• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Elfde jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Eelco van der Meulen
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Ramo de Boer
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
  • Privacy

Home » Columns » Halte hertenkamp – Dana

Halte hertenkamp – Dana

15 juli 2022 door Eelco

Ik was even kwijt wat dana nou ook al weer was. Ik kom het te pas en te onpas tegen. Soms wordt er om dana gevraagd, soms zit het al in de prijs. Ik dacht: ben ik niet meer van deze tijd? Moet ik er nog een beetje aan wennen dat dana als BTW (Boeddhistische Toeslag voor Weldoen) is ingeburgerd? Totdat ik me realiseerde dat ik wekelijks les krijg over het begrip dana.
Elke maandagochtend stapt in Rhenen om half tien in de ochtend een oude, wat krom getrokken vrouw de bus in. Zij groet mij vriendelijk, rekent een kaartje af, kijkt daarna opnieuw in haar kleine lederen portemonneetje, legt aandachtig een twintig cent munt op het chauffeurstafeltje en zegt: ‘Voor een kopje koffie’. Vervolgens schuifelt ze naar haar zitplaats op de derde rij rechts.
De eerste keer dat ik haar zag maakte ik een grote fout. Ik zei: ‘Dat hoeft echt niet mevrouw, alstublieft’ en ik wilde haar het muntje teruggeven. Zij draaide zich langzaam naar mij toe en keek mij in de ogen. Het was geen oordeel of verwijt dat uit haar ogen sprak, maar de eenvoudige vaststelling dat ik een snotneus was die niets van het leven begrepen had. En ik realiseerde me dat ze gelijk had. Ik legde de munt apart en zei: ‘Mijn excuses mevrouw, ik drink er straks graag een kopje koffie van’.
De keer na mijn dwaling groette ze me vriendelijk alsof er de vorige keer niets was voor gevallen. Zo leerde ze me en passant ook nog eens dat elk moment op zichzelf staat en geen verleden in zich mee draagt.
Zij scheidt uitdrukkelijk de overeenkomst (jij brengt mij naar Veenendaal, ik betaal voor het kaartje)  van dana. Het een is een transactie, het andere is een gift vanuit het hart. Dat gebaar van geven voorziet in een behoefte van de ontvanger (ik hou inderdaad van koffie), maar voorziet ook in een behoefte van de gever. Ik zie aan haar glimlach dat het haar goed doet om te geven.
Als ik haar weer zie staan bij de halte, verwacht ik niets. Dat komt door haar. Eerst koopt ze het kaartje. Daarna neemt ze steeds opnieuw een besluit. Ter plekke. Dan zoekt ze in haar mystieke portemonneetje en geeft ze uitvoering aan haar besluit. Dat besluit, zo voel ik dat elke keer weer, komt recht uit haar hart. Er is geen spoor van vanzelfsprekendheid. Daarom raakt haar gebaar mij steeds opnieuw. Zou ik haar na het aanreiken van het kaartje verwachtingsvol aankijken, dan weet ik al welke blik mijn deel zou zijn: je bent een snotneus en je hebt van het leven niets begrepen. En ik zou weten dat ze gelijk had. En m’n koffiegeld zou ik voor die keer ook wel kunnen vergeten.
Dus om dana vraag je niet en dana kan ook nooit ‘inbegrepen’ zijn. Dana komt per definitie uit het hart. Dana is een groot goed en verdient zorgvuldigheid. Dat verzin ik allemaal niet. Dat leerde ik van een oud vrouwtje uit Rhenen. Naar een goede leraar hoef je nooit ver te zoeken. Kijk maar om je heen. Hoe je hem of haar herkent? Een goede leraar zegt niet veel maar is veelzeggend.

Delen is rijkdom:

  • Twitter
  • LinkedIn
  • E-mail

Categorie: Boeddhisme, Columns, Eelco van der Meulen, Geluk Tags: bus, buschauffeur, dana, Eelco, Eelco van der Meulen, Halte Hertenkamp, koffie, oude vrouw

Lees ook:

  1. Halte hertenkamp – Dana
  2. Halte Hertenkamp – De bus, de passagiers, de pijl
  3. Halte Hertenkamp – Alsof er iets te kiezen valt
  4. Halte Hertenkamp – Wie buigt er voor Selim…

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Lees Interacties

Reacties

  1. Elisabeth Winninghoff zegt

    16 juli 2022 om 12:57

    Prachtig. Die kwam binnen 😢

Primaire Sidebar

Door:

Eelco

Halte Hertenkamp, aantekeningen van Boeddha’s buschauffeur 
Alle artikelen »

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 14 augustus 2022
    Kum Nye Dancing zomerserie | Online | vanaf 14 aug
  • 19 augustus 2022 - 21 augustus 2022
    Retraite weekend | Vreugde van zijn: gelukkig zijn | Live | 19-21 aug
  • 22 augustus 2022 - 26 augustus 2022
    3-daagse boeddha vakantie
  • 26 augustus 2022 - 28 augustus 2022
    Retraite weekend | Liefde en Compassie voor jezelf en anderen | Live| 26-28 aug
  • 3 september 2022
    Gratis Workshop | Waardering voor jezelf en anderen | Live en Online | 
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    De rafelkant van onze democratische rechtsstaat – Deel 1

    Kees Moerbeek - 7 augustus 2022

    De auteur signaleert een onontkoombare overgang naar een staatsgrenzen overstijgende vervlechting van belangrijke leefomstandigheden op economisch, cultureel, klimatologisch en technologisch gebied. Het verlies van houvast dat dit veroorzaakt valt samen met het verlies van de bescherming door de verzorgingsstaat. Dit wordt verergerd door de onverschilligheid in leidende politieke en economische kringen ten opzichte van de onzekerheid die de veranderingen oproepen. De weerstand die dit alles opwekt neemt op veel plaatsen onder invloed van populistische en autoritaire bewegingen ‘de vorm aan van een afwijzing van anderen, andersdenkenden en andersverschijnende mensen.’

    Woef hé…een signalering

    Erik Hoogcarspel - 4 augustus 2022

    Georg Luck (1926 – 2013) was hoogleraar aan de Universiteit in Baltimore, Verenigde Staten in de klassieke cultuur en talen. Aan het einde van zijn carrière heeft hij op verzoek van een collega een studie uitgevoerd naar een heel aparte groep van filosofen, de cynici. Het wordt cynicus is afgeleid van “hond”, kynos. Deze “honden” predikten voor het volk en leidden talentvolle leerlingen op.

    De kinderen hebben nu rust nodig. Over ouderverstoting.

    Rob van Boven en Luuk Mur - 2 augustus 2022

    De kinderen waren 5 en 4 jaar toen de moeder vertrok met de kinderen. Ze wilde niet langer als slaaf behandeld worden door haar man. De kinderrechter besliste dat het woonverblijf bij moeder was, er kwam een bezoekregeling met vader en er werd opgelegd dat de ouders mee zouden doen aan ouderbemiddeling. De bemiddeling werd geen succes en ook een tweede en derde poging mislukte. Toen kwam er een melding bij Veilig Thuis door de vrijwillige jeugdhulpverlening.

    Crisis op crisis

    gastauteur - 1 augustus 2022

    Stel dat de vooronderstelling dat de mens beschikt over een vrije wil nu eens niet waar blijkt te zijn terwijl ons wetstelsel daar wel vanuit gaat en daarmee aansluit bij het vrije-markt-denken, het kapitalisme. En als dat niet waar is of maar heel beperkt, wat betekent dat dan? Dat er zoiets als een vrije wil bestaat is een aanname, een geloofsartikel.

    Narrative self en experiential self: hoe begrip van meditatieonderzoek beoefenaars kan helpen op hun pad

    gastauteur - 31 juli 2022

    Ik gebruik wel eens het beeld van een motor met zijspan. Als je geen meditatiebeoefenaar bent dan zit het narratief achter de stuur en de directe ervaring in het zijspan. Door beoefening kan je dat omdraaien, kom je ‘in’ de ervaring. En als je het narratief toch nodig hebt, dan zet je hem in. Waarvoor het ook helpt is dat mensen het niet meer zo vervelend vinden wanneer ze niet opmerkzaam zijn omdat ze begrijpen waar het narratief mee bezig is. Zo voorkom je de opbouw van aversie tijdens het mediteren.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • ‘Geef ons heden ons dagelijks brood’
    • Elf visioenen van het Levende Licht
    • Het jaar 2022 – dag 219 – sorrypoliticus
    • Dalai Lama feliciteert nieuwe Indiase vice-president met benoeming
    • Halte Hertenkamp – Alsof er iets te kiezen valt

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.

     

    Op deze website gebruiken we cookies voor het bijhouden van bezoekersstatistieken.  Via de instellingen kun je bepalen wat je wel of niet toestaat: bekijk je instellingen.

     

    Privacy en cookies

    Op deze website gebruiken we cookies voor het bijhouden van bezoekersstatistieken en als je reageert: je naam en mailadres.

    Zo houden we bij hoe de site gebruikt wordt en hoe vaak.

    Hier kun je instellen welke cookies je wel of niet toestaat.

    Noodzakelijke cookies

    Met deze cookies slaan we je voorkeuren in het gebruik van deze website op.

    If you disable this cookie, we will not be able to save your preferences. This means that every time you visit this website you will need to enable or disable cookies again.

    Privacy

    Bekijk wat we wel of niet doen met je gegevens