• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Tiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • André Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Eelco van der Meulen
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
  • Privacy

Herinneringen aan Harada Tangen roshi – gebed

31 oktober 2020 door Ciska Matthes

Op een dag vroeg een jonge bewoner van de tempel aan roshisama: ‘Wat is de juiste manier om te bidden?’ Er viel een stilte. Het was een koude, grijze morgen en we zaten na de theeceremonie enigszins ineengedoken om roshisama heen. Bidden is niet een uitdrukking die normaal gesproken in zen gebezigd wordt. Het had misschien met de Ierse afkomst van de jongeman te maken, dat deze vraag nu gesteld moest worden. Roshisama sprak: ‘De meeste mensen bidden om iets te krijgen. Ze bidden voor hun gezondheid, of om een mooie auto of om succes… Maar is het niet veel beter om te bidden om jezelf te vergeten? En vrij te worden van elk verlangen? Laat alles wat je doet een gebed zijn! Of je nu de tuin aanharkt, je rijst eet of je handen wast… alles kan een onafgebroken gebed zijn. Dat is de beste manier om te bidden, is het niet zo?’ Overgave in het dagelijkse handelen, ​ichi tantei. In simpel Engels noemde roshisama dat ‘only one doing’.

Baby English

Als ik bij hem kwam voor dokusan (gesprek) en de tolk was er niet, ging roshisama over op zijn ‘baby English’ – zoals hij het zelf lachend noemde. Dan vatte hij zijn instructies in een paar bijeengeraapte Engelse termen samen. ‘Truth yourself’ was zijn stokpaardje: hij bleef het maar herhalen. In het Japans was het ‘honrai no jikko’ – je Ware Zelf. Helaas had ik in die tijd maar een heel vaag idee van wat dat Ware Zelf nou precies kon zijn. Ik geloof nu, dat hij me direct in dat moment wilde verwijzen naar mijn ware natuur, immer aanwezig, tijdloos, vredig, vrij, om me van mijn persoonlijke verhaal te verlossen. ‘Kongen no kongen – root of roots’ (de wortel der wortels) noemde hij het ook vol passie. Puur bewustzijn, voorbij alle verschijnselen van de wereld. Maar in die eerste jaren zag ik allerlei hindernissen, geloofde in al mijn oordelen en gedachten. Tegelijk voelde ik door zijn simpele Dharma wel aan, dat al die dingen waar ik over piekerde, eigenlijk niet van belang waren. Hij stelde me op de een of andere manier gerust. ‘Only truth yourself!’ zei hij met stralende ogen, vol overtuiging. Dan ging hij verder: ‘Wise man unnecessary’, en wapperde afwijzend met zijn hand – de zijden robe om zijn arm zwaaide zachtjes mee.

Hij bedoelde: probeer niet slim te zijn en alles goed te begrijpen; laat al dat denken gewoon weg! Zijn nadrukkelijke ‘Only follow master teach!’ betekende: doe alleen maar de oefening die de meester je opdraagt! Precies dat vond ik moeilijk genoeg: als ik mijn adem wilde volgen, kon ik me niet concentreren en begon dan verschrikkelijk aan mezelf te twijfelen, wat het niet beter maakte. Dat leek in niets op de heldenverhalen van roshisama zelf. Zo kwam ik steeds opnieuw in een piekerspiraal terecht. Hoe moest dat nu met die Grote Verlichting? Keer op keer zat ik daar voor hem op de tatami, op mijn knieën. Roshisama op zijn zijden zabuton, met zijn kyosaku (staf) in de hand. Achter hem een reusachtige zwart-wit foto van zijn eigen meester Daiun Sogaku, die met zijn zwarte kraalogen dwars door je heen leek te kijken. De wanden van de ruimte (de kaisando) gevuld met gelakte herdenkstaven voor de overledenen. Al met al genoeg om je heel nietig te weten; een kleine momentopname in een eeuwenoude traditie. Maar ik zou mijn geploeter nooit opgeven – en roshisama leek eeuwig bereid ons verder aan te moedigen zo goed hij kon.

Ciska Matthes woonde en trainde van 1999-2005 (zes jaar lang) in Bukkokuji, de tempel van de in 2018 overleden Harada Tangen roshi in Obama, Japan.

Delen is rijkdom:

  • Twitter
  • LinkedIn
  • E-mail

Categorie: Boeddhisme, Japans boeddhisme, Zen Tags: begrijpen, Ciska Matthes, Daiun Sogaku, denken, grote verlichting, Harada Tangen Roshi, roshisama, slim, zabuton

Lees ook:

  1. Herinneringen aan Harada Tangen roshi – gebed
  2. Herinneringen aan Harada Tangen roshi – Satori
  3. Herinneringen aan Harada Tangen roshi – Boeddha is overal
  4. Herinneringen aan Harada Tangen roshi – Satori

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Lees Interacties

Reacties

  1. Piet Nusteleijn zegt

    1 november 2020 om 09:44

    Hoe is dat (uiteindelijk)verder gegaan met die grote verlichting? Viel er iets te worden? Viel er iets te bereiken? Of moest je gewoon door blijven leven/gaan met “het ene doen”.
    Wat lees ik deze kernachtige herinneringen graag! Een fantastische herinnering/op de weg zetter, om de dag te beginnen.

Primaire Sidebar

Door:

Ciska Matthes

Ciska Matthes beoefent en begeleidt meditatie, mindfulness en yoga in Amsterdam. 
Alle artikelen »

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 27 februari 2021
    Volle Maan chant (online)
  • 28 februari 2021
    Open les Kum Nye Tibetaanse Yoga | Online
  • 28 februari 2021
    Discovering Padmasambhava (online)
  • 1 maart 2021
    Online Dhammakaya-meditatie
  • 3 maart 2021
    Zen Spirit Doorgaande groep Meditatie Arnhem
  • bekijk de agenda

De werkplaats

De werkplaats.

Boeddhistische kunstenaars

Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
lees meer »

Pakhuis van Verlangen

In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

Mijmeringen over bewustzijn

Rob van Boven en Luuk Mur - 23 februari 2021

Je trok in je jeugd de conclusie dat je niet gewenst was. Met die ervaring ging je de wereld zien. Dat werd het fundament van je geloofssysteem. Je ging jezelf beschermen tegen deze pijnlijke gevoelens, die het gevolg zijn van wat je bent gaan geloven.  Dat kan zijn door jezelf zoveel mogelijk terug te trekken of vooral niet lastig te zijn. Of misschien ging je juist heel nadrukkelijk aanwezig zijn, wat door anderen juist als heel vervelend ervaren kan worden.

Het ongelijk van de gelijkheid (deel 2 en slot))

Erik Hoogcarspel - 21 februari 2021

Het is niet verwonderlijk dat het begrip “gelijkheid” in andere culturen geen rol speelt. Blijkbaar heeft men daar wel van de ervaring geleerd. Voor Confucius waren rangen en standen in de maatschappij noodzakelijk voor een harmonische en goed functionerende samenleving. Een referendum zou volgens hem alleen maar tot grote rampen leiden, want ongeletterde en slecht opgevoede mensen kunnen niet weten wat het beste is voor ieder.

Het ongelijk van de gelijkheid (deel 1)

Erik Hoogcarspel - 20 februari 2021

We leven in procrustische tijden waarin gelijkheid heilig is geworden. Onderscheid, discriminatie, is zo’n beetje de bron van alle kwaad. We moeten allemaal gelijk zijn. Alle kinderen in een klas, allemaal schaatsen of naar het strand op hetzelfde moment, allemaal dezelfde kleding en dezelfde maten, met wat elastiek in de stof past het toch wel.

Paul Boersma – Het portret als valkuil

Paul Boersma - 16 februari 2021

Het Boeddhabeeld is een symbolische weergave van de vergoddelijkte mens, van de verlichte mens, van de mens waarin wijsheid en mededogen tot volle ontplooiing zijn gekomen. Het is een toonbeeld van harmonie.

Zó ontken je het klimaatvraagstuk óók. Dat kan anders!

gastauteur - 9 februari 2021

De crisis lijkt te groot, te massief om door de massa’s goed begrepen te kunnen worden. Let wel, het staat hier goed, die massa’s mensen zijn niet dom, er is niets neerbuigends bedoeld, maar de omvang van de problemen en de belangenstrijd er omheen zijn dermate groot dat begrip en theorie moeilijk ‘populair’ te maken zijn. Alleen maar roepen dat het ‘heel erg’ is, motiveert ook niet echt. En dan nog de (on)kosten van de benodigde maatregelen, wie draait ervoor op?

Meer onder 'pakhuis van verlangen'

Footer

Boeddhistisch Dagblad

Meest recente berichten

  • De grenzeloze ruimte tussen de woorden
  • Het jaar 2021 – dag 57 – gekapteharen
  • Saudade met tijm en boog
  • Vrijdag zindag (16) – Ware versies
  • Bitter Winter – ‘Ook vrouwen stelselmatig verkracht in Tibetaanse heropvoedingskampen’

Reageren

We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

Over het BD

Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
Lees ons colofon.

Zie ook

  • Contact
  • Over ons
  • Columns
  • Reageren op de krantensite

Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.

 

Op deze website gebruiken we cookies voor het bijhouden van bezoekersstatistieken.  Via de instellingen kun je bepalen wat je wel of niet toestaat: bekijk je instellingen.

 

loading Annuleren
Bericht niet verstuurd - controleer je e-mailadres!
E-mail-controle mislukt, probeer het opnieuw
Helaas, je blog kan geen berichten per e-mail delen.
Boeddhistisch Dagblad
Powered by  GDPR Cookie Compliance
Privacy en cookies

Op deze website gebruiken we cookies voor het bijhouden van bezoekersstatistieken en als je reageert: je naam en mailadres.

Zo houden we bij hoe de site gebruikt wordt en hoe vaak.

Hier kun je instellen welke cookies je wel of niet toestaat.

Noodzakelijke cookies

Met deze cookies slaan we je voorkeuren in het gebruik van deze website op.

If you disable this cookie, we will not be able to save your preferences. This means that every time you visit this website you will need to enable or disable cookies again.

Bezoekersstatistieken

We gebruiken Google Analytics voor het bijhouden van bezoekerscijfers.

Dit helpt ons bij het verbeteren van de website; zo weten we wat wel en niet gebruikt of gelezen wordt.

Alle cookies staan uit in je browser. Zet cookies aan alsjeblieft, als je wil dat we je voorkeuren opslaan,

Privacy

Bekijk wat we wel of niet doen met je gegevens