• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Elfde jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • André Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Eelco van der Meulen
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Ramo de Boer
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
  • Privacy

Home » Boeddhisme » Herinneringen aan Harada Tangen roshi – zen en de kunst van het banden plakken

Herinneringen aan Harada Tangen roshi – zen en de kunst van het banden plakken

21 augustus 2021 door Ciska Matthes

Voor de ingang van Bukkokuji stond een klein, open schuurtje voor de fietsen van de tempel.
Niet alle fietsen waren bruikbaar, merkte ik. ‘Allemaal kapot gegaan’, legden de monniken mij uit. Nieuwsgierig geworden, besloot ik het op een dag eens nader te onderzoeken. Zo ontdekte ik, dat het enige euvel van die onbruikbare fietsen meestal slechts een lekke band was. Naar mijn maatstaven geen ‘kapotte’ fietsen te noemen.
De volgende vrije dag zocht ik (op een goede fiets) de hele stad af, tot ik in een grote doe-het-zelf-zaak eindelijk een doosje bandenplakspullen ontdekte. Ik nam het mee terug naar de tempel en liet het opgetogen aan de hoofdmonnik zien. Daarmee verwierf ik zijn toestemming om mij tijdens de werkperiode over de fietsen te ontfermen.

Wat voor mij als Nederlander een vanzelfsprekendheid was, werd door de Japanse bewoners als een heel bijzondere vaardigheid gezien: een fietsband plakken. Mettertijd oefende ik me, naast het plakken, ook nog in het fietsbellen vastzetten, versnellingen en kettingen spannen en banden verwisselen. Ik zat soms enorm te priegelen en moest het geregeld overdoen; ik deed er eindeloos lang over. Maar er was geen enkele haast en ik had er plezier in. Zo werd ik de jitensha-shuriko, de parttime fietsenmaker van de tempel.
Een van de keren dat mijn moeder uit Amsterdam op bezoek kwam, voegde zij zich bij me en bracht me overnieuw de fijne kneepjes van het plakken bij: de lijm moest niet te nat zijn, niet te droog, maar net beginnen te ‘pikken’, dan mocht de plakker erop. Ze had ook nog een zak tulpenbollen meegebracht, die we om het schuurtje heen plantten. Little Holland in Obama-shi, met tulpen en fietsen.

Daar voor de ingang van Bukkokuji bij het fietsenhok kwam ik opeens vaker in aanraking met de buitenwereld, in het verkeer van en naar de tempel. Zo zat ik op een lentemorgen geknield bij een fiets, toen er een taxi aan kwam gereden. Hij stopte pal voor de tempelpoort en er stapte een jongedame op hoge hakken uit. Ze zag er feilloos chique uit, met de glamour van een Tokio-meisje.
‘Ik ben zo weer terug, kunt u even wachten alstublieft?’ zei ze beleefd en zangerig tegen de taxichauffeur, die ook uitstapte. Deze knikte, trok een pakje sigaretten uit zijn binnenzak en stak een sigaret op. De dame trippelde haastig de treden naar de tempel op. Ze had een grote tas bij zich, misschien met een donatie voor de tempel, of een offer voor het familiegraf?

De taxichauffeur keek al rokend om zich heen. Het was een kleine, magere man in een vale blauwe broek, zijn hemdsmouwen opgestroopt. Toen hij mij zag zitten, kwam hij nieuwsgierig op me af. ‘Wat doe je?’ vroeg hij met schorre stem.
Ik had de fiets ondersteboven gekeerd om makkelijk de band te kunnen plakken.
‘Ik repareer de fiets,’ zei ik houterig, in mijn beste Japans.
‘Dat heeft toch geen zin!’ riep hij vrolijk, ‘die fiets is kapot, gooi hem weg!’
Ik moest erom lachen: ‘Nee, nee, wacht maar, ik maak hem goed.’
Hij keek nieuwsgierig toe terwijl ik de band van het wiel af begon te trekken en bromde goedkeurend: ‘Ah, kijk nou, dus dat kun jij?’
‘Jaja,’ zei ik, toch een beetje triomfantelijk. ‘Gewoon repareren, alles komt goed.’

Hij pafte verder op zijn sigaret en observeerde oplettend mijn werk. Ondertussen kwam er zacht en traag een wesp aangevlogen die op de grond landde, vlakbij mijn knie. ‘Wat!’ riep de chauffeur overdreven gealarmeerd, ‘pas op!’ Hij stapte eropaf en bracht zijn brandende peuk al boven het beestje, om het te doden. ‘Niet doen!’ riep ik en weerde zijn hand af. ‘Laat hem maar!’
‘Maar dat is gevaarlijk!’ zei de taxichauffeur dramatisch. ‘Weg ermee!’
“Neenee, niet gevaarlijk, het is okay’, sprak ik hem tegen. Ik pakte snel een stuk papier uit de schuur en hield het plat voor de slome wesp, die er moeizaam op krabbelde. Daarna bracht ik het beestje ergens tussen de naaldbomen en liet het daar achter.
‘Mmm…’ bromde mijn gezelschap toen ik terugkwam, ‘je bent wel heel aardig hè?’
‘Ken je onze roshi?’ vroeg ik hem, bij wijze van antwoord. De chauffeur schudde zijn hoofd en haalde zijn schouders op: ‘Geen idee.’

Nu kon ik tenminste mijn Dharma-Japans inzetten (dat beter was dan mijn wereldse woordenschat). Vol enthousiasme stak ik van wal. ‘Roshisama zegt altijd: “Alles is één. Alle dingen zijn één lichaam. Niets is gescheiden!” En hij zegt ook: jita funi – zelf en ander zijn niet twee.’
Ik gebaarde met mijn armen zoals roshisama dat vaak deed: een grote, allesomvattende cirkel, die ongeveer de vorm van het fietswiel vóór mij aannam. Het fietswiel werd een zencirkel en de zencirkel werd een fietswiel.
‘Niets is gescheiden,’ herhaalde ik nog eens gepassioneerd. De taxichauffeur keek me verbaasd aan; nu had hij even niets toe te voegen. Hij veranderde maar van onderwerp: ‘Zag je die vrouw die net uitstapte? Ik breng haar straks helemaal terug naar Tokio, dat wordt goed verdienen!’
‘Wow, helemaal naar Tokio,’ zei ik verbaasd, ‘dat is ver weg!’
‘Ja,’ knikte hij, tevreden met de impact van zijn opmerking.

Ik hervatte mijn reparatiewerkzaamheden. Hij bleef er gemoedelijk bij staan roken. Toen de band eenmaal geplakt was en weer op het wiel ging, leek ik het respect van de chauffeur te hebben verdiend.
Ondertussen kwam de jongedame in haar mooie deux-pièces de tempeltrap weer af getrippeld. ‘Dankuwel voor het wachten!’ zei ze met een beminnelijke stem tegen de chauffeur. Terwijl ze achterin de taxi ging zitten, hoorde ik haar zeggen: ‘Breng me maar naar Obama-station.’
De banden van de auto kraakten over het grind en ik zwaaide de taxi uit. ‘Jaja,’ mompelde ik glimlachend, ‘een taxirit naar Tokio… dat wordt dus een ritje naar het station vlakbij.’ Ik schudde vrolijk mijn hoofd en zette de fiets terug in het schuurtje. Wat een mooie ochtend was het geweest, met zulk speciaal gezelschap.

Iedereen had zijn eigen rol te spelen. De jongedame, de taxichauffeur, de wesp, de roshi, de fiets en de fietsenmaker. Allemaal manifestaties van het Ene. Ze ontmoeten elkaar voor een kort moment om met elkaar te dansen (zo ervoer ik het tenminste). Wanen zich weliswaar gescheiden, maar in werkelijkheid zijn ze, zoals roshisama zei, één lichaam – in een dans vol vreugde en liefde.

Ciska Matthes beoefent zen sinds 1995. Zij woonde en trainde van 1999-2005 in de zentempel Bukkokuji in Japan. Daarover bericht zij in deze krant in de serie Herinneringen aan Harada Tangen roshi, de zenmeester die in 2018 overleed. Over haar diverse andere ervaringen op de zenweg schrijft ze in Zen-Herinneringen.

Delen is rijkdom:

  • Twitter
  • LinkedIn
  • E-mail

Categorie: Boeddhisme, Ciska Matthes, Columns, Geluk, Onderwijs, Zen Tags: banden plakken, Bukkokuji, Ciska, fietsen, Harada Tangen Roshi, Japan, Tokio

Lees ook:

  1. Herinneringen aan Harada Tangen roshi – Shigin – een uurtje melancholie
  2. Herinneringen aan Harada Tangen roshi – De vreugde van het schrobben
  3. Herinneringen aan Harada Tangen roshi – Dai Funshi – grote vastberadenheid
  4. Herinneringen aan Harada Tangen roshi – kyosaku – ferme compassie

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Primaire Sidebar

Door:

Ciska Matthes

Ciska Matthes beoefent en begeleidt meditatie, mindfulness en yoga in Amsterdam. 
Alle artikelen »

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 20 mei 2022 - 22 mei 2022
    The work that reconnects -Het werk dat weer verbindt
  • 23 mei 2022
    Online course The Twelve Links of Interdependent Origination
  • 23 mei 2022
    Discovering Buddhism taster / refresh evenings
  • 24 mei 2022
    Boeddhisme en meditatie
  • 25 mei 2022
    Meditatiegroep Bloemendaal
  • bekijk de agenda

De werkplaats

De werkplaats.

Boeddhistische kunstenaars

Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
lees meer »

Pakhuis van Verlangen

In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

Boekbespreking- De lach van de Boeddha. Een ontmoeting met de boeddhistische filosofie

Erik Hoogcarspel - 21 mei 2022

Vandepitte gooit zijn lezers al snel in het diepe met zijn uiteenzetting over de leegte. Hij geeft daarbij een eigen interpretatie, die enigszins afwijkt van de boeddhistische teksten.

Boekbespreking – De jonge Filosoof

Erik Hoogcarspel - 9 mei 2022

In het boekje “De jonge filosoof” wordt een zekere Christoph opgevoerd, die in de bibliotheek een boek vindt van David van Goorle. Dit is het kleinere boek “Idea Physicae”, maar dan in het Nederlands. Christoph vindt met andere woorden de (niet bestaande) Nederlandse uitgave” Schets van de Natuur” in de bibliotheek.

Over populisme en het menselijk tekort

Kees Moerbeek - 8 mei 2022

‘Waarom is de burger boos?’ is volgens de geschiedkundige Maarten van Rossem gemakkelijk en ook wetenschappelijk verantwoord te beantwoorden, schrijft hij in zijn boek Waarom is de burger boos? De burger is boos, omdat hij bezorgd is over de omvangrijke immigratie en de veronderstelde negatieve effecten op onze samenleving. Dit artikel geeft een indruk van zijn boek, met aanvullingen van de socioloog Anton Zijderveld.

Boekbespreking – Een leven als ‘man of letters’. Biografie van David Hume.

Erik Hoogcarspel - 1 mei 2022

De rede kan ons tot overtuigingen leiden of laten twijfelen, maar alleen gevoelens zetten ons volgens Hume aan tot daden. Hume onderscheidt primaire indrukken en secondaire. Gevoelens zijn secondaire indrukken, want ze zijn als het ware een reactie op primaire indrukken, zoals pijn of genot.

Voor kinderen is een heel dorp nodig (2)

Rob van Boven en Luuk Mur - 20 april 2022

We houden van categorieën. Deze ouders zijn fout, en die pleegouders zijn goed. Zou het kunnen zijn dat er bij die foute ouders ook sterke punten zijn? En kan het zijn dat pleegouders ook hun problemen hebben? Wat voor boodschap krijgt een kind dat bij de ouders weggehaald is, bijvoorbeeld vanwege de toeslagenaffaire. Je ouders zijn slecht, fraudeurs, oplichters. Je bent nu bij ons en wij zijn goed?

Meer onder 'pakhuis van verlangen'

Footer

Boeddhistisch Dagblad

over ons

Recente berichten

  • Hengstdijk – Retraitecentrum Metta Vihara viert tiende verjaardag
  • Speciaal gezant VS voor Tibetaanse zaken ontmoet Nepalese premier
  • Den Haag – Mensenrechtenfilmfestival in Nederland
  • Ardan
  • Verlichting is schipbreuk lijden

Reageren

We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

Over het BD

Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
Lees ons colofon.

Zie ook

  • Contact
  • Over ons
  • Columns
  • Reageren op de krantensite

Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.

 

Op deze website gebruiken we cookies voor het bijhouden van bezoekersstatistieken.  Via de instellingen kun je bepalen wat je wel of niet toestaat: bekijk je instellingen.

 

loading Annuleren
Bericht niet verstuurd - controleer je e-mailadres!
E-mail-controle mislukt, probeer het opnieuw
Helaas, je blog kan geen berichten per e-mail delen.
Privacy en cookies

Op deze website gebruiken we cookies voor het bijhouden van bezoekersstatistieken en als je reageert: je naam en mailadres.

Zo houden we bij hoe de site gebruikt wordt en hoe vaak.

Hier kun je instellen welke cookies je wel of niet toestaat.

Noodzakelijke cookies

Met deze cookies slaan we je voorkeuren in het gebruik van deze website op.

If you disable this cookie, we will not be able to save your preferences. This means that every time you visit this website you will need to enable or disable cookies again.

Privacy

Bekijk wat we wel of niet doen met je gegevens