Twee praktiserende christenen in Birma (Myanmar) zeggen gewond te zijn geraakt toen hun voorbereidingen voor de Kerst in december 2018 door de lokale bevolking onder leiding van boeddhistische monniken met geweld werd beëindigd en zij werden gemolesteerd.

Het conflict vond plaats op 24 december vorig jaar, toen twaalf christelijke Chin families voor het eerst een tent opzetten om kerst te vieren in het plattelandsdorp Sappie, een overwegend boeddhistische gemeenschap in de staat Zuid-Rakhine. Een christelijke ooggetuige zegt dat de menigte van ongeveer 40 dorpelingen, die werd geleid door drie boeddhistische monniken, de viering onmogelijk maakten. De getuige: ‘Ze vertelden ons dat er eerder geen kerstviering in dit dorp was en geen christelijke gebeurtenis op boeddhistisch land wilden toestaan. We zijn erg boos over het verlies van onze religieuze vrijheid en over de beperking van onze religieuze overtuigingen.’

Het boeddhisme is de feitelijke staatsgodsdienst in Birma, waar het leger een aanzienlijke macht behoudt in de regering van Aung San Suu Kyi. Dit heeft ultranationalistische monniken aangemoedigd, onder wie leden van de extremistische Ma Ba Tha-groep, die een sleutelrol hebben gespeeld in het aanzetten tot geweld tegen christenen en hen het recht ontzeggen om samen te komen voor de eredienst.

Bron Barnabasfund.

 

Ochtend- of avondeditie

We hebben een gratis mailinglijst.
Abonneer je op onze ochtend- of avondeditie

Categorieën: Boeddhisme, Mensenrechten en Theravada Tags: Birma en christenen 

2 reacties op ‘Birmese christenen gewond bij geweld onder leiding van boeddhistische monniken’

  1. kees moerbeek schreef:

    Er bestaat godsdienstvervolging in allerlei vormen. Zelfs christenen (= god’s uitverkoren volk) en moslims (de ware gelovigen) worden vervolgd. Dit wordt breed uitgemeten in de pers, maar de vervolging van anders- en ongelovigen niet: geopolitiek?

    Vervolging vanwege etniciteit is een feit en valt vaak samen met vervolging vanwege godsdienst. Minderheden waren en zijn een bijzonder mikpunt voor de verkondiging van de ‘blijde boodschap’ van bekeerders van allerlei oorsprong. Maar vergeten werd en wordt dat het toch echte mensen zijn en niet alleen maar zielen of een nummer.

    In Sri Lanka dreigde het boeddhisme en de nationale cultuur totaal te verdwijnen onder invloed van de kolonisatie en kerstening. Men is nu alert. Te, vanuit onze veilige leunstoel? Als je in het koloniale Sri Lanka christen werd had je uitzicht op een baan en inkomen. In Sri Lanka is men dit niet vergeten! In Mongolie is in de jaren 1930 het boeddhisme nagenoeg uitgeroeid, in Zuid-Vietnam werd het boeddhisme zwaar onderdrukt door het katholieke regime en over de Killing Fields in Cambodja hoeven we het niet eens te hebben, zo gruwelijk was het. Ook in die landen is men het niet vergeten!

    Een aantal Aziatische landen is boeddhistisch, maar het staat zwaar onder druk van de staat. Nieuw is dit niet, want ook de Boeddha besefte dat hij op zijn tellen moest passen. Hij hield zich bewust op de vlakte en moest toch meemaken dat zijn eigen stam uitgemoord werd. Dat moest vreselijk geweest zijn voor hem. Toch hield hij vol en hij niet alleen.

    Mijn advies over vervolging van mensen vanwege hun geloof en etniciteit e.d. is het volgende: 1.Follow the money (van allerlei soorten missionarissen en hun (pseudo) humanitaire organisaties) 2.follow the politics of states and protest if you decide to do so. 3.Steun de vervolgden, want zij kunnen er niets aan doen dat zij misbruik worden. Wees niet lichtgelovig en doe vooral wat je moet doen. 4.Namo Guyanshiyin pusa.

  2. G.J. Smeets schreef:

    Kees, punt 2) van je advies is me niet duidelijk. Kun je daar wat meer over zeggen?

Menu