• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Elfde jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Eelco van der Meulen
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Ramo de Boer
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
  • Privacy

Home » Maatschappij » Geluk » Buddhist Chaplain to Her Majesty’s Armed Forces

Buddhist Chaplain to Her Majesty’s Armed Forces

28 januari 2016 door gastauteur

Dit weekeinde hield in Amsterdam dr. Sunil Kariyakarawana, boeddhistisch geestelijk verzorger van het Britse leger (‘ Buddhist chaplain to Her Majesty’s Armed Forces’ ) een lezing over zijn bijzondere beroep.

Ciska Matthes

Hoe hij zover gekomen is? Sunil komt oorspronkelijk uit Sri Lanka. Op negenjarige leeftijd werd hij daar monnik. Sunil: ‘Het was geen plan van mijn ouders, maar als jongetje bleef ik erop aandringen. Er was iets aan de monniken dat mij heel erg aantrok, en tenslotte gaf mijn moeder toe.’

Achttien jaar verbleef hij in het klooster en leerde de soetra’s van de Pali Canon. Later kreeg hij een beurs voor Canada en behaalde daar een PhD in linguïstiek. Pas in Amerika leerde hij echt mediteren, bij het Vipassanacentrum. Veel later, in Engeland, zag hij op een goede dag een advertentie voor een buddhist chaplain (geestelijk verzorger) in de gevangenis, en zo kon hij zijn boeddhistische achtergrond gaan aanwenden.

Sunil: ‘Ik leerde zoveel van de gevangenen! Sommigen sliepen alleen maar en brachten de tijd door met veel negativiteit, maar sommigen waren echt in staat zichzelf te transformeren.’ Er was bijvoorbeeld een boze, agressieve gevangene, die driemaal levenslang had gekregen. Sunil kwam maandenlang niet verder dan in het voorbijgaan naar hem te glimlachen. Tot de man op een dag vroeg, wie hij eigenlijk was. Zo werd hij nieuwsgierig en juist deze gevangene ontpopte zich in Sunils meditatiegroep tot het meest betrokken lid, die vele anderen hielp. Zijn houding veranderde helemaal.

Sunil: ‘Begrijpen we waar de lotus haar schoonheid vandaan haalt? De modder waarin zij groeit, wordt getransformeerd tot een prachtige bloem. Wanneer we onze eigen negativiteit kunnen bekijken met mededogen, kunnen we die transformeren…maar daar is veel moed voor nodig! Op het meditatiekussen ontwikkelen we helderheid en sereniteit. Maar de echte meditatie begint, als we van het kussen af komen. In de gevangenis zag ik geen misdadigers, maar mensen die misdaden hadden begaan . Ik leerde breder te kijken. Een mens is meer dan een aspect, meer dan één bepaalde daad alleen.’

Boeddhisme en leger

Op een dag zag Sunil een advertentie voor het leger: boeddhistisch geestelijk verzorger gezocht . Hij kon zijn ogen niet geloven, en deed het onmiddellijk af met: boeddhisme en leger, dat ging toch niet samen! Maar langzaam ging het toch werken in zijn gedachten. Hij las er meer over, en begon te denken: soldaten zijn ook mensen . Net zoals er geen ‘misdadigers’ zijn, zijn er geen ‘soldaten’ maar eerder mensen die soldatenwerk doen. Tenslotte solliciteerde hij toch en zo werd Sunil de enige chaplain voor de vierduizend boeddhisten in het Britse leger.

Sunil ondersteunt deze enorme groep door op de hoogste nood af te gaan. Hij mediteert met ze en voert zingevingsgesprekken. ‘Mijn eigen beoefening van metta is heel belangrijk, ik moet mededogen hebben en er helemaal voor iemand zijn. Als ik een gesprek voer, is dit de belangrijkste persoon, en het belangrijkste moment is nu .’

Een vraag die zich gauw opdringt, is: wat als een soldaat op een punt komt dat hij óf moet doden, of zelf gedood zal worden? Wat zegt de Boeddha hierover?

Sunil: ‘Ik kreeg ooit een soldaat uit Afghanistan, die niet langer op mijn lijst van cliënten wilde staan; hij vond zichzelf geen boeddhist meer, want hij had iemand gedood. Er was daar een moment dat hij en zijn kameraad bedreigd werden, en de enige manier om hun levens te redden, was de tegenstander te doden… Hij kon het zichzelf niet vergeven.’

Wroeging

‘Ik ben natuurlijk geen voorstander van doden . Maar voor mij was het genoeg dat hij wroeging had. En door de trekker over te halen, had hij wel zijn eigen leven en dat van de ander gered. Volgens de Boeddha is er sprake van moord, wanneer er de bewuste intentie is om te doden. In de eerste plaats wilde deze soldaat zijn leven en dat van zijn kameraad redden. Als het mogelijk was geweest, had hij alle drie de levens gespaard, nietwaar?’

Wroeging betekent trouwens niet, je eindeloos schuldig te voelen, licht Sunil toe, maar vooral je misstap onder ogen te zien, dan jezelf te vergeven én ervan te leren.

De geestelijk verzorger probeert gewoon individuen te ondersteunen, of het leger op zich iets goeds is, dat is een andere vraag. In ieder geval helpt meditatie militairen wel, om bewuster te handelen. Wetenschappelijk onderzoek heeft wel aangetoond, dat mariniers die dagelijks mediteren, accurater handelen dan hun collega’s die níet mediteren. Wellicht komen ze tenslotte op een punt dat ze helemaal geen militair meer willen zijn. Sunil: ‘Ik zeg vaak: als je er niet meer achter kunt staan, zoek dan vooral een andere baan.’

Innerlijke kracht en moed

Sunil Kariyakarawana boeddhistische brits geestelijk verzorger leger.met DL
Sunil Kariyakarawana met de Dalai Lama.

De Dalai Lama schreef Sunil ooit, dat soldaten en monniken bepaalde waarden delen, naast dat ze allemaal een uniform dragen, zoals discipline, vastberadenheid, kameraadschap, innerlijke kracht en moed. Ook schreef de Dalai Lama, dat we soms zo moeten handelen, dat het van buitenaf bezien hard lijkt, maar als de motivatie juist is, is het in wezen niet gewelddadig van aard.

Sunil: ‘Iedereen die naar het leger komt om te kunnen doden, hoort daar feitelijk niet thuis! De intentie van een soldaat is heel belangrijk. In principe moet het leger er juist zijn om levens te beschermen.’

Sunil praat graag over de kalyana mitra (ook de naam van zijn Buddhist Chaplaincy Support Group): de ‘spirituele vriend’ die je steunt, vooral in het volgen van de dharma, die je niet laat vallen als je moeilijke tijden doormaakt, en die zich niet ‘beter’ voelt dan jij. En dat is eigenlijk wat een boeddhistisch geestelijk verzorger zou moeten proberen te betekenen…

Links:

http://www.thebuddhistsociety.org/bcsg/
http://www.army.mil/article/149615/
http://www.washingtontimes.com/news/2012/dec/5/marinesexpandinguseofmeditationtrainin
g/?page=all
http://journals.plos.org/plosone/article?id=10.1371/journal.pone.0116889

Delen is rijkdom:

  • Twitter
  • LinkedIn
  • E-mail

Categorie: Boeddhisme, Geluk, Interviews, Krijgsmacht Tags: aalmoezenier, Boeddhisme, Cisca Matthes, doden, leger, mariniers, moed, wroeging

Lees ook:

  1. Buddhist chaplain Sunil: ‘Iedereen die naar het leger komt om te kunnen doden, hoort er niet thuis’
  2. Thailand: dertien staatsgrepen in een dozijn
  3. Politieman en boeddhist – ‘Toch draag ik een wapen waarmee ik kan doden’
  4. ‘Nieuwe wet in Birma zou vrouwen meer rechten moeten geven’

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Lees Interacties

Reacties

  1. Johanneke zegt

    29 januari 2016 om 10:04

    Mooi stuk over een inspirerende man

Primaire Sidebar

Door:

gastauteur

diverse schrijvers 
Alle artikelen »

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 14 augustus 2022
    Kum Nye Dancing zomerserie | Online | vanaf 14 aug
  • 19 augustus 2022 - 21 augustus 2022
    Retraite weekend | Vreugde van zijn: gelukkig zijn | Live | 19-21 aug
  • 22 augustus 2022 - 26 augustus 2022
    3-daagse boeddha vakantie
  • 26 augustus 2022 - 28 augustus 2022
    Retraite weekend | Liefde en Compassie voor jezelf en anderen | Live| 26-28 aug
  • 29 augustus 2022
    Discovering Buddhism open Class
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    De rafelkant van onze democratische rechtsstaat – Deel 1

    Kees Moerbeek - 7 augustus 2022

    De auteur signaleert een onontkoombare overgang naar een staatsgrenzen overstijgende vervlechting van belangrijke leefomstandigheden op economisch, cultureel, klimatologisch en technologisch gebied. Het verlies van houvast dat dit veroorzaakt valt samen met het verlies van de bescherming door de verzorgingsstaat. Dit wordt verergerd door de onverschilligheid in leidende politieke en economische kringen ten opzichte van de onzekerheid die de veranderingen oproepen. De weerstand die dit alles opwekt neemt op veel plaatsen onder invloed van populistische en autoritaire bewegingen ‘de vorm aan van een afwijzing van anderen, andersdenkenden en andersverschijnende mensen.’

    Woef hé…een signalering

    Erik Hoogcarspel - 4 augustus 2022

    Georg Luck (1926 – 2013) was hoogleraar aan de Universiteit in Baltimore, Verenigde Staten in de klassieke cultuur en talen. Aan het einde van zijn carrière heeft hij op verzoek van een collega een studie uitgevoerd naar een heel aparte groep van filosofen, de cynici. Het wordt cynicus is afgeleid van “hond”, kynos. Deze “honden” predikten voor het volk en leidden talentvolle leerlingen op.

    De kinderen hebben nu rust nodig. Over ouderverstoting.

    Rob van Boven en Luuk Mur - 2 augustus 2022

    De kinderen waren 5 en 4 jaar toen de moeder vertrok met de kinderen. Ze wilde niet langer als slaaf behandeld worden door haar man. De kinderrechter besliste dat het woonverblijf bij moeder was, er kwam een bezoekregeling met vader en er werd opgelegd dat de ouders mee zouden doen aan ouderbemiddeling. De bemiddeling werd geen succes en ook een tweede en derde poging mislukte. Toen kwam er een melding bij Veilig Thuis door de vrijwillige jeugdhulpverlening.

    Crisis op crisis

    gastauteur - 1 augustus 2022

    Stel dat de vooronderstelling dat de mens beschikt over een vrije wil nu eens niet waar blijkt te zijn terwijl ons wetstelsel daar wel vanuit gaat en daarmee aansluit bij het vrije-markt-denken, het kapitalisme. En als dat niet waar is of maar heel beperkt, wat betekent dat dan? Dat er zoiets als een vrije wil bestaat is een aanname, een geloofsartikel.

    Narrative self en experiential self: hoe begrip van meditatieonderzoek beoefenaars kan helpen op hun pad

    gastauteur - 31 juli 2022

    Ik gebruik wel eens het beeld van een motor met zijspan. Als je geen meditatiebeoefenaar bent dan zit het narratief achter de stuur en de directe ervaring in het zijspan. Door beoefening kan je dat omdraaien, kom je ‘in’ de ervaring. En als je het narratief toch nodig hebt, dan zet je hem in. Waarvoor het ook helpt is dat mensen het niet meer zo vervelend vinden wanneer ze niet opmerkzaam zijn omdat ze begrijpen waar het narratief mee bezig is. Zo voorkom je de opbouw van aversie tijdens het mediteren.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Het jaar 2022 – dag 220 – afwachting
    • Boeddha in de bajes – levenslang
    • Halte Hertenkamp – Door wie laat ik me gek maken? Stil water
    • Edel – Vrijheid
    • Wanneer doen mensenrechten er weer toe?

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.

     

    Op deze website gebruiken we cookies voor het bijhouden van bezoekersstatistieken.  Via de instellingen kun je bepalen wat je wel of niet toestaat: bekijk je instellingen.

     

    Privacy en cookies

    Op deze website gebruiken we cookies voor het bijhouden van bezoekersstatistieken en als je reageert: je naam en mailadres.

    Zo houden we bij hoe de site gebruikt wordt en hoe vaak.

    Hier kun je instellen welke cookies je wel of niet toestaat.

    Noodzakelijke cookies

    Met deze cookies slaan we je voorkeuren in het gebruik van deze website op.

    If you disable this cookie, we will not be able to save your preferences. This means that every time you visit this website you will need to enable or disable cookies again.

    Privacy

    Bekijk wat we wel of niet doen met je gegevens