• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Tiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • André Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Eelco van der Meulen
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
  • Privacy

Transmissie is carnaval

6 maart 2019 door Hans van Dam

Wat voor spirituele statussymbolen ben jij gevoelig voor? De nieuwe kleren van de keizer. Deel 2 van een tweeluik over transcendentie en transmissie.

1. De transmissionaris

– Aan hoeveel mensen heb jij transmissie verleend, Hans?

– Wat ben ik, een transmissionaris?

– Een wat?

– Een functionaris in een religieuze organisatie belast met het toekennen, uitdelen, administreren en controleren van spirituele statussymbolen.

– Zoals?

– Diploma’s, certificaten, stambomen, zegels, medailles, strepen, lintjes, gewaden, sjerpen, slabbetjes, hoedjes, namen, titels, functies, onkostenvergoedingen, emolumenten, privéleges en andere parafernalia om de ware mens zonder rang of stand te onderscheiden van het klootjesvolk.1

– Ik wist niet dat zo iemand een transmissionaris heet.

– Het is zijn missie om onderscheid te maken en onderscheidingen uit te delen aan de uitverkorenen, opdat zij en zij alleen er voordeel van ondervinden. Want alle varkens zijn gelijk, maar sommige varkens zijn gelijker dan andere.2

– Met name de transmissionaris.

– Oink.

  1. De ware mens zonder rang of stand: uitdrukking van de Chinese chanmeester Linji
  2. Gevleugeld woord in 1984 van George Orwell.

2. De lege club

– Zo iemand ben jij niet?

– Natuurlijk niet.

– Waarom niet?

– Daarvoor zou ik eerst de nodige titels en rechten moeten verwerven.

– Want die heb jij niet?

– Natuurlijk niet.

– Waarom niet?

– Daarvoor zou ik eerst lid moeten worden van een religieuze organisatie.

– Want dat ben jij niet?

– Officieel niet.

– En officieus?

– Ben ik lid van de religieuze organisatie van mensen die geen lid zijn van een religieuze organisatie.

– Hoe heet die club?

– De lege club.

– Wat propageert de lege club?

– De lege leer.

– Hoe onderscheiden lege clubleden zich?

– Door zich niet te onderscheiden.

– Alle varkens zijn gelijk.

– Ook niet door gelijkheid.

– Streng hoor.

– Juist niet.

– Is het niet gewoon de kift, Hans?

– Ik gun iedereen zijn onderscheidingstekens.

– Maar?

– Voor elke prijs betaal je een prijs.

– En zonder onderscheidingstekens?

– Ben je vogelvrij.

– Dan mag iedereen je afschieten.

– Dan schiet je overal tussendoor.

– Volgens Linji moeten we op eigen benen leren staan.

– Dus niet op die van Linji.

3. Personificaties

– Eigenlijk wilde ik alleen maar weten of jij ooit iemands niet-weten hebt erkend.

– Zeg dat dan meteen.

– En?

– Wat valt er te erkennen aan niet-weten?

– Dat die succesvol doorgegeven en geïntegreerd is?

– Wat valt er door te geven en te integreren aan de lege leer?

– Dus jij hebt nog nooit iemands niet-weten erkend?

– Ik heb niet eens mijn eigen niet-weten erkend.

– Hè?

– Het is niet mijn zoon en ik ben niet zijn vader.

– Het niet-weten heeft jouw erkend, wou je zeggen.

– Het is niet mijn vader en ik ben niet zijn zoon.

– Herkend, dan?

– Schei toch uit met die personificaties.

– Je erkent alleen het niet-weten als zodanig, niet in relatie tot jezelf.

– Ik erken of ontken niets, dus ook geen weten of niet-weten, absoluut of relatief.

– Waarom niet?

– Je kan net zo goed vragen waarom wel.

– Waarom wel?

– Daarvoor zou ik toch eerst mezelf moeten erkennen.

– En dat doe jij niet?

– Mij niet gezien.

– Bedoel je dat het ik niet echt is?

– Daarmee zou ik mezelf ontkennen.

– En dat doe jij niet?

– Mij niet gezien.

– Maar de persoon is toch een illusie?

– In tegenstelling tot?

– Het ware zelf, zou ik zeggen.

– Dan zou ik toch eerst het ware zelf moeten erkennen.

– En dat doe jij niet?

– Mij niet gezien.

– Verwijs je nu naar niet-zelf?

– Ik erken of ontken niets, dit ook niet, laat staan mezelf, het zelf of niet-zelf.

4. Een wijze van spreken

– Het zijn allemaal illusies.

– Dat zeg jij.

– Wat zeg jij?

– Wie kent het verschil tussen illusie en werkelijkheid?

– Bedoel je dat je geen onderscheid meer weet te maken?

– Waartussen?

– Tussen al deze zaken. Jezelf, het zelf en niet-zelf. Illusie en werkelijkheid. Weten en niet-weten.

– Eerst maar eens vaststellen of het wel zaken zijn.

– In plaats van?

– Gedachten, ideeën, woorden, wanen.

– Bedoel je dat er misschien helemaal geen niet-weten is?

– Misschien niet in de zin die jij eraan geeft.

– Welke zin geef ik eraan?

– Die van een entiteit, een toestand, een vermogen, een verworvenheid. Iets om je mee te onderscheiden.

– Toch komt jouw niet-weten op mij volstrekt authentiek over.

– Dan zal dat het verschil wel zijn.

– Al was het maar omdat jij zelfs je eigen niet-weten weigert te erkennen.

– Dat kan ik niet bevestigen.

– Maar kan jij op een of andere manier zien of voelen of anderszins vaststellen of iemands niet-weten echt is?

– Vaststellen is weten.

– Ik bedoel, denk jij dat ik de lege leer heb gerealiseerd?

– Nee.

– Waarom niet?

– De lege leer bestaat niet. Het is een wijze van spreken.

– Denk jij dat ik niet-weet?

– Nee.

– Waarom niet?

– Niet-weten bestaat niet. Het is een wijze van spreken.

– Welke wijze van spreken?

– Deze wijze van spreken.

– Denk jij dat ik bij wijze van spreken niet-weet?

– Je spreekt zoals je spreekt, hoe je het ook noemt.

– Hoe zou jij het noemen?

– Mij is het om het even.

– Dan kan je mij net zo goed transmissie verlenen.

– Wat ben ik, een transmissionaris?

Spirituele statussymbolen zoals stambomen, zegels, medailles, strepen, lintjes, gewaden, sjerpen, slabbetjes, hoedjes, namen, titels en andere parafernalia om de ware mens zonder rang of stand te onderscheiden van het klootjesvolk.

‘Transmissie is carnaval’ is deel 2 van de tweeluik Transmissie en transcendentie.

Volgende week deel 3: Transparantie en transpiratie

Vorige week deel 1: Transcendentie is een val

Lees ook Slapstick én Poppenkast

Dit artikel maakt deel uit van Zondagskindjes, een serie teksten over niet-weten die geen deel uitmaken van een serie. Illustraties: Lucienne van Dam. Alle publicaties van Hans van Dam in het Boeddhistisch Dagblad.

 

Delen is rijkdom:

  • Twitter
  • LinkedIn
  • E-mail

Categorie: Hans van Dam Tags: anatman, anatta, de lege leer, Hans van Dam, illusie, Linji, niet zelf, niet-weten, transmissie, Transmissie en transcendentie, zen, zondagskindjes

Lees ook:

  1. Transparantie en transpiratie
  2. Dubbelzennigheid
  3. Transcendentie is een val
  4. Linji Lu koan 13 – Subject of object?

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Primaire Sidebar

Door:

Hans van Dam

Series, Boeken, Site, Blog, Reacties, 
Alle artikelen »

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 25 februari 2021
    Doorlopende groep Vipassana Haarlem
  • 27 februari 2021
    Volle Maan chant (online)
  • 28 februari 2021
    Open les Kum Nye Tibetaanse Yoga | Online
  • 28 februari 2021
    Discovering Padmasambhava (online)
  • 1 maart 2021
    Online Dhammakaya-meditatie
  • bekijk de agenda

De werkplaats

De werkplaats.

Boeddhistische kunstenaars

Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
lees meer »

Pakhuis van Verlangen

In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

Mijmeringen over bewustzijn

Rob van Boven en Luuk Mur - 23 februari 2021

Je trok in je jeugd de conclusie dat je niet gewenst was. Met die ervaring ging je de wereld zien. Dat werd het fundament van je geloofssysteem. Je ging jezelf beschermen tegen deze pijnlijke gevoelens, die het gevolg zijn van wat je bent gaan geloven.  Dat kan zijn door jezelf zoveel mogelijk terug te trekken of vooral niet lastig te zijn. Of misschien ging je juist heel nadrukkelijk aanwezig zijn, wat door anderen juist als heel vervelend ervaren kan worden.

Het ongelijk van de gelijkheid (deel 2 en slot))

Erik Hoogcarspel - 21 februari 2021

Het is niet verwonderlijk dat het begrip “gelijkheid” in andere culturen geen rol speelt. Blijkbaar heeft men daar wel van de ervaring geleerd. Voor Confucius waren rangen en standen in de maatschappij noodzakelijk voor een harmonische en goed functionerende samenleving. Een referendum zou volgens hem alleen maar tot grote rampen leiden, want ongeletterde en slecht opgevoede mensen kunnen niet weten wat het beste is voor ieder.

Het ongelijk van de gelijkheid (deel 1)

Erik Hoogcarspel - 20 februari 2021

We leven in procrustische tijden waarin gelijkheid heilig is geworden. Onderscheid, discriminatie, is zo’n beetje de bron van alle kwaad. We moeten allemaal gelijk zijn. Alle kinderen in een klas, allemaal schaatsen of naar het strand op hetzelfde moment, allemaal dezelfde kleding en dezelfde maten, met wat elastiek in de stof past het toch wel.

Paul Boersma – Het portret als valkuil

Paul Boersma - 16 februari 2021

Het Boeddhabeeld is een symbolische weergave van de vergoddelijkte mens, van de verlichte mens, van de mens waarin wijsheid en mededogen tot volle ontplooiing zijn gekomen. Het is een toonbeeld van harmonie.

Zó ontken je het klimaatvraagstuk óók. Dat kan anders!

gastauteur - 9 februari 2021

De crisis lijkt te groot, te massief om door de massa’s goed begrepen te kunnen worden. Let wel, het staat hier goed, die massa’s mensen zijn niet dom, er is niets neerbuigends bedoeld, maar de omvang van de problemen en de belangenstrijd er omheen zijn dermate groot dat begrip en theorie moeilijk ‘populair’ te maken zijn. Alleen maar roepen dat het ‘heel erg’ is, motiveert ook niet echt. En dan nog de (on)kosten van de benodigde maatregelen, wie draait ervoor op?

Meer onder 'pakhuis van verlangen'

Footer

Boeddhistisch Dagblad

Meest recente berichten

  • Het jaar 2021 – dag 56 – handhaving
  • HRW -Covid-19 brengt golf van misbruik van vrije meningsuiting op gang
  • Machteloze woede: complotdenkers in Nederland
  • Wouter – in reactie op…
  • Geldstresscafé voor mensen met coronaschulden

Reageren

We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

Over het BD

Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
Lees ons colofon.

Zie ook

  • Contact
  • Over ons
  • Columns
  • Reageren op de krantensite

Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.

 

Op deze website gebruiken we cookies voor het bijhouden van bezoekersstatistieken.  Via de instellingen kun je bepalen wat je wel of niet toestaat: bekijk je instellingen.

 

loading Annuleren
Bericht niet verstuurd - controleer je e-mailadres!
E-mail-controle mislukt, probeer het opnieuw
Helaas, je blog kan geen berichten per e-mail delen.
Boeddhistisch Dagblad
Powered by  GDPR Cookie Compliance
Privacy en cookies

Op deze website gebruiken we cookies voor het bijhouden van bezoekersstatistieken en als je reageert: je naam en mailadres.

Zo houden we bij hoe de site gebruikt wordt en hoe vaak.

Hier kun je instellen welke cookies je wel of niet toestaat.

Noodzakelijke cookies

Met deze cookies slaan we je voorkeuren in het gebruik van deze website op.

If you disable this cookie, we will not be able to save your preferences. This means that every time you visit this website you will need to enable or disable cookies again.

Bezoekersstatistieken

We gebruiken Google Analytics voor het bijhouden van bezoekerscijfers.

Dit helpt ons bij het verbeteren van de website; zo weten we wat wel en niet gebruikt of gelezen wordt.

Alle cookies staan uit in je browser. Zet cookies aan alsjeblieft, als je wil dat we je voorkeuren opslaan,

Privacy

Bekijk wat we wel of niet doen met je gegevens