• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Tiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • André Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Eelco van der Meulen
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Ramo de Boer
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
  • Privacy

Herinneringen aan Harada Tangen roshi – Dai Funshi – grote vastberadenheid

16 januari 2021 door Ciska Matthes

hitotabi wa kokorozashi taru
michi wa
kagyu no
ayumi no
yoshi
osoku tomo

Als eenmaal je vastbeslotenheid groot genoeg is
is de weg
– met een slakkengang –
goed
hoe langzaam ook

(een kalligrafie van Harada Tangen)

Zenmeester Hakuin noemde drie essentiële ingrediënten voor zazen: groot vertrouwen, grote twijfel en grote vastberadenheid. Groot vertrouwen moet er zijn in de Weg, in de meester, in dat er een diepere Waarheid is, een boeddhanatuur. Naarmate je langer oefent, krijg je vanzelf meer en meer vertrouwen dat zazen je tot die waarheid kan brengen.

Wat ons aanzet om deze weg te beginnen, is de grote twijfel. Eenmaal komt er een dwingende vraag die je op een innerlijke zoektocht brengt. Als het leven wringt en frustreert, en als je je eigen beperkingen gaat zien, ligt daar de grote twijfel. Die geeft een enorm verlangen om een uitweg te vinden. Des te groter de volharding, die je nodig hebt om de zenweg volledig te gaan. Van deze drie ‘steunpilaren’ van zazen hadden wij in Bukkokuji allemaal gehoord.

Op een dag vroeg ik aan een Amerikaanse monnik (die bijna alle dharmawoorden in het Japans kon vertalen): ‘Van de drie steunpilaren van zen: grote twijfel, vertrouwen en vastberadenheid, hoe zeg je die laatste in het Japans?’ ‘Dai funshi’ was zijn antwoord. Ik liet het hem een paar maal zeggen en herhaalde het tot ik het helemaal goed had. Dai funshi. Grote vastberadenheid.

Aan mijn moeder schreef ik: ‘Ik heb misschien geen grote twijfel (dat weet ik niet zeker) en misschien ook geen groot vertrouwen (ik weet niet wat ik aan het doen ben eigenlijk, het lijkt nergens naar toe te gaan). Mijn concentratie is niet geweldig, ik heb nog nooit een ‘verlichtingservaring’ gehad (wat dat ook moge zijn) maar ik ga nooit opgeven. Dat moet je me toch nageven.’

Dat zei roshisama ook al een keer: “Je bent rambo (wild), je gehoorzaamt niet, je aandacht is altijd all over the place, maar je geeft niet op, hè?” Dus dat leek me een goed motto voor mijn nieuwe rakusu*: grote vastberadenheid. Ik heb het roshisama gevraagd en hij knikte, dat gaat hij erop kalligraferen naast mijn dharmanaam Shizuka.’

Dagen later overhandigde roshisama me de rakusu, beschreven met drie karakters: dai (groot), fun (vechten, inspanning), shi (vastbeslotenheid, streven). Roshisama vroeg aan mij: ‘Wat is dai funshi?’ Ik spande mijn spierballen en gromde: ‘Hrmmm!’ ‘Nee,’ zei roshisama, ‘dat is Shizuka-san speciale kracht. Niet nodig. Diepe gassho!’ Hij deed het voor. Ik gassho-de terug. ‘Díeper!’ reageerde hij.

De volgende dag kwam ik roshisama weer tegen in de gang; ik had mijn nieuwe rakusu om. Hij wees naar me en lachte. Komisch-trots stak ik mijn borst vooruit. ‘Nee,’ corrigeerde hij, ‘het tegenovergestelde. Díepe gassho…’ en hij boog met een gassho. ‘Ik gassho voor mijn rakusu,’ zei ik onhandig. (Alweer een paar woorden te veel.)

Ik leerde zo van roshisama, dat vastberadenheid in zen geen kwestie was van grote woorden en opschepperij, maar juist van zachtheid en nederigheid. Niet iemand te willen zijn, maar leeg en stil te blijven. Rustig, stap voor stap, te leren rusten in de boeddhanatuur, vrij van ego.

Het schijnt dat Hakuin zenji als jonge monnik eens stil in de zendo bleef zitten, terwijl er een hevige aardbeving plaatsvond. Iedereen vluchtte, maar hij bleef alleen achter. Hij vertrouwde erop, dat hij beschermd was omdat hij zó vastbesloten was de verlichting te bereiken. Inderdaad bleef hij ongedeerd. Hij liet zich niet meeslepen door angsten en impulsen, maar bleef in zichzelf; leeg en stil in de vredige basis van het pure zijn. Waar hij niet afgescheiden was. Zonder spierballen, maar van een eindeloze kracht.

Slakkengang

Naast zijn kalligrafie (hierboven geciteerd) tekende roshisama met één lange, dikke penseelstreek de hoge berg Fuji – en op de steile helling een kleine slak die langzaam en dapper omhoog klimt.

Dit simpele beeld met de tekst gaf mij veel troost en vertrouwen; dat ik gewoon een kleine, maar volhardende slak op de Weg van de Boeddha kon zijn.

*Een rakusu is het symbolische kledingstuk dat je begint te dragen wanneer je de zen-geloften op je hebt genomen. Het is een Japans gebruik dat de zenmeester er je dharma-naam en een of ander motto op kalligrafeert.

Ciska Matthes woonde en trainde van 1999-2005 (zes jaar lang) in Bukkokuji, de tempel van de in maart 2018 overleden boeddhistische meester Harada Tangen roshi in Obama, Japan.

 

 

Delen is rijkdom:

  • Twitter
  • LinkedIn
  • E-mail

Categorie: Boeddhisme, Geluk, Japans boeddhisme, Zen Tags: Bukkokuji, groot vertrouwen, grote twijfel, grote vastberadenheid., Harada Tangen Roshi, Japan, klooster, rakusu, Shizuka

Lees ook:

  1. Herinneringen aan Harada Tangen roshi – kyosaku – ferme compassie
  2. Herinneringen aan Harada Tangen roshi – kyosaku – ferme compassie
  3. Herinneringen aan Harada Tangen roshi – Sterven voor iets hogers
  4. Herinneringen aan Harada Tangen roshi – Sterven voor iets hogers

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Lees Interacties

Reacties

  1. Hung Nguyen zegt

    17 januari 2021 om 09:44

    Gassho voor Shizuka,
    Prachtig geschreven weer.

  2. Piet Nusteleijn zegt

    17 januari 2021 om 09:48

    Deze tekst zet ik als herinnering in mijn beginscherm. Dank je wel!

Primaire Sidebar

Door:

Ciska Matthes

Ciska Matthes beoefent en begeleidt meditatie, mindfulness en yoga in Amsterdam. 
Alle artikelen »

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 5 maart 2021 - 7 maart 2021
    Retreat The Nectar of Healing and Well-being (online)
  • 7 maart 2021
    Open les Kum Nye Tibetaanse Yoga | Online
  • 7 maart 2021
    Discovering Padmasambhava (online)
  • 8 maart 2021
    Online Dhammakaya-meditatie
  • 10 maart 2021
    Zen Spirit Doorgaande groep Meditatie Arnhem
  • bekijk de agenda

De werkplaats

De werkplaats.

Boeddhistische kunstenaars

Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
lees meer »

Pakhuis van Verlangen

In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

Boeddhisten ontwaakt (deel 3)

Kees Moerbeek - 28 februari 2021

Grant onderzoekt hoe de geleerde Rahula zijn begrip van de kern van de leer van de Boeddha kan verenigen met de claims van het door Dharmapala geïnspireerde Singalese nationalisme. Rahula nam volgens Grant ‘zijn toevlucht tot de intellectuele strategie die claimt dat verschillende historische omstandigheden vragen om een andere manier van de uitleg van de boodschap van de Boeddha.’ Hij doet een beroep op het historisch moment om de interpretatie van het boeddhisme in de Mahavamsa te rechtvaardigen en daarmee zijn eigen activistische politieke agenda.

Mijmeringen over bewustzijn

Rob van Boven en Luuk Mur - 23 februari 2021

Je trok in je jeugd de conclusie dat je niet gewenst was. Met die ervaring ging je de wereld zien. Dat werd het fundament van je geloofssysteem. Je ging jezelf beschermen tegen deze pijnlijke gevoelens, die het gevolg zijn van wat je bent gaan geloven.  Dat kan zijn door jezelf zoveel mogelijk terug te trekken of vooral niet lastig te zijn. Of misschien ging je juist heel nadrukkelijk aanwezig zijn, wat door anderen juist als heel vervelend ervaren kan worden.

Het ongelijk van de gelijkheid (deel 2 en slot))

Erik Hoogcarspel - 21 februari 2021

Het is niet verwonderlijk dat het begrip “gelijkheid” in andere culturen geen rol speelt. Blijkbaar heeft men daar wel van de ervaring geleerd. Voor Confucius waren rangen en standen in de maatschappij noodzakelijk voor een harmonische en goed functionerende samenleving. Een referendum zou volgens hem alleen maar tot grote rampen leiden, want ongeletterde en slecht opgevoede mensen kunnen niet weten wat het beste is voor ieder.

Het ongelijk van de gelijkheid (deel 1)

Erik Hoogcarspel - 20 februari 2021

We leven in procrustische tijden waarin gelijkheid heilig is geworden. Onderscheid, discriminatie, is zo’n beetje de bron van alle kwaad. We moeten allemaal gelijk zijn. Alle kinderen in een klas, allemaal schaatsen of naar het strand op hetzelfde moment, allemaal dezelfde kleding en dezelfde maten, met wat elastiek in de stof past het toch wel.

Paul Boersma – Het portret als valkuil

Paul Boersma - 16 februari 2021

Het Boeddhabeeld is een symbolische weergave van de vergoddelijkte mens, van de verlichte mens, van de mens waarin wijsheid en mededogen tot volle ontplooiing zijn gekomen. Het is een toonbeeld van harmonie.

Meer onder 'pakhuis van verlangen'

Footer

Boeddhistisch Dagblad

Meest recente berichten

  • De virtuele denkster 307
  • GMF – financiële steun gezinnen Sri Lanka
  • Limerick van Goff
  • Een dichter verlicht
  • Herinneringen aan Harada Tangen roshi – De vreugde van het schrobben

Reageren

We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

Over het BD

Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
Lees ons colofon.

Zie ook

  • Contact
  • Over ons
  • Columns
  • Reageren op de krantensite

Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.

 

Op deze website gebruiken we cookies voor het bijhouden van bezoekersstatistieken.  Via de instellingen kun je bepalen wat je wel of niet toestaat: bekijk je instellingen.

 

loading Annuleren
Bericht niet verstuurd - controleer je e-mailadres!
E-mail-controle mislukt, probeer het opnieuw
Helaas, je blog kan geen berichten per e-mail delen.
Boeddhistisch Dagblad
Powered by  GDPR Cookie Compliance
Privacy en cookies

Op deze website gebruiken we cookies voor het bijhouden van bezoekersstatistieken en als je reageert: je naam en mailadres.

Zo houden we bij hoe de site gebruikt wordt en hoe vaak.

Hier kun je instellen welke cookies je wel of niet toestaat.

Noodzakelijke cookies

Met deze cookies slaan we je voorkeuren in het gebruik van deze website op.

If you disable this cookie, we will not be able to save your preferences. This means that every time you visit this website you will need to enable or disable cookies again.

Bezoekersstatistieken

We gebruiken Google Analytics voor het bijhouden van bezoekerscijfers.

Dit helpt ons bij het verbeteren van de website; zo weten we wat wel en niet gebruikt of gelezen wordt.

Alle cookies staan uit in je browser. Zet cookies aan alsjeblieft, als je wil dat we je voorkeuren opslaan,

Privacy

Bekijk wat we wel of niet doen met je gegevens