• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Elfde jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • André Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Eelco van der Meulen
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Ramo de Boer
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
  • Privacy

Home » Maatschappij » Geluk » Buddhist chaplain Sunil: ‘Iedereen die naar het leger komt om te kunnen doden, hoort er niet thuis’

Buddhist chaplain Sunil: ‘Iedereen die naar het leger komt om te kunnen doden, hoort er niet thuis’

30 juni 2020 door Ciska Matthes

In januari 2016 hield in Amsterdam dr. Sunil Kariyakarawana, boeddhistisch geestelijk verzorger van het Britse leger (‘ Buddhist chaplain to Her Majesty’s Armed Forces’ ) een lezing over zijn bijzondere beroep.

Hoe het zover gekomen is? Sunil komt oorspronkelijk uit Sri Lanka. Op negenjarige leeftijd werd hij daar monnik. Sunil: ‘Het was geen plan van mijn ouders, maar als jongetje bleef ik erop aandringen. Er was iets aan de monniken dat mij heel erg aantrok, en tenslotte gaf mijn moeder toe.’

Achttien jaar verbleef hij in het klooster en leerde de soetra’s van de Pali Canon. Later kreeg hij een beurs voor Canada en behaalde daar een PhD in linguïstiek. Pas in Amerika leerde hij echt mediteren, bij het Vipassanacentrum. Veel later, in Engeland, zag hij op een goede dag een advertentie voor een buddhist chaplain (geestelijk verzorger) in de gevangenis, en zo kon hij zijn boeddhistische achtergrond gaan aanwenden.

Sunil: ‘Ik leerde zoveel van de gevangenen! Sommigen sliepen alleen maar en brachten de tijd door met veel negativiteit, maar sommigen waren echt in staat zichzelf te transformeren.’ Er was bijvoorbeeld een boze, agressieve gevangene, die driemaal levenslang had gekregen. Sunil kwam maandenlang niet verder dan in het voorbijgaan naar hem te glimlachen. Tot de man op een dag vroeg, wie hij eigenlijk was. Zo werd hij nieuwsgierig en juist deze gevangene ontpopte zich in Sunils meditatiegroep tot het meest betrokken lid, die vele anderen hielp. Zijn houding veranderde helemaal.

Sunil: ‘Begrijpen we waar de lotus haar schoonheid vandaan haalt? De modder waarin zij groeit, wordt getransformeerd tot een prachtige bloem. Wanneer we onze eigen negativiteit kunnen bekijken met mededogen, kunnen we die transformeren…maar daar is veel moed voor nodig! Op het meditatiekussen ontwikkelen we helderheid en sereniteit. Maar de echte meditatie begint, als we van het kussen af komen. In de gevangenis zag ik geen misdadigers, maar mensen die misdaden hadden begaan . Ik leerde breder te kijken. Een mens is meer dan een aspect, meer dan één bepaalde daad alleen.’

Boeddhisme en leger

Op een dag zag Sunil een advertentie voor het leger: boeddhistisch geestelijk verzorger gezocht . Hij kon zijn ogen niet geloven, en deed het onmiddellijk af met: boeddhisme en leger, dat ging toch niet samen! Maar langzaam ging het toch werken in zijn gedachten. Hij las er meer over, en begon te denken: soldaten zijn ook mensen . Net zoals er geen ‘misdadigers’ zijn, zijn er geen ‘soldaten’ maar eerder mensen die soldatenwerk doen. Tenslotte solliciteerde hij toch en zo werd Sunil de enige chaplain voor de vierduizend boeddhisten in het Britse leger.

Sunil ondersteunt deze enorme groep door op de hoogste nood af te gaan. Hij mediteert met ze en voert zingevingsgesprekken. ‘Mijn eigen beoefening van metta is heel belangrijk, ik moet mededogen hebben en er helemaal voor iemand zijn. Als ik een gesprek voer, is dit de belangrijkste persoon, en het belangrijkste moment is nu .’

Een vraag die zich gauw opdringt, is: wat als een soldaat op een punt komt dat hij óf moet doden, of zelf gedood zal worden? Wat zegt de Boeddha hierover?

Sunil: ‘Ik kreeg ooit een soldaat uit Afghanistan, die niet langer op mijn lijst van cliënten wilde staan; hij vond zichzelf geen boeddhist meer, want hij had iemand gedood. Er was daar een moment dat hij en zijn kameraad bedreigd werden, en de enige manier om hun levens te redden, was de tegenstander te doden… Hij kon het zichzelf niet vergeven.’

Wroeging

‘Ik ben natuurlijk geen voorstander van doden . Maar voor mij was het genoeg dat hij wroeging had. En door de trekker over te halen, had hij wel zijn eigen leven en dat van de ander gered. Volgens de Boeddha is er sprake van moord, wanneer er de bewuste intentie is om te doden. In de eerste plaats wilde deze soldaat zijn leven en dat van zijn kameraad redden. Als het mogelijk was geweest, had hij alle drie de levens gespaard, nietwaar?’

Wroeging betekent trouwens niet, je eindeloos schuldig te voelen, licht Sunil toe, maar vooral je misstap onder ogen te zien, dan jezelf te vergeven én ervan te leren.

De geestelijk verzorger probeert gewoon individuen te ondersteunen, of het leger op zich iets goeds is, dat is een andere vraag. In ieder geval helpt meditatie militairen wel, om bewuster te handelen. Wetenschappelijk onderzoek heeft wel aangetoond, dat mariniers die dagelijks mediteren, accurater handelen dan hun collega’s die níet mediteren. Wellicht komen ze tenslotte op een punt dat ze helemaal geen militair meer willen zijn. Sunil: ‘Ik zeg vaak: als je er niet meer achter kunt staan, zoek dan vooral een andere baan.’

Innerlijke kracht en moed

De Dalai Lama schreef Sunil ooit, dat soldaten en monniken bepaalde waarden delen, naast dat ze allemaal een uniform dragen, zoals discipline, vastberadenheid, kameraadschap, innerlijke kracht en moed. Ook schreef de Dalai Lama, dat we soms zo moeten handelen, dat het van buitenaf bezien hard lijkt, maar als de motivatie juist is, is het in wezen niet gewelddadig van aard.

Sunil: ‘Iedereen die naar het leger komt om te kunnen doden, hoort daar feitelijk niet thuis! De intentie van een soldaat is heel belangrijk. In principe moet het leger er juist zijn om levens te beschermen.’

Sunil praat graag over de kalyana mitra (ook de naam van zijn Buddhist Chaplaincy Support Group): de ‘spirituele vriend’ die je steunt, vooral in het volgen van de dharma, die je niet laat vallen als je moeilijke tijden doormaakt, en die zich niet ‘beter’ voelt dan jij. En dat is eigenlijk wat een boeddhistisch geestelijk verzorger zou moeten proberen te betekenen…

Links:
http://www.thebuddhistsociety.org/bcsg/
http://www.army.mil/article/149615/
http://www.washingtontimes.com/news/2012/dec/5/marinesexpandinguseofmeditationtrainin
g/?page=all
http://journals.plos.org/plosone/article?id=10.1371/journal.pone.0116889

Delen is rijkdom:

  • Twitter
  • LinkedIn
  • E-mail

Categorie: Boeddhisme, Geluk, Interviews, Krijgsmacht Tags: aalmoezenier, Boeddhisme, Cisca Matthes, doden, dr. Sunil Kariyakarawana, leger, mariniers, moed, wroeging

Lees ook:

  1. Buddhist Chaplain to Her Majesty’s Armed Forces
  2. Thailand: dertien staatsgrepen in een dozijn
  3. Politieman en boeddhist – ‘Toch draag ik een wapen waarmee ik kan doden’
  4. ‘Nieuwe wet in Birma zou vrouwen meer rechten moeten geven’

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Lees Interacties

Reacties

  1. Henk Molenaar zegt

    30 juni 2020 om 18:41

    De vierduizend boeddhisten in het Britse leger betreft ongetwijfeld de legendarische Nepalese Gurkhabrigade, onbevreesd en loyaal tot het eind. Omdat de Engelsen dankzij de Gurkha’s Nepal niet konden kolonialiseren hebben ze die ingelijfd. Gurkha’s vechten al meer dan 200 jaar in allerlei oorlogen, je kan het niet zo gek verzinnen of ze zitten erbij. In de Falkland oorlog waarin de Argentijnen door de Gurkha’s geen schijn van kans maakten (volgens mijn Argentijnse ex-collega die toen militair piloot was). Maar ook in de Birma-oorlog, 1ste en 2de W.O., Joegoslavië, Irak, Afghanistan etc. In de tweede wereldoorlog werden Gurkha’s ingezet voor de bescherming van de Nederlanders uit de bevrijde Jappenkampen in voormalig Indië. Het is echter de vraag of veel Gurkha’s zitten te wachten op boeddhistische geestelijke verzorging. Kenmerkend aan hun onbevreesdheid is het oprechte grote plezier dat ze beleven aan oorlog, ze blijven nagenoeg altijd lachen, drinken, zingen en dansen. Twee honderd jaar geen angst tot de allerlaatste snik, dat dwingt respect af, zelfs bij de Engelsen.

    • kees moerbeek zegt

      1 juli 2020 om 15:52

      De Faklandoorlog vond plaats tijdens de ‘vuile oorlog’ en het staatsterrorisme van een zeer verwerpelijke militaire dictatuur in Argentinie 1976-1983. Vanuit militaire vliegtuigen werden politieke tegenstanders in zee gedropt. Een andere schending was het laten verdwijnen van politieke tegenstanders en vakbondsleden. Er werd door (aanhangers van) het regime gemoord, verkracht, gemarteld e.d. Amnesty International en de pers hebben hier veel overgeschreven.

      De mensen op wie de generaals het voorzien hadden maakten ‘geen schijn van kans’.

      ‘Kenmerkend aan hun onbevreesdheid is het oprechte grote plezier dat ze beleven aan oorlog, ze blijven nagenoeg altijd lachen, drinken, zingen en dansen.’ Dit soort formuleringen vond je voorheen in reisbeschrijvingen van westerse ontdekkingsreizigers over verre en onbeschaafde volkeren. O ja, zwarte Piet lacht ook altijd :-(

      Het is niet zo moeilijk na te vragen of te Gurkha’s zitten de wachten op boeddhistische geestelijke verzorging, Henk. Deze geestelijke verzorgers hebben een eigen website.

      Op voorhand excuses voor de misschien ietwat harde toon.

Primaire Sidebar

Door:

Ciska Matthes

Ciska Matthes beoefent en begeleidt meditatie, mindfulness en yoga in Amsterdam. 
Alle artikelen »

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 24 mei 2022
    Boeddhisme en meditatie
  • 25 mei 2022
    Meditatiegroep Bloemendaal
  • 25 mei 2022
    Meditatiegroep Bloemendaal
  • 26 mei 2022 - 29 mei 2022
    Hemelvaartretraite Schoonheid van Zijn
  • 27 mei 2022 - 29 mei 2022
    'Gezond leven, natuurlijk sterven'
  • bekijk de agenda

De werkplaats

De werkplaats.

Boeddhistische kunstenaars

Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
lees meer »

Pakhuis van Verlangen

In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

‘Yatra naar Majjhimadesa – een pelgrimsreis naar het Middenland’.

Guy E. Dubois - 24 mei 2022

De Majjhimadesa was de broedkamer van de Dhamma —de Leer van de Boeddha’s. Het is het gebied waar de Boeddha geboren werd, waar hij tot Zelfrealisatie kwam, waar hij predikte en het parinibbana bereikte. In Boeddha’s tijd waren overgrote delen van het Middenland bedekt met junglevegetatie. De fauna was veelzijdig en bestond o.m. uit leeuwen, tijgers, herten, olifanten en neushoorns.

Baas over eigen karma

Kees Moerbeek - 22 mei 2022

Het individu is de enige die de volledige controle heeft over zijn daden, ongeacht de druk die anderen op hem kunnen uitoefenen. Een onheilzame handeling onder grote druk uitgevoerd, heeft echter een ander karmisch effect dan een vrijwillige onheilzame handeling.

Boekbespreking- De lach van de Boeddha. Een ontmoeting met de boeddhistische filosofie

Erik Hoogcarspel - 21 mei 2022

Vandepitte gooit zijn lezers al snel in het diepe met zijn uiteenzetting over de leegte. Hij geeft daarbij een eigen interpretatie, die enigszins afwijkt van de boeddhistische teksten.

Boekbespreking – De jonge Filosoof

Erik Hoogcarspel - 9 mei 2022

In het boekje “De jonge filosoof” wordt een zekere Christoph opgevoerd, die in de bibliotheek een boek vindt van David van Goorle. Dit is het kleinere boek “Idea Physicae”, maar dan in het Nederlands. Christoph vindt met andere woorden de (niet bestaande) Nederlandse uitgave” Schets van de Natuur” in de bibliotheek.

Over populisme en het menselijk tekort

Kees Moerbeek - 8 mei 2022

‘Waarom is de burger boos?’ is volgens de geschiedkundige Maarten van Rossem gemakkelijk en ook wetenschappelijk verantwoord te beantwoorden, schrijft hij in zijn boek Waarom is de burger boos? De burger is boos, omdat hij bezorgd is over de omvangrijke immigratie en de veronderstelde negatieve effecten op onze samenleving. Dit artikel geeft een indruk van zijn boek, met aanvullingen van de socioloog Anton Zijderveld.

Meer onder 'pakhuis van verlangen'

Footer

Boeddhistisch Dagblad

over ons

Recente berichten

  • Het jaar 2022 – dag 143 – spijt
  • ‘Yatra naar Majjhimadesa – een pelgrimsreis naar het Middenland’.
  • ‘China gebruikt sport om mensenrechtenschendingen te legitimeren’
  • ER blokkeert industriespoorlijn en toegangswegen in havengebied Rotterdam
  • Boeken – omdat we hier niet genoeg over praten

Reageren

We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

Over het BD

Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
Lees ons colofon.

Zie ook

  • Contact
  • Over ons
  • Columns
  • Reageren op de krantensite

Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.

 

Op deze website gebruiken we cookies voor het bijhouden van bezoekersstatistieken.  Via de instellingen kun je bepalen wat je wel of niet toestaat: bekijk je instellingen.

 

loading Annuleren
Bericht niet verstuurd - controleer je e-mailadres!
E-mail-controle mislukt, probeer het opnieuw
Helaas, je blog kan geen berichten per e-mail delen.
Privacy en cookies

Op deze website gebruiken we cookies voor het bijhouden van bezoekersstatistieken en als je reageert: je naam en mailadres.

Zo houden we bij hoe de site gebruikt wordt en hoe vaak.

Hier kun je instellen welke cookies je wel of niet toestaat.

Noodzakelijke cookies

Met deze cookies slaan we je voorkeuren in het gebruik van deze website op.

If you disable this cookie, we will not be able to save your preferences. This means that every time you visit this website you will need to enable or disable cookies again.

Privacy

Bekijk wat we wel of niet doen met je gegevens