• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Elfde jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Eelco van der Meulen
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Ramo de Boer
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
  • Privacy

Home » Columns » Halte Hertenkamp – ‘Juf, mag het raam dicht? Ik krijg een stijve nek’.

Halte Hertenkamp – ‘Juf, mag het raam dicht? Ik krijg een stijve nek’.

31 juli 2022 door Eelco

Na volgende week mag ik na een periode van hartenpijn (en marsepein) opnieuw rijden in de bus. Dan kan ik mijn woorden weer putten uit de avonturen die ik achter het stuur mag beleven. Tot die tijd moest en moet u het met woorden vanachter de schrijftafel doen. Laat ik direct van de gelegenheid gebruik maken om u te laten weten dat ik in alle bescheidenheid tussen al die belangwekkende artikelen af en toe graag een beetje luchtigheid probeer in te brengen en soms zelfs wat spot. Die spot, moet u weten, heeft nooit op u betrekking (wie ben ik om…). Mijn eigen begeerten en afkeren, mijn weten en mijn niet-weten, kortom mijn struikelend zoeken op en rond het achtvoudig pad staan model voor mijn teksten. Mocht u zich eraan stoten, laat dat dan alstublieft weten. Geen van mijn zinnen is onmisbaar. Dan nu de column van deze week.

´Goed, vorige week hebben we het over de geest gehad. Wie weet nog welke archetypen we onderscheiden?’
‘Zij die het weten en zij die het niet of niet zeker weten, juf’.
‘Goed zo Henkie! Hoe noemen we ze ook wel, Frieda?’
‘De weter is de speculant, omdat hij alles inzet op één waarheid. De niet-weter noemen we de reflector omdat hij elke waarheid terugkaatst’.
‘Mooi, Annelies! En doen ze beiden aan onderzoek?’
‘Ja juf, de weter zoekt bewijzen voor wat hij al weet. De niet-weter zoekt betere vragen bij de vragen die hij al had.’
‘Goed, vandaag gaan we het over het lichaam hebben. Heeft iedereen zich voorbereid?’
‘Ik niet, juf, want ik wist het al’.
‘Zo Pietje, dat gaan we dan meemaken’.
‘Wat is het belangrijkste stofje in het lichaam?’
‘Twijfel, juf. Bij de weter verzamelt die stof zich diep in het lichaam, rond het hart. Bij de niet-weter zit het door het hele lichaam. Van het topje van elk haartje tot in de uiteinden van tenen en vingers’.
‘Jij hebt goed gestudeerd, Mark! Waar kun je aan zien wie een weter is en wie een niet-weter?’
‘Een weter staat rechtop en heeft een stevige tred in rechte lijn. Hij praat veel en luid. De gelaats- en lachspieren staan strak. Een niet-weter heeft een los lichaam en beweegt zigzaggend over de weg. Je ziet hem vaak lachen of huilen. Zij stem is zacht en onvast.’
‘Juf, mag het raam dicht? Ik krijg een stijve nek’.
‘Dat wordt misschien wel wat benauwd, Pietje,  maar als het beter voor jou is mag het raam wel even dicht’.
‘Welke lichamelijke klachten kunnen bij beide archetypen opspelen?’
‘De speculant wordt met de jaren wat stijver in de gewrichten, ook in de halsstreek, waardoor hij de omgeving steeds minder ziet. Op later leeftijd kan het gebeuren dat zijn hart dichtslibt met verstorven twijfel en hij uiteindelijk helemaal niet meer kan bewegen. De reflector stapt steeds in valkuilen en stoot z’n hoofd vaak. Hij loopt veel littekens op. Boven de vijftig kan hij daarnaast volkomen verdwaald zijn, ook binnen zichzelf’.
‘Een tien met een griffel, Annabel! Hoe noemen we ze dan ook wel, Peter?’
‘De weter op leeftijd een kei, omdat hij veel weet, zeer wordt gerespecteerd en niet meer kan bewegen. Een oudere niet-weter wordt ook wel wijze of dichter genoemd.’
‘Goed zo! Wie weet al wat hij of zij wil worden?’
‘Ik een weter, juf, en van beroep buschauffeur, want dan ken je ieders uiteindelijke bestemming’.
‘Dat gaat je vast lukken, Pietje. En jij, Frieda?’
‘Ik weet het niet, juf’.
‘Dat is een heel mooi antwoord. Wil je daar voor de volgende keer een column over schrijven? Goed, volgende week behandelen we in deze reeks over Boeddhisten de ware aard. Lees alvast de stof goed door!’
‘Ik niet, juf. Ik weet het al’.
‘Dat vermoedde ik reeds, Pietje. Doe het raam maar weer open’.

Delen is rijkdom:

  • Twitter
  • LinkedIn
  • E-mail

Categorie: Boeddhisme, Columns, Eelco van der Meulen, Geluk Tags: Eelco van der Meulen, Halte Hertenkamp, raam dicht

Lees ook:

  1. Halte Hertenkamp – ‘Juf, mag het raam dicht? Ik krijg een stijve nek’.
  2. Halte hertenkamp – Dana
  3. Halte Hertenkamp – Edele waarheid…
  4. Halte Hertenkamp – Zeg nooit nooit

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Lees Interacties

Reacties

  1. Rita Spijker zegt

    1 augustus 2022 om 10:09

    Dag Eelco,
    grote dank voor deze weer hartverwarmende en oogopenende column. Het is een feest om je teksten te lezen. Heel hartelijk dank voor deze mooie ochtendritjes.

    Rita Spijker,
    Een medereiziger.

    • Eelco Musho zegt

      1 augustus 2022 om 20:51

      🙏

Primaire Sidebar

Door:

Eelco

Halte Hertenkamp, aantekeningen van Boeddha’s buschauffeur 
Alle artikelen »

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 14 augustus 2022
    Kum Nye Dancing zomerserie | Online | vanaf 14 aug
  • 19 augustus 2022 - 21 augustus 2022
    Retraite weekend | Vreugde van zijn: gelukkig zijn | Live | 19-21 aug
  • 22 augustus 2022 - 26 augustus 2022
    3-daagse boeddha vakantie
  • 26 augustus 2022 - 28 augustus 2022
    Retraite weekend | Liefde en Compassie voor jezelf en anderen | Live| 26-28 aug
  • 29 augustus 2022
    Discovering Buddhism open Class
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    De rafelkant van onze democratische rechtsstaat – Deel 1

    Kees Moerbeek - 7 augustus 2022

    De auteur signaleert een onontkoombare overgang naar een staatsgrenzen overstijgende vervlechting van belangrijke leefomstandigheden op economisch, cultureel, klimatologisch en technologisch gebied. Het verlies van houvast dat dit veroorzaakt valt samen met het verlies van de bescherming door de verzorgingsstaat. Dit wordt verergerd door de onverschilligheid in leidende politieke en economische kringen ten opzichte van de onzekerheid die de veranderingen oproepen. De weerstand die dit alles opwekt neemt op veel plaatsen onder invloed van populistische en autoritaire bewegingen ‘de vorm aan van een afwijzing van anderen, andersdenkenden en andersverschijnende mensen.’

    Woef hé…een signalering

    Erik Hoogcarspel - 4 augustus 2022

    Georg Luck (1926 – 2013) was hoogleraar aan de Universiteit in Baltimore, Verenigde Staten in de klassieke cultuur en talen. Aan het einde van zijn carrière heeft hij op verzoek van een collega een studie uitgevoerd naar een heel aparte groep van filosofen, de cynici. Het wordt cynicus is afgeleid van “hond”, kynos. Deze “honden” predikten voor het volk en leidden talentvolle leerlingen op.

    De kinderen hebben nu rust nodig. Over ouderverstoting.

    Rob van Boven en Luuk Mur - 2 augustus 2022

    De kinderen waren 5 en 4 jaar toen de moeder vertrok met de kinderen. Ze wilde niet langer als slaaf behandeld worden door haar man. De kinderrechter besliste dat het woonverblijf bij moeder was, er kwam een bezoekregeling met vader en er werd opgelegd dat de ouders mee zouden doen aan ouderbemiddeling. De bemiddeling werd geen succes en ook een tweede en derde poging mislukte. Toen kwam er een melding bij Veilig Thuis door de vrijwillige jeugdhulpverlening.

    Crisis op crisis

    gastauteur - 1 augustus 2022

    Stel dat de vooronderstelling dat de mens beschikt over een vrije wil nu eens niet waar blijkt te zijn terwijl ons wetstelsel daar wel vanuit gaat en daarmee aansluit bij het vrije-markt-denken, het kapitalisme. En als dat niet waar is of maar heel beperkt, wat betekent dat dan? Dat er zoiets als een vrije wil bestaat is een aanname, een geloofsartikel.

    Narrative self en experiential self: hoe begrip van meditatieonderzoek beoefenaars kan helpen op hun pad

    gastauteur - 31 juli 2022

    Ik gebruik wel eens het beeld van een motor met zijspan. Als je geen meditatiebeoefenaar bent dan zit het narratief achter de stuur en de directe ervaring in het zijspan. Door beoefening kan je dat omdraaien, kom je ‘in’ de ervaring. En als je het narratief toch nodig hebt, dan zet je hem in. Waarvoor het ook helpt is dat mensen het niet meer zo vervelend vinden wanneer ze niet opmerkzaam zijn omdat ze begrijpen waar het narratief mee bezig is. Zo voorkom je de opbouw van aversie tijdens het mediteren.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Het jaar 2022 – dag 220 – afwachting
    • Boeddha in de bajes – levenslang
    • Halte Hertenkamp – Door wie laat ik me gek maken? Stil water
    • Edel – Vrijheid
    • Wanneer doen mensenrechten er weer toe?

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.

     

    Op deze website gebruiken we cookies voor het bijhouden van bezoekersstatistieken.  Via de instellingen kun je bepalen wat je wel of niet toestaat: bekijk je instellingen.

     

    Privacy en cookies

    Op deze website gebruiken we cookies voor het bijhouden van bezoekersstatistieken en als je reageert: je naam en mailadres.

    Zo houden we bij hoe de site gebruikt wordt en hoe vaak.

    Hier kun je instellen welke cookies je wel of niet toestaat.

    Noodzakelijke cookies

    Met deze cookies slaan we je voorkeuren in het gebruik van deze website op.

    If you disable this cookie, we will not be able to save your preferences. This means that every time you visit this website you will need to enable or disable cookies again.

    Privacy

    Bekijk wat we wel of niet doen met je gegevens