Unilever is geen voedselbank.
Somewhere over the rainbow, skies are blue.
Take care out-there.
Worden we van Vipassanameditatie gelukkiger?
Het is ook niet zo dat de Boeddha prettige wereldse gevoelens verbood (zoals sommige dominees in ons land lange tijd deden). Maar ook de onprettige aardse gevoelens verdwijnen niet, zelfs niet bij de volledig verlichte persoon (ze kunnen zelfs duidelijker beleefd worden, net als de hierboven genoemde natuur); ze hebben alleen minder impact; de persoon wordt er minder door geraakt. De onprettige wereldse gevoelens werden niet door de Boeddha aangeprezen.
Tibetaans parlementslid – ‘China is nooit te vertrouwen’
Op de kaart die Peking op 28 augustus vrijgaf, staan Arunachal Pradesh, dat China claimt als Zuid-Tibet, en Aksai Chin, dat het in de oorlog van 1962 bezette, aangegeven als deel van zijn grondgebied. De kaart maakt ook aanspraak op Taiwan en de betwiste Zuid-Chinese Zee.
Douwe Tiemersma – De rol van de guru
De Guru verering. Dat zijn dus allemaal secundaire zaken. En je kunt zelfs zeggen, dat wanneer op die manier dat uiterlijk van die Guru zo versterkt wordt, dat het weer een struikelblok is voor een leerling. Want de mensen kijken er allemaal tegenaan.
Foodwatch – Aanpak krimpflatie eerste aanzet voor herstellen koopkracht
Den Haag werkt op dit moment aan een koopkrachtpakket en kan daarbij volgens de voedselwaakhond een goed voorbeeld nemen aan Parijs. De Franse overheid is al bezig om fabrikanten en supermarkten te dwingen om de prijzen van hun producten te verlagen. Om zo het leven in Frankrijk weer wat betaalbaarder te maken, en de voedselinflatie te beteugelen.
Het volk mort (6) – Hol de democratie ongemerkt uit, zodat Jan met de pet buitenspel staat.
We weten dat mensen het liefst leven in een omgeving waar ze erbij horen, er voor elkaar kunnen zijn en iets te vertellen hebben, maar dat zal in de moderne tijd steeds minder het geval kunnen zijn. De belangrijkste manier om te voorkomen dat mensen zich niet gaan verzetten is in te spelen op hun consumptieverslaving, hun behoefte aan genot en comfort. Als mensen kunnen consumeren en bang zijn deze mogelijkheid kwijt te raken, dan zullen ze puur voor zichzelf kiezen.
Stoelendans met Jan van Delden
Tussen vier stoelen vind je de deur naar non-dualiteit.
Het jaar 2023 – dag 222 – hoofdworm
Wat zal de worm zich eenzaam hebben gevoeld zonder soortgenootjes.
Somewhere over the rainbow, skies are blue.
Take care out-there.
De functie van een zenmonnik
Op onze open dag kwam tot mijn grote vreugde een Japanse vriend ons bezoeken. Maar zijn komst was iets minder vrolijk dan normaal hij vroeg mij of ik bereid was de Soshiki-ceremonie (overlijdensceremonie) voor zijn moeder wilde doen als die overleden was. Het ging niet zo goed met haar en met mijn vriend ging het ook niet zo goed.
Guy – Spirituele vrienden
De Boeddha wist dat de potentie tot ontwaken in ieder van ons aanwezig is. Daarom stelt hij—als kundige veerman— aan ieder van ons de meest penetrante en uitdagende vraag die in dit leven gesteld kan worden: ‘Koi Paraga— Wie vaart mee naar de Andere Oever?’
De Boeddhistische Blik – Tussen meten en weten met Jan Bor
‘Meten is weten’ is het credo in de westerse samenleving geworden. Met cijfers kun je vergelijken, rekenen, voorspellen, controleren. Iets dat we niet kunnen meten is iets dat we niet kunnen bevatten, lijkt het. En vanuit die gedachte: als iets niet meetbaar is, is het niet relevant. Maar strookt deze redenatie wel met de werkelijkheid? Zijn we niet doorgeschoten in deze wetenschappelijke benadering van het leven? Zijn er niet veel meer domeinen die ons inzicht verschaffen in wat er om ons heen gebeurt en beperken we ons niet teveel door alleen naar de cijfers en het meetbare te kijken?
Xizang: China staat erop Tibet zijn naam te ontnemen
Net zoals het Tibetaanse kinderen hun nationale en religieuze identiteit ontneemt, probeert China Tibet iets te ontnemen dat niet minder essentieel is om te overleven, zijn naam.
Tussen woorden en stilte vind je de deur naar non-dualiteit
Waarom ik geen goeroe heb.
Het jaar 2023 – dag 221 – oorlogszeep
De oorlog en een geur van zoete zeep.
Somewhere over the rainbow, skies are blue.
Take care out-there.
Het uitwisselingsgesprek tijdens retraites
Uitwisselingsgesprekken kunnen dienen als een waardevolle mogelijkheid te checken hoe ongemak gehanteerd wordt en of het nodig is hierin extra ondersteunende adviezen mee te geven. Soms kan er sprake zijn van meditatie-dukkha, waarbij mediterenden ongemak tegenkomen als een manifestatie van het groeiende vipassanā-inzicht ‘dat er lijden is’. Soms is er ook meer sprake van een fysieke of psychiatrische klacht of beperking, die niet alleen aanschouwd behoort te worden maar ook extra zorg en wijsheid nodig heeft.
Maria Backes – een jaar in het klooster met Ajahn Brahmali
Dit is de grote boodschap van de Boeddha, en de boodschap van deze retraite: Er is een uitweg uit het lijden, en iedereen van ons kan dat ervaren en bereiken. En niet door onszelf te vermoeien met hard te werken, maar door gewoon door een natuurlijk proces te laten verlopen.
Psychotherapie en meditatie
Meditatie en psychotherapie vormen in feite twee polen van eenzelfde gebied. Na een tijd heeft het in psychotherapie geen zin meer om eindeloos in jezelf te blijven wroeten. Na een tijd mediteren, beland je weer in een diepere laag van waaruit inhouden naar boven komen waar in feite psychotherapie of op zijn minst ondersteuning van een ander voor nodig is. Meditatie en psychotherapie overlappen mekaar, vullen mekaar aan maar hebben ook belangrijke verschillen.
Boeken – Wat denk je wel?
Waarom we ons voelen en gedragen zoals we doen.
De Boeddha en de hertenvanger
Mara is geen vreemde voor de Boeddha; in werkelijkheid is hij Gotama’s (en in uitbreiding ieder van ons) conflicterende mens-zijn.
Waarom Jan van Delden wel kan inpakken
Verhalen over koffers met verhalen.
Het jaar 2023 – dag 220 – mondkus
De tantes, de mondkus en de gestrekte arm.
Somewhere over the rainbow, skies are blue.
Take care out-there.
Dalai Lama huiswaarts in Dharamshala na bezoek aan Ladakh
Hij bezocht ook het Tibetaanse Kinderdorp (TCV).
Leven in Thailand – Beunen
Ik ben een beunhaas. Op alle gebieden, en altijd geweest. Na de middelbare school verzandde ik in een lange dienstweigerprocedure en toen die succesvol was afgerond had ik inmiddels een leuke baan op Terschelling. En aangezien ik toen al niet wist wat ik later worden wilde, ben ik maar niet aan een studie begonnen. Ondanks het ontbreken van diploma’s beunde ik me toch naar de functie van uitgever bij Reed Elsevier.
Over de Lotus-soetra (36): Manifestaties
Volgens Boeddha is ieder wezen goed. Dat wil zeggen: perfect. Iedere leeuw is een perfecte leeuw. Iedere gazelle is een perfecte gazelle. Ieder mens is een perfect mens… ook als deze mens een been mis, een hoog of laag IQ heeft, ergens op de LHBTIQA+ schaal zit of tijdelijk als Dharmapelgrim op aarde rondloopt. Ieder wezen is goed zoals het is, omdat De Eeuwige Boeddha niks anders doet dan zichzelf manifesteren in de schepping. Beweren dat iets of iemand niet perfect is, is stellen dat er wat aan De Eeuwige Boeddha mankeert.