• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Elfde jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • André Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Eelco van der Meulen
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Ramo de Boer
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
  • Privacy

Home » Achtergronden » Beeldende kunst » De Werkplaats – de Lelijke Eend, zen op locatie

De Werkplaats – de Lelijke Eend, zen op locatie

23 juli 2021 door Joop Ha Hoek

Deze aflevering van De Werkplaats/Atelier springt een beetje uit de toon. We besteden niet alleen aandacht aan het werk van beeldend kunstenaar Mathilde –Myoki- de Vriese maar ook aan dat van psycholoog René – Ryorin- Slikker, de partner en geliefde van Mathilde, met wie zij het Amsterdamse zenatelier de Zamenhof drijft.

De Vriese en Slikker zijn geliefden sinds 2002, en lopen het zen-boeddhistische pad vanaf 2000. Hun leraar Carolina Ko-ran van de zen-zang branch heeft adem en stem als belangrijke focus. Hun zenopleiding is in de Rinzai traditie, zazen, sutra-recitatie en koanstudie maken hier onderdeel van uit. Beiden zeggen veel geleerd te hebben van Sekko Tanaka van de Seizanji tempel in Japan. De 17e eeuwse zenmeester Hakuin is een belangrijke inspiratiebron. De Vriese en Slikker zijn beiden tot zenleraar gewijd.

Zamenhof foto_rene_mathilde

Mathilde Myoki de Vriese: ‘Een heel vreugdevol moment is als ik achter mijn eigen handen aan kijk wat ze maken. Een staat van creëren waarbij ik een stapje achteruit doe en de creativiteit, zonder tussenkomst bijna, als vanzelf stroomt. In het schilderen, animaties maken, ontwerpen, fotografie, schrijven. De Rietveld Akademie heeft mijn anker gevormd. Mijn afstudeerproject om campagne te voeren voor de woorden: ‘houdt moed’ is nooit meer gestopt. Veel plezier geeft het fotoproject: ‘iedereen is Boeddha’. Van Valeria Viscardi leer ik de kunst van sumi-e, hoe mooi is dat.

Zamenhof Sumi-E levende_wezensSumi-e is de Japanse vorm van zenschilderen, die werkt vanuit een houding van samenvloeien van schilder en het geschilderde. De onderwerpen zijn vaak vormen uit de natuur, zoals bamboe, orchidee, chrysant, bloesem. Er wordt gewerkt met de houding van het lichaam en de adem, met eindeloos herhalen van dezelfde vorm. En als je niet meer glimlacht leg je je penseel neer.

De natuur geeft mij als sinds heel jong de mogelijkheid me te verbinden met wat ik noem het grotere geheel, een moment van samenvloeien. Een gelukkige ervaring. Eindeloos heb ik gezworven door het bos, nog steeds eigenlijk en ik heb in Amerika trainingen gevolgd bij de Wilderness Awareness School, gebaseerd op kennis van Noord-Amerikaanse indianen. In Nederland volgde ik trainingen in hekserij, waarbij de kennis van rituelen en volle maanvieringen werd aangevuld. Het ritme van de natuur is voor mij een grote inspiratiebron.

Alles is natuurlijk steeds hetzelfde, want ook hierin is het opheffen van dualiteit en het besef van de vergankelijkheid een terugkerend thema.’

Contactvol in relatie

Sinds 2003 volgen beiden trainingen bij het Centrum voor Tantra, van de leraren leerden zij hoe je contactvol in je relatie kan zijn, blijven of terug keren.

Ze noemen hun kinderen Pelle en Valentijn hun belangrijkste leraren, van wie zij dagelijks leren dat alles veranderlijk is en dat de werkelijke oefening bestaat uit glimlachend afwassen. ‘Zij houden ons met beide benen op de grond.’

René Ryorin Slikker zegt in zijn werk, en ook privé, dankbaar te zijn voor en bouw ik voort op mijn kennis en ervaringen met fysiotherapie in aandacht en begrip voor het lichaam, psychologie, in het bijzonder de lichaamsgerichte, humanistische en positieve psychologie,  padwerk in het omarmen van je schaduwzijde, het constructief uiten van emoties en spiritualiteit. En natuurlijk zen, voor de meditatieve/contemplatieve/spirituele weg en tantra, op het gebied van seksualiteit en relaties. En mindfulness, voor de open, onderzoekende en vriendelijke aandacht. Ik deel graag mijn kennis en ervaringen om samen opener, vriendelijker en voller in het leven te kunnen staan.’

Zentempel voor en door leken

Zenatelier De Zamenhof noemt zich een ruimte van bezinning, om jezelf en gewoon te zijn, elkaar te ontmoeten. Een volgens beiden levendige plek van samenkomen, met adem, schilderen, gesprekken, mindfulness, stiltedagen, sumi-e, zentekenen, volle maanvieringen, yoga, workshops, boswandelingen, een kopje thee, beeldende kunst, lezingen en exposities. Een zentempel door en voor leken, beoefenaars van de boeddhistische levenslessen in het dagelijks leven. ‘Waar een gemeenschap groeit, waar we het leven omarmen in alle facetten.’

Slikker: ‘Thuis aandacht geven aan bezinning blijkt niet zo makkelijk. Wij willen met de Zamenhof een plek zijn waar deze oefening op wekelijkse en uiteindelijk op dagelijkse basis wordt gedaan. Zodat deelnemers regelmaat vinden, gezichten herkennen en samen kunnen oefenen.’

De Vriese: ‘We hebben voor de poort gekozen als terugkerend beeld of symbool voor de Zamenhof. Het uitgangspunt van de Zamenhof is dat er verschillende manieren of wegen zijn om verdieping en verbinding te ervaren, met jezelf, met anderen, met de wereld. Door meditatie, creativiteit, adem, natuur, mindfulness, zang, uitwisselen, lichaamsbewustzijn, en nog veel meer. Dat bedoelen we met: er zijn vele poorten naar huis. Op een muur in ons centrum is een grote poort getekend, opgebouwd uit kleine poortjes, waar al meer dan 75 mensen aan mee hebben getekend.’

Zamenhof logoIn alle activiteiten binnen de Zamenhof is een vorm van meditatie een belangrijk element. Meditatie in de zin van een moment van stoppen, de blik naar binnen richten, bewust zijn van je adem, met open en vriendelijke aandacht, ruimte maken voor dat wat er op dat moment is. Het centrum geeft aandacht aan diverse manieren om te mediteren; van formele zenmeditatie (zazen) tot een vrijere onderzoekende vorm, van mindfulness tot boswandelingen, zowel in groepen als individueel.

In het atelier worden activiteiten georganiseerd die te maken hebben met creativiteit, altijd gecombineerd met elementen van bezinning en adem. Creativiteit kan volgens beiden een ongelofelijke vitaliteit en vreugde in zich dragen, en inzichten geven. Ook kan het raken aan frustratie en donkere kanten van het bestaan.

Zamenhof zen_in_je_eentje_3En wie graag eens in een Lelijke Eend wil zitten, er is het project Zen in je eentje. Installatie op locatie. Vijf minuten zenmeditatie in je eentje in een eendje (Citroën 2cv, geleend van Garage Ruimzicht). Zo nu en dan duikt dit kleine evenementje op bij festivals in Amsterdam Noord. Noorderparkfestival 2014 en Noordwaarts 8 in 2015, Positief Noord 2016.

Deze tekst werd eerder, in maart 2016, in het BD geplaatst.

Zamenhof meditatiezolder
Zamenhof sumi-e_muur_klein
Zamenhof instant_verlichting kleine poortjes vormen een grote
zamenhof_voorkant met vlaggen

 

Delen is rijkdom:

  • Twitter
  • LinkedIn
  • E-mail

Categorie: Beeldende kunst, De werkplaats, Zen Tags: amsterdam, Mathilde Myoki de Vriese, René Ryorin Slikker, Sumi-e, tantra, Zamenhof, zingen

Lees ook:

  1. De Werkplaats – de Lelijke Eend, zen op locatie
  2. Expositie zenschilderen in Amsterdam: The dance of the brush
  3. Workshop Rob Preece bij Maitreya Amsterdam
  4. Winfred Evers – boeken zijn de meeste van de tijd dicht

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Primaire Sidebar

Door:

Joop Ha Hoek

Joop Ha Hoek, volger van de dhamma en redacteur. 
Alle artikelen »

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 20 mei 2022 - 22 mei 2022
    The work that reconnects -Het werk dat weer verbindt
  • 22 mei 2022
    Kum Nye Yoga op zondag | Online
  • 22 mei 2022
    Lezingencyclus
  • 23 mei 2022
    Online course The Twelve Links of Interdependent Origination
  • 23 mei 2022
    Discovering Buddhism taster / refresh evenings
  • bekijk de agenda

De werkplaats

De werkplaats.

Boeddhistische kunstenaars

Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
lees meer »

Pakhuis van Verlangen

In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

Boekbespreking – De jonge Filosoof

Erik Hoogcarspel - 9 mei 2022

In het boekje “De jonge filosoof” wordt een zekere Christoph opgevoerd, die in de bibliotheek een boek vindt van David van Goorle. Dit is het kleinere boek “Idea Physicae”, maar dan in het Nederlands. Christoph vindt met andere woorden de (niet bestaande) Nederlandse uitgave” Schets van de Natuur” in de bibliotheek.

Over populisme en het menselijk tekort

Kees Moerbeek - 8 mei 2022

‘Waarom is de burger boos?’ is volgens de geschiedkundige Maarten van Rossem gemakkelijk en ook wetenschappelijk verantwoord te beantwoorden, schrijft hij in zijn boek Waarom is de burger boos? De burger is boos, omdat hij bezorgd is over de omvangrijke immigratie en de veronderstelde negatieve effecten op onze samenleving. Dit artikel geeft een indruk van zijn boek, met aanvullingen van de socioloog Anton Zijderveld.

Boekbespreking – Een leven als ‘man of letters’. Biografie van David Hume.

Erik Hoogcarspel - 1 mei 2022

De rede kan ons tot overtuigingen leiden of laten twijfelen, maar alleen gevoelens zetten ons volgens Hume aan tot daden. Hume onderscheidt primaire indrukken en secondaire. Gevoelens zijn secondaire indrukken, want ze zijn als het ware een reactie op primaire indrukken, zoals pijn of genot.

Voor kinderen is een heel dorp nodig (2)

Rob van Boven en Luuk Mur - 20 april 2022

We houden van categorieën. Deze ouders zijn fout, en die pleegouders zijn goed. Zou het kunnen zijn dat er bij die foute ouders ook sterke punten zijn? En kan het zijn dat pleegouders ook hun problemen hebben? Wat voor boodschap krijgt een kind dat bij de ouders weggehaald is, bijvoorbeeld vanwege de toeslagenaffaire. Je ouders zijn slecht, fraudeurs, oplichters. Je bent nu bij ons en wij zijn goed?

Onmacht begrijpen, zonder klakkeloos goed te praten

Kees Moerbeek - 18 april 2022

In de ogen van de nieuwrechtse populisten is de gewone man de dupe van de globalisering en de immigratie, die hem dreigen weg te vagen. Deze taal verstaan de progressieven niet en ze staan met een mond vol tanden. Dit populisme gaat over identiteit en gemeenschap en dit bezorgt weldenkenden koude rillingen, aldus de auteur. Ook hierdoor werden de uitwassen van de globalisering en de immigratie niet ingezien. Deze populisten richten hun pijlen dan ook op de ‘de zelfgenoegzame, progressieve elite’, die een betere wereld had willen bewerkstelligen, maar ‘intussen de gewone man doodgemoedereerd aan zijn lot overliet.’

Meer onder 'pakhuis van verlangen'

Footer

Boeddhistisch Dagblad

over ons

Recente berichten

  • Verlichting is het anker lichten
  • Het jaar 2022 – dag 139 – perceptie
  • De schoonheid van de lente blokkeert mijn weg
  • Boeddha en zijn innerlijke verlichtingsstrijd
  • Boeken – Cijfers kunnen de wereld redden

Reageren

We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

Over het BD

Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
Lees ons colofon.

Zie ook

  • Contact
  • Over ons
  • Columns
  • Reageren op de krantensite

Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.

 

Op deze website gebruiken we cookies voor het bijhouden van bezoekersstatistieken.  Via de instellingen kun je bepalen wat je wel of niet toestaat: bekijk je instellingen.

 

loading Annuleren
Bericht niet verstuurd - controleer je e-mailadres!
E-mail-controle mislukt, probeer het opnieuw
Helaas, je blog kan geen berichten per e-mail delen.
Privacy en cookies

Op deze website gebruiken we cookies voor het bijhouden van bezoekersstatistieken en als je reageert: je naam en mailadres.

Zo houden we bij hoe de site gebruikt wordt en hoe vaak.

Hier kun je instellen welke cookies je wel of niet toestaat.

Noodzakelijke cookies

Met deze cookies slaan we je voorkeuren in het gebruik van deze website op.

If you disable this cookie, we will not be able to save your preferences. This means that every time you visit this website you will need to enable or disable cookies again.

Privacy

Bekijk wat we wel of niet doen met je gegevens