• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Elfde jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • André Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Eelco van der Meulen
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Ramo de Boer
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
  • Privacy

Home » Dossiers » Boeddha in de bajes » Boeddha in de bajes – Rob en Bert

Boeddha in de bajes – Rob en Bert

5 maart 2021 door gastauteur

Vanmiddag heb ik met twee gedetineerden afgesproken. Ieder een uur.* Voordat ik mijn auto uitstap zit ik altijd even in stilte, bezin me waarom ik hier ben en kijk ik wat er buiten gebeurt. Het is een komen en gaan van mensen, van auto’s en vrachtauto’s. Een groot bedrijf waar mensen op bezoek komen, waar mensen naar binnengaan om te werken en anderen naar buiten komen omdat hun werkdag er weer op zit. Waar gedetineerden onderweg zijn om te komen of te gaan. De logistiek is een enorm gebeuren.

Het binnengaan van de penitentiaire inrichting (pi) is routine geworden; als er niemand voor me is ben ik in vijf minuten binnen. Bij de plek waar ik moet zijn meld ik me aan bij de portier, de naam van degenen die ik bezoek en mijn naam worden gecheckt en dan mag ik naar binnen. Nog eens drie deuren door en ik zit in de bezoekruimte en wacht op de eerste gedetineerde. Een moment om even te mediteren, in stilte te zitten zonder enige afleiding, zonder enig geluid. Ik ben ‘slechts op bezoek’.

De ene keer duurt het wachten wat langer dan de andere omdat de gedetineerde moet worden opgehaald van zijn afdeling. Deze keer lijkt het langer te duren dan anders. Omdat ik geen horloge bij me heb weet ik niet hoe lang ik hier zit. Het is een bijzonder gevoel zonder tijd te zijn, weten dat ik hier twee uur ben en dat ik twee uur de tijd heb om naar deze mannen te luisteren met ze te praten.

Op een gegeven moment realiseer ik me dat het toch wel erg lang duurt voor er iemand komt. Ik druk op de intercom en spreek met de portier. ‘We zijn u helemaal vergeten …’ zegt hij. Ik vraag hoe laat het is en er blijkt al een half uur om te zijn. We passen er een mouw aan zodat ik beide mannen in ieder geval drie kwartier kan spreken.

De eerste Rob, vertelt dat hij hier al zo lang komt dat hij het nog mee heeft gemaakt dat er geen muren om het terrein stonden maar alleen prikkeldraad en dat de bewakers nog met geweren rondliepen. Rob is min of meer regelmatig in de pi, het binnen zijn geeft hem rust en structuur terwijl hij buiten zijn vaak lastig vindt. Hij vertelt over andere gedetineerden die hij al heel lang kent en met wie hij regelmatig hier of in een andere pi de tijd doorbrengt. Hij is vandaag erg onrustig, voelt zich niet lekker en heeft eigenlijk niet zo’n zin in het gesprek. In mediteren of zelfs maar even stilzitten heeft hij helemaal geen zin. We besluiten het gesprek te beëindigen, bellen de bewaker en hij wordt weer opgehaald. Tot volgende week.

De deur naar de gang mag open blijven tot Bert komt. Zo kan ik in de gang loopmeditatie doen en kan ik naar buiten kijken waar de bomen alweer blad aan het krijgen zijn. Het gesprek laat ik bezinken. Hoe moet het zijn hier een groot deel van je leven te hebben doorgebracht en daar min of meer vrede mee te hebben? Rob lijkt een manier om de tijd door te brengen te hebben gevonden: ‘het is hier net alsof je op een retraite bent.’

Bert zijn detentie zit er bijna op. Hij weet precies over hoeveel tijd hij wordt overgeplaatst naar een tbs-instelling. Daar is hij gedetineerde af en is hij patiënt. Hij ziet er naar uit want hij is wel klaar hier. “Wat ben ik in die zeven jaar hier nu wijzer geworden?” Hij vindt het vreselijk wat hij gedaan heeft en heeft daar ook spijt van. De officier van justitie is het niet eens met de keuze voor een tbs-instelling dichtbij zijn woonplaats waar hij vanwege de ouderdom van zijn ouders naar toe had gewild en daar baalt hij van.

Met Bert begin en eindig ik het bezoek met een korte meditatie en zitten we na het klinken van het belletje dat ik altijd bij me heb in stilte met elkaar. Soms is dat kort, soms wat langer. In groot vertrouwen heb ik mijn ogen gesloten, ik weet dat hij mij niets aan zal doen. Kennelijk is dat vertrouwen wederzijds want hij lijkt wat meer tot rust te komen. We zijn blij met onze ontmoetingen die ons beiden veel geven. Te snel is de tijd weer om. Volgende week ontmoeten we elkaar weer. Bert gaat weer weg, wordt gefouilleerd en loopt naar zijn afdeling. Ik gun het hem zo dat hij goed opgevangen en begeleid wordt en op termijn weer op een gewone manier deel van de maatschappij mag uitmaken.

Wat is het leven toch betrekkelijk. De een berust er min of meer in wat hem overkomt en hoe hij door het leven gaat, een ander is graag zo gauw mogelijk weer vrij en is er van overtuigd dat wat hij gedaan heeft nooit meer zal gebeuren.

Na een paar minuten sta ik weer buiten en kan weer gaan en staan waar ik wil. Wat een rijkdom. Het regent licht, het is voorjaar, de natuur is prachtig en ik geniet er met volle teugen van. Langzaam loop ik mijn rondje door het bos, langs het ven, vandaag ook over het pad naar de fusilladeplaats. Opeens voel ik de ellende en het verdriet in mijn lijf van bijna 80 jaar geschiedenis van onderdrukking en repressie die begon toen de Duitsers hier in 1942 ‘SS-Konzentrationslager Herzogenbusch’ bouwden. Over het pad waar ik nu op loop, liepen velen hun dood tegemoet. De schoten waren tot in het kamp te horen. Het te bezoeken** crematorium en de asputten liggen bijna tegen een buitenmuur van wat nu de p.i. is.

* De gesprekken zijn gevoerd voor corona uitbrak.
** Nationaal monument Kamp Vught

Delen is rijkdom:

  • Twitter
  • LinkedIn
  • E-mail

Categorie: Boeddha in de bajes, Gezondheid, Rechtspraak, Zorg Tags: boeddha in de bajes, deel 4, kamp Vught, meditatie, retraite, rust, tbs, vertrouwen

Lees ook:

  1. Metta en vipassana als twee paarden voor één kar
  2. Vipassana en Pasen
  3. Het jaar 2018 – de tiende dag – automeditatie
  4. Zenboeddhisme is geen wellness

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Primaire Sidebar

Door:

gastauteur

diverse schrijvers 
Alle artikelen »

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 18 mei 2022
    ONLINE Lezingenserie 'Ieder mens een vredestichter'
  • 20 mei 2022 - 22 mei 2022
    The work that reconnects -Het werk dat weer verbindt
  • 22 mei 2022
    Kum Nye Yoga op zondag | Online
  • 22 mei 2022
    Lezingencyclus
  • 23 mei 2022
    Online course The Twelve Links of Interdependent Origination
  • bekijk de agenda

De werkplaats

De werkplaats.

Boeddhistische kunstenaars

Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
lees meer »

Pakhuis van Verlangen

In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

Boekbespreking – De jonge Filosoof

Erik Hoogcarspel - 9 mei 2022

In het boekje “De jonge filosoof” wordt een zekere Christoph opgevoerd, die in de bibliotheek een boek vindt van David van Goorle. Dit is het kleinere boek “Idea Physicae”, maar dan in het Nederlands. Christoph vindt met andere woorden de (niet bestaande) Nederlandse uitgave” Schets van de Natuur” in de bibliotheek.

Over populisme en het menselijk tekort

Kees Moerbeek - 8 mei 2022

‘Waarom is de burger boos?’ is volgens de geschiedkundige Maarten van Rossem gemakkelijk en ook wetenschappelijk verantwoord te beantwoorden, schrijft hij in zijn boek Waarom is de burger boos? De burger is boos, omdat hij bezorgd is over de omvangrijke immigratie en de veronderstelde negatieve effecten op onze samenleving. Dit artikel geeft een indruk van zijn boek, met aanvullingen van de socioloog Anton Zijderveld.

Boekbespreking – Een leven als ‘man of letters’. Biografie van David Hume.

Erik Hoogcarspel - 1 mei 2022

De rede kan ons tot overtuigingen leiden of laten twijfelen, maar alleen gevoelens zetten ons volgens Hume aan tot daden. Hume onderscheidt primaire indrukken en secondaire. Gevoelens zijn secondaire indrukken, want ze zijn als het ware een reactie op primaire indrukken, zoals pijn of genot.

Voor kinderen is een heel dorp nodig (2)

Rob van Boven en Luuk Mur - 20 april 2022

We houden van categorieën. Deze ouders zijn fout, en die pleegouders zijn goed. Zou het kunnen zijn dat er bij die foute ouders ook sterke punten zijn? En kan het zijn dat pleegouders ook hun problemen hebben? Wat voor boodschap krijgt een kind dat bij de ouders weggehaald is, bijvoorbeeld vanwege de toeslagenaffaire. Je ouders zijn slecht, fraudeurs, oplichters. Je bent nu bij ons en wij zijn goed?

Onmacht begrijpen, zonder klakkeloos goed te praten

Kees Moerbeek - 18 april 2022

In de ogen van de nieuwrechtse populisten is de gewone man de dupe van de globalisering en de immigratie, die hem dreigen weg te vagen. Deze taal verstaan de progressieven niet en ze staan met een mond vol tanden. Dit populisme gaat over identiteit en gemeenschap en dit bezorgt weldenkenden koude rillingen, aldus de auteur. Ook hierdoor werden de uitwassen van de globalisering en de immigratie niet ingezien. Deze populisten richten hun pijlen dan ook op de ‘de zelfgenoegzame, progressieve elite’, die een betere wereld had willen bewerkstelligen, maar ‘intussen de gewone man doodgemoedereerd aan zijn lot overliet.’

Meer onder 'pakhuis van verlangen'

Footer

Boeddhistisch Dagblad

over ons

Recente berichten

  • Het jaar 2022 – dag 136 – held
  • De grondregels van zen
  • Wakker worden
  • Dalai Lama – ‘meer aandacht voor de leer van Gautama Boeddha’
  • Debat Tweede Kamer over aanhoudende overtredingen in slachthuizen

Reageren

We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

Over het BD

Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
Lees ons colofon.

Zie ook

  • Contact
  • Over ons
  • Columns
  • Reageren op de krantensite

Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.

 

Op deze website gebruiken we cookies voor het bijhouden van bezoekersstatistieken.  Via de instellingen kun je bepalen wat je wel of niet toestaat: bekijk je instellingen.

 

loading Annuleren
Bericht niet verstuurd - controleer je e-mailadres!
E-mail-controle mislukt, probeer het opnieuw
Helaas, je blog kan geen berichten per e-mail delen.
Privacy en cookies

Op deze website gebruiken we cookies voor het bijhouden van bezoekersstatistieken en als je reageert: je naam en mailadres.

Zo houden we bij hoe de site gebruikt wordt en hoe vaak.

Hier kun je instellen welke cookies je wel of niet toestaat.

Noodzakelijke cookies

Met deze cookies slaan we je voorkeuren in het gebruik van deze website op.

If you disable this cookie, we will not be able to save your preferences. This means that every time you visit this website you will need to enable or disable cookies again.

Privacy

Bekijk wat we wel of niet doen met je gegevens