Wat neem jij allemaal aan?

Leerling: Wat vindt u van de Kosmische Grap?

Meester: Welke?

Leerling: Dat er nooit een zoeker of een zoektocht is geweest.

Meester: Wat dan wel?

Leerling: Alleen maar Bewustzijn dat verstoppertje speelt met zichzelf.

Meester: Kijk eens aan.

Leerling: De persoon, de vrije wil en de wereld zijn allemaal illusies.

Meester: En waarom zou Bewustzijn verstoppertje spelen met zichzelf?

Leerling: Om in de opheffing van het zogenaamde individu de eigen eenheid weer te kunnen ervaren.

Meester: Nogal omslachtig voor de Grote Tovenaar, nietwaar?

Leerling: Een grap van kosmisch formaat.

Meester: Ik kom niet meer bij.

Leerling: Vindt u hem niet leuk?

Meester: Ik heb er eerlijk gezegd nooit de lol van ingezien.

Leerling: Waarom niet?

Meester: Al die aannames.

Leerling: Welke aannames?

Meester: Dat er zoiets is als bewustzijn bijvoorbeeld.

Leerling: Wou u beweren van niet?

Meester: Wat weet ik daarvan?

Leerling: Nou dan.

Meester: Maar jij beweert van wel.

Leerling: Op die manier.

Meester: En dat is het verschil.

Leerling: Welke aannames nog meer?

Meester: Dat alles bewustzijn is.

Leerling: Wou u beweren van niet?

Meester: Wat weet ik daarvan?

Leerling: Nou dan.

Meester: Maar jij beweert van wel.

Leerling: Op die manier.

Meester: En dat is het verschil.

Leerling: Welke aannames nog meer?

Meester: Dat er maar één bewustzijn is.

Leerling: Wou u beweren van niet?

Meester: Wat weet ik daarvan?

Leerling: Nou dan.

Meester: Maar jij beweert van wel.

Leerling: Op die manier.

Meester: En dat is het verschil.

Leerling: Welke aannames nog meer?

Meester: Dat bewustzijn spelletjes moet spelen om eenheid te kunnen ervaren.

Leerling: Wou u beweren van niet?

Meester: Wat weet ik daarvan?

Leerling: Nou dan.

Meester: Maar jij beweert van wel.

Leerling: Op die manier.

Meester: En dat is het verschil.

Leerling: Welke aannames nog meer?

Meester: Dat bewustzijn eropuit is eenheid te ervaren.

Leerling: In plaats van?

Meester: Onderscheid of veelheid bijvoorbeeld.

Leerling: Wou u beweren van niet?

Meester: Wat weet ik daarvan?

Leerling: Nou dan.

Meester: Maar jij beweert van wel.

Leerling: Op die manier.

Meester: En dat is het verschil.

Leerling: Welke aannames nog meer?

Meester: Dat bewustzijn ergens op uit is.

Leerling: Wou u beweren van niet?

Meester: Wat weet ik daarvan?

Leerling: Nou dan.

Meester: Maar jij beweert van wel.

Leerling: Op die manier.

Meester: En dat is het verschil.

Leerling: Welke aannames nog meer?

Meester: Dat de persoon, de vrije wil en de wereld illusies zijn.

Leerling: Wou u beweren van niet?

Meester: Wat weet ik daarvan?

Leerling: Nou dan.

Meester: Maar jij beweert van wel.

Leerling: Op die manier.

Meester: En dat is het verschil.

Leerling: Welke aannames nog meer?

Meester: Dat Bewustzijn een soort persoon met een vrije wil is die verlangens heeft en dingen kan ervaren.

Leerling: Wou u beweren van niet?

Meester: Wat weet ik daarvan?

Leerling: Nou dan.

Meester: Maar jij beweert van wel.

Leerling: Op die manier.

Meester: En dat is het verschil.

Leerling: Welke aannames nog meer?

Meester: Dat Bewustzijn een multipele persoonlijkheid is met miljarden subpersonen die allemaal illusoir zijn, behalve Hijzelf.

Leerling: Ik denk dat ik begrijp wat u bedoelt.

Meester: Nou al?

Leerling: Wat een aannames allemaal.

Meester: En wat doe je eraan.

Leerling: Wat is volgens u de Kosmische Grap?

Meester: Dat is volgens mij de Kosmische Grap.

 

Index | Vorige | Volgende | Alle

 

Categorieën: Hans van Dam
Tags: , , , , , , , , ,

Ochtend- of avondeditie

We hebben een gratis mailinglijst.
Abonneer je op onze ochtend- of avondeditie

Reageren is niet meer mogelijk

Menu