• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Columns » Treurnis

Treurnis

4 oktober 2020 door Henk van Kalken

In een mooie tuin stond een treurwilg. Zijn naam was Treurnis, maar hij noch iemand of iets anders wist hoe hij ooit aan die naam was gekomen. Hij had zijn vader of moeder niet gekend, want die waren al knetterend in rook opgegaan in een houtkachel, nog vóór hij van wilgenteen wilg werd. Hij was nog niet zo oud, tenminste niet oud op de manier waarop bomen als grote eiken en beuken oud zijn. Hij stond met zijn voeten in de aarde en boog zich mistroostig over een vijver, waarin goudkleurige vissen en groenbruine kikkers blij rondzwommen, libellen als motorloze helikopters rondzweefden en torretjes onder en op het oppervlak aan eindeloze zoektochten bezig waren.
Met zijn langste loten probeerde de treurwilg, aangeblazen door een zachte wind, de waterlelies te strelen en hen te roemen om hun schoonheid. Hij kon hen nèt niet aanraken en dat stemde hem nog droeviger dan hij al was. ‘Mooie bloemen,’ fluisterde hij zacht. Hij kon niet anders dan fluisteren, en werd voor zijn omgeving alleen hoorbaar als er wind was. Hij fluisterde in de hoop dat iemand zijn litanie zou horen. ‘Waarom ben ik zo gebonden aan de plaats waar ik sta? Ik zou mijn worteltenen in het water willen steken en er vissen aan voelen knabbelen.’  Hij keek mistroostig een paar kleine, verdroogde blaadjes na, die dwarrelend te zijn gedragen door de wind, verderop in het water terechtkwamen.
Een goudwinde doorbrak even het oppervlak, inspecteerde de wilgenblaadjes  om vervolgens met wapperende staart razendsnel de diepte in te duiken. Een paar druppels vielen van de afhangende wilgenloten af en maakten kringetjes in het water. ‘Of een goudwinde,’ hernam de wilg fluisterend. ‘Door het water flitsen, blaadjes inspecteren en mugjes vangen. En één zijn met de school waartoe ik zou behoren. Maar ik sta hier maar droef te zijn en straks gaan de mensen uit het huis mij nog snoeien ook. Weten jullie hoeveel pijn dat doet, gesnoeid worden?’ Maar de avond begon te vallen en de waterlelies begonnen hun bloemen te sluiten en luisterden niet naar de verdrietige wilg.
‘Ga nou maar slapen, Treurnis,’ zong een paarsrode bloem. ‘We zien elkaar morgen wel.’
Een grote uil was intussen neergestreken in de treurwilg en luisterde wel naar hem, maar gaf geen antwoord, want hij hield een dode muis in zijn snavel. Het begon te regenen en de druppels vielen als tranen van de wilgenblaadjes af. Jaloers keek de treurwilg naar een grijze kat, die schuilde onder het afdakje van een open veranda. ‘Ik ben jaloers op je, kat,’ fluisterde de wilg. De kat likte aan zijn buik, en keek vervolgens de wilg streng aan. ‘We zijn allemaal wel ergens jaloers op, Ik ben jaloers op die uil die lekker muis eet op jouw tak. Dat wil ik ook wel, zowel de uil als de muis. Die uil wil wel bij mensen in huis wonen waar hij elke dag lekker eten krijgt, steeds een schone bak en dicht bij de kachel een roestplaats hebben. Maar dat heeft-ie ook niet.’ De treurwilg wilde zijn schouders optrekken over zóveel onbegrip van de kat. Maar toen hij merkte dat hij helemaal geen schouders had, verviel hij in een somber zwijgen en treurde harder dan ooit om zijn troosteloze, uitzichtloze bestaan. De regendruppels stroomden nu van zijn bladeren af en vielen op de grond, die langzaam doorweekt werd.
De uil had zijn muizenhapje inmiddels op en mengde zich in het gesprek. ‘Ik ben het met die vogelslachter van een kat eens, sprak hij oehoeënd. Wees nou maar gewoon een treurwilg. Je bent een treurwilg en je kunt nooit iets anders zijn. Wees je ervan bewust dat je wortels onder de aarde naar voedsel en water zoeken. Voel hoe het licht door je bladeren wordt opgevangen en groei. En het is zinloos om te proberen iets te zijn wat je niet bent.’
‘Ja, jullie hebben makkelijk praten,’ mopperde de wilg. En wil je niet zo onsmakelijk op mijn tak poepen? En dan al die braakballen op de grond. Walgelijk; het ziet er niet uit. Ik heb ook gevoel, al is dat altijd treurig en ben ik maar een stuk hout.’
Een grote, groene kikker klom op een uitgespreid waterlelieblad en zette zijn wangblazen uit. ‘Van mij mag je hier rustig blijven staan tot je wordt omgeblazen door een herfststorm,’ kwaakte hij. ‘Ik hou ervan om bij te heet weer in de schaduw van je loten te zwemmen of op een lelieblad uit te rusten.’ Het gefluister van de wilg zwol toornig aan door een windvlaag. ‘Jullie hebben allemaal een oordeel over wat ik wel of niet zou moeten zijn. Niemand vraagt me wat ik zelf het liefste wil. Daar word ik verdrietig van. Nóg verdrietiger dan ik al was. Ik treur. Dat hoort bij mij. Dat vind ik gewoon lekker.’ Hierop zweeg de wilg de rest van de avond. Een nieuwe windvlaag deed een paar van zijn bladeren door de lucht dwarrelen. De herfst was aanstaande. Hij voelde het in zijn takken waarin de sappen nu al trager stroomden. Herfst maakte hem altijd zo melancholiek. Naarmate het seizoen vorderde en overging in de winter, zou hij zich overgeven aan beschouwingen over de vergankelijkheid. Tegen dat het voorjaar begon, zou hij weer niets anders willen dan een dieptreurige treurwilg te zijn.

Categorie: Columns, Geluk Tags: kat, kikker, uil

Lees ook:

  1. Leven in Thailand – Kikkerbilletjes
  2. Het jaar 2020 – dag 166 – bonobojoop
  3. Het boeddhistisch abattoir
  4. Goff – fabels voor fabeldieren (35) kikker

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Primaire Sidebar

Door:

Henk van Kalken

Henk van Kalken heeft affiniteit met het boeddhisme (Kagyu) en is dzogchenpractitioner. 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 10 februari 2025
    Zen Spirit studiegroep 'Het verborgen licht'-vanaf 10 februari 2025
  • 12 mei 2025
    Maandagochtend meditatie in Amsterdam-West
  • 13 mei 2025
    Verdiepingsbijeenkomst Hand in hand met de Boeddha
  • 13 mei 2025
    Dinsdagavond op even weken samen mediteren in Almere Buiten
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 14 mei 2025
    Alleen maar zitten
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Weet jij wat een anker is? Test jezelf!

    Hans van Dam - 2 mei 2025

    Deel 3 van een 5-delig dwaalgesprek over de mystieke roos.

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Geschiedenis als wapen deel 1

    Kees Moerbeek - 20 april 2025

    President Vladimir Poetin zei in 2014: ‘Onze collectieve herinnering bepaalt onze cultuur, onze geschiedenis en onze tegenwoordige tijd. En onze toekomst zal worden gevormd aan de hand van onze historische ervaring.’ Hij is het zelf die actief deze herinnering en ervaringen vorm geeft en propageert. Ivo van de Wijdeven schrijft dat in de Sovjettijd er nog werd gegrapt dat het land een zekere toekomst had, maar een onvoorspelbaar verleden. Onder Poetin is Ruslands geschiedenis als in beton gegoten. Er is maar één historische waarheid en deze is verankerd in de grondwet en de Nationale Veiligheidsstrategie.

    Jaloerse goden te slim af – de geschiedenis de baas…?

    gastauteur - 13 april 2025

    Hongersnood in een hermetisch afgesloten kuststrook die onwillekeurig aan de vernietigingskampen van weleer doet denken, besmet met meer dan een zweem van genocide… Regeert Adolf Hitler over zijn graf heen? Want bestaat Israël niet bij diens gratie? Zou zonder die bittere nazi-erfenis Palestina als land van drie monotheïstische religies niet nog gewoon zo heten? Is de grond er niet vervloekt, juist door godsdiensten die, gevoed vanuit één fictieve bron, vervolgens als protestbeweging steeds in chronologische volgorde aan haar voorgangster ontspruiten, waarmee de kiem voor een eeuwigdurende vete om de absolute waarheid is gelegd? En claimt niet elk van deze broeder- of zusterstromingen dat stuk met hun aller bloed doordrenkte aarde, aanvankelijk voor Abrahams JHWH, vervolgens voor Jezus’ Vader en ten slotte voor Allah – drie godheden die, in verbitterde onderlinge jaloezie verwikkeld, strijden niet alleen om religieuze hegemonie, maar ook om de profane en politieke macht?

    Wat is quiëtisme?

    Hans van Dam - 27 maart 2025

    Over het stillen van de wil.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Het wezen van het christendom
    • Guy – dhammazaadjes – Onwetendheid
    • Burgerinitiatief – ‘minister  van vreemdelingenhaat Faber uit ambt zetten’
    • Gedachten over een haiku 36 – Chiyo-ni
    • Ardan – Een boot die waarschijnlijk nooit komt…

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.