De geest is de voorloper van alle dingen, de geest is hun leider, ze zijn door de geest geschapen. Als iemand spreekt of handelt met onzuivere gedachten, volgt lijden dat daardoor is veroorzaakt, zoals het wiel de hoef van de os volgt.

De geest is de voorloper van alle dingen, de geest is hun leider, ze zijn door de geest geschapen. Als iemand spreekt of handelt met onzuivere gedachten, volgt lijden dat daardoor is veroorzaakt, zoals het wiel de hoef van de os volgt.

Peter van Loosbroek Ananda

Peter van Loosbroek is de ontwerper en auteur van Sleutel tot Inzicht, waarin uitgebreid aandacht wordt besteed aan het theravada boeddhisme. Sinds 1994 beoefent Peter deze oudste stroming in het boeddhisme. Aan hem is door een monnik in Sri Lanka de boeddhistische naam Ananda toegekend, de meest geliefde discipel van de Boeddha.

‘Graag wil ik even stilstaan bij het feit dat er veel geweld is in de wereld. Ook in Nederland blijkt dat steeds vaker voor te komen. Een voetballer wordt gewoon maar even dood geschopt, en kinderen plegen zelfmoord omdat ze gepest worden. De fundamentele aspecten van het boeddhisme zouden een drastische wending teweeg kunnen brengen in deze spiraal van geweld.

De eerste en meest belangrijkste oorzaken van geweld zoals in bovenstaande gevallen is een gevolg van begeerte die is ontstaan uit zintuiglijkheid. Vanwege begeerte willen de zintuigen iets dat de morele grens overschrijd. Begeerte voedt ook de ego’s waardoor men meer wil zijn dan anderen. Men wil dat zeker ook in een groep laten zien. Het kleineren, anderen minderwaardig achten (één van de legers van Mara) neemt toe. Daar krijgen foute mensen een fijn gevoel van. En de zintuiglijke begeerte om zichzelf meer te achten dan een ander, neemt verder toe. Men vindt het fijn als iemand anders pijn heeft. Daar krijgen foute mensen een fijn gevoel van. Kwelzucht is dan aanwezig, en mededogen is dan afwezig. Onwetendheid is dan aanwezig, en wijsheid is dan afwezig. Begeerte is dan aanwezig, verzaking is dan afwezig. Al deze mentale factoren worden wel of niet ontwikkeld afhankelijk of moreel bewustzijn wel of niet afwezig is.

Voor een leraar/ouder die een grote verantwoordelijkheid draagt, is het niet moeilijk om kinderen bij te brengen of bepaalde dingen ziek of gezond zijn; of het tot hun eigen ondergang of tot geluk leidt. Daarvoor hoef je geen boeddhist te zijn, maar er is wel een moreel bewustzijn voor nodig. Een bewustzijn dat de mentale eigenschap ‘rechtvaardigheid’ tot een normaal niveau heeft doen groeien.

Vroeger, toen ik nog op de basisschool zat, was er een jongen die steeds gepest werd. Hij werd vaak door één van de sterksten op school in elkaar geslagen. Maar ik hielp hem altijd, wat er ook gebeurde. Als de jongen gepest werd, stonden andere kinderen er omheen. Dat vonden ze leuk. Daar werd niks van gezegd. Er werd niet op gewezen dat het niet goed is om dit soort dingen leuk te vinden. Er werd niet uitgelegd dat wanneer je een ander pest, dat dat in je eigen nadeel zou gaan werken. Mijn hart was toen al heel, heel anders. Ik zag er wel de ziekelijkheid van in. En ik sprong er tussen en gaf de pester er flink van langs. Ik zou er werkelijk mijn leven voor gegeven hebben. Omdat ik opkwam voor de zwakkeren, werd ik door de ‘leraren’ gezien als de vechtersbaas. Maar ik zag een wereld vol onwetenden die niets wisten van kwelzucht en rechtvaardigheid.

Ondanks het geweld om ons heen, kunnen wij onszelf gelukkig prijzen dat wij toegang hebben tot wat de Boeddha, de Prachtige Mens (Accharya Manussa), ons heeft onderwezen. Hierdoor kunnen we niet alleen onszelf beschermen tegen ziekelijke zaken, maar ook onze kinderen. In deze wetenschap wens ik jullie allemaal zeer fijne dagen en een gezond en gelukkig leven. En mijn liefdevolle gedachten gaan uit naar hen die onnodig een zware prijs hebben moeten betalen.’

 

Ochtend- of avondeditie

We hebben een gratis mailinglijst.
Abonneer je op onze ochtend- of avondeditie

6 reacties op ‘Fundamentele aspecten van boeddhisme zouden een drastische wending teweeg kunnen brengen in spiraal van geweld’

  1. Kay schreef:

    Het probleem van geweld ligt niet in het analyseren van de modder, maar weten en beleven wat vrede is. Over wat rechtvaardigheid of wat moraal is zullen we het niet eens worden. Er bestaat ook zoiets als een rechtvaardige oorlog. Wat zou er gebeurt zijn als de geallieerden in de tweede wereldoorlog niet ingegrepen hadden dan was de mensheid meer 500 jaar teruggeworpen in zijn ontwikkeling.

  2. Kees moerbeek schreef:

    Rechtvaardige oorlogen hebben politieke en morele redenen (zie link). Die redenen worden gemanipuleerd bij het leven. Dit is al sinds Thomas van Aquino aan de gang en iedereen weet dit?
    https://www.amnesty.nl/encyclopedie/rechtvaardige-oorlog

    Over het ontstaan van de Tweede Wereldoorlog bestaan allerlei meningen. De overheersende is dat de kiem ervan gelegd is bij de Vrede van Versailles, na de Eerste Wereldoorlog. Duitsland werd daar aangemerkt als enige agressor van deze oorlog en moest daarvoor zwaar bloeden. Historici en vele anderen vinden dat dit een blunder van jewelste was.

    Versailles zette kwaad bloed en was wind in de zeilen van de conservatieve en nationalistische politici in Duitsland, die dachten Hitler voor hun karretje te kunnen spannen. De rest is bekend? De nazi’s bespeelden het onrechtvaardige Versailles, de haat tegen alles wat links is en het anti-semitisme.

    Het is een wonder dat de VS uiteindelijk Wereldoorlog II ingingen. Naast idealisme heeft die oorlogsverklaring ook te maken met geo-politieke belangen( lees olie).De sympathie voor het gedachtengoed van de Nazi’s was zeer groot onder leidende kringen in de VS. Joseph Kennedy (de vader van de president) en de anti-semiet Henry Ford, waren Hitler-groupies en trokken hun portemonnee. Ook is bekend dat de Engelse elite zeer sympathiek reageerde op het ‘gedachtengoed’ van de Nazi’s. De ogen van Churchill en vele anderen gingen pas open toen hij inzag dat de Nazi’s het Verenigd Koninkrijk wilden inlijven. Zijn afkeer tegen het communisme was groot, maar Nazi’s lustte hij op dat moment zeker niet.

    Misschien moet ik het niet schrijven. Het is m.i. een beetje weird dat Kay weet dat de ingreep van de geallieerden voorkomen heeft dat de mensheid meer dan 500 jaar in de geschiedenis teruggeworpen zou zijn. Waarom niet 510 jaar of 325? Blijkbaar heeft Kay inzicht in hoe de mensheid zich ontwikkelt. Vreemd, of niet?

  3. Kay schreef:

    Kees,1478 werd de Spaanse inquisitie ingesteld,540 jaar geleden om precies te zijn. De Spaanse inquisitie en Hitlers nazi regime zie ik als vergelijkbare regimes. Zonder de bevrijding door de geallieerden zouden we leven in een hel op aarde voor velen. Of isis zou een kalifaat gesticht hebben zonder oorlog inspanningen. De Spaanse inquisitie, nazi Duitsland en het streven naar een isis kalifaat kan niet verklaart worden door begeerten, zintuigen, is totale kul.

    • kees moerbeek schreef:

      ‘De Spaanse inquisitie, nazi Duitsland en het streven naar een isis kalifaat kan niet verklaart worden door begeerten, zintuigen, is totale kul.’

      Je vergeet onwetendheid, Kay. Als je je verdiept in de Dharma zul je zien dat alles wat jij opnoemt juist heel goed verklaard kan worden. Niet alleen dat, want er is zelfs uitweg uit die ellende.

      ‘Maar wanneer de mens lijd, of zichzelf onderwerpt aan lijden, juist dan worden instinktieve (onderbuikgevoelens) versterkt en dat beïnvloed alle delen van het menszijn. Er zijn christelijke stromingen geweest die zegt dat als je niet je onderbuikgevoelens controleert en onderdrukt je zal lijden. De zo onderdrukte mensen die aan de macht komen worden nog ergere ondrukkers.’

      Dank voor de bovenstaande wijsheid, Kay. Wat is de bron ervan? Ik vind je mening (meer of minder is het niet) zeer zwartgallig en gelukkig zijn mensen niet zo slecht.

      O ja, aan de onderstaande citaat ging je totaal voorbij. ‘Rechtvaardige oorlogen hebben politieke en morele redenen (zie link). Die redenen worden gemanipuleerd bij het leven. Dit is al sinds Thomas van Aquino aan de gang en iedereen weet dit?’
      https://www.amnesty.nl/encyclopedie/rechtvaardige-oorlog

      Nou, tot over een paar maanden weer misschien. Ik heb het wel weer gehad.

      Namo Gyanshiyin Pusa!

  4. zeshin schreef:

    Sinds Kain zijn broer de hersens insloeg is er nog geen dag in de wereldgeschiedenis geweest dat er niet ergens op de wereld heibel was. En alle wereldverbeteraars ten spijt het is nog niemand gelukt om het de wereld uit te krijgen. Het heet hier niet voor niets samsara. De oplossing ligt in de illusie oplossen die je geest je voorspiegelt, die is net zo irreëel als een enge film. Grijp het vast en het is realiteit. Doorgrond het, dan het is maar een film.
    Maar dit is geen reden om aan de tragedie die mensen ervaren voorbij te gaan. Daarom beloof ik alle levendewezens te troosten en tracht uit te leggen dat het maar een film is.

  5. Kay schreef:

    Gandhi dacht dat door toevlucht te nemen tot geweldloosheid de natuur van de mens gezuiverd werd. Maar wanneer de mens lijd, of zichzelf onderwerpt aan lijden, juist dan worden instinktieve (onderbuikgevoelens) versterkt en dat beïnvloed alle delen van het menszijn. Er zijn christelijke stromingen geweest die zegt dat als je niet je onderbuikgevoelens controleert en onderdrukt je zal lijden. De zo onderdrukte mensen die aan de macht komen worden nog ergere ondrukkers.

Menu