• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Tiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • André Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Eelco van der Meulen
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Ramo de Boer
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
  • Privacy

Het ene bewustzijn is het andere (niet)

15 juli 2019 door Hans van Dam

Waarin we kennismaken met het Ene.

In de opsomming van alle soorten en variëteiten en superrassen van monisten, die overigens verre van compleet is, ben ik de belangrijksten verdorie vergeten. De belangrijksten voor het verhaal over de Kosmische Grap dan.

Ik doel op degenen die geloven dat de enige echte substantie en de enige echte essentie en het enige echte object en het enige echte subject en het enige echte zelf en de enige echte god en de enige echte wat-dan-ook Bewustzijn is.

Alweer een Drievuldigheid, of is het een drievoudige identiteit of is het een drie-aspectenleer of is het een voetbaluitslag?

In deze groep vind je opnieuw zenboeddhisten van allerlei pluimage en zelfs zonder veren en (op de wenkbrauwen na) volledig kaal (al dan niet vrijwillig).

Je vindt er dzogchenboeddhisten (van Tibetaanse origine), aanhangers van Transcendente Meditatie™ (van Maharishi Mahesh Yogi), advaitavadins (navolgers van Shankara), nieuwetijds non-dualisten (neo-advaita), andere vedantisten (diverse scholen en onderscholen) en, zoals overal, tal van spirituele doe-het-zelvers zonder duidelijke antecedenten.

Flogiston

Vroeger dachten mensen dat warmte een stofje was, flogiston. Hoe meer flogiston, hoe heter, hoe minder hoe kouder. Wetenschappers hebben zich rot gezocht, maar die flogiston is nooit gevonden.

Tegenwoordig zien fysici warmte als een functie van de bewegingssnelheid van moleculen. Hoe sneller hoe warmer, hoe trager hoe kouder.

Psychologen zien warmte als een gevoel, dat soms verband houdt met natuurkundige warmte, soms niet. Zo kan iemand het bij onderkoeling heel warm krijgen.

Dat je het (in het dagelijks spraakgebruik) warm kunt hebben, betekent nog niet dat er zoiets is als warmte in de vorm van een substantie die je kunt hebben of kwijtraken. En dat je je (in het dagelijks spraakgebruik) ergens van bewust kunt zijn, betekent nog niet dat er zoiets is als bewustzijn of Bewustzijn.

Maar dat er geen flogiston gevonden is, bewijst natuurlijk niet dat het niet bestaat, en het bewijst al helemaal niet dat er geen bewustzijn of Bewustzijn is.

Een van de populairste monistische stromingen in Nederland, vreemd genoeg non-dualisme geheten, advaita vedanta, leert dat er maar één entiteit is, en dat is Zijn. Er is maar één entiteit en dat is Bewustzijn. Er is maar één entiteit, en dat is Gelukzaligheid.

Zijn = Bewustzijn = Gelukzaligheid, luidt de spreuk, ter formulering en bezwering van Maya de verschrikkelijke. Sat, chit, ananda, in het Sanskriet.

Inderdaad, alweer een Drievuldigheid, of is het een drievoudige identiteit of is het een drie-aspectenleer of is het een voetbaluitslag. Laat ik het zo zeggen, het staat altijd 3 – 1 voor de thuispartij, dat kan iedereen onthouden.

Volgens deze zienswijze, die volgens deze zienswijze helemaal geen zienswijze is, maar de Waarheid, de hele Waarheid en niets dan de Waarheid, is de wereld een vergankelijke illusie in Bewustzijn. Maya, ha ha, alleen schijnbaar substantieel, ja ja.

Dat je je ergens van bewust kunt zijn, betekent nog niet dat er zoiets is als bewustzijn.

Wij zijn, om een andere gevleugelde beeldspreuk te gebruiken, niet de film maar het doek. Niet het gekende maar de kenner. Niet de vorm maar de leegte. Niet de golf maar de zee. Niet de dader maar de getuige.

Sterker nog, omdat de film gewoon de manifeste vorm van Bewustzijn is en het doek de latente, ben je zowel het een als het ander, dus alles. De kenner is het gekende. Leegte is vorm. De golf is een verschijningsvorm van de zee in de zee, hoezee!

Index | Vorige | Volgende | Alle

Deze tekst maakt deel uit van Kosmische Grappen, een serie over Bewustzijn, monisme en niet-weten. Illustraties: Lucienne van Dam.  Alle publicaties van Hans van Dam in het Boeddhistisch Dagblad.

 

Delen is rijkdom:

  • Twitter
  • LinkedIn
  • E-mail

Categorie: Hans van Dam Tags: advaita, bewustzijn, eenheid, het zelf, kosmische grappen, Maya, monisme, niet-weten, verlichting

Lees ook:

  1. Waarom Bewustzijn altijd verstoppertje speelt
  2. Zalig zijn de goedgelovigen
  3. Nog zes Kosmische Grappen om te huilen
  4. Kosmische Grap of Komisch Drama?

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Primaire Sidebar

Door:

Hans van Dam

Series. Boeken. Site. Blog. info(apenstaartje)nietweten.nl 
Alle artikelen »

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 12 april 2021
    Online Dhammakaya-meditatie
  • 14 april 2021
    Zen Spirit Doorgaande groep Meditatie Arnhem
  • 14 april 2021
    'Natuur: één Leven' - ONLINE Lezingenserie
  • 15 april 2021
    Doorlopende groep Vipassana Haarlem
  • 17 april 2021
    Kum Nye Yoga Workshop – Lichaam en geest in balans online
  • bekijk de agenda

De werkplaats

De werkplaats.

Boeddhistische kunstenaars

Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
lees meer »

Pakhuis van Verlangen

In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

De brug tussen China en Japan

Kees Moerbeek - 4 april 2021

Toen het koninkrijk Silla zich in het jaar 57 losmaakte van China, ontstonden de Drie Koninkrijken van Korea. Dit waren: het koninkrijk Goguryeo, het koninkrijk Baekje en het koninkrijk Silla. Dit artikel gaat met grote stappen door de geschiedenis van Korea. Eeuwenlang was het land de brug die China met Japan verbond en ook de brug waarover de Boeddha naar Japan reisde.

Ardan

Ardan - 4 april 2021

...

Over het lijden van boeddhisten in Bangladesh

Kees Moerbeek - 28 maart 2021

Bangladesh werd in 1971 na een wrede onafhankelijkheidsoorlog onafhankelijk van Pakistan. Dit ‘land van de Bengalen’, de letterlijke betekenis van ‘Bangladesh’, is de delta van de rivieren de Ganges en de Brahmaputra en grenst zowel aan India als aan Myanmar. Zo’n 0,6% van de ruim 162 miljoen Bengalen is Theravada boeddhist en 95% is moslim. In 1988 werd de islam er staatsgodsdienst. Dit artikel gaat over de grote lijnen van de positie van de boeddhisten.

Ekayano maggo – de kern van het pad naar zelfrealisatie

gastauteur - 25 maart 2021

Guy E. Dubois is auteur van verschillende werken over de leer van de Boeddha. Verder heeft hij verschillende vroeg-boeddhistische suttas vertaald vanuit het Pali naar het Nederlands en deze teksten becommentarieerd. Als yogi is hij volledig ongebonden t.o.v. elke boeddhistische stroming. Hij interpreteert de dhamma op een vrijgevochten manier. Al zijn boeken stelt hij gratis ter beschikking aan de lezers van het Boeddhistisch Dagblad

Boeddhisten ontwaakt! Deel 4 en slot.

Kees Moerbeek - 21 maart 2021

Walpola Rahula publiceerde in 1946 zijn Bhiksuvage Urumaya (The heritage of the Bhikkhu), over de politieke rol van de bhikkhu in Sri Lanka. Deze rol werd een geaccepteerde norm, aldus antropoloog Stanley Tambia in zijn Buddhism betrayed? (1992). ‘Het politiek boeddhisme werd een macht om rekening mee te houden. Zij waren in staat om regeringen te maken of te breken,’ schrijft Lionel Wijesiri in 2020. Waar komt dit vandaan en wat waren de gevolgen ervan? Hieronder een indruk van met name Tambiah’s boek.

Meer onder 'pakhuis van verlangen'

Footer

Boeddhistisch Dagblad

Meest recente berichten

  • Studenten dienen klacht in tegen volgens hen misleidende Shell reclames
  • 30NOW Podcast – Dingeman Boot
  • Leven in Thailand  – Call your girlfriend
  • Je ziet het als je niet meer ziet
  • ‘Mara… duivel, engel of illusie’

Reageren

We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

Over het BD

Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
Lees ons colofon.

Zie ook

  • Contact
  • Over ons
  • Columns
  • Reageren op de krantensite

Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.

 

Op deze website gebruiken we cookies voor het bijhouden van bezoekersstatistieken.  Via de instellingen kun je bepalen wat je wel of niet toestaat: bekijk je instellingen.

 

loading Annuleren
Bericht niet verstuurd - controleer je e-mailadres!
E-mail-controle mislukt, probeer het opnieuw
Helaas, je blog kan geen berichten per e-mail delen.
Boeddhistisch Dagblad
Powered by  GDPR Cookie Compliance
Privacy en cookies

Op deze website gebruiken we cookies voor het bijhouden van bezoekersstatistieken en als je reageert: je naam en mailadres.

Zo houden we bij hoe de site gebruikt wordt en hoe vaak.

Hier kun je instellen welke cookies je wel of niet toestaat.

Noodzakelijke cookies

Met deze cookies slaan we je voorkeuren in het gebruik van deze website op.

If you disable this cookie, we will not be able to save your preferences. This means that every time you visit this website you will need to enable or disable cookies again.

Bezoekersstatistieken

We gebruiken Google Analytics voor het bijhouden van bezoekerscijfers.

Dit helpt ons bij het verbeteren van de website; zo weten we wat wel en niet gebruikt of gelezen wordt.

Alle cookies staan uit in je browser. Zet cookies aan alsjeblieft, als je wil dat we je voorkeuren opslaan,

Privacy

Bekijk wat we wel of niet doen met je gegevens