• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Elfde jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Eelco van der Meulen
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Ramo de Boer
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
  • Privacy

Home » Columns » Herinneringen aan Harada Tangen roshi – Ji Ta Fu Ni

Herinneringen aan Harada Tangen roshi – Ji Ta Fu Ni

8 juni 2018 door Ciska Matthes

Roshisama realiseerde als jongeman met de koan Mu dat alles Mu is: dat wil zeggen, alles is bewustzijn, alles is (vervuld van) Boeddhanatuur. En dit inzicht bleef zich in hem eindeloos verdiepen. Ji ta fu ni was ook een allessamenvattende uitdrukking die hij veel herhaalde – letterlijk vertaald: ​Zelf ander niet twee, of mooier gezegd: jijzelf en de ander zijn niet twee, niet gescheiden! Of je zou het in een woord non-dualiteit kunnen noemen. ‘Kinnaru kana, kinnaru kana…’ zo citeerde roshisama plechtig de woorden van de Boeddha bij diens ontwaken: ​‘O wonder der wonderen! Alle levende wezens zijn werkelijk mijn eigen kinderen, mijn eigen vlees en bloed.’

Eens in de zoveel tijd kreeg onze tempel bezoek van de lokale mandenvlechtster, een stevig, oud vrouwtje met een rond gezicht. Ze droeg een hele baal gevlochten spullen op haar rug, die ze in de hal van de tempel met een diepe zucht van zich af liet glijden en uitstalde over de houten planken. Roshisama kwam dan bij haar zitten op de vloer en praatte met haar over van alles en nog wat. Ze had er zichtbaar plezier in en hij leek zich evenredig te vermaken. Hoewel we eigenlijk nooit echt iets nodig hadden, kocht hij toch altijd wel een of twee van de manden of stoeltjes van rotan. Deze belandden dan op den duur in een van de volgepropte opslagruimten van Bukkokuji.
In een periode dat roshisama vaak ziek was, werden bezoekers geweerd door zijn jisha (assistent) om de meester te beschermen en zijn energie te sparen. Niet dat roshisama hier zelf om zou vragen!

Toen de mandenvlechtster in die periode weer eens langskwam, was het niet te vermijden dat roshisama haar hoorde aankomen vanuit zijn kamer boven de hal. Hij kende haar stem en het gerammel van haar rotan vracht. Even later verscheen hij fragiel in zijn witte kimono (onderkleed) in de hal en begon zachtjes een gesprek met de dame. De jisha fronste en had het er zichtbaar moeilijk mee, maar roshisama liet zich niet verstoren, hij was een en al aandacht. Er voor het mandenvrouwtje te kunnen zijn gaf hem juist energie, leek het. Er was geen scheiding voor roshisama tussen een ‘privéleven’ en een ‘tempelleven’ – hij was er voor iedereen.

Op een late avond in de zomer kwam er eens een dame uit de stad jammerend de tempelpoort binnen: haar man was ernstig ziek en ze was helemaal in paniek. Ik kon vanuit de zendo horen hoe roshisama uit zijn kamer omlaag kwam, naar haar klachten luisterde en even later met haar de Kannondo binnenging om samen soetra’s te zingen. De Enmei jikku kannon gyo en Daishin dharani onder begeleiding van zijn makugyo (houten slaginstrument) hadden een kalmerend effect: tegen middernacht kon ik haar bedankjes en eerbetuigingen horen, toen de dame gerustgesteld weer vertrok.

In de traditionele tafelverzen zongen we steeds de frase ​sanrin kujaku: ​de drie wielen zijn leeg.

​Dit slaat op de drie samen draaiende wielen van gever, gift en ontvanger. Dat wil zeggen, er is geen gever, geen ontvanger en geen gift! In absolute zin is er alleen Zijn: geven en ontvangen zijn slechts concepten. Van jou of van mij, het zijn alleen maar ideeën. Als de moeder haar baby de borst geeft, ervaart ze dat als geven? Het is het meest natuurlijk om te doen! Het voedt de moeder om haar kindje tevreden en rustig te zien worden. Als je je niet afgescheiden voelt, heb je niets aan de ´ander` te verliezen, maar is het welvaren van iedereen ook jouw welbevinden.

Ciska Matthes woonde en trainde van 1999-2005 (zes jaar lang) in Bukkokuji, de tempel van de in het voorjaar van 2018 overleden Harada Tangen roshi in Obama, Japan.

Delen is rijkdom:

  • Twitter
  • LinkedIn
  • E-mail

Categorie: Columns, Japans boeddhisme, Zen Tags: Cisca Matthes, Harada Tangen Roshi, herinneringen, tempel Japan

Lees ook:

  1. Herinneringen aan Harada Tangen roshi – Ji Ta Fu Ni
  2. Herinneringen aan Harada Tangen roshi – Sterven voor iets hogers
  3. Herinneringen aan Harada Tangen roshi – Sterven voor iets hogers
  4. Herinneringen aan Harada Tangen roshi – Umeboshi: ‘only one doing’

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Primaire Sidebar

Door:

Ciska Matthes

Ciska Matthes beoefent en begeleidt meditatie, mindfulness en yoga in Amsterdam. 
Alle artikelen »

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 14 augustus 2022
    Kum Nye Dancing zomerserie | Online | vanaf 14 aug
  • 19 augustus 2022 - 21 augustus 2022
    Retraite weekend | Vreugde van zijn: gelukkig zijn | Live | 19-21 aug
  • 22 augustus 2022 - 26 augustus 2022
    3-daagse boeddha vakantie
  • 26 augustus 2022 - 28 augustus 2022
    Retraite weekend | Liefde en Compassie voor jezelf en anderen | Live| 26-28 aug
  • 29 augustus 2022
    Discovering Buddhism open Class
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    De rafelkant van onze democratische rechtsstaat – Deel 1

    Kees Moerbeek - 7 augustus 2022

    De auteur signaleert een onontkoombare overgang naar een staatsgrenzen overstijgende vervlechting van belangrijke leefomstandigheden op economisch, cultureel, klimatologisch en technologisch gebied. Het verlies van houvast dat dit veroorzaakt valt samen met het verlies van de bescherming door de verzorgingsstaat. Dit wordt verergerd door de onverschilligheid in leidende politieke en economische kringen ten opzichte van de onzekerheid die de veranderingen oproepen. De weerstand die dit alles opwekt neemt op veel plaatsen onder invloed van populistische en autoritaire bewegingen ‘de vorm aan van een afwijzing van anderen, andersdenkenden en andersverschijnende mensen.’

    Woef hé…een signalering

    Erik Hoogcarspel - 4 augustus 2022

    Georg Luck (1926 – 2013) was hoogleraar aan de Universiteit in Baltimore, Verenigde Staten in de klassieke cultuur en talen. Aan het einde van zijn carrière heeft hij op verzoek van een collega een studie uitgevoerd naar een heel aparte groep van filosofen, de cynici. Het wordt cynicus is afgeleid van “hond”, kynos. Deze “honden” predikten voor het volk en leidden talentvolle leerlingen op.

    De kinderen hebben nu rust nodig. Over ouderverstoting.

    Rob van Boven en Luuk Mur - 2 augustus 2022

    De kinderen waren 5 en 4 jaar toen de moeder vertrok met de kinderen. Ze wilde niet langer als slaaf behandeld worden door haar man. De kinderrechter besliste dat het woonverblijf bij moeder was, er kwam een bezoekregeling met vader en er werd opgelegd dat de ouders mee zouden doen aan ouderbemiddeling. De bemiddeling werd geen succes en ook een tweede en derde poging mislukte. Toen kwam er een melding bij Veilig Thuis door de vrijwillige jeugdhulpverlening.

    Crisis op crisis

    gastauteur - 1 augustus 2022

    Stel dat de vooronderstelling dat de mens beschikt over een vrije wil nu eens niet waar blijkt te zijn terwijl ons wetstelsel daar wel vanuit gaat en daarmee aansluit bij het vrije-markt-denken, het kapitalisme. En als dat niet waar is of maar heel beperkt, wat betekent dat dan? Dat er zoiets als een vrije wil bestaat is een aanname, een geloofsartikel.

    Narrative self en experiential self: hoe begrip van meditatieonderzoek beoefenaars kan helpen op hun pad

    gastauteur - 31 juli 2022

    Ik gebruik wel eens het beeld van een motor met zijspan. Als je geen meditatiebeoefenaar bent dan zit het narratief achter de stuur en de directe ervaring in het zijspan. Door beoefening kan je dat omdraaien, kom je ‘in’ de ervaring. En als je het narratief toch nodig hebt, dan zet je hem in. Waarvoor het ook helpt is dat mensen het niet meer zo vervelend vinden wanneer ze niet opmerkzaam zijn omdat ze begrijpen waar het narratief mee bezig is. Zo voorkom je de opbouw van aversie tijdens het mediteren.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Het jaar 2022 – dag 220 – afwachting
    • Boeddha in de bajes – levenslang
    • Halte Hertenkamp – Door wie laat ik me gek maken? Stil water
    • Edel – Vrijheid
    • Wanneer doen mensenrechten er weer toe?

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.

     

    Op deze website gebruiken we cookies voor het bijhouden van bezoekersstatistieken.  Via de instellingen kun je bepalen wat je wel of niet toestaat: bekijk je instellingen.

     

    Privacy en cookies

    Op deze website gebruiken we cookies voor het bijhouden van bezoekersstatistieken en als je reageert: je naam en mailadres.

    Zo houden we bij hoe de site gebruikt wordt en hoe vaak.

    Hier kun je instellen welke cookies je wel of niet toestaat.

    Noodzakelijke cookies

    Met deze cookies slaan we je voorkeuren in het gebruik van deze website op.

    If you disable this cookie, we will not be able to save your preferences. This means that every time you visit this website you will need to enable or disable cookies again.

    Privacy

    Bekijk wat we wel of niet doen met je gegevens