• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Elfde jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Eelco van der Meulen
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Ramo de Boer
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
  • Privacy

Home » Columns » Halte Hertenkamp – Buschauffeurs in voortdurende staat van meditatie

Halte Hertenkamp – Buschauffeurs in voortdurende staat van meditatie

14 juli 2022 door Eelco

Haast is een raar ding. Ik bedoel niet de haast als keuze. Zoals je naar iemand die in elkaar zakt toe haast om te helpen. Ook doel ik niet op de evolutionair effectief gebleken haastreflex om je te redden uit de klauwen van een sabeltandtijger of de hedendaagse equivalent daarvan: een straatpropagandist in verkiezingstijd. Ik heb het over de haast als ogenschijnlijk doelloze drijfveer die om voor mij onbegrijpelijke redenen een belangrijke plek in onze cultuur veroverd lijkt te hebben.

Die haast is een groeiend en gevaarlijk verschijnsel in het verkeer. U zult dat misschien herkennen. Wij buschauffeurs lopen er wellicht nog wat harder tegen aan. Niet alleen omdat we veel op de weg zitten, maar ook omdat wij onszelf met onze grote diesellijven betrekkelijk langzaam bewegen. We komen traag op gang bij groen, we persen ons als dikke keutels door de dunne darmen van stad en dorp en we zwoegen als een oud paard in de tredmolen de rotonde door. Ook de buschauffeur zelf is over het algemeen een langzaam bewegende figuur. Als de passagiers trappelend, het horloge raadplegend, al minutenlang op het perron klaar staan, komt hij niet eerder dan strikt noodzakelijk de kantine uit, roept nog een laatste kwinkslag naar z’n collega’s, treedt als een vorst over het station, groet met een gulle glimlach een vertrekkende chauffeur, laat de zware tas van z’n schouder glijden, opent met een groot gebaar de deur, stapt in alle rust naar binnen, zet zich op zijn zetel die hij zorgvuldig op zijn maat instelt, haalt kas, stempel en kaartjesbord tevoorschijn, verstelt de binnen- en buitenspiegels, voert wat gegevens in op een klein beeldscherm en draait zich tenslotte naar de openstaande deur, waar nog niemand doorheen durfde te gaan. Hij lijkt voor het eerst het veelkoppig publiek te zien dat de gehele procedure met stijgend ongeduld en groeiende ergernis heeft gevolgd. Het ‘goedemorgen’ dat hij vervolgens luid over de hoofden heen roept is een startschot dat opgekropte energie in onstuitbare beweging brengt.

Ik heb er enige tijd over moeten doen om het belang van deze basishouding te onderkennen en me deze eigen te maken. Vrijwel elke ontmoeting tussen twee buschauffeurs eindigt overigens met de woorden: ‘Rustig aan, hè!’ ‘Jij ook! En een goede dienst!’ Eigenlijk verkeren buschauffeurs in een voortdurend staat van meditatie. Innerlijke rust is de basis voor wakkere gewaarwording. Mindfulness. De chauffeur moet immers op een druk verkeersplein of in een winkelstraat waar fietsers en voetgangers kris kras zijn pad kruisen overzicht houden, kansen en bedreigingen inschatten, het onverwachte verwachten. Het overige verkeer raast om hem heen en vertrouwt blind op zijn vakmanschap.

Want de meesten hebben haast. Even vóór die kruising of vóór dat zebrapad inhalen, bij het wegrijden van een bus er nog snel even langs, nog gauw even oversteken… Haast is zo’n overheersende drijfveer dat ze door velen gekoesterde waarden met gemak verslaat. Haast drukt hoffelijkheid, het elkaar iets gunnen letterlijk van de weg. Haast overklast de zorg voor eigen en andermans veiligheid. Haast leeft een eigen leven, beheerst mensen, zoals alcohol een verslaafde beheerst. Ik zag een oudere man, met de fietskaart op een standaard aan het stuur, die met gevaar voor eigen leven vlak vóór mij nog de straat op moest, van wie of wat? Een jonge moeder die een buggy met daarin haar kind voor zich uit duwend (!) plotseling achter een bus tevoorschijn kwam, een man in een auto die de bus die ik van een halte af de straat opdraaide nog even snel passeerde en op een haar na een tegenligger miste. Deze voorvallen vonden binnen één uur plaats…

Wat is haast? Misschien een gevoel van onvoldoende tijd hebben of van altijd te laat zijn. Maar kún je te weinig tijd hebben? En is altijd te laat zijn niet als de ezel die achter de wortel aanloopt die aan een aan zijn halster vastgebonden stok voor hem bungelt. Hij is altijd te laat. Misschien ook is er de angst om minder snel te zijn dan de ander. Haast is de tijd voorbij willen lopen. Haast is van tijd een kooi maken en jezelf er dan in opsluiten. Haast heerst, van de ochtend tot de avond. Snel je bed uit als de wekker voor de tweede keer heeft geklonken tot de avond: ‘nog even de hond kort uitlaten en dan gauw naar bed!’. En ’s nachts? Hoe haastig zijn onze dromen? Of zijn we juist alleen dán wakker?

Delen is rijkdom:

  • Twitter
  • LinkedIn
  • E-mail

Categorie: Boeddhisme, Columns, Eelco van der Meulen, Geluk Tags: buschauffeur, drukte, Eelco, Eelco van der Meulen, haast, Halte Hertenkamp, meditatie

Lees ook:

  1. Halte Hertenkamp – Buschauffeurs in voortdurende staat van meditatie
  2. Halte Hertenkamp – Rhenen
  3. Halte Hertenkamp – Schaduwen
  4. Halte Hertenkamp – Het is niet dat ik me afkeer van de werkelijkheid

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Primaire Sidebar

Door:

Eelco

Halte Hertenkamp, aantekeningen van Boeddha’s buschauffeur 
Alle artikelen »

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 14 augustus 2022
    Kum Nye Dancing zomerserie | Online | vanaf 14 aug
  • 19 augustus 2022 - 21 augustus 2022
    Retraite weekend | Vreugde van zijn: gelukkig zijn | Live | 19-21 aug
  • 22 augustus 2022 - 26 augustus 2022
    3-daagse boeddha vakantie
  • 26 augustus 2022 - 28 augustus 2022
    Retraite weekend | Liefde en Compassie voor jezelf en anderen | Live| 26-28 aug
  • 3 september 2022
    Gratis Workshop | Waardering voor jezelf en anderen | Live en Online | 
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    De rafelkant van onze democratische rechtsstaat – Deel 1

    Kees Moerbeek - 7 augustus 2022

    De auteur signaleert een onontkoombare overgang naar een staatsgrenzen overstijgende vervlechting van belangrijke leefomstandigheden op economisch, cultureel, klimatologisch en technologisch gebied. Het verlies van houvast dat dit veroorzaakt valt samen met het verlies van de bescherming door de verzorgingsstaat. Dit wordt verergerd door de onverschilligheid in leidende politieke en economische kringen ten opzichte van de onzekerheid die de veranderingen oproepen. De weerstand die dit alles opwekt neemt op veel plaatsen onder invloed van populistische en autoritaire bewegingen ‘de vorm aan van een afwijzing van anderen, andersdenkenden en andersverschijnende mensen.’

    Woef hé…een signalering

    Erik Hoogcarspel - 4 augustus 2022

    Georg Luck (1926 – 2013) was hoogleraar aan de Universiteit in Baltimore, Verenigde Staten in de klassieke cultuur en talen. Aan het einde van zijn carrière heeft hij op verzoek van een collega een studie uitgevoerd naar een heel aparte groep van filosofen, de cynici. Het wordt cynicus is afgeleid van “hond”, kynos. Deze “honden” predikten voor het volk en leidden talentvolle leerlingen op.

    De kinderen hebben nu rust nodig. Over ouderverstoting.

    Rob van Boven en Luuk Mur - 2 augustus 2022

    De kinderen waren 5 en 4 jaar toen de moeder vertrok met de kinderen. Ze wilde niet langer als slaaf behandeld worden door haar man. De kinderrechter besliste dat het woonverblijf bij moeder was, er kwam een bezoekregeling met vader en er werd opgelegd dat de ouders mee zouden doen aan ouderbemiddeling. De bemiddeling werd geen succes en ook een tweede en derde poging mislukte. Toen kwam er een melding bij Veilig Thuis door de vrijwillige jeugdhulpverlening.

    Crisis op crisis

    gastauteur - 1 augustus 2022

    Stel dat de vooronderstelling dat de mens beschikt over een vrije wil nu eens niet waar blijkt te zijn terwijl ons wetstelsel daar wel vanuit gaat en daarmee aansluit bij het vrije-markt-denken, het kapitalisme. En als dat niet waar is of maar heel beperkt, wat betekent dat dan? Dat er zoiets als een vrije wil bestaat is een aanname, een geloofsartikel.

    Narrative self en experiential self: hoe begrip van meditatieonderzoek beoefenaars kan helpen op hun pad

    gastauteur - 31 juli 2022

    Ik gebruik wel eens het beeld van een motor met zijspan. Als je geen meditatiebeoefenaar bent dan zit het narratief achter de stuur en de directe ervaring in het zijspan. Door beoefening kan je dat omdraaien, kom je ‘in’ de ervaring. En als je het narratief toch nodig hebt, dan zet je hem in. Waarvoor het ook helpt is dat mensen het niet meer zo vervelend vinden wanneer ze niet opmerkzaam zijn omdat ze begrijpen waar het narratief mee bezig is. Zo voorkom je de opbouw van aversie tijdens het mediteren.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Nieuwe schrijnende berichten uit Myanmar (Birma)
    • Part of Me… Shaping Mental Spaces
    • ‘Geef ons heden ons dagelijks brood’
    • Elf visioenen van het Levende Licht
    • Het jaar 2022 – dag 219 – sorrypoliticus

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.

     

    Op deze website gebruiken we cookies voor het bijhouden van bezoekersstatistieken.  Via de instellingen kun je bepalen wat je wel of niet toestaat: bekijk je instellingen.

     

    Privacy en cookies

    Op deze website gebruiken we cookies voor het bijhouden van bezoekersstatistieken en als je reageert: je naam en mailadres.

    Zo houden we bij hoe de site gebruikt wordt en hoe vaak.

    Hier kun je instellen welke cookies je wel of niet toestaat.

    Noodzakelijke cookies

    Met deze cookies slaan we je voorkeuren in het gebruik van deze website op.

    If you disable this cookie, we will not be able to save your preferences. This means that every time you visit this website you will need to enable or disable cookies again.

    Privacy

    Bekijk wat we wel of niet doen met je gegevens