• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Elfde jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Eelco van der Meulen
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Ramo de Boer
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
  • Privacy

Home » Boeddhisme » Herinneringen aan Harada Tangen roshi – Boeddha is overal

Herinneringen aan Harada Tangen roshi – Boeddha is overal

29 juni 2018 door Ciska Matthes

Bukkokuji lag dicht tegen een berghelling aan en een deel van het jaar viel er op het terrein maar weinig zon. In de winter en de lente was het klam en koud in de tempel. Meer in de openheid bij de tempelpoort stond het gebouwtje van de bonsho, de grote tempelbel. De bonsho was een plek van devotie. Tweemaal per dag werd hier door een monnik de Enmei Jikku Kannon Gyo gezongen tussen de indrukwekkende slagen van de bel door. Op een betonnen verhoging van ongeveer vier bij vier meter hing de enorme bel aan een houten staketsel onder een dak. De cementen vloer ving wel het hele jaar zon. Dit maakte het een ideale plek om dingen te drogen; warm, open en tegelijk beschut.

We droogden er als het regenachtig weer was thee bijvoorbeeld. Soms hingen we onze klamme dekens een tijdje over de balken rond de bonsho om ze te drogen en luchten. Een Amerikaanse jongeman werd op een dag door roshisama gezien terwijl hij zijn dekens onder de bonsho drapeerde. ‘Foei!’ zei roshisama streng, ‘dit is Boeddha’s plek!’ De Amerikaan nam zijn dekens meteen schuldbewust terug in zijn armen – en merkte toen bijdehand op: ‘Maar Boeddha is overal. Waar is een plek die niet van Boeddha is?’ Roshisama aarzelde geen moment en wees vrolijk naar hem: ‘Jij!’ zei hij met glinsterende ogen. De jongen boog respectvol en geamuseerd zijn hoofd. Daar had hij niet van terug.

Dit is een eeuwige paradox in zen: we vereren dat wat onvermijdelijk overal is, wat het leven doordringt en leven geeft aan al wat is. Boeddha heet het in zen; of boeddhanatuur, of het Ware Zelf; puur bewustzijn. ‘Alle wezens zijn begiftigd met Boeddha-deugd en Boeddha-wijsheid’ – hiermee citeerde roshisama vaak Shakyamuni Boeddha. Pure goedheid en wijsheid zijn in beginsel in iedereen aanwezig. Maar… zolang we geloven dat we alleen maar deze persoon zijn leven we vanuit een beperkt idee van onszelf, en jagen allerlei verlangens na. Dan zijn we niet bepaald boeddha’s. Het kostte roshisama geen enkele moeite om steeds haarscherp te zien waar onze woorden en gedragingen vandaan kwamen: uit het gepreoccupeerde ego-denken of uit de leegte van het Ware Zelf.

Centraal in de hondo (Dharmahal) stond het boeddhabeeld van Bukkokuji. Deze middellijn van het altaar ging over in het pad dat naar de tempelpoort leidde. Iedere keer als je deze rechte lijn tussen het altaar en de poort kruiste (en dat was vele malen per dag) werd je geacht je naar het boeddhabeeld te wenden, je handen te vouwen en een buiging te maken. Zoveel momenten gaf dit dagelijks om naar binnen te keren, even stil te staan, jezelf te vergeten, devotie te ervaren… het was maar wat je ervan maakte. Soms hadden we te veel haast of geen zin en dan verwerd dit betoon van respect tot een kort knikje met het hoofd of slechts een knikje door de knieën. En dan nog had het zijn effect! Als nuchtere westerling duurde het even voor ik het doorhad: het gaat er natuurlijk niet om, dat een bronzen Boeddhabeeld iets van je verwacht; dit ritueel helpt je, om je eigen hart vrij te maken van arrogantie en onwetendheid. ‘Boeddha ziet alles’ zei roshisama soms – dat betekent, alles wat er in je omgaat, elke gedachte die je koestert en ieder moment van stilte, alles heeft zijn onvermijdelijke effect. Je kunt de omgeving of jezelf misschien voor de gek proberen te houden en heilig willen overkomen, maar werkelijke vrijheid komt alleen door ware leegte.

Dus doe gewoon wat de meester zegt: wees innerlijk leeg en stil en vergeet alles. Als je vrij wilt zijn van de beklemmende dwang van het ego-denken, buig dan voor de Boeddha.

Ciska Matthes woonde en trainde van 1999-2005 (zes jaar lang) in Bukkokuji, de tempel van de in het voorjaar van 2018 overleden Harada Tangen roshi in Obama, Japan.

Delen is rijkdom:

  • Twitter
  • LinkedIn
  • E-mail

Categorie: Boeddhisme, Japans boeddhisme, Zen Tags: Ciska Matthes, de Boeddha is overal, Harada Tangen Roshi, tempel

Lees ook:

  1. Herinneringen aan Harada Tangen roshi – Boeddha is overal
  2. Ciska Matthes – Herinnering aan Harada Tangen Roshi
  3. Herinnering aan Harada Tangen Roshi – hara
  4. Herinneringen aan Harada Tangen roshi – Umeboshi: ‘only one doing’

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Lees Interacties

Reacties

  1. Louis van Bebber zegt

    30 juni 2018 om 08:37

    Doe dus gewoon wat de meester zegt…. Helaas zo eenvoudig is het soms niet, zie elders in deze nieuwsbrief.
    Hoe leren we om te voorkomen en er mee om te gaan zonder tekort te doen?

  2. G.J. Smeets zegt

    30 juni 2018 om 13:11

    “‘Boeddha ziet alles’ zei roshisama soms – dat betekent, alles wat er in je omgaat, elke gedachte die je koestert en ieder moment van stilte, alles heeft zijn onvermijdelijke effect.”

    Dat is het equivalent van ’God ziet alles’, een in onbruik geraakte frase in het katholicisme waarmee precies hetzelfde idee tot uitdrukking wordt gebracht.

Primaire Sidebar

Door:

Ciska Matthes

Ciska Matthes beoefent en begeleidt meditatie, mindfulness en yoga in Amsterdam. 
Alle artikelen »

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 27 juni 2022 - 3 juli 2022
    Zomer Retraite met Losang Gendun
  • 2 juli 2022
    Zazenkai Zengroep Oshida met Helma Jifu Vulink
  • 3 juli 2022
    Kum Nye Yoga op zondag | Online
  • 4 juli 2022
    Open Les Kum Nye Yoga en Meditatie | Live op ma-di-wo
  • 4 juli 2022
    Online course The Twelve Links of Interdependent Origination
  • bekijk de agenda

De werkplaats

De werkplaats.

Boeddhistische kunstenaars

Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
lees meer »

Pakhuis van Verlangen

In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

Boekbespreking – Renée Girard, de romantische leugen en de romaneske waarheid

Erik Hoogcarspel - 14 juni 2022

Volgens de literatuurwetenschapper René Girard (1923 – 2015) worden we juist niet als een uniek zelf geboren. Dit is volgens hem een romantische leugen waarmee we onszelf voor de gek houden. We ontwikkelen ons niet eens tot een uniek zelf, want in de regel worden onze keuzes niet gemotiveerd door een eigen unieke behoefte. We willen meestal graag hebben wat anderen al hebben, juist omdat die anderen dit willen hebben.

Hein Thijssen – ‘God was gewoon een implantaat’

Joop Ha Hoek - 9 juni 2022

‘Wanneer precies weet ik niet meer, maar op een bepaald punt in mijn leven brak mijn kritische geest open. Ik kan me ook niet meer herinneren hoe en op grond waarvan, maar er brak een periode aan waarbij ik me serieus begon af te vragen: hoe kom ik aan het begrip god’? God zat in mijn hoofd als een vage, vormloze massa. Ik moest toen heel nuchter vaststellen dat het begrip ´god´ geen weten was, geen ervaring, maar mij door mensen in  mijn omgeving was aangepraat, in mijn geest was geplant. God was gewoon een implantaat.´

Hein Thijssen – ´Het leven is een schijtende merel´

Joop Ha Hoek - 9 juni 2022

‘Alleen voor een ontwaakte is het achtvoudige pad een natuurlijke zaak’

Boekbespreking – Bernard Mandeville, een ondeugende denker?

Erik Hoogcarspel - 9 juni 2022

Bernard Mandeville (1670 – 1733) werd geboren in een gegoede remonstrantse familie te Rotterdam. Hij studeerde in Leiden en vertrok tegen het einde van de 17e eeuw naar Londen om er een medische praktijk op te zetten. Daar schreef hij eerst luchtige stukjes proza in tijdschriften, maar later publiceerde hij ook over geneeskunde en economie. Zijn bekendste boek is “De fabel van de bijen”.

De lege plek van de democratie

Kees Moerbeek - 29 mei 2022

Het hart van de democratie is volgens de Franse filosoof Claude Lefort (1924-2010) een ‘lege plek’, onbepaald en ongrijpbaar. Niemand kan in een democratie de politieke macht grijpen of zelfs maar verpersoonlijken. Terecht, anders ligt volgens de filosoof totalitarisme op de loer. Dit artikel geeft een indruk van Leforts boek Wat is politiek?  ‘Politiek is […]

Meer onder 'pakhuis van verlangen'

Footer

Boeddhistisch Dagblad

over ons

Recente berichten

  • Het jaar 2022 – dag 179 – aandacht
  • Extinction Rebellion en Christian Climate Action bezetten opnieuw kantoor Belastingdienst
  • Boeddhistische ervaringsdeskundigen gezocht
  • Guy – De drie vergiften (P. kilesas)
  • Milieuministers zetten kettingzaag in de EU-bossenwet

Reageren

We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

Over het BD

Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
Lees ons colofon.

Zie ook

  • Contact
  • Over ons
  • Columns
  • Reageren op de krantensite

Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.

 

Op deze website gebruiken we cookies voor het bijhouden van bezoekersstatistieken.  Via de instellingen kun je bepalen wat je wel of niet toestaat: bekijk je instellingen.

 

Privacy en cookies

Op deze website gebruiken we cookies voor het bijhouden van bezoekersstatistieken en als je reageert: je naam en mailadres.

Zo houden we bij hoe de site gebruikt wordt en hoe vaak.

Hier kun je instellen welke cookies je wel of niet toestaat.

Noodzakelijke cookies

Met deze cookies slaan we je voorkeuren in het gebruik van deze website op.

If you disable this cookie, we will not be able to save your preferences. This means that every time you visit this website you will need to enable or disable cookies again.

Privacy

Bekijk wat we wel of niet doen met je gegevens