• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Columns » IJs

IJs

30 augustus 2020 door Henk van Kalken

Ze noemden hem Schallekie. Hij verscheen binnen het seizoen vrijwel dagelijks met zijn witte, platte kar in de straat waar het meisje woonde dat later mijn vrouw zou worden. Rotterdam, nog volop in de wederopbouw, de wijk Schiebroek, begin jaren zestig. Het hippietijdperk begon, de Beatles maakten hun eerste hits en waren op transistorradio’s overal te horen, een jaar of tien voordat het popfestival in Kralingen er was. Schallekie was een schilderachtige verschijning met een  kunstbeen, een smetteloos wit pak, meer een soort uniform, dat steeds groezeliger werd naarmate de dag vorderde. Compleet met een platte pet op zijn hoofd. Hij troonde altijd op de bok van zijn platte, rechthoekige vervoermiddel en stuurde het met pruttelende tweetaktmotor de straten binnen waar hij zijn ijs hoopte te verkopen. De gemotoriseerde ijskarren begonnen in die tijd de bakfietsen steeds meer te vervangen. Om er zeker van te zijn dat vooral de kinderen in de straten waar hij zijn entree maakte van zijn komst op de hoogte waren, luidde hij een grote, zilverkleurige bel met een zwarthouten steel. Die bel was in feite overbodig als het zomer was en alle kinderen buiten speelden. Ze hoorden en zagen hem op enig moment toch wel aankomen. Dat weerhield Schallekie er niet van om het ding hard te luiden. De fysioloog Ivan Pavlov had hier nogmaals de bevestiging kunnen zien van zijn theorie over de geconditioneerde reflex, uitgevoerd in een alledaags straatbeeld. De klank bracht alle kinderen in de straat in staat van grote opwinding. Ze gooiden springtouwen en voetballen aan de kant of lieten die vallen waar ze stonden. Luid ‘Schallekie!’ schreeuwend renden ze naar de portieken waar ze woonden, belden aan en riepen: ‘Maahaaam..! Mag ik een ijsje? Van een kwartje? Schallekie is er! Voor het gemiddelde moederhart was er geen ontkomen meer aan. Waarschijnlijk in samenhang met de inhoud van de huishoudportemonnee, of de mate waarin kinderlijke overtredingen werden bestraft werden er vanaf balkonnetjes meestal dubbeltjes, maar als ze geluk hadden kwartjes gegooid, verpakt in een stukje krantenpapier. Dan renden ze opgewonden richting Schallekie’s karretje. Hij stopte altijd aan het begin van de straat op de hoek. Hij ontsteeg dan ietwat moeizaam de bok, waarna hij zich hinkend met zijn kunstbeen naar de twee metalen deksels op de bovenkant van de kar begaf. Daaronder bevond zich de tijdelijke, smeltbare zoete schat voor elk kind, dat met een geldstukje in de hand naar de kar rende. Hij wachtte geduldig, af en toe zijn bel luidend, op zijn kleine klanten. Mijn vrouw in spe wist, dat hij altijd extra lang bleef staan wachten. De straat waar zij woonde was de laatste van een lange dag bel luiden en ijsverkopen.
De kinderen bleven in zijn buurt hangen, omdat hij, als al het ijs bijna op was, het laatste ijsje uit de bak verlootte. Soms mochten er kinderen op de bok plaatsnemen: ‘Overal afblijven, hoor!’ vermaande Schallekie dan. Of ze mochten, zodra hij ‘toe maar’ zei, de bel luiden. Dat deden ze dan zo lang en zo hard mogelijk.
Schallekie had ook een speciale beschermeling, die in de straat en ook daarbuiten een bekende verschijning was. Hij mocht vaak een stukje in de kar meerijden. Sjors, een lichamelijk gehandicapte jongen, zat vaak trots en met een glimlach van oor tot oor naast Schallekie op de bok van het voertuig. Soms zette Schallekie hem zijn pet op, die hem tot over de oren zakte. Sjors miste het gebruik van zijn beide armen, Schallekie miste het gebruik van zijn geamputeerde been, en dat zorgde misschien wel voor een gevoel van verbondenheid. Het was mijn uitgestelde aanstaande wel eens opgevallen dat Sjors opvallend vaak het laatste ijsje won. Niemand van de kinderen die er iets van zei.
Het waren kleine, soms weinig, veel of soms alles zeggende straattoneeltjes.
Met gewone mensen, volwassen of daar gelukkig nog ver van verwijderd, met gewone levens, met gewone kleinigheden die voor sommigen grotigheden waren. Die het leven van alledag soms wat leuker maakten. Schallekie, Sjors, mijn aanstaande en de andere kinderen die bij elkaar kwamen op gewone dagen, in een rustige, doodgewone, Rotterdamse buurt.  Die warm liepen voor de koude versnaperingen uit Schallekies witte, platte kar.

Categorie: Columns, Geluk Tags: ijsco, Schallekie, Schiebroek, Sjors

Lees ook:

Geen gerelateerde berichten.

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Lees Interacties

Reacties

  1. Cees zegt

    31 augustus 2020 om 08:09

    Een mooie herinnering, ik herinner me Schallekie nog levendig ☺️

Primaire Sidebar

Door:

Henk van Kalken

Henk van Kalken heeft affiniteit met het boeddhisme (Kagyu) en is dzogchenpractitioner. 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 10 februari 2025
    Zen Spirit studiegroep 'Het verborgen licht'-vanaf 10 februari 2025
  • 14 mei 2025
    Alleen maar zitten
  • 16 mei 2025
    City Weekend - Death & impermanence with Ven. Amy Miller
  • 17 mei 2025
    Meditatie zaterdag met Jotika Hermsen
  • 19 mei 2025
    Maandagochtend meditatie in Amsterdam-West
  • 20 mei 2025
    Dinsdagavond op even weken samen mediteren in Almere Buiten
  • 20 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 20 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Weet jij wat een anker is? Test jezelf!

    Hans van Dam - 2 mei 2025

    Deel 3 van een 5-delig dwaalgesprek over de mystieke roos.

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Geschiedenis als wapen deel 1

    Kees Moerbeek - 20 april 2025

    President Vladimir Poetin zei in 2014: ‘Onze collectieve herinnering bepaalt onze cultuur, onze geschiedenis en onze tegenwoordige tijd. En onze toekomst zal worden gevormd aan de hand van onze historische ervaring.’ Hij is het zelf die actief deze herinnering en ervaringen vorm geeft en propageert. Ivo van de Wijdeven schrijft dat in de Sovjettijd er nog werd gegrapt dat het land een zekere toekomst had, maar een onvoorspelbaar verleden. Onder Poetin is Ruslands geschiedenis als in beton gegoten. Er is maar één historische waarheid en deze is verankerd in de grondwet en de Nationale Veiligheidsstrategie.

    Jaloerse goden te slim af – de geschiedenis de baas…?

    gastauteur - 13 april 2025

    Hongersnood in een hermetisch afgesloten kuststrook die onwillekeurig aan de vernietigingskampen van weleer doet denken, besmet met meer dan een zweem van genocide… Regeert Adolf Hitler over zijn graf heen? Want bestaat Israël niet bij diens gratie? Zou zonder die bittere nazi-erfenis Palestina als land van drie monotheïstische religies niet nog gewoon zo heten? Is de grond er niet vervloekt, juist door godsdiensten die, gevoed vanuit één fictieve bron, vervolgens als protestbeweging steeds in chronologische volgorde aan haar voorgangster ontspruiten, waarmee de kiem voor een eeuwigdurende vete om de absolute waarheid is gelegd? En claimt niet elk van deze broeder- of zusterstromingen dat stuk met hun aller bloed doordrenkte aarde, aanvankelijk voor Abrahams JHWH, vervolgens voor Jezus’ Vader en ten slotte voor Allah – drie godheden die, in verbitterde onderlinge jaloezie verwikkeld, strijden niet alleen om religieuze hegemonie, maar ook om de profane en politieke macht?

    Wat is quiëtisme?

    Hans van Dam - 27 maart 2025

    Over het stillen van de wil.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Ontkennen en ont-kennen in het hindoeïsme, 3: neti neti neti…
    • Het jaar 2025 – dag 135 – boomzaad
    • Eigenwijze monnik in anti-kraakpand
    • Centraal Tibetaans Bestuur herdenkt 30 jaar verdwijning Panchen Lama en roept opnieuw op tot transparantie
    • Boeken – goud in handen

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.