Wat neem jij allemaal aan?
Leerling: Wat vindt u van de Kosmische Grap?
Meester: Welke?
Leerling: Dat er nooit een zoeker of een zoektocht is geweest.
Meester: Wat dan wel?
Leerling: Alleen maar Bewustzijn dat verstoppertje speelt met zichzelf.
Meester: Kijk eens aan.
Leerling: De persoon, de vrije wil en de wereld zijn allemaal illusies.
Meester: En waarom zou Bewustzijn verstoppertje spelen met zichzelf?
Leerling: Om in de opheffing van het zogenaamde individu de eigen eenheid weer te kunnen ervaren.
Meester: Nogal omslachtig voor de Grote Tovenaar, nietwaar?
Leerling: Een grap van kosmisch formaat.
Meester: Ik kom niet meer bij.
Leerling: Vindt u hem niet leuk?
Meester: Ik heb er eerlijk gezegd nooit de lol van ingezien.
Leerling: Waarom niet?
Meester: Al die aannames.
Leerling: Welke aannames?
Meester: Dat er zoiets is als bewustzijn bijvoorbeeld.
Leerling: Wou u beweren van niet?
Meester: Wat weet ik daarvan?
Leerling: Nou dan.
Meester: Maar jij beweert van wel.
Leerling: Op die manier.
Meester: En dat is het verschil.
Leerling: Welke aannames nog meer?
Meester: Dat alles bewustzijn is.
Leerling: Wou u beweren van niet?
Meester: Wat weet ik daarvan?
Leerling: Nou dan.
Meester: Maar jij beweert van wel.
Leerling: Op die manier.
Meester: En dat is het verschil.
Leerling: Welke aannames nog meer?
Meester: Dat er maar één bewustzijn is.
Leerling: Wou u beweren van niet?
Meester: Wat weet ik daarvan?
Leerling: Nou dan.
Meester: Maar jij beweert van wel.
Leerling: Op die manier.
Meester: En dat is het verschil.
Leerling: Welke aannames nog meer?
Meester: Dat bewustzijn spelletjes moet spelen om eenheid te kunnen ervaren.
Leerling: Wou u beweren van niet?
Meester: Wat weet ik daarvan?
Leerling: Nou dan.
Meester: Maar jij beweert van wel.
Leerling: Op die manier.
Meester: En dat is het verschil.
Leerling: Welke aannames nog meer?
Meester: Dat bewustzijn eropuit is eenheid te ervaren.
Leerling: In plaats van?
Meester: Onderscheid of veelheid bijvoorbeeld.
Leerling: Wou u beweren van niet?
Meester: Wat weet ik daarvan?
Leerling: Nou dan.
Meester: Maar jij beweert van wel.
Leerling: Op die manier.
Meester: En dat is het verschil.
Leerling: Welke aannames nog meer?
Meester: Dat bewustzijn ergens op uit is.
Leerling: Wou u beweren van niet?
Meester: Wat weet ik daarvan?
Leerling: Nou dan.
Meester: Maar jij beweert van wel.
Leerling: Op die manier.
Meester: En dat is het verschil.
Leerling: Welke aannames nog meer?
Meester: Dat de persoon, de vrije wil en de wereld illusies zijn.
Leerling: Wou u beweren van niet?
Meester: Wat weet ik daarvan?
Leerling: Nou dan.
Meester: Maar jij beweert van wel.
Leerling: Op die manier.
Meester: En dat is het verschil.
Leerling: Welke aannames nog meer?
Meester: Dat Bewustzijn een soort persoon met een vrije wil is die verlangens heeft en dingen kan ervaren.
Leerling: Wou u beweren van niet?
Meester: Wat weet ik daarvan?
Leerling: Nou dan.
Meester: Maar jij beweert van wel.
Leerling: Op die manier.
Meester: En dat is het verschil.
Leerling: Welke aannames nog meer?
Meester: Dat Bewustzijn een multipele persoonlijkheid is met miljarden subpersonen die allemaal illusoir zijn, behalve Hijzelf.
Leerling: Ik denk dat ik begrijp wat u bedoelt.
Meester: Nou al?
Leerling: Wat een aannames allemaal.
Meester: En wat doe je eraan.
Leerling: Wat is volgens u de Kosmische Grap?
Meester: Dat is volgens mij de Kosmische Grap.
Index | Vorige | Volgende | Alle