• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Tiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • André Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Eelco van der Meulen
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
  • Privacy

Halte Hertenkamp – Het nieuwe kastenstelstel in het boeddhisme

4 februari 2019 door Eelco

De Zenpeacemakers organisatie biedt een aantal retraites aan, waaronder:
South Dakota (genocide en onderdrukking Indianen): 5 dagen, 1200 $ ( + reis: ca. 1700 E., zelf tent meenemen).
Auschwitz/Birkenau: 5 dagen, 1800 $ (toeslag voor 1p-kamer: 800 $), (exclusief de reis).
Bosnië Herzegovina (Srebrenica): 5 dagen, 1600 $ ( + plus reis: ca. 1000 E.).
Het doel van de retraites is: ‘ons over de gebeurtenissen te laten informeren, ze te herdenken, erbij stil te zijn, op de plaats des onheils te mediteren, om namen van slachtoffers te lezen’.
Nu vroeg ik mij – als buschauffeur van de Boeddha – twee dingen af:

  • Is de schaal van de gebeurtenis in dit verband eigenlijk wel van belang?
  • Dreigt door de grote sommen geld die met deze retraites zijn gemoeid niet het kastenstelsel, dat de Boeddha niet erkende, nieuw leven te worden ingeblazen? Deze keer door boeddhisten?

Deze vragen gaan mij boven de pet, laat staan de antwoorden. Ik hoef er verder ook niets van te vinden. Wat ik wel kan doen is een aanvullend aanbod ontwikkelen. Bij deze.
In het trottoir van Oosterbeek ligt hier en daar een glazen tegel met daaronder de foto van iemand die daar tijdens de slag om Arnhem is gestorven. Ik heb bij een van de tegels gestaan en aandachtig gekeken. Ik zag een jonge man, die familie had, plannen, ambities, die hij nooit heeft kunnen verwezenlijken. Het gaat om één mens, maar ik vond het heel erg veel. Haast niet te bevatten. Ik prevelde zijn naam. Er staat hier en daar een bankje. Vanuit Arnhem met lijn 52, halte Gemeentehuis:  3 Euro (excl. vervoer van en naar huisadres).
In Oosterbeek-Laag heb je naast het oude kerkje een paadje waarlangs de luttele overlevenden van de mislukte operatie Market Garden naar de Neder-Rijn vluchtten om daar met bootjes te worden over gezet naar Driel. Toen ik daar langs het pad ging zitten en m’n ogen sloot werd ik me gewaar van jonge jongens die voorbij strompelden, gedragen of gesleept werden, huilden, om hun moeder vroegen… Er zijn verschillende stille plekjes in de buurt van het pad waar je kunt mediteren. Vanuit Arnhem: lijn 51, halte Oude Kerk,  3 Euro (excl. vervoer van en naar huisadres).
(U kent overigens vast wel herdenkingsplekken of –plekjes van betekenis in uw eigen omgeving).
Voor een straatretraite (180 E…..??) kun je onder anderen terecht in Arnhem, waar je onder de Mandela brug prima slaapplekjes hebt. Horloge, e-phone, e.d. thuislaten. Dozen liggen bij AH om de hoek. De Korenmarkt is een prima bedelplek. Kosten: gratis (ongeacht het aantal dagen).
Bij al deze retraites ben je alleen, zonder begeleiding, zonder grote namen. Dat heeft als voordeel dat je alleen bent, niet ‘begeleid’ wordt en niet – bewust of onbewust – aandacht hoeft te geven aan grote namen. Dan kun je daar zijn. Dan is er wat er is. Niet meer, niet minder.

Ik twijfel geen seconde aan de ingrijpende betekenis die de retraites kunnen hebben voor deelnemers en betrokkenen, zoals nabestaanden. Dat geldt overigens niet minder voor de locaties die ik noem of die u zelf kent. In deze column neem ik wel de vrijheid om de soms exorbitante kosten van retraites tegen het licht te houden. Hier en daar op een manier die gebaseerd is op de gedachte dat er geen boeddhist bestaat zonder gevoel voor humor.

Delen is rijkdom:

  • Twitter
  • LinkedIn
  • E-mail

Categorie: Columns Tags: bus, buschauffeur, Eelco, Halte Hertenkamp, kastenstelsel, kosten, retraites

Lees ook:

  1. Halte Hertenkamp – De bus, de passagiers, de pijl
  2. Halte Hertenkamp – Ze was belangrijk noch onbelangrijk. Geen verplichting drukte op haar.
  3. Halte Hertenkamp – Wachters in de nacht
  4. Halte Hertenkamp – Wie buigt er voor Selim…

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Lees Interacties

Reacties

  1. Diana Vernooij zegt

    5 februari 2019 om 07:37

    Je boodschap is duidelijk, maar zou aan kracht winnen als je je oriënteert op de Nederlandse situatie en erbij vertelt waarvoor de donaties bedoeld zijn.
    Je haalt cijfers aan van de Zen Peacemakers die mij onbekend zijn, waarschijnlijk afkomstig uit de VS.

    De Bosnië retraite is vanuit Nederland georganiseerd. De Zen Peacemakers Lage Landen vroeg als minimum donatie E 700. Van de inkomsten heeft de ZPLL 20 mensen uit Bosnië een vol scholarship gegeven en ruim € 10.000 gedoneerd aan projecten, waaronder ook in NL. Zelf de leraren hebben betaald om mee te doen. Alleen de Bosnische organisatie heeft een donatie gehad.

    De straatretraite waar ik binnenkort aan ga meedoen vraagt mij minimaal 250 euro te “bedelen” als bijdrage waarvan het overgrote deel zal gaan naar daklozenprojecten die wij tijdens de retraite zullen bezoeken.

    Diana Vernooij, redactie Nieuwsbrief Zen Peacemakers Lage Landen

    • G.J. Smeets zegt

      5 februari 2019 om 12:37

      Dat de donaties naar een ‘goed doel’ gaan doet niets af aan het feit dat het gestelde minimum van €700 (voor die Bosnië retraite) alleen door RIJKE MENSEN is op te hoesten. Dat is wat het stuk hierboven onder de aandacht brengt. En terecht want het is raar om retraites op te tuigen als vehikel om geld in te zamelen. Met de pet rondgaan voor een goed doel is prima maar een retraite als pet gebruiken sluit ARME MENSEN van de retraite uit. Hoop dat het duidelijk is zo.

  2. Vincent van der Voort zegt

    5 februari 2019 om 08:09

    Top!
    Vincent van der Voort

  3. robq zegt

    5 februari 2019 om 12:16

    Dankuwel voor dit pijnlijke maar ook mooie stukje. Is het een kastestelsel of snobisme.? Of allebei? In België en vanuit Zuid Nederland kan je heel gemakkelijk naar bijvoorbeeld de beruchte Dossin kazerne te Mechelen reizen. Inclusief tuin om te mediteren. Deze kazerne diende als deportatie centrum voor Joden en anderen. Gratis, museum kleine kost toegang. En gruwel genoeg helaas.Ik ben benieuwd of ik daar deze lente andere mediteerders zal vinden? Iets minder gemakkelijk toegankelijk is het fort van Breendonk. Ook hier vreselijke echo’s uit een niet zover verleden. Maar ja, Auschwitz/Birkenau klinkt natuurlijk stoerder en bekender…

  4. Daishin zegt

    5 februari 2019 om 15:35

    Ramptoerisme.
    Het lijkt mij nuttiger om als vrijwilliger te gaan werken bij mensen die terminaal zijn ipv proberen in te beelden hoe het in concentratiekamp Auschwitz zou zijn geweest.

    • robq zegt

      5 februari 2019 om 22:03

      Absoluut juist!

  5. Ruud zegt

    5 februari 2019 om 21:58

    Volledig eens met Daishin.
    Wat gebeurt is moet nooit vergeten worden, maar om je te oriënteren bij meditatie op de verleden tijd lijkt mij zinloos als daar een ieder natuurlijk vrij in.
    Richt eerder je aandacht op de toekomst op je medemens die je hulp nodig hebben.

Primaire Sidebar

Door:

Eelco

Halte Hertenkamp, aantekeningen van Boeddha’s buschauffeur 
Alle artikelen »

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 28 februari 2021
    Discovering Padmasambhava (online)
  • 1 maart 2021
    Online Dhammakaya-meditatie
  • 3 maart 2021
    Zen Spirit Doorgaande groep Meditatie Arnhem
  • 3 maart 2021
    Weten - Niet Weten | Cursus Lotus Trilogie online
  • 4 maart 2021
    Doorlopende groep Vipassana Haarlem
  • bekijk de agenda

De werkplaats

De werkplaats.

Boeddhistische kunstenaars

Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
lees meer »

Pakhuis van Verlangen

In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

Mijmeringen over bewustzijn

Rob van Boven en Luuk Mur - 23 februari 2021

Je trok in je jeugd de conclusie dat je niet gewenst was. Met die ervaring ging je de wereld zien. Dat werd het fundament van je geloofssysteem. Je ging jezelf beschermen tegen deze pijnlijke gevoelens, die het gevolg zijn van wat je bent gaan geloven.  Dat kan zijn door jezelf zoveel mogelijk terug te trekken of vooral niet lastig te zijn. Of misschien ging je juist heel nadrukkelijk aanwezig zijn, wat door anderen juist als heel vervelend ervaren kan worden.

Het ongelijk van de gelijkheid (deel 2 en slot))

Erik Hoogcarspel - 21 februari 2021

Het is niet verwonderlijk dat het begrip “gelijkheid” in andere culturen geen rol speelt. Blijkbaar heeft men daar wel van de ervaring geleerd. Voor Confucius waren rangen en standen in de maatschappij noodzakelijk voor een harmonische en goed functionerende samenleving. Een referendum zou volgens hem alleen maar tot grote rampen leiden, want ongeletterde en slecht opgevoede mensen kunnen niet weten wat het beste is voor ieder.

Het ongelijk van de gelijkheid (deel 1)

Erik Hoogcarspel - 20 februari 2021

We leven in procrustische tijden waarin gelijkheid heilig is geworden. Onderscheid, discriminatie, is zo’n beetje de bron van alle kwaad. We moeten allemaal gelijk zijn. Alle kinderen in een klas, allemaal schaatsen of naar het strand op hetzelfde moment, allemaal dezelfde kleding en dezelfde maten, met wat elastiek in de stof past het toch wel.

Paul Boersma – Het portret als valkuil

Paul Boersma - 16 februari 2021

Het Boeddhabeeld is een symbolische weergave van de vergoddelijkte mens, van de verlichte mens, van de mens waarin wijsheid en mededogen tot volle ontplooiing zijn gekomen. Het is een toonbeeld van harmonie.

Zó ontken je het klimaatvraagstuk óók. Dat kan anders!

gastauteur - 9 februari 2021

De crisis lijkt te groot, te massief om door de massa’s goed begrepen te kunnen worden. Let wel, het staat hier goed, die massa’s mensen zijn niet dom, er is niets neerbuigends bedoeld, maar de omvang van de problemen en de belangenstrijd er omheen zijn dermate groot dat begrip en theorie moeilijk ‘populair’ te maken zijn. Alleen maar roepen dat het ‘heel erg’ is, motiveert ook niet echt. En dan nog de (on)kosten van de benodigde maatregelen, wie draait ervoor op?

Meer onder 'pakhuis van verlangen'

Footer

Boeddhistisch Dagblad

Meest recente berichten

  • Dick – aandacht is toelaten
  • Hans van Willenswaard – Het mysterie van de Zwarte Tulp (8) – de boeddhistische kloosterling
  • Mijn (tijdelijke) staat van zijn
  • Ardan
  • Niet-weten is geen metenschap

Reageren

We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

Over het BD

Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
Lees ons colofon.

Zie ook

  • Contact
  • Over ons
  • Columns
  • Reageren op de krantensite

Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.

 

Op deze website gebruiken we cookies voor het bijhouden van bezoekersstatistieken.  Via de instellingen kun je bepalen wat je wel of niet toestaat: bekijk je instellingen.

 

loading Annuleren
Bericht niet verstuurd - controleer je e-mailadres!
E-mail-controle mislukt, probeer het opnieuw
Helaas, je blog kan geen berichten per e-mail delen.
Boeddhistisch Dagblad
Powered by  GDPR Cookie Compliance
Privacy en cookies

Op deze website gebruiken we cookies voor het bijhouden van bezoekersstatistieken en als je reageert: je naam en mailadres.

Zo houden we bij hoe de site gebruikt wordt en hoe vaak.

Hier kun je instellen welke cookies je wel of niet toestaat.

Noodzakelijke cookies

Met deze cookies slaan we je voorkeuren in het gebruik van deze website op.

If you disable this cookie, we will not be able to save your preferences. This means that every time you visit this website you will need to enable or disable cookies again.

Bezoekersstatistieken

We gebruiken Google Analytics voor het bijhouden van bezoekerscijfers.

Dit helpt ons bij het verbeteren van de website; zo weten we wat wel en niet gebruikt of gelezen wordt.

Alle cookies staan uit in je browser. Zet cookies aan alsjeblieft, als je wil dat we je voorkeuren opslaan,

Privacy

Bekijk wat we wel of niet doen met je gegevens