• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Elfde jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • André Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Eelco van der Meulen
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Ramo de Boer
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
  • Privacy

Home » Boeddhisme » Herinneringen aan Harada Tangen roshi – Een zegen voor het leven

Herinneringen aan Harada Tangen roshi – Een zegen voor het leven

10 april 2021 door Ciska Matthes

Roshisama zei wel eens, dat zijn leven talloze malen op miraculeuze wijze gered was. In feite al vóór zijn geboorte voor de eerste keer. Toen zijn moeder zwanger van hem was en besloot, zich niet te laten behandelen voor kanker. Ze wilde per se dat haar baby ongedeerd zou blijven en liet de gezwellen in haar lichaam liever onbestraald. Dit kostte haar tenslotte het leven. Dit gegeven, het offer van zijn moeder, droeg roshisama zijn hele leven met zich mee, als een krachtige zegen. Maar ook als een onuitwisbare verplichting, om altijd het allerbeste van zichzelf te geven. Uiteindelijk had dat hem juist naar de zenbeoefening gebracht.

Zijn moeder was zijn beschermengel, die ook na haar dood nog over hem leek te waken.

Toen roshisama nog maar een kleuter was, hing zijn leven opnieuw aan een zijden draadje. Hij had zich verslikt en kon geen adem meer krijgen. In paniek rende zijn stiefmoeder met het hem naar de kapper, waar zijn vader net aan de beurt was. Met het hoofd maar half geknipt, nam de vader het kind over en spoedde zich naar de huisarts. Die wist de verslikking op het nippertje te verhelpen. Dit was een van die smeuïge verhalen die roshisama graag grinnikend vertelde.

Een ander pregnant moment dat zijn leven op wonderbaarlijke wijze werd gered, was de capitulatie van Japan. Het plotselinge einde van de oorlog voorkwam op het laatste moment dat roshisama als kamikazepiloot moest uitvliegen. Hij had als jongeman zijn leven willen opofferen, maar het lot besloot dat het zijn tijd nog niet was. Zo waren er nog vele momenten van genade in zijn leven geweest.

De mooiste les

Roshisama klampte zich niet vast aan het leven, maar het leven liet hèm niet zomaar los. In de tijd dat ik in Bukkokuji verbleef, kwam er een moment dat roshisama vanwege hartklachten bijna geen energie meer had. Hij moet al achter in de zeventig geweest zijn. Niemand wist in die tijd echter, wat er precies mis was met hem. Hij vroeg de monniken geregeld zijn linkerschouder te masseren, omdat hij er zo vaak pijn in had. Ook kon hij het steeds minder opbrengen om de trap naar de zendo te beklimmen. We raakten er mettertijd aan gewend om zazen te zitten rondom zijn lege plaats.

Tenslotte werd ook de trap van zijn eigen kamer te veel om af te dalen. Zelfs voor eten had hij geen energie meer. ‘Als ik maar naar het eten keek, leek dat al voldoende,’ legde hij later uit.

Roshisama wilde per se niemand tot last zijn en weigerde steevast om naar de dokter te gaan of een dokter te laten roepen. Natuurlijk maakte iedereen zich ongerust, maar deze oude monnik kon bijzonder koppig zijn en niemand kon hem dwingen.
Op een dag vernamen wij dat roshisama plotseling naar het ziekenhuis was gebracht. Het bracht een vreemde, stille sfeer in de tempel. Berichten over wat er precies aan de hand was, kwamen maar mondjesmaat. In de tempel werd altijd zo min mogelijk gesproken.

Na verloop van tijd kwam er wel opeens een grote levering éclairs van de plaatselijke patisserie, die we bij de thee geserveerd kregen. Het had iets mysterieus. ‘Een traktatie van roshisama!’ werd er gefluisterd. Een paar dagen later keerde hij opeens weer terug in ons midden. Zodra hij genoeg was opgeknapt voor de theeceremonie, vertelde hij het hele verhaal in geuren en kleuren.

Op een vroege morgen had roshisama wakker gelegen en zich heel zwak en miserabel gevoeld; hij voelde zich langzaam wegglijden. Omdat hij zijn jisha (assistent), die in de aangelegen kamer sliep, niet wilde storen, had hij geen kik gegeven en was gewoon stilletjes blijven liggen.
Maar de jisha was uit zichzelf opeens wakker geworden en in een opwelling naar roshisama toegegaan. Toen hij zag, hoe deze erbij lag, had hij onmiddellijk een ambulance gebeld. De ambulancebroeders brachten de oude meester met een brancard omlaag en spoedden zich naar het ziekenhuis. Met vol gas en de sirenes aan, natuurlijk. ‘Ik hoopte alleen maar, dat we niemand stoorden met al dat lawaai’, zei roshisama verontschuldigend.

Eenmaal in het ziekenhuis werd eindelijk de juiste diagnose gesteld. Er was vernauwing in de kransslagaders; die moesten meteen gedotterd worden. Verder had de dokter heel streng gezegd, dat roshisama echt weer moest gaan eten! Dat had hij dus braaf gedaan in het ziekenhuis.

Maar de mooiste les, zei roshisama, zat hem in een heel andere ervaring. Er waren mensen op de zaal die eindeloos zuchtten en klaagden. Roshisama had zich daar enorm over verwonderd. Waarom klagen, als je kunt ademen, als je goed verzorgd wordt in een ziekenhuis? Zagen deze mensen de ontelbare zegeningen van het leven dan niet? Hij had wel op willen staan – als hij maar de energie had gehad – om hun aan het bed een overtuigende teisho (Dharmatalk) te geven. Niet klagen! Ontvang alles in dankbaarheid!
Maar de jisha had zijn hoofd geschud: ‘Roshisama, de mensen hier zijn geen beoefenaars! Dit zijn gewone mensen met wereldse overtuigingen. Laat ze nou maar.’ Niet iedereen is klaar om het juweel van de Dharma te ontvangen. Ook dat moeten we tenslotte accepteren.

Schijnbaar hadden deze woorden op roshisama bevrijdend gewerkt. Zelfs zijn liefdevolle verlangen om anderen tot inzicht te brengen, moest hij loslaten.
Zijn lichaam had het bijna begeven, hij had zich overgegeven, maar was door de jisha gered. Nu had hij ook nog zijn mooie ideeën voor zijn medepatiënten opgegeven. Over deze ervaring vertelde roshisama ons ontroerd.
Het deed me denken aan wat Dogen zenji heeft gezegd: laat lichaam en geest vallen om helemaal vrij te zijn.

Of het vers van Bunan:

Sterf terwijl je leeft, en wees helemaal dood.
Doe dan, wat je maar wilt, en alles is goed.

Ciska Matthes beoefent zen sinds 1995. Zij woonde en trainde van 1999-2005 in de zentempel Bukkokuji in Japan. Daarover bericht zij in deze krant in de serie Herinneringen aan Harada Tangen roshi, de zenmeester die in 2018 overleed. Over haar diverse andere ervaringen op de zenweg schrijft ze in Zen-Herinneringen.

Delen is rijkdom:

  • Twitter
  • LinkedIn
  • E-mail

Categorie: Boeddhisme, Ciska Matthes, Columns, Geluk, Gezondheid, Zen Tags: Harada Tangen Roshi, leven, moeder, redden

Lees ook:

  1. Herinneringen aan Harada Tangen roshi – Moeder Myoko
  2. Herinneringen aan Harada Tangen roshi – Een sneeuwvlok valt nooit op de verkeerde plek
  3. Herinnering aan Harada Tangen roshi – Het Japanse Allerzielen
  4. Herinneringen aan Harada Tangen roshi – Kanzeons zegen

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Primaire Sidebar

Door:

Ciska Matthes

Ciska Matthes beoefent en begeleidt meditatie, mindfulness en yoga in Amsterdam. 
Alle artikelen »

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 16 mei 2022
    Online course The Twelve Links of Interdependent Origination
  • 16 mei 2022
    Discovering Buddhism taster / refresh evenings
  • 16 mei 2022
    Volle Maan Mantrachant | Online
  • 18 mei 2022
    ONLINE Lezingenserie 'Ieder mens een vredestichter'
  • 20 mei 2022 - 22 mei 2022
    The work that reconnects -Het werk dat weer verbindt
  • bekijk de agenda

De werkplaats

De werkplaats.

Boeddhistische kunstenaars

Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
lees meer »

Pakhuis van Verlangen

In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

Boekbespreking – De jonge Filosoof

Erik Hoogcarspel - 9 mei 2022

In het boekje “De jonge filosoof” wordt een zekere Christoph opgevoerd, die in de bibliotheek een boek vindt van David van Goorle. Dit is het kleinere boek “Idea Physicae”, maar dan in het Nederlands. Christoph vindt met andere woorden de (niet bestaande) Nederlandse uitgave” Schets van de Natuur” in de bibliotheek.

Over populisme en het menselijk tekort

Kees Moerbeek - 8 mei 2022

‘Waarom is de burger boos?’ is volgens de geschiedkundige Maarten van Rossem gemakkelijk en ook wetenschappelijk verantwoord te beantwoorden, schrijft hij in zijn boek Waarom is de burger boos? De burger is boos, omdat hij bezorgd is over de omvangrijke immigratie en de veronderstelde negatieve effecten op onze samenleving. Dit artikel geeft een indruk van zijn boek, met aanvullingen van de socioloog Anton Zijderveld.

Boekbespreking – Een leven als ‘man of letters’. Biografie van David Hume.

Erik Hoogcarspel - 1 mei 2022

De rede kan ons tot overtuigingen leiden of laten twijfelen, maar alleen gevoelens zetten ons volgens Hume aan tot daden. Hume onderscheidt primaire indrukken en secondaire. Gevoelens zijn secondaire indrukken, want ze zijn als het ware een reactie op primaire indrukken, zoals pijn of genot.

Voor kinderen is een heel dorp nodig (2)

Rob van Boven en Luuk Mur - 20 april 2022

We houden van categorieën. Deze ouders zijn fout, en die pleegouders zijn goed. Zou het kunnen zijn dat er bij die foute ouders ook sterke punten zijn? En kan het zijn dat pleegouders ook hun problemen hebben? Wat voor boodschap krijgt een kind dat bij de ouders weggehaald is, bijvoorbeeld vanwege de toeslagenaffaire. Je ouders zijn slecht, fraudeurs, oplichters. Je bent nu bij ons en wij zijn goed?

Onmacht begrijpen, zonder klakkeloos goed te praten

Kees Moerbeek - 18 april 2022

In de ogen van de nieuwrechtse populisten is de gewone man de dupe van de globalisering en de immigratie, die hem dreigen weg te vagen. Deze taal verstaan de progressieven niet en ze staan met een mond vol tanden. Dit populisme gaat over identiteit en gemeenschap en dit bezorgt weldenkenden koude rillingen, aldus de auteur. Ook hierdoor werden de uitwassen van de globalisering en de immigratie niet ingezien. Deze populisten richten hun pijlen dan ook op de ‘de zelfgenoegzame, progressieve elite’, die een betere wereld had willen bewerkstelligen, maar ‘intussen de gewone man doodgemoedereerd aan zijn lot overliet.’

Meer onder 'pakhuis van verlangen'

Footer

Boeddhistisch Dagblad

over ons

Recente berichten

  • Vesak – bericht van Thich Nhat Hanh uit 2013
  • Verlichting is een Groot Woord
  • Cittanupassana – bewustzijn als grondslag voor oplettendheid
  • Guy – Bevrijding (P. vimutti)
  • Bouwvergunning voor distributiecentrum, ondanks grote steun voor Voedselpark

Reageren

We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

Over het BD

Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
Lees ons colofon.

Zie ook

  • Contact
  • Over ons
  • Columns
  • Reageren op de krantensite

Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.

 

Op deze website gebruiken we cookies voor het bijhouden van bezoekersstatistieken.  Via de instellingen kun je bepalen wat je wel of niet toestaat: bekijk je instellingen.

 

loading Annuleren
Bericht niet verstuurd - controleer je e-mailadres!
E-mail-controle mislukt, probeer het opnieuw
Helaas, je blog kan geen berichten per e-mail delen.
Privacy en cookies

Op deze website gebruiken we cookies voor het bijhouden van bezoekersstatistieken en als je reageert: je naam en mailadres.

Zo houden we bij hoe de site gebruikt wordt en hoe vaak.

Hier kun je instellen welke cookies je wel of niet toestaat.

Noodzakelijke cookies

Met deze cookies slaan we je voorkeuren in het gebruik van deze website op.

If you disable this cookie, we will not be able to save your preferences. This means that every time you visit this website you will need to enable or disable cookies again.

Privacy

Bekijk wat we wel of niet doen met je gegevens