• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Elfde jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Eelco van der Meulen
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Ramo de Boer
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
  • Privacy

Home » Boeddhisme » Herinneringen aan Harada Tangen roshi – Dai Funshi – grote vastberadenheid

Herinneringen aan Harada Tangen roshi – Dai Funshi – grote vastberadenheid

16 januari 2021 door Ciska Matthes

hitotabi wa kokorozashi taru
michi wa
kagyu no
ayumi no
yoshi
osoku tomo

Als eenmaal je vastbeslotenheid groot genoeg is
is de weg
– met een slakkengang –
goed
hoe langzaam ook

(een kalligrafie van Harada Tangen)

Zenmeester Hakuin noemde drie essentiële ingrediënten voor zazen: groot vertrouwen, grote twijfel en grote vastberadenheid. Groot vertrouwen moet er zijn in de Weg, in de meester, in dat er een diepere Waarheid is, een boeddhanatuur. Naarmate je langer oefent, krijg je vanzelf meer en meer vertrouwen dat zazen je tot die waarheid kan brengen.

Wat ons aanzet om deze weg te beginnen, is de grote twijfel. Eenmaal komt er een dwingende vraag die je op een innerlijke zoektocht brengt. Als het leven wringt en frustreert, en als je je eigen beperkingen gaat zien, ligt daar de grote twijfel. Die geeft een enorm verlangen om een uitweg te vinden. Des te groter de volharding, die je nodig hebt om de zenweg volledig te gaan. Van deze drie ‘steunpilaren’ van zazen hadden wij in Bukkokuji allemaal gehoord.

Op een dag vroeg ik aan een Amerikaanse monnik (die bijna alle dharmawoorden in het Japans kon vertalen): ‘Van de drie steunpilaren van zen: grote twijfel, vertrouwen en vastberadenheid, hoe zeg je die laatste in het Japans?’ ‘Dai funshi’ was zijn antwoord. Ik liet het hem een paar maal zeggen en herhaalde het tot ik het helemaal goed had. Dai funshi. Grote vastberadenheid.

Aan mijn moeder schreef ik: ‘Ik heb misschien geen grote twijfel (dat weet ik niet zeker) en misschien ook geen groot vertrouwen (ik weet niet wat ik aan het doen ben eigenlijk, het lijkt nergens naar toe te gaan). Mijn concentratie is niet geweldig, ik heb nog nooit een ‘verlichtingservaring’ gehad (wat dat ook moge zijn) maar ik ga nooit opgeven. Dat moet je me toch nageven.’

Dat zei roshisama ook al een keer: “Je bent rambo (wild), je gehoorzaamt niet, je aandacht is altijd all over the place, maar je geeft niet op, hè?” Dus dat leek me een goed motto voor mijn nieuwe rakusu*: grote vastberadenheid. Ik heb het roshisama gevraagd en hij knikte, dat gaat hij erop kalligraferen naast mijn dharmanaam Shizuka.’

Dagen later overhandigde roshisama me de rakusu, beschreven met drie karakters: dai (groot), fun (vechten, inspanning), shi (vastbeslotenheid, streven). Roshisama vroeg aan mij: ‘Wat is dai funshi?’ Ik spande mijn spierballen en gromde: ‘Hrmmm!’ ‘Nee,’ zei roshisama, ‘dat is Shizuka-san speciale kracht. Niet nodig. Diepe gassho!’ Hij deed het voor. Ik gassho-de terug. ‘Díeper!’ reageerde hij.

De volgende dag kwam ik roshisama weer tegen in de gang; ik had mijn nieuwe rakusu om. Hij wees naar me en lachte. Komisch-trots stak ik mijn borst vooruit. ‘Nee,’ corrigeerde hij, ‘het tegenovergestelde. Díepe gassho…’ en hij boog met een gassho. ‘Ik gassho voor mijn rakusu,’ zei ik onhandig. (Alweer een paar woorden te veel.)

Ik leerde zo van roshisama, dat vastberadenheid in zen geen kwestie was van grote woorden en opschepperij, maar juist van zachtheid en nederigheid. Niet iemand te willen zijn, maar leeg en stil te blijven. Rustig, stap voor stap, te leren rusten in de boeddhanatuur, vrij van ego.

Het schijnt dat Hakuin zenji als jonge monnik eens stil in de zendo bleef zitten, terwijl er een hevige aardbeving plaatsvond. Iedereen vluchtte, maar hij bleef alleen achter. Hij vertrouwde erop, dat hij beschermd was omdat hij zó vastbesloten was de verlichting te bereiken. Inderdaad bleef hij ongedeerd. Hij liet zich niet meeslepen door angsten en impulsen, maar bleef in zichzelf; leeg en stil in de vredige basis van het pure zijn. Waar hij niet afgescheiden was. Zonder spierballen, maar van een eindeloze kracht.

Slakkengang

Naast zijn kalligrafie (hierboven geciteerd) tekende roshisama met één lange, dikke penseelstreek de hoge berg Fuji – en op de steile helling een kleine slak die langzaam en dapper omhoog klimt.

Dit simpele beeld met de tekst gaf mij veel troost en vertrouwen; dat ik gewoon een kleine, maar volhardende slak op de Weg van de Boeddha kon zijn.

*Een rakusu is het symbolische kledingstuk dat je begint te dragen wanneer je de zen-geloften op je hebt genomen. Het is een Japans gebruik dat de zenmeester er je dharma-naam en een of ander motto op kalligrafeert.

Ciska Matthes woonde en trainde van 1999-2005 (zes jaar lang) in Bukkokuji, de tempel van de in maart 2018 overleden boeddhistische meester Harada Tangen roshi in Obama, Japan.

 

 

Delen is rijkdom:

  • Twitter
  • LinkedIn
  • E-mail

Categorie: Boeddhisme, Geluk, Japans boeddhisme, Zen Tags: Bukkokuji, groot vertrouwen, grote twijfel, grote vastberadenheid., Harada Tangen Roshi, Japan, klooster, rakusu, Shizuka

Lees ook:

  1. Herinneringen aan Harada Tangen roshi – kyosaku – ferme compassie
  2. Herinneringen aan Harada Tangen roshi – kyosaku – ferme compassie
  3. Herinneringen aan Harada Tangen roshi – Sterven voor iets hogers
  4. Herinneringen aan Harada Tangen roshi – Sterven voor iets hogers

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Lees Interacties

Reacties

  1. Hung Nguyen zegt

    17 januari 2021 om 09:44

    Gassho voor Shizuka,
    Prachtig geschreven weer.

  2. Piet Nusteleijn zegt

    17 januari 2021 om 09:48

    Deze tekst zet ik als herinnering in mijn beginscherm. Dank je wel!

Primaire Sidebar

Door:

Ciska Matthes

Ciska Matthes beoefent en begeleidt meditatie, mindfulness en yoga in Amsterdam. 
Alle artikelen »

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 19 augustus 2022 - 21 augustus 2022
    Retraite weekend | Vreugde van zijn: gelukkig zijn | Live | 19-21 aug
  • 22 augustus 2022 - 26 augustus 2022
    3-daagse boeddha vakantie
  • 26 augustus 2022 - 28 augustus 2022
    Retraite weekend | Liefde en Compassie voor jezelf en anderen | Live| 26-28 aug
  • 29 augustus 2022
    Discovering Buddhism open Class
  • 30 augustus 2022
    Inloopavond Maitreya instituut Amsterdam
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    De rafelkant van onze democratische rechtsstaat – deel 2

    Kees Moerbeek - 14 augustus 2022

    De belangrijkste taak van de rechtvaardige, ‘wiel-draaiende vorst (de rājā cakkavattī) is het opheffen van armoede, die leidt tot diefstal en ander moreel wangedrag. De manier om criminaliteit te bestrijden is niet wreder straffen en de wet strikter toe te passen, maar mensen een gelegenheid en een perspectief bieden om op een eerlijke manier hun brood te verdienen. Hebben de mensen een acceptabele levensstandaard dan berokkenen zij anderen geen kwaad en zal het land vrede en rust kennen.

    De rafelkant van onze democratische rechtsstaat – Deel 1

    Kees Moerbeek - 7 augustus 2022

    De auteur signaleert een onontkoombare overgang naar een staatsgrenzen overstijgende vervlechting van belangrijke leefomstandigheden op economisch, cultureel, klimatologisch en technologisch gebied. Het verlies van houvast dat dit veroorzaakt valt samen met het verlies van de bescherming door de verzorgingsstaat. Dit wordt verergerd door de onverschilligheid in leidende politieke en economische kringen ten opzichte van de onzekerheid die de veranderingen oproepen. De weerstand die dit alles opwekt neemt op veel plaatsen onder invloed van populistische en autoritaire bewegingen ‘de vorm aan van een afwijzing van anderen, andersdenkenden en andersverschijnende mensen.’

    Woef hé…een signalering

    Erik Hoogcarspel - 4 augustus 2022

    Georg Luck (1926 – 2013) was hoogleraar aan de Universiteit in Baltimore, Verenigde Staten in de klassieke cultuur en talen. Aan het einde van zijn carrière heeft hij op verzoek van een collega een studie uitgevoerd naar een heel aparte groep van filosofen, de cynici. Het wordt cynicus is afgeleid van “hond”, kynos. Deze “honden” predikten voor het volk en leidden talentvolle leerlingen op.

    De kinderen hebben nu rust nodig. Over ouderverstoting.

    Rob van Boven en Luuk Mur - 2 augustus 2022

    De kinderen waren 5 en 4 jaar toen de moeder vertrok met de kinderen. Ze wilde niet langer als slaaf behandeld worden door haar man. De kinderrechter besliste dat het woonverblijf bij moeder was, er kwam een bezoekregeling met vader en er werd opgelegd dat de ouders mee zouden doen aan ouderbemiddeling. De bemiddeling werd geen succes en ook een tweede en derde poging mislukte. Toen kwam er een melding bij Veilig Thuis door de vrijwillige jeugdhulpverlening.

    Crisis op crisis

    gastauteur - 1 augustus 2022

    Stel dat de vooronderstelling dat de mens beschikt over een vrije wil nu eens niet waar blijkt te zijn terwijl ons wetstelsel daar wel vanuit gaat en daarmee aansluit bij het vrije-markt-denken, het kapitalisme. En als dat niet waar is of maar heel beperkt, wat betekent dat dan? Dat er zoiets als een vrije wil bestaat is een aanname, een geloofsartikel.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Boeken – Abnormaal goed
    • Reacties in het Boeddhistisch Dagblad – spraak bewaken
    • Halte Hertenkamp – Omleidingen
    • Wakker Dier – Nominaties Liegebeest 2022 bekend
    • Birma, uniek interview – ‘schreeuwen, schieten, de nonnen oefenden door’

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.

     

    Op deze website gebruiken we cookies voor het bijhouden van bezoekersstatistieken.  Via de instellingen kun je bepalen wat je wel of niet toestaat: bekijk je instellingen.

     

    Privacy en cookies

    Op deze website gebruiken we cookies voor het bijhouden van bezoekersstatistieken en als je reageert: je naam en mailadres.

    Zo houden we bij hoe de site gebruikt wordt en hoe vaak.

    Hier kun je instellen welke cookies je wel of niet toestaat.

    Noodzakelijke cookies

    Met deze cookies slaan we je voorkeuren in het gebruik van deze website op.

    If you disable this cookie, we will not be able to save your preferences. This means that every time you visit this website you will need to enable or disable cookies again.

    Privacy

    Bekijk wat we wel of niet doen met je gegevens