September is de maand waar veel winterfruit aan het rijpen slaat. Na de pruimen en de bramen zijn appels, mispels en peren aan de beurt.

Appels onder boom fruit appelboomVandaag zweren vele diëtisten bij het eten van veel groenten en fruit, vaak ook in de vorm van sappen. Fruit smaakt heerlijk zoet, maar eigenlijk zouden granen een belangrijk deel van onze maaltijd moeten uitmaken. Er is een zeer ruime keuze: of dat nu in de vorm van zuurdesembrood is, of lekkere pasta of boekweit, gerst, rijst of mais, elke streek heeft zo zijn traditioneel graangerecht. Granen die goed gekookt zijn en goed gekauwd smaken zeer zoet en geven trage suikers af die ons geleidelijk energie geven en ons een rustig gemoed bezorgen. Veel en dagelijks fruitsappen drinken zou ik niet aan iedereen aanraden. Sappen zijn echte ‘fun food’. We kunnen er wel af en toe van genieten, maar als basis voor onze gezondheid dienen we evenwichtig en volwaardig voedsel te eten, in dit geval dus de hele vrucht, niet alleen het sap. Sappen hebben geen vezels, wat maakt dat de vruchtensuikers te snel in het bloed opgenomen worden..

De dag beginnen met fruitsap is een moderne gewoonte, wellicht om balans te maken nadat men vaak jarenlang te veel dierlijk voedsel en te veel harde, gebakken meelproducten gegeten heeft. Fruitsap drinken in de ochtend zal je echter enorm loom maken, in plaats van fris. Het is veel beter om de dag te beginnen met iets hartigs, bijvoorbeeld een opwekkende misosoep. De gefermenteerde eiwitten en het zout van de soep geven je darmen een echte opkikker. Voor de meeste mensen lijkt misosoep als start van de dag aanvankelijke een rare gewoonte, maar als je de weldaden ervan ervaart, wil je deze gezonde ontbijtgewoonte niet meer kwijt.

Je gelooft er niks van? Prima zo, en probeer eens uit voordat je een eigen oordeel vormt.

En nu dan enkele lekkere fruitige drankjes.

Fruitsalade.

  • Neem een fles appelsap, voeg zout, vanille, kaneel of kardemom toe samen met een handvol rozijnen
  • Snij verschillende soorten fruit in stukjes en voeg toe
  • Laat een nacht trekken en zet dan koel
  • Heerlijk met eventueel appelcider, jenever of een scheutje sake
  • Vergeet vooral het beetje zout niet, want net dat maakt dit gerecht zoeter!

 

Snelle smoothie

Neem een restje gekookte havervlokken (van de ochtendpap bv), of 2 lepels restje gekookte rijst .

  • Doe in een hoge beker
  • Voeg het sap en een beetje schil toe van 1 appelsien
  • Voeg ½ geraspte zure appel toe (of een zoete)
  • Voor de zoetebekken: een extra lepeltje rijst of gerstemalt
  • Voeg kruiden naar smaak toe: vanille, kaneel of gembersap
  • 1 kleine lepel witte amandelpasta
  • Beetje zout
  • Even mixen en warm, koel of koud opdienen

 

Mieke Vervecken schrijft in juli en augustus-in verband met de vakantie van Jana Verboom, in onze voedingsrubriek B’eter over de macrobiotische eet- en levenswijze die gebaseerd is op het begrijpen van onze biologische, sociale en spirituele ontwikkeling. De dieetprincipes vormen een flexibel systeem dat rekening houd met klimaat, cultuur, leeftijd, ouderdom, activiteiten en andere zaken.
Mieke heeft meer dan veertig jaar ervaring in gezond koken. Zij studeerde Germaanse Filologie en Filosofie en gaf daar een tiental jaren les in. Zij studeerde macrobiotisch koken in Londen, Antwerpen en Boston en verfijnde haar kookkunst door studie in Japan en de USA. In 1990 begon zij ‘De Natuurlijke Kookschool’ met als doel evenwichtig en gezond voedsel te leren bereiden.

Ochtend- of avondeditie

We hebben een gratis mailinglijst.
Abonneer je op onze ochtend- of avondeditie

Categorieën: B'eter en Boeddhistisch leven Tags: granen, ontbijt, en zomerfruit 

1 reactie op Mieke- Het zoete leven

  1. Nic schrijver schreef:

    Dat komt goed uit dat advies van die miso soep, als soep liefhebber de moeite van het proberen waard.
    Twintig jaar geleden begonnen met het eet schema van ‘Een levenslang fit’ waar ook fruit in de ochtend wordt geadviseerd en ik heb dat gedaan maar ik kom er van terug toen ik het advies las om havermout te eten in de ochtend, dat geeft langer energie.
    Nu benieuwd naar miso-soep.
    De nieuwste trend komt volgens mij van Joe Cross die sappen van groente en fruit adviseert maar in verband met de koolhydraten van fruitsuikers een verhouding van 20% fruit en 80% groente.
    http://www.rebootwithjoe.com/

Menu