• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Tiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • André Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Eelco van der Meulen
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
  • Privacy

Redactieformule

Het Boeddhistisch Dagblad  is een onafhankelijk geëngageerd journalistiek web magazine. De samenstellers vergaren en duiden op een betrokken en frisse manier nieuws en achtergrond over boeddhistische thema’s en inzichten. De uitgever wil daarover een breed publiek informeren.

Nieuwsberichten zijn objectief en geven geen eigen mening weer. Deze artikelen worden als zodanig herkenbaar gepresenteerd. De bron of naam van de maker staat bovenaan het artikel.

  1. Eigen reportages, opiniërende artikelen, rubrieken, geven de mening en belevenis van de schrijver weer. De naam en foto van de maker staat bovenaan het artikel.
  2. De medewerkers van het Boeddhistisch Dagblad © schuwen een kritische houding niet en zijn bereid om tegels te lichten en de achterkant van het gelijk te zoeken. Zij erkennen door hun stijl en inhoud van werken dat het Boeddhistisch Dagblad © gericht is op een moderne westerse samenleving in het Nederlands taalgebied.
  3. Het Boeddhistisch Dagblad © neemt het boeddhisme als levensbeschouwing als leidraad. Dat betekent dat medewerkers boeddhistische fundamenten, zoals juist spreken en juist handelen, de waarheid weergeven, juist levensonderhoud, niet kwetsen of roddelen, als levenshouding hebben of die intentie hebben. Personen en situaties worden respectvol in tekst, geluid en beeld opgevoerd. Er is geen ruimte in de kolommen voor roddel en achterklap.
  4. Het taalgebruik van de schrijver, de houding van de maker van audiovisuele producties, is respectvol. Situaties worden objectief beschreven of weergegeven- voor veronderstellingen is geen plaats in het Boeddhistisch Dagblad ©.
  5. Opinieverhalen geven de mening van de schrijver weer, maar hebben niet de intentie kwetsend of beledigend te zijn.
  6. Journalistieke producties die naar de mening van de uitgever niet aan deze normen voldoen worden geweigerd en onder opgaaf van redenen aan de auteur geretourneerd.
  7. De uitgever en medewerkers van het Boeddhistisch Dagblad © werken volgens journalistieke principes. Zoals het duiden van situaties en het toepassen van hoor- en wederhoor.
  8. Uitgever en medewerkers besteden veel zorg en aandacht aan de inhoud en de juistheid van hun journalistieke productie. Weergegeven op een voor een ieder heldere en begrijpelijke wijze.
  9. Ingezonden brieven worden geweigerd. Via aan de site van het Boeddhistisch Dagblad gekoppelde links naar sociale netwerken kan discussie worden gevoerd over gepubliceerde onderwerpen in het Boeddhistisch Dagblad ©.
  10. Op de inhoud van het dagblad kunnen lezers reageren via een forum- op de site van het Boeddhistisch Dagblad ©.
  11. Links naar sites in aangeboden teksten worden niet bij voorbaat geweigerd maar worden pas geplaatst na goedkeuring door de uitgever.
  12. Het werk van de medewerkers aan het dagblad wordt beschermd door het Nederlands en Europees recht.
  13. Inzending van tekst, geluidsopnamen en beeldmateriaal geeft de uitgever van het Boeddhistisch Dagblad © het recht lezersreacties, opiniestukken, essays en andere teksten in gedrukte, elektronische en/of andere vorm vast te leggen, te vermenigvuldigen dan wel op andere wijze openbaar te maken. Overigens blijven de auteursrechten op die artikelen, geluids-en beeldmateriaal volledig bij de auteurs berusten.
  14. Door het inzenden maakt de inzender er aanspraak op het auteursrecht of een andere toestemming te bezitten om de aangeboden tekst te verspreiden en geeft de aanbieder aan geen inbreuk te maken op de rechten van derden of plagiaat te plegen. Dit omvat auteursrecht, merknamen, handelsgeheimen, persoonlijke informatie en/of eigendomsrechten.
  15. Door op de artikelen, geluids-en beeldmateriaal van het Boeddhistisch Dagblad © te reageren stelt de verzender de uitgever van het Boeddhistisch Dagblad © zijn e-mailadres beschikbaar. Dit e-mailadres zal niet ter beschikking worden gesteld aan derden.
  16. Indien de inzender van tekst en/of beeld of de lezer deze bepalingen over auteursrechten schendt, wordt hij of zij per e-mail gewaarschuwd. Bij een hernieuwde schending wordt de toegang tot de kanalen van het Boeddhistisch Dagblad © voor deze inzender geblokkeerd.

Delen is rijkdom:

  • Twitter
  • LinkedIn
  • E-mail

Primaire Sidebar

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 27 februari 2021
    Volle Maan chant (online)
  • 28 februari 2021
    Open les Kum Nye Tibetaanse Yoga | Online
  • 28 februari 2021
    Discovering Padmasambhava (online)
  • 1 maart 2021
    Online Dhammakaya-meditatie
  • 3 maart 2021
    Zen Spirit Doorgaande groep Meditatie Arnhem
  • bekijk de agenda

De werkplaats

De werkplaats.

Boeddhistische kunstenaars

Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
lees meer »

Pakhuis van Verlangen

In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

Mijmeringen over bewustzijn

Rob van Boven en Luuk Mur - 23 februari 2021

Je trok in je jeugd de conclusie dat je niet gewenst was. Met die ervaring ging je de wereld zien. Dat werd het fundament van je geloofssysteem. Je ging jezelf beschermen tegen deze pijnlijke gevoelens, die het gevolg zijn van wat je bent gaan geloven.  Dat kan zijn door jezelf zoveel mogelijk terug te trekken of vooral niet lastig te zijn. Of misschien ging je juist heel nadrukkelijk aanwezig zijn, wat door anderen juist als heel vervelend ervaren kan worden.

Het ongelijk van de gelijkheid (deel 2 en slot))

Erik Hoogcarspel - 21 februari 2021

Het is niet verwonderlijk dat het begrip “gelijkheid” in andere culturen geen rol speelt. Blijkbaar heeft men daar wel van de ervaring geleerd. Voor Confucius waren rangen en standen in de maatschappij noodzakelijk voor een harmonische en goed functionerende samenleving. Een referendum zou volgens hem alleen maar tot grote rampen leiden, want ongeletterde en slecht opgevoede mensen kunnen niet weten wat het beste is voor ieder.

Het ongelijk van de gelijkheid (deel 1)

Erik Hoogcarspel - 20 februari 2021

We leven in procrustische tijden waarin gelijkheid heilig is geworden. Onderscheid, discriminatie, is zo’n beetje de bron van alle kwaad. We moeten allemaal gelijk zijn. Alle kinderen in een klas, allemaal schaatsen of naar het strand op hetzelfde moment, allemaal dezelfde kleding en dezelfde maten, met wat elastiek in de stof past het toch wel.

Paul Boersma – Het portret als valkuil

Paul Boersma - 16 februari 2021

Het Boeddhabeeld is een symbolische weergave van de vergoddelijkte mens, van de verlichte mens, van de mens waarin wijsheid en mededogen tot volle ontplooiing zijn gekomen. Het is een toonbeeld van harmonie.

Zó ontken je het klimaatvraagstuk óók. Dat kan anders!

gastauteur - 9 februari 2021

De crisis lijkt te groot, te massief om door de massa’s goed begrepen te kunnen worden. Let wel, het staat hier goed, die massa’s mensen zijn niet dom, er is niets neerbuigends bedoeld, maar de omvang van de problemen en de belangenstrijd er omheen zijn dermate groot dat begrip en theorie moeilijk ‘populair’ te maken zijn. Alleen maar roepen dat het ‘heel erg’ is, motiveert ook niet echt. En dan nog de (on)kosten van de benodigde maatregelen, wie draait ervoor op?

Meer onder 'pakhuis van verlangen'

Footer

Boeddhistisch Dagblad

Meest recente berichten

  • De grenzeloze ruimte tussen de woorden
  • Het jaar 2021 – dag 57 – gekapteharen
  • Saudade met tijm en boog
  • Vrijdag zindag (16) – Ware versies
  • Bitter Winter – ‘Ook vrouwen stelselmatig verkracht in Tibetaanse heropvoedingskampen’

Reageren

We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

Over het BD

Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
Lees ons colofon.

Zie ook

  • Contact
  • Over ons
  • Columns
  • Reageren op de krantensite

Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.

 

Op deze website gebruiken we cookies voor het bijhouden van bezoekersstatistieken.  Via de instellingen kun je bepalen wat je wel of niet toestaat: bekijk je instellingen.

 

loading Annuleren
Bericht niet verstuurd - controleer je e-mailadres!
E-mail-controle mislukt, probeer het opnieuw
Helaas, je blog kan geen berichten per e-mail delen.
Boeddhistisch Dagblad
Powered by  GDPR Cookie Compliance
Privacy en cookies

Op deze website gebruiken we cookies voor het bijhouden van bezoekersstatistieken en als je reageert: je naam en mailadres.

Zo houden we bij hoe de site gebruikt wordt en hoe vaak.

Hier kun je instellen welke cookies je wel of niet toestaat.

Noodzakelijke cookies

Met deze cookies slaan we je voorkeuren in het gebruik van deze website op.

If you disable this cookie, we will not be able to save your preferences. This means that every time you visit this website you will need to enable or disable cookies again.

Bezoekersstatistieken

We gebruiken Google Analytics voor het bijhouden van bezoekerscijfers.

Dit helpt ons bij het verbeteren van de website; zo weten we wat wel en niet gebruikt of gelezen wordt.

Alle cookies staan uit in je browser. Zet cookies aan alsjeblieft, als je wil dat we je voorkeuren opslaan,

Privacy

Bekijk wat we wel of niet doen met je gegevens