• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Elfde jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • André Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Eelco van der Meulen
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Ramo de Boer
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
  • Privacy

Home » Columns » Gemijmer over vrijheid en ander ongemak (I)

Gemijmer over vrijheid en ander ongemak (I)

16 augustus 2020 door Henk van Kalken

Het begrip vrijheid kent vele invalshoeken. Vanuit de wetenschap, vanuit de religie, en ook vanuit de politiek. Democratisch gekozen liberalen met hun vrije marktwerking, of populisten die zich een ‘vrije-jongensmentaliteit’ aangemeten hebben naar model van Jacobse & Van Es, van Van Kooten en De Bie. Libertijnen, die zich het recht voorbehouden om naar eigen inzicht te ge- of misdragen. ‘Omdat ik het zelf wel uitmaak wat ik doe of laat.’ Dat deze opvatting van vrijheid wel eens schuurt met de opvattingen en grenzen met betrekking tot vrijheid en onvrijheid van anderen lijkt me evident.
Is bevrijding hetzelfde als vrijheid? Ben je vrij als je bevrijd bent? Of als je de vrijheid hebt om elkaar met maling aan de regels onbeperkt met Covid 19 te besmetten?
Wat ben je dan precies? Iemand die altijd, overal zonder beperkingen doet of laat wat hij wil?
Er bestaat immers niet zoiets als een ‘je.’ Behalve dan in die soap in je hoofd die onafgebroken probeert om je werkelijkheden voor te spiegelen die alleen in de besloten ruimte van datzelfde hoofd bestaan. In die benige ruimte springt die ‘je,’ die gekooide vogel, een leven lang als een waanzinnige heen en weer, zonder ooit echt een uitgang te vinden. Dus ‘je’ kan nooit vrij zijn, behalve als ‘je’ hem bevrijdt? Hm, dit verhaal loopt al dood voordat ik goed en wel begonnen ben.
Ik laat ‘je’ maar even in zijn vet gaar smoren en richt de blik op de wetenschap.
Er zijn neurowetenschappers (Dick Swaab) die vinden dat wij niets anders dan hersenprocessen zijn. Ze hebben ergens nog gelijk ook. Als je ‘wij’ tenminste definieert als de meervoudsvorm van de persoonlijkheid, bestaan we alleen – tijdelijk –  bij de gratie van breinactiviteit. De geest is hier een materieel iets. Hersenstroompjes houden de illusie van een zelf gaande. Tot het fysieke lichaam het welletjes vindt en de dood ogenschijnlijk bevrijding brengt. Esotherici houden zich graag bezig met de geest als een onstoffelijke persoonlijkheid.  Een andere invalshoek kiest een zekere tak van neurowetenschap dat een schilderij bestaat uit linnen en verf, die een afbeelding vormen. Lijstje eromheen en je hebt een stuk materie dat we soms kunst noemen. Wat maakt het nu kunst? Juist, een non-materieel aspect; namelijk de esthetische schoonheid of lelijkheid. Afbeeldingen die bij de toeschouwer een gevoelsmatige, psychofysieke respons oproepen.
Zelf voel ik een schilderij van Dennis Hopper altijd ergens in mijn middenrif tot in de keel. Voor de liefhebbers is dit overigens een benadering uit het non-reductionistisch fysicalisme. Waarom ben ik het daar niet mee eens? Omdat het non-materiele aspect een dualistische waarneming, analyse en beoordeling inhoudt. Dus een proces dat gebonden is aan een fysieke conditie – de conditie van alle levende en voelende wezens. Er is dus niks immaterieels aan een esthetische beoordeling; het behoort gewoon tot het fysieke domein.
Het schilderij in kwestie heeft geen intrinsieke schoonheid. Het is het eindresultaat van een zintuiglijke perceptie, een analyse van de afbeelding en een oordeel over het esthetische aspect.
Dus is vrijheid een waarlijk bestaand iets, of slechts het zoveelste concept, ontstaan uit breinactiviteit? Zodra we geboren worden begint het cognitieve proces. Ervaringen worden voorzien van een neuronaal etiketje en opgeslagen in het breinarchief. Door middel van associëren komen die ervaringen ten dienste van de opgroeiende persoonlijkheid. Naarmate deze groeit en meer ervaringen opslaat, is de persoon steeds minder tot werkelijke spontaniteit in staat. Wat is spontaniteit? Een uitbarsting van vrijheid? Elke beslissing die we nemen wordt wel gedekt door een ervaring of een geassocieerde reeks ervaringen. Zoals de beslissing om spontaan in gejuich uit te barsten als je favoriete club scoort. Het hele verhaal van scoren, het spel en de gevolgen van scoren zit al ik-weet-niet-hoelang in het hersenarchief opgeslagen.
Hoe verhoudt vrijheid zich tot bevrijding?
Toen mijn ouders en ik in 1945 bevrijd werden, ontstond er een nieuwe moraal waaraan de bewoners van een land in wederopbouw geacht werden zich te houden. Kinderen mochten niet meer roepen: ‘Bah, lof, dat lust ik niet, dat vind ik vies!’ Ontstemde ouders, met de bevlogenheid van de nieuwe moraal vlammend in de blik waarmee de kleine onverlaat werd aangekeken riepen dan: ‘In de oorlog zou je God op je blote knieën danken voor dit kostelijke voedsel!’ Of, met het nodige pathos in de stem: ‘Wij hebben in de hongerwinter bloembollen moeten eten!’ Vele kinderlijke – uiteraard ook volwassene –  overtredingen en gedrag werden met dit oorlogsreferentiekader bestreden. We waren dus weliswaar bevrijd van de bezetter, maar leefden gewoon voort in onvrijheid van onze eigen oude en nieuwe overtuigingen en opvattingen. Ik weet het: het is een beetje gegeneraliseerd, en ik ga hier wat gemakkelijk over het onvoorstelbare leed van tallozen heen.
Maar ogenschijnlijk kun je een land bevrijden als je er een onderdrukkend leger uitschopt, maar innerlijk bevrijd zijn de mensen dan nog allerminst. De opgedane ervaringen van de verschrikkingen van de bezetter liggen opgeslagen in ons brein om van daaruit gewoon je leven te bepalen. Je nieuw gevormde overtuigingen en opvattingen, je geloof en vertrouwen in het ogenschijnlijk onontgonnen land dat voor je ligt en dat je in alle verwarring en breinmisleiding ‘Het land van Vrijheid’ noemt.
Bevrijding – het werkwoord –  moet je zoeken en kun je vinden in jezelf. Het zelfstandig naamwoord is wat er ontstaat na bevrijding, al zal je er in het universum tevergeefs naar zoeken.

Delen is rijkdom:

  • Twitter
  • LinkedIn
  • E-mail

Categorie: Columns, Geluk Tags: Bevrijding, Koot en Bie, moraal, vrijheid

Lees ook:

  1. Gemijmer over vrijheid en ander ongemak
  2. D-Day – vriendschap en dankbaarheid
  3. Begeerte, verlangens en ander leed
  4. Op zoek naar een politiek leider die fatsoen aan wijsheid koppelt (5)

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Lees Interacties

Reacties

  1. kees moerbeek zegt

    16 augustus 2020 om 15:58

    Dank Henk, je vat jouw en het ongenoegen goed samen. Mooi geformuleerd ook, maar daarin ben je niet de enige. Ook zij hebben een ‘boodschap’. Bevrijding is een werkwoord? Slechts twee en en halve zin na je klaagzang?

    ‘Het schilderij in kwestie heeft geen intrinsieke schoonheid. Het is het eindresultaat van een zintuiglijke perceptie, een analyse van de afbeelding en een oordeel over het esthetische aspect.’ Dat is allemaal jouw mening, hoe kun je dit immers weten en zou het ook anders kunnen zijn? Zou er bevrijding in dit schilderij kunnen zitten?

    Voor iemanden die de ‘grote perfectie’, Dzogpa Chenpo, nog niet bereikt hebben… ach laat maar.

    Namo Guanshiyin Pusa

  2. Henk van Kalken zegt

    16 augustus 2020 om 18:07

    Ja, Kees, dat is een kenmerk van een columnist. Je geeft een mening die niet als een boer omhoog borrelt, maar het resultaat is van – in sommige gevallen – een leven lang contempleren of het eindresultaat van je ervaring weergeven.

    • kees moerbeek zegt

      16 augustus 2020 om 20:33

      Henk, ik mis mededogen en respect voor anderen in je reactie. Zelfs als hun mening een opborrelende boer zou zijn, verdienen anderen respect en mededogen. Voor een waar mens is het anders het paard achter de wagen spannen.

      Ik weet wat een columnist is en doet.

      • Henk van Kalken zegt

        17 augustus 2020 om 07:44

        Ai, dat was ik even vergeten, Kees. Nou, hierbij een aanvulling. Ik heb mededogen met en respect voor iedereen die voor zichzelf het begrip ‘vrijheid’onderzoekt.

        • kees moerbeek zegt

          17 augustus 2020 om 19:32

          Dat is nogal selectief, Henk. Nog even een heel leven contempleren en ervaring opdoen en dan komt het wel, Dzocghen Henk.

  3. G.J. Smeets zegt

    16 augustus 2020 om 19:45

    Henk,
    dit stukje is m.i. het samenraapsel van een omgevallen boekenkast. Zeg nou eens gewoon wat jij zelf met het woordje ‘vrijheid’ bedoelt.
    Je stukje eindigt met “Bevrijding – het werkwoord –  moet je zoeken en kun je vinden in jezelf.” Tja, als het jouw lukt om dat een bootvluchteling uit Libanon duidelijk te maken kunnen we verder praten. In de tussentijd houd ik mijn mond.

    • Henk van Kalken zegt

      17 augustus 2020 om 07:41

      Ik sprak gisteren een Libanese bootvluchteling, Goff. Hij begreep het. Nu hoef je niet langer je mond te houden.
      Soms is het zo simpel.

  4. Willem zegt

    17 augustus 2020 om 10:16

    Beste Henk,
    Dank voor je column. Hoewel ik de gedachtesprongen af en toe niet kan volgen, prikkelen je teksten me wel steeds.
    Bevrijden en lijden zitten naar mijn idee aan elkaar vast. Als je bevrijdt wordt/bent, is er geen lijden meer aan of van …..
    Dat is toch, zeg maar, het doel en uitgangspunt van het boeddhisme? En in het boeddhisme wordt ook uitgelegd (en op verschillende manieren geïnterpreteerd) wat aan dat lijden te doen.
    Maar ja, leg dat maar eens uit aan jongeren, die de regeltjes zat zijn.
    Janis Joplin In Me & Bobby McGee (jou vast niet onbekend) beschreef het al: “Freedom’s just another word for nothin’ left to lose”.

    • Henk van Kalken zegt

      17 augustus 2020 om 13:55

      Dank,Willem. Soms kan ik mijn eigen gedachtensprongen niet volgen, maar ja… daar zijn het ook gedachten voor. En die prikkeling die je ervaart, dat is ook de opzet van mijn verhalen. Ja, ik ken uiteraard het verzamelde werk van Janis. Volgende week deel II.

  5. Piet Nusteleijn zegt

    17 augustus 2020 om 10:55

    “Het langverwachte eerste moment was het moment waarop ik ervan overtuigd was dat ik helemaal geen individu was.”

    Deze zin, op p.49, komt uit dat hele kleine boekje ‘zelfkennis en zelfrealisatie-autobiografie van Nisargadatta Maharaj’s ontwaken’ (Samsara-ISBN 9789491411663)

    Dit boekje raad ik graag aan. Nisagadatta beschrijft “bevrijding/vrijheid” als dát wat we zijn!
    Met groet.

  6. Henk van Kalken zegt

    17 augustus 2020 om 13:58

    Groet in retun, Piet!Volgende week ga ik toch naar de bieb…

  7. Marga de Jong zegt

    17 augustus 2020 om 16:00

    “die zich het recht voorbehouden om naar eigen inzicht te ge- of misdragen. ‘Omdat ik het zelf wel uitmaak wat ik doe of laat.’ Dat deze opvatting van vrijheid wel eens schuurt met de opvattingen en grenzen met betrekking tot vrijheid en onvrijheid van anderen lijkt me evident.”

    Dan denk ik aan siddhartha Gautama, die naar eigen inzicht het paleis van zijn vader verliet, en geen koning werd, zijn vrouw en kind achterliet om……, en ontwaakt als de Boeddha. Misschien………toch niet zo’n gek idee, zelf uit maken wat je doet of laat.

Primaire Sidebar

Door:

Henk van Kalken

Henk van Kalken heeft affiniteit met het boeddhisme (Kagyu) en is dzogchenpractitioner. 
Alle artikelen »

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 20 mei 2022 - 22 mei 2022
    The work that reconnects -Het werk dat weer verbindt
  • 22 mei 2022
    Kum Nye Yoga op zondag | Online
  • 22 mei 2022
    Lezingencyclus
  • 23 mei 2022
    Online course The Twelve Links of Interdependent Origination
  • 23 mei 2022
    Discovering Buddhism taster / refresh evenings
  • bekijk de agenda

De werkplaats

De werkplaats.

Boeddhistische kunstenaars

Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
lees meer »

Pakhuis van Verlangen

In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

Boekbespreking – De jonge Filosoof

Erik Hoogcarspel - 9 mei 2022

In het boekje “De jonge filosoof” wordt een zekere Christoph opgevoerd, die in de bibliotheek een boek vindt van David van Goorle. Dit is het kleinere boek “Idea Physicae”, maar dan in het Nederlands. Christoph vindt met andere woorden de (niet bestaande) Nederlandse uitgave” Schets van de Natuur” in de bibliotheek.

Over populisme en het menselijk tekort

Kees Moerbeek - 8 mei 2022

‘Waarom is de burger boos?’ is volgens de geschiedkundige Maarten van Rossem gemakkelijk en ook wetenschappelijk verantwoord te beantwoorden, schrijft hij in zijn boek Waarom is de burger boos? De burger is boos, omdat hij bezorgd is over de omvangrijke immigratie en de veronderstelde negatieve effecten op onze samenleving. Dit artikel geeft een indruk van zijn boek, met aanvullingen van de socioloog Anton Zijderveld.

Boekbespreking – Een leven als ‘man of letters’. Biografie van David Hume.

Erik Hoogcarspel - 1 mei 2022

De rede kan ons tot overtuigingen leiden of laten twijfelen, maar alleen gevoelens zetten ons volgens Hume aan tot daden. Hume onderscheidt primaire indrukken en secondaire. Gevoelens zijn secondaire indrukken, want ze zijn als het ware een reactie op primaire indrukken, zoals pijn of genot.

Voor kinderen is een heel dorp nodig (2)

Rob van Boven en Luuk Mur - 20 april 2022

We houden van categorieën. Deze ouders zijn fout, en die pleegouders zijn goed. Zou het kunnen zijn dat er bij die foute ouders ook sterke punten zijn? En kan het zijn dat pleegouders ook hun problemen hebben? Wat voor boodschap krijgt een kind dat bij de ouders weggehaald is, bijvoorbeeld vanwege de toeslagenaffaire. Je ouders zijn slecht, fraudeurs, oplichters. Je bent nu bij ons en wij zijn goed?

Onmacht begrijpen, zonder klakkeloos goed te praten

Kees Moerbeek - 18 april 2022

In de ogen van de nieuwrechtse populisten is de gewone man de dupe van de globalisering en de immigratie, die hem dreigen weg te vagen. Deze taal verstaan de progressieven niet en ze staan met een mond vol tanden. Dit populisme gaat over identiteit en gemeenschap en dit bezorgt weldenkenden koude rillingen, aldus de auteur. Ook hierdoor werden de uitwassen van de globalisering en de immigratie niet ingezien. Deze populisten richten hun pijlen dan ook op de ‘de zelfgenoegzame, progressieve elite’, die een betere wereld had willen bewerkstelligen, maar ‘intussen de gewone man doodgemoedereerd aan zijn lot overliet.’

Meer onder 'pakhuis van verlangen'

Footer

Boeddhistisch Dagblad

over ons

Recente berichten

  • Verlichting is het anker lichten
  • Het jaar 2022 – dag 139 – perceptie
  • De schoonheid van de lente blokkeert mijn weg
  • Boeddha en zijn innerlijke verlichtingsstrijd
  • Boeken – Cijfers kunnen de wereld redden

Reageren

We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

Over het BD

Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
Lees ons colofon.

Zie ook

  • Contact
  • Over ons
  • Columns
  • Reageren op de krantensite

Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.

 

Op deze website gebruiken we cookies voor het bijhouden van bezoekersstatistieken.  Via de instellingen kun je bepalen wat je wel of niet toestaat: bekijk je instellingen.

 

loading Annuleren
Bericht niet verstuurd - controleer je e-mailadres!
E-mail-controle mislukt, probeer het opnieuw
Helaas, je blog kan geen berichten per e-mail delen.
Privacy en cookies

Op deze website gebruiken we cookies voor het bijhouden van bezoekersstatistieken en als je reageert: je naam en mailadres.

Zo houden we bij hoe de site gebruikt wordt en hoe vaak.

Hier kun je instellen welke cookies je wel of niet toestaat.

Noodzakelijke cookies

Met deze cookies slaan we je voorkeuren in het gebruik van deze website op.

If you disable this cookie, we will not be able to save your preferences. This means that every time you visit this website you will need to enable or disable cookies again.

Privacy

Bekijk wat we wel of niet doen met je gegevens