• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Elfde jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Eelco van der Meulen
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Ramo de Boer
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
  • Privacy

Home » Hans van Dam » Zalig zijn de goedgelovigen

Zalig zijn de goedgelovigen

23 juli 2019 door Hans van Dam

Geloof je dat?

Een mooi verhaal, de Kosmische Grap. Hoe bedenk je het!

Zo moeilijk is dat anders niet, verhalen komen vanzelf in ons op. Vraag niet waarvandaan of waarin of waartoe of waarom, daar komen alleen maar nieuwe verhalen van.

Maar waarom zou je in die verhalen geloven?

Nee, dat is de vraag ook niet, haal die cursivering maar weg. Waarom zou je niet in die verhalen geloven?

Het zit zo:

Je gelooft erin of je gelooft er niet in.

Daar kies je voor of het overkomt je.

Als je denkt dat je ervoor kiest, dan geloof je in de maakbare mind. Zeg eens, heb je daarvoor gekozen of is het je overkomen?

Jezus! Osho! Sogyal! Hoeveel Kosmische Grappen zijn er wel niet?

Als je denkt dat je ervoor gekozen hebt, heb je er dan voor gekozen dat te denken of is het je overkomen? Als je daarentegen denkt dat het je overkomen is, is dat je dan ook overkomen of heb je ervoor gekozen?

Wie gelooft in de maakbare mind moet maar eens proberen het tegendeel te geloven. Als je hard genoeg je best doet, verlies je vanzelf je geloof erin, zo maakbaar is die mind nog wel. Maar verder?

Ach, het is maar net wat je gelooft. En als je nog niks gelooft: het is maar net aan wie je het vraagt. Zolang je niks vraagt en niks gelooft is er niks aan de hand.

Is het eigenlijk wel zo dat je er hetzij wel hetzij niet in gelooft? Misschien geloof je nu eens wel, dan weer niet. Of in het ene opzicht wel, in het andere niet. Of het zal je worst wezen, dat kan ook nog. Welke worst dan ook, als het maar geen eenheidsworst is.

En is het wel zo dat het je ofwel overkomt ofwel dat je ervoor kiest? Het een of het ander, maar niet beide of geen van beide of nog wat anders?

Al die schijndilemma’s, wie trapt daar nog in.

Hieronder elf* vragen bij het verhaal van de Kosmische Grap.

Dit is een test, maar waarvan?

Vraag 1 – Als je in een verhaal gelooft, ben jij het dan zelf die erin gelooft of is het Bewustzijn of het Zelf?

Suggestie 1 – Het is maar net wat je gelooft.

Suggestie 2 – Het is maar net aan wie je het vraagt.

Vraag 2 – Als je een verhaal niet gelooft, ben jij het dan zelf die het niet gelooft of is het Bewustzijn?

Suggestie 1 – Het is maar net wat je gelooft.

Suggestie 2 – Het is maar net aan wie je het vraagt.

Vraag 3 – Als het volgens jou Bewustzijn is dat er wel of niet in gelooft, gelooft of nietgelooft het dan in alle oprechtheid wat het gelooft of nietgelooft, of doet het weer eens alsof, al was het maar om daarna weer eventjes te kunnen genieten van zijn onoprechtheid?

Suggestie 1 – Het is maar net wat je gelooft.

Suggestie 2 – Het is maar net aan wie je het vraagt.

Vraag 4 – Als Bewustzijn opnieuw doet alsof, doet het dat dan tenminste wel oprecht of doet het alleen maar alsof het doet alsof?

Suggestie 1 – Het is maar net wat je gelooft.

Suggestie 2 – Het is maar net aan wie je het vraagt.

Vraag 5 – Kan Bewustzijn eigenlijk wel iets anders dan doen alsof?

Suggestie 1 – Het is maar net wat je gelooft.

Suggestie 2 – Het is maar net aan wie je het vraagt.

Vraag 6 – Als Bewustzijn niet anders kan, kun je dan wel zeggen dat het doet alsof?

Suggestie 1 – Het is maar net wat je gelooft.

Suggestie 2 – Het is maar net aan wie je het vraagt.

Vraag 7 – Kan Bewustzijn eigenlijk wel iets?

Suggestie 1 – Het is maar net wat je gelooft.

Suggestie 2 – Het is maar net aan wie je het vraagt.

Vraag 8 – Ben ik het die deze vragen stelt aan Bewustzijn of stelt Bewustzijn ze aan mij of via mij aan jou of aan zichzelf of doet het maar alsof of overkomt het ons allebei of allemaal of alle één of wat?

Suggestie 1 – Het is maar net wat je gelooft.

Suggestie 2 – Het is maar net aan wie je het vraagt.

Wie gelooft in de maakbare mind moet maar eens proberen het tegendeel te geloven.

Vraag 9 – Nu we het er toch over hebben: doet Bewustzijn misschien ook alleen maar alsof het Bewustzijn is? Presenteert het zich aan zichzelf als iets dat het helemaal niet is om eens te kijken hoe het voelt als het dat wel zou zijn? Zo ja, wat is het dan wel?

Suggestie 1 – Het is maar net wat je gelooft.

Suggestie 2 – Het is maar net aan wie je het vraagt.

Vraag 10 – Presenteert het Bewustzijn alias het Albewustzijn alias het Alsofbewustzijn zichzelf wellicht als iets dat ís terwijl het helemaal niet is om eens te kijken hoe het zou zijn om te zijn?

Suggestie 1 – Het is maar net wat je gelooft.

Suggestie 2 – Het is maar net aan wie je het vraagt.

Vraag 11 – Wat als het verhaal van de Kosmische Grap zélf de Kosmische Grap is, waarmee iets of iemand, een uiterlijke of innerlijke goeroe of ouwehoeroe jou een oor aannaait?

Hoeveel oren heb jij je al laten aannaaien?

  1. Boeddha!
  2. Jezus!
  3. Osho!
  4. Genpo!
  5. Nithyananda!
  6. Bikram!
  7. Manouso!
  8. Döring!
  9. Kausthub!
  10. Mettavihari!
  11. Sasaki!
  12. Sogyal!
  13. Muktananda!
  14. Satchidananda!
  15. Kriyananda!
  16. Akhandananda!
  17. Maheshwarananda!
  18. Shankarananda!
  19. Mahesh!
  20. Jois!
  21. Sai Baba!
  22. Tendzin!

Wéér tweeëntwintig Kosmische Grappen.

Hoeveel zijn er wel niet?

Is er een laatste grap?

Ben ik dat?

Lacht wie het laatst lacht het best?

Ben jij dat?

Lach dan!

* Elf is het dwazengetal. Tweeëntwintig ook. Andere getallen ook.

Index | Vorige | Volgende | Alle

Deze tekst maakt deel uit van Kosmische Grappen, een serie over Bewustzijn, monisme en niet-weten. Illustraties: Lucienne van Dam.  Alle publicaties van Hans van Dam in het Boeddhistisch Dagblad.

 

Delen is rijkdom:

  • Twitter
  • LinkedIn
  • E-mail

Categorie: Hans van Dam Tags: advaita, bewustzijn, eenheid, het zelf, kosmische grappen, Maya, monisme, niet-weten, verlichting

Lees ook:

  1. Denken dat je het doorhebt is de Kosmische Grap
  2. Waarom Bewustzijn niet altijd alwetend en almachtig is
  3. Denken is de Kosmische Grap
  4. Niet-weten is geen grap

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Primaire Sidebar

Door:

Hans van Dam

Columns. Boeken. NietWeten.nl. Contact. 
Alle artikelen »

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 14 augustus 2022
    Kum Nye Dancing zomerserie | Online | vanaf 14 aug
  • 19 augustus 2022 - 21 augustus 2022
    Retraite weekend | Vreugde van zijn: gelukkig zijn | Live | 19-21 aug
  • 22 augustus 2022 - 26 augustus 2022
    3-daagse boeddha vakantie
  • 26 augustus 2022 - 28 augustus 2022
    Retraite weekend | Liefde en Compassie voor jezelf en anderen | Live| 26-28 aug
  • 29 augustus 2022
    Discovering Buddhism open Class
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    De rafelkant van onze democratische rechtsstaat – Deel 1

    Kees Moerbeek - 7 augustus 2022

    De auteur signaleert een onontkoombare overgang naar een staatsgrenzen overstijgende vervlechting van belangrijke leefomstandigheden op economisch, cultureel, klimatologisch en technologisch gebied. Het verlies van houvast dat dit veroorzaakt valt samen met het verlies van de bescherming door de verzorgingsstaat. Dit wordt verergerd door de onverschilligheid in leidende politieke en economische kringen ten opzichte van de onzekerheid die de veranderingen oproepen. De weerstand die dit alles opwekt neemt op veel plaatsen onder invloed van populistische en autoritaire bewegingen ‘de vorm aan van een afwijzing van anderen, andersdenkenden en andersverschijnende mensen.’

    Woef hé…een signalering

    Erik Hoogcarspel - 4 augustus 2022

    Georg Luck (1926 – 2013) was hoogleraar aan de Universiteit in Baltimore, Verenigde Staten in de klassieke cultuur en talen. Aan het einde van zijn carrière heeft hij op verzoek van een collega een studie uitgevoerd naar een heel aparte groep van filosofen, de cynici. Het wordt cynicus is afgeleid van “hond”, kynos. Deze “honden” predikten voor het volk en leidden talentvolle leerlingen op.

    De kinderen hebben nu rust nodig. Over ouderverstoting.

    Rob van Boven en Luuk Mur - 2 augustus 2022

    De kinderen waren 5 en 4 jaar toen de moeder vertrok met de kinderen. Ze wilde niet langer als slaaf behandeld worden door haar man. De kinderrechter besliste dat het woonverblijf bij moeder was, er kwam een bezoekregeling met vader en er werd opgelegd dat de ouders mee zouden doen aan ouderbemiddeling. De bemiddeling werd geen succes en ook een tweede en derde poging mislukte. Toen kwam er een melding bij Veilig Thuis door de vrijwillige jeugdhulpverlening.

    Crisis op crisis

    gastauteur - 1 augustus 2022

    Stel dat de vooronderstelling dat de mens beschikt over een vrije wil nu eens niet waar blijkt te zijn terwijl ons wetstelsel daar wel vanuit gaat en daarmee aansluit bij het vrije-markt-denken, het kapitalisme. En als dat niet waar is of maar heel beperkt, wat betekent dat dan? Dat er zoiets als een vrije wil bestaat is een aanname, een geloofsartikel.

    Narrative self en experiential self: hoe begrip van meditatieonderzoek beoefenaars kan helpen op hun pad

    gastauteur - 31 juli 2022

    Ik gebruik wel eens het beeld van een motor met zijspan. Als je geen meditatiebeoefenaar bent dan zit het narratief achter de stuur en de directe ervaring in het zijspan. Door beoefening kan je dat omdraaien, kom je ‘in’ de ervaring. En als je het narratief toch nodig hebt, dan zet je hem in. Waarvoor het ook helpt is dat mensen het niet meer zo vervelend vinden wanneer ze niet opmerkzaam zijn omdat ze begrijpen waar het narratief mee bezig is. Zo voorkom je de opbouw van aversie tijdens het mediteren.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Het jaar 2022 – dag 220 – afwachting
    • Boeddha in de bajes – levenslang
    • Halte Hertenkamp – Door wie laat ik me gek maken? Stil water
    • Edel – Vrijheid
    • Wanneer doen mensenrechten er weer toe?

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.

     

    Op deze website gebruiken we cookies voor het bijhouden van bezoekersstatistieken.  Via de instellingen kun je bepalen wat je wel of niet toestaat: bekijk je instellingen.

     

    Privacy en cookies

    Op deze website gebruiken we cookies voor het bijhouden van bezoekersstatistieken en als je reageert: je naam en mailadres.

    Zo houden we bij hoe de site gebruikt wordt en hoe vaak.

    Hier kun je instellen welke cookies je wel of niet toestaat.

    Noodzakelijke cookies

    Met deze cookies slaan we je voorkeuren in het gebruik van deze website op.

    If you disable this cookie, we will not be able to save your preferences. This means that every time you visit this website you will need to enable or disable cookies again.

    Privacy

    Bekijk wat we wel of niet doen met je gegevens