• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Elfde jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • André Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Eelco van der Meulen
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Ramo de Boer
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
  • Privacy

Home » Achtergronden » Frans Langenkamp – Verlangens zijn de oorzaak van lijden

Frans Langenkamp – Verlangens zijn de oorzaak van lijden

8 januari 2017 door gastauteur

Verlangens zijn de oorzaak van het lijden. Om gelukkig te worden moeten we ophouden met het koesteren van verlangens.

Tekst Frans Langenkamp

Hoewel dit niet vaak expliciet beweerd wordt, bestaat er toch de tendens om in deze richting te denken en te spreken. Dit misverstand komt onder andere voort uit een interpretatie van Boeddha’s ‘tweede edele waarheid’. Boeddha zei daarin dat we door onwetendheid over de ware aard van het leven ons dingen gaan wensen die ons in de problemen brengen. Vaak is in vertalingen te lezen dat Boeddha onderwees: ‘Verlangens zijn de oorzaak van het lijden’. Ook las ik een ‘citaat’ van Boeddha: ‘Verlangen is de wortel van het kwaad.’ Waar deze spreuken ook precies vandaan mogen komen, het moge duidelijk zijn dat dit onhoudbare thesen zijn. Elk woord dat we uiten wordt vooraf gegaan door een verlangen. Elke daad die we verrichten wordt voorafgegaan door een verlangen. Alle activiteiten van alle levende wezens zijn een poging om een bepaald verlangen te bevredigen.

Er is dus niets mis met verlangen als zodanig. Zonder verlangens te hebben, kunnen we geen stap doen, geen woord zeggen, niet slapen gaan, niet opstaan.

Boeddha was een meditatieve man. Hij leefde vanaf zijn 29e levensjaar tot aan zijn dood als monnik. Zijn onderwijs heeft ontegenzeglijk een ascetisch karakter, en mensen die hem willen volgen worden vaak monnik of non. Maar ook dat zijn de uitingen van een verlangen. Zelfs het verlangen naar verlichting – of zoals Boeddha het noemde ‘nirwana’, of zoals ik het noem ‘geestelijke volwassenheid’ – is een verlangen. Ook de wens dat de mensheid in vrede leert te leven is een verlangen. En daar is helemaal niets mis mee.

Niets te willen

Mijns inziens komt het idee dat we onze verlangens moeten negeren of onderdrukken voort uit diepe meditatie ervaringen. Wanneer we mediteren, nemen we de houding aan van niets te willen. Ook het verlangen dat gedachten zullen ophouden, horen we in de meditatie los te laten. In meditatie laten we het proberen iets te bereiken los. Wanneer we dan als gevolg van dit moeiteloze mediteren af en toe het stilvallen van geestelijke activiteit ervaren, dan voelen we ons vredig en gelukzalig. Uit deze ervaring heeft menigeen de foutieve conclusie getrokken, dat om vredig en gelukkig te worden, we moeten ophouden iets te verlangen, dat we moeten ophouden iets te proberen. Men heeft het mechanisme van de meditatie abusievelijk geprojecteerd op het gebied van het alledaagse leven in de waaktoestand. Zo probeert men het paard achter de wagen te spannen. Zo ontstaat een grote verwarring, die verstrekkende negatieve gevolgen heeft. In verschillende religieuze tradities bij voorbeeld, heerst min of meer expliciet de opvatting dat wanneer men zijn seksuele verlangens negeert of onderdrukt, men heilig en gelukzalig wordt. Deze opvatting was ook gebaseerd op een diepe meditatie ervaring: men ervoer dat in een diepe meditatieve toestand de behoefte aan seks niet langer aanwezig was … Daaruit trok men de foutieve conclusie dat men gelukkig en vervuld kon worden door het negeren of onderdrukken van seksuele verlangens. Dus ook op dit gebied heeft men het paard achter de wagen gespannen.

Dit gedachtegoed is heel oud en wijd verbreid, in zowel het oosten als in het westen. Het is dan ook niet verwonderlijk dat het zijn ingang heeft gevonden in het Nieuwe Tijds gedachtegoed.

Wanneer we echter zouden proberen op te houden met het hebben van verlangens, dan onderdrukken we de meest natuurlijke en meest authentieke manifestaties van onze ziel.

Uitingen ziel

Verlangens zijn de eerste uitingen van onze ziel. Verlangens liggen ten grondslag aan al ons denken, spreken en handelen. Wanneer we zouden proberen verlangens te onderdrukken, dan onderdrukken we onze ziel en onze zaligheid. Een dergelijke gewoonte zou ons innerlijk verdeeld en schijnheilig maken. Zelfs indien we bemerken dat we naar dingen verlangen die schadelijk voor ons zijn, dan moeten we niet proberen deze verlangens te onderdrukken. We doen er dan goed aan te gaan kijken naar wat de dieper gelegen (psychologische) oorzaak van deze hunkeringen, begeerte, gehechtheid of verslaving is. Door de ontwikkeling van zelfkennis, en door de ontwikkeling van zelfliefde, kunnen we gehechtheden en verslavingen hopen te overwinnen. Naarmate we meer gevestigd worden in een tevreden en gelukkig zelfbewustzijn, worden onze verlangens gezonder, beter, nuttiger. Wanneer verlangens negatief of destructief lijken te zijn, dan doen we er goed aan ze te onderzoeken, ze te doorvoelen, ze te accepteren, ze te omarmen … zonder ze serieus te nemen. We doen er goed aan te realiseren dat deze verlangens de uitdrukkingen zijn van bepaalde tendensen die in onze ziel en in onze geest voorkomen, maar niet in ons ware zelf. Zo kunnen we ons gaan realiseren dat wij zelf de getuige, de waarnemer zijn, van bepaalde tendensen die in onze ziel en in onze geest heersen, die onze geest min of meer in beslag nemen of overschaduwen. Wij zijn echter niet overschaduwd. Wij zijn de waarnemer van onze overschaduwde geest.

Innerlijke afstand

Daarmee onderdrukken we de verlangens niet. Noch de positieve noch de negatieve. Door meditatie ontwikkelen we elke dag meer innerlijke afstand ten opzichte van de tendensen die opkomen in onze geest. Daardoor kunnen we er beter mee omgaan. We leren onze gedachten, onze gevoelens en onze verlangens beter te managen. Maar we horen nimmer het kind met het badwater weg te gooien.

Meditatie is een middel om meer bewust te worden van ons ware zelf, van ons bewustzijn als zodanig. Daardoor wordt ook onze geest helderder en harmonieuzer. Hoe meer we zuiver bewustzijn ervaren, des te zuiverder en positiever onze geest wordt. Door herhaaldelijk een toestand van zuiver bewustzijn te ervaren, worden de tendensen van onze geest – en daarmee de aard van onze verlangens – meer evolutionair; minder schadelijk voor onszelf, voor anderen en voor het milieu. We gaan spontaan verlangen naar een meer harmonieuze, meer wijze, meer evolutionaire, meer duurzame manier van leven. Wanneer we meer en meer gevestigd worden in onze ware aard – die uit zuiver bewustzijn bestaat – worden we van zelf meer liefdevol en wijs. Daardoor worden onze verlangens spontaan – van zelf – meer evolutionair: meer in harmonie met de wetten van de natuur. Door de vervulling van natuurlijke en evolutionaire verlangens worden we geleidelijk aan geestelijk volwassen. Zo bereiken we Nirwana, zou Boeddha zeggen. Wanneer we geestelijk volwassen zijn, leven we optimaal in harmonie met de natuur.

Het leven gaat dus niet om het ophouden met verlangen. Het leven nodigt ons uit om ons bewustzijn verruimen – onze creatieve intelligentie te verhogen – zodat we manieren vinden om onze verlangens op een natuurlijke, evolutionaire en ethische wijze te vervullen. Dat te kunnen is een kenmerk van geestelijke volwassenheid.

Authentieke zelf

Geestelijk volwassen zijn betekent onder meer dat we gevestigd zijn in ons ware, authentieke zelf. Dit is de toestand van innerlijke, subjectieve vervulling. Enkel door het ervaren van deze innerlijke vervulling worden we subjectief vrij van verlangens. Dit is de ware betekenis van ‘Nirwana’. Maar nu komt het: Ook in de bevrijde toestand van bewustzijn blijft ons ziel-geest-lichaam systeem zich van nature vierentwintig uur per dag bezighouden met het produceren van verlangens en het ervoor zorgen dat deze verlangens bevredigd worden… Dit is een diep niveau van spiritueel/psychologisch inzicht dat tot op heden niet op grote schaal bekend is. Daarom breng ik het hier ter sprake, ik verlang ernaar dat alle mensen dit inzicht zullen krijgen). In de zelfgerealiseerde toestand van bewustzijn identificeren we ons met ons zelf, en niet meer met ons ziel-geest-lichaam systeem. Ziel, geest en lichaam hebben voortdurend hun verlangens en behoeften. Deze ervaren we en honoreren we, maar in de toestand van geestelijke volwassenheid zijn we er niet meer mee geïdentificeerd. We verrichten de dagelijkse handelingen naar ons goeddunken, terwijl we gevestigd zijn in het zelf, dat we als absoluut en vervuld ervaren. Het leven wordt dan ervaren als golven van geluk door de vervulling van verlangens, gebaseerd op een innerlijke, onveranderlijke oceaan van vervulling. Dit is de toestand van vol-ledige integratie van lichaam, geest, ziel en het zelf. De toestand die traditioneel ‘yoga’ wordt genoemd.

Geen hoge pet op

Ten slotte nog een opmerking over Boeddha’s leven en leer. Hoewel hij klaarblijkelijk diep in de transcendentie gevestigd was, moeten we constateren dat hij geen hoge pet op had van het relatieve, wereldse bestaan. Hij was blijkbaar van nature een monnik, en was niet echt geïnteresseerd in de integratie van het relatieve bestaan met de transcendente ervaring. Om deze reden tenderen ook zijn volgelingen ernaar om een monnikachtig leven te leiden en het relatieve, vergankelijke bestaan te veronachtzamen. Het doel van boeddhisten lijkt het te zijn om het wereldse leven achter zich te laten, teneinde ‘aan het rad van wedergeboorte te ontsnappen.’

Ook hierin ligt een bron van grote verwarring, die ertoe heeft bijgedragen dat spiritualiteit een slechte naam heeft gekregen. Het leven streeft namelijk van nature naar een volledige integratie van het absolute met het relatieve. Dat is de hele bedoeling van het bestaan. De mens zal daarom niet rusten voordat hij de geïntegreerde toestand van bewustzijn ervaart, waarin hij innerlijk vrede en vervulling geniet terwijl hij uiterlijk de vervulling van gerechtvaardigde verlangens ervaart. Teneinde dit ideaal te bereiken raadt de vedische wijsheid ieder mens het volgende aan: ‘Yoga stha, kuru karmani’ – ‘Gevestigd in eenheid, verricht handelingen’. Of misschien beter vertaald: ‘Verricht handelingen terwijl je gevestigd bent in de eenheid van het bestaan.’ In meer alledaags spraakgebruik: Doe wat er gedaan moet worden op het uiterlijke, relatieve vlak van het bestaan, terwijl je innerlijk gevestigd bent in het bewustzijn van je ware zelf. Dit is de universele formule voor succes op het innerlijke en op het uiterlijke vlak.

De onhoudbare, onpraktische, ongezonde en foutieve formule: ‘Hou op met het koesteren van verlangens’ dient dan ook te worden vervangen door deze universele formule die gebaseerd is op de ervaring van de eenheid die alle verscheidenheid doordringt. Zo worden we elke dag meer en meer gevestigd in de eenheid die alle verscheidenheid heeft voortgebracht en die alles en iedereen doordringt. Zo ontwikkelen we werkelijk een gezond verstand.

Frans Langenkamp is antropoloog. Na zijn HBS-B opleiding studeerde hij culturele en sociale antropologie aan de universiteit van Nijmegen. Hierin was hij voornamelijk geïnteresseerd in de wijsheid van het oude India en specialiseerde hij zich in vergelijkende godsdienstwetenschappen. In 1986 legde hij het doctoraalexamen cum laude af. Reeds in 1974 kwam Langenkamp in aanraking met verschillende vormen van spiritualiteit, waaronder Vedanta. Vedanta is de filosofie die de eenheid in alle verscheidenheid onderwijst. Begin jaren ’80 was hij enige jaren actief als meditatieleraar in Rotterdam. Sinds oktober 1982 legde hij zich nog intensiever toe op filosofische en spirituele studie – gekoppeld aan meditatie en yogabeoefening – door te gaan studeren aan een internationale vedische universiteit. In dit kader verbleef hij jarenlang in het buitenland waaronder India, Rusland, West-Afrika, Filippijnen en de Verenigde Staten.
Beeld omslag Machteld Teekens.

Delen is rijkdom:

  • Twitter
  • LinkedIn
  • E-mail

Categorie: Achtergronden, Boeddhisme, Dharma en filosofie Tags: ego, meditatie, opheffen, verlangens, volwassenheid

Lees ook:

  1. The box, de serie (5) – stap uit je verlangensbox
  2. Boeddhistische doeners en denkers – de serie (33)
  3. Luisteren naar iemands verdriet leer je in de eerste plaats op je kussen (2)
  4. Luisteren naar iemands verdriet leer je in de eerste plaats op je kussen (4)

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Lees Interacties

Reacties

  1. Kay zegt

    8 januari 2017 om 17:07

    Het zelf is stilte bewust van zichzelf. Het zelf is zijn, niet een zijn. Met zelf wordt bedoeld bewustzijn van een essentieel bestaat, een in alles. Het zelf is ongeboren, niet fysiek,eeuwig, niet gebonden. Het zelf kan ervaren worden als het zelf van het individu, je kunt het ook de ziel achter alle aktiviteit van individu en universum noemen die onze evolutie stuurt, ook de fysieke.

    • kees moerbeek zegt

      8 januari 2017 om 18:28

      Een geloofsverklaring, maar niet meer dan dat, Kay. Je bent niet uniek: ieder heeft zo zijn/haar geloof. Met al die moeilijke woorden en begrippen klinkt het tamelijk belezen, maar meer mensen kunnen lezen.

      Ik ga er niet inhoudelijk op in, dat heb ik in jou geval al heel vaak gedaan. Of je hebt bijzondere gaven, of schrijft simpelweg over wat je gelezen hebt en geeft er je eigen draai aan. Vraag is wat wil je er in boeddha’s naam mee beoogt? Wordt de wereld er beter van?

      De Boeddha hield niet van speculaties die je telkens weer aandraagt bij BD. Ga er vooral mee door, maar wat is het nut ervan? De Fransen noemen het’fumisterie’. Voltaire wist er wel raad mee en men vreesde zijn scherpe pen. Ik mag je aanraden Candide van Voltaire te lezen :-)

      • Kay zegt

        8 januari 2017 om 18:47

        Als jezelf nooit een aardbeiensorbet gegeten hebt, kun je niet oordelen over de smaak. Zo ook niet over de diepste stilte die zichzelf bewust is. Je beziet alles vanbuitenuit. Geloof, religieuze systemen, overtuigingen, dogma’s, rituelen, juist denken en gedrag enz. zijn buitenkant benaderingen. Daar heb ik het niet over.

  2. Kay zegt

    10 januari 2017 om 12:14

    Ik weet niet of evangelie over leegte, nietsheid, niet weten in het boeddhisme bedoeld is als retoriek, ervaring of om iedere inhoudelijkheid te torpederen.

    Ziel en zelf. Het pure zelf is ongeboren, gaat niet door een cyclus van dood en geboorte, is onafhankelijk van lichaam, mentaliteit, leven of de natuur. Het is niet gebonden door die zaken, is niet begrensd, niet aangedaan, terwijl het wel de mentaliteit/verstand, leven, lichaam en natuur ondersteund.
    De ziel is iets dat door een cyclus van leven en dood gaat, terwijl hetzelf niet sterft. Het gaat met dit proces in de evolutie door als kracht achter de transformatie van onwetendheid naar kennis, van de menselijke status naar een individuele psyche dat een bewuste evolutie en ontwikkeling van lichaam, leven en mentaliteit helpt. De ziel helpt in alle ervaring een tendens van integratie, harmonie en rechtvaardigheid teweeg.

    • kees moerbeek zegt

      10 januari 2017 om 19:03

      Dank voor je mening, meer is het immers niet. Hieronder wat de volgens jou misleide en charlatan Boeddha ons adviseert :-)

      ‘Kom dan, Kālāmas: Laat je niet leiden door geruchten, niet door horen zeggen, niet door traditie, niet door geschriften, niet door logische redeneringen, niet door logische gevolgtrekkingen, niet door het overwegen van redenen, niet door het na overpeinzen aanvaarden van een zienswijze, niet door waarschijnlijkheid, niet door de gedachte dat ‘deze monnik is mijn leraar.’ Kālāmas, als jullie zelf weten dat: ‘Deze dingen zijn onheilzaam; deze dingen zijn afkeurenswaardig; deze dingen worden bekritizeerd door de wijzen; wanneer men deze dingen aanvaart en uitvoert, leidt het tot nadeel en lijden’: dan moeten jullie, Kālāmas, die dingen verlaten.’
      http://www.suttas.net/suttas/anguttara-nikaya/3/an3-65-kalama-sutta.php

      • Kay zegt

        10 januari 2017 om 20:16

        Beste Kees.Boeddha is een asceet die zich terug terug trok uit de wereld. Wanneer je in de wereld staat dan gelden er andere wetten en dat hoeft helemaal niet tot een probleem te worden. Als je maar weet wie je bent. Ken Uzelf is een kernwaarde van onze Westerse traditie, onderzoek alles en behoud het goede is een ander belangrijk principe dat getuigd van een open en nieuwsgierige geest.
        Ik heb nergens gezegd dat Boeddha een charlatan is. Maar ik heb wel de vraag gesteld:”Zou Boeddha zijn leer nog herkennen als hij nu zou wederkeren?”

        • Kay zegt

          10 januari 2017 om 20:47

          Kees, Ik had vanmiddag de tijd om nog eens te kijken wat mensen te zeggen hebben over mindfulness en het Default Mode Network. En ik vind het beschamend wat daarover gezegd werd (Gary Weber, Marcus Raichle o.a.)Een gezond functionerend D.M.N. laat zien dat er een verbinding is tussen het achterste deel van de hersenen wanneer men rustig zit. Wanneer er b.v. op de mindfulness manier op het ademen gelet wordt dan verdwijnt die verbinding in meerdere of mindere mate. Voor mindfulness beoefenaren is dat een goed teken omdat binnenwereld en buitenwereld onderbroken wordt en je meer betrokken wordt op een soort binnen wereld. Bepaalde ziekten zoals ADHD, Altsheimer, schizofrenie en meer vertonen eenzelfde defect, een ontkoppeling tussen de achterste en voorste delen van de hersenfysiologie. Ik vraag mij af of mindfulness trainer wel weten waar ze me bezig zijn. Jij niet?

          • G.J. Smeets zegt

            10 januari 2017 om 23:53

            Beste Kay,
            Dat er een hoop neurologisch gezwateld wordt, ook in boeddhistisch kringen, door mensen die er geen verstand van hebben is bekend.

            Geef s.v.p. eens een paar bronnen over d.m.n. waarop jij het al maar hebt. En ik bedoel met bronnen: peer reviewed neurologische studies gepubliceerd in neurologische vakbladen; studies dus waarin opgenomen de onzekerheidsmarges in de attributies, en waarin collegiale kritiek wordt besproken. Dan weten we waarover we hebben. Aders blijft het zo vaag en op het niveau van geruchten.

        • kees moerbeek zegt

          11 januari 2017 om 07:32

          Kay, de Boeddha was geen asceet. Hij is heus echt onder die boom vandaan gekomen. Hij heeft na zijn Verlichting zijn leer verkondigd en heeft niet veertig jaar naar een blinde muur zitten staren.Hij bewoog zich middenin de wereld. Ken je Pali Canon?

          Je hebt nergens geschreven dat Boeddha een charlatan is, maar het is wel mijn conclusie na al je berichten. Of ik ben kwaadaardig, of je geeft er aanleiding toe. ‘Maar ik heb wel de vraag gesteld:”Zou Boeddha zijn leer nog herkennen als hij nu zou wederkeren?” Is het heus en was dat het enige? Komt nou toch, Kay.

          • Kay zegt

            11 januari 2017 om 11:25

            Ja Kees er is meer. Als ik de sutta’s lees die hier aanhaalt lees ik er een “afkeer” in van het menselijke eigenschappen en onmogelijkheden die een lijden teweeg zouden brengen, een ascetische benadering zou ik willen zeggen. Als je de menselijke natuur zo benadert dan ben je voor mij een asceet.

          • kees moerbeek zegt

            11 januari 2017 om 18:14

            Kay 11 januari 11:25

            De Boeddha heeft een tijd opgetrokken met asceten. Hij heeft het ternauwernood overleefd en daarom afgewezen, omdat het niet de Middenweg is. Ze hebben het op een enkeling na verweten. Jammer dat jij en Jawi :-) dit ontgaan is en dat is niet akelig bedoeld, want de Pali Canon is vertaald.

            Je maakt een karikatuur van het boeddhisme. Ik ben niet ingewijd, sorry Kay. Dit is geen grap.

          • Kay zegt

            11 januari 2017 om 22:24

            Kees bedankt voor je reacties. Ik heb zelf twee vertalingen uit het Pali. Voor mij is het de strenge orthodoxe vorm van het boeddhisme, voor is dit geen middenweg. In het Noorden bestaat een meer vrijzinnige vorm van het boeddhisme. Wat is nu de middenweg? Ik maak geen karikatuur van het boeddhisme, maar scherp soms de tegenspraak in het boeddhisme wat aan.
            Ik heb geen devotie in mijn bloed, ik bezie het boeddhisme vanuit mijn perspectief en standpunt. Groeten.

          • Kay zegt

            11 januari 2017 om 22:27

            Kees bedankt voor je reacties. Ik heb zelf twee vertalingen uit het Pali. Voor mij is het de strenge orthodoxe vorm van het boeddhisme, voor mij is dit geen middenweg. In het Noorden van India bestaat een meer vrijzinnige vorm van het boeddhisme. Wat is nu de middenweg? Ik maak geen karikatuur van het boeddhisme, maar scherp soms de tegenspraak die in het boeddhisme is wat aan.
            Ik heb geen devotie in mijn bloed, ik bezie het boeddhisme vanuit mijn perspectief en standpunt. Groetjes.

          • kees moerbeek zegt

            12 januari 2017 om 07:40

            Kay 11 januari 2017 22:24

            Dank voor je reactie. ‘…ik bezie het boeddhisme vanuit mijn perspectief en standpunt.’ Dat mag, maar er is ook een werkelijk bestaand boeddhisme. Dat boeddhisme is zeer veelzijdig. Ik mag je verzoeken je daarin te verdiepen.

            De Boeddha heeft ascetisme pertinent afgewezen, omdat het niet de Middenweg is. Hij is waarlijk opgestaan vanonder de boom en heeft 40 jaar door India getrokken om zijn leer te onderwijzen. Hij en zijn monniken deden ook sociaal werk enzovoorts enzovoorts.

  3. Jawi Boelens zegt

    11 januari 2017 om 11:17

    Hallo iedereen, ik zeg AMEN op de strekking van het artikel van Kay! dankjewel Kay, ik herken me er volkomen in. Ook in het omgaan met diepe ziele verlangens is er een middenweg.. En maar al te vaak herken ik de tendens om de onhechte kant daarvan te benadrukken.

    • kees moerbeek zegt

      11 januari 2017 om 18:18

      Haleluia, prijs de Heer. Al die duivelaanbidders en godloochenaars, weg ermee :-) https://www.youtube.com/watch?v=7adi7OMaWnA&list=RD7adi7OMaWnA#t=0

Primaire Sidebar

Door:

gastauteur

diverse schrijvers 
Alle artikelen »

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 20 mei 2022 - 22 mei 2022
    The work that reconnects -Het werk dat weer verbindt
  • 22 mei 2022
    Kum Nye Yoga op zondag | Online
  • 22 mei 2022
    Lezingencyclus
  • 23 mei 2022
    Online course The Twelve Links of Interdependent Origination
  • 23 mei 2022
    Discovering Buddhism taster / refresh evenings
  • bekijk de agenda

De werkplaats

De werkplaats.

Boeddhistische kunstenaars

Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
lees meer »

Pakhuis van Verlangen

In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

Boekbespreking- De lach van de Boeddha. Een ontmoeting met de boeddhistische filosofie

Erik Hoogcarspel - 21 mei 2022

Vandepitte gooit zijn lezers al snel in het diepe met zijn uiteenzetting over de leegte. Hij geeft daarbij een eigen interpretatie, die enigszins afwijkt van de boeddhistische teksten.

Boekbespreking – De jonge Filosoof

Erik Hoogcarspel - 9 mei 2022

In het boekje “De jonge filosoof” wordt een zekere Christoph opgevoerd, die in de bibliotheek een boek vindt van David van Goorle. Dit is het kleinere boek “Idea Physicae”, maar dan in het Nederlands. Christoph vindt met andere woorden de (niet bestaande) Nederlandse uitgave” Schets van de Natuur” in de bibliotheek.

Over populisme en het menselijk tekort

Kees Moerbeek - 8 mei 2022

‘Waarom is de burger boos?’ is volgens de geschiedkundige Maarten van Rossem gemakkelijk en ook wetenschappelijk verantwoord te beantwoorden, schrijft hij in zijn boek Waarom is de burger boos? De burger is boos, omdat hij bezorgd is over de omvangrijke immigratie en de veronderstelde negatieve effecten op onze samenleving. Dit artikel geeft een indruk van zijn boek, met aanvullingen van de socioloog Anton Zijderveld.

Boekbespreking – Een leven als ‘man of letters’. Biografie van David Hume.

Erik Hoogcarspel - 1 mei 2022

De rede kan ons tot overtuigingen leiden of laten twijfelen, maar alleen gevoelens zetten ons volgens Hume aan tot daden. Hume onderscheidt primaire indrukken en secondaire. Gevoelens zijn secondaire indrukken, want ze zijn als het ware een reactie op primaire indrukken, zoals pijn of genot.

Voor kinderen is een heel dorp nodig (2)

Rob van Boven en Luuk Mur - 20 april 2022

We houden van categorieën. Deze ouders zijn fout, en die pleegouders zijn goed. Zou het kunnen zijn dat er bij die foute ouders ook sterke punten zijn? En kan het zijn dat pleegouders ook hun problemen hebben? Wat voor boodschap krijgt een kind dat bij de ouders weggehaald is, bijvoorbeeld vanwege de toeslagenaffaire. Je ouders zijn slecht, fraudeurs, oplichters. Je bent nu bij ons en wij zijn goed?

Meer onder 'pakhuis van verlangen'

Footer

Boeddhistisch Dagblad

over ons

Recente berichten

  • Verlichting is schipbreuk lijden
  • De virtuele denkster 370
  • Dick – Bedelen
  • Boekbespreking- De lach van de Boeddha. Een ontmoeting met de boeddhistische filosofie
  • B’eter- Sojabonenhummus

Reageren

We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

Over het BD

Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
Lees ons colofon.

Zie ook

  • Contact
  • Over ons
  • Columns
  • Reageren op de krantensite

Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.

 

Op deze website gebruiken we cookies voor het bijhouden van bezoekersstatistieken.  Via de instellingen kun je bepalen wat je wel of niet toestaat: bekijk je instellingen.

 

loading Annuleren
Bericht niet verstuurd - controleer je e-mailadres!
E-mail-controle mislukt, probeer het opnieuw
Helaas, je blog kan geen berichten per e-mail delen.
Privacy en cookies

Op deze website gebruiken we cookies voor het bijhouden van bezoekersstatistieken en als je reageert: je naam en mailadres.

Zo houden we bij hoe de site gebruikt wordt en hoe vaak.

Hier kun je instellen welke cookies je wel of niet toestaat.

Noodzakelijke cookies

Met deze cookies slaan we je voorkeuren in het gebruik van deze website op.

If you disable this cookie, we will not be able to save your preferences. This means that every time you visit this website you will need to enable or disable cookies again.

Privacy

Bekijk wat we wel of niet doen met je gegevens