordrenkte aarde, aanvankelijk voor Abrahams JHWH, vervolgens voor Jezus’ Vader en ten slotte voor Allah – drie godheden die, in verbitterde onderlinge jaloezie verwikkeld, strijden niet alleen om religieuze hegemonie, maar ook om de profane en politieke macht?

    Wat is quiëtisme?

    Hans van Dam - 27 maart 2025

    Over het stillen van de wil.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Sodis – de virtuele denkster 527
    • Officiële lancering van het herintroductieproject van de Gele Komkommer
    • ‘Politiek signaal’ Veldkamp helpt Palestijnen in Gaza niet
    • B’eter Groene goddelijke salade
    • Jules – Misplaatste geestdrift

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.