• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Tiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • André Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Eelco van der Meulen
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
  • Privacy

De badeend tantra

21 november 2020 door Erik Hoogcarspel

In Thailand zijn al maanden heftige demonstraties aan de gang, waarbij vooral jongeren het aftreden van de dictator en eerlijke verkiezingen eisen. Daarnaast willen ze de grote symbolische macht van het koningshuis inperken. Dit zou je kunnen zien als een succes van de democratie. In heel Azië raken steeds meer jongeren overtuigd van de voordelen van een democratisch stelsel boven het gebruikelijke en traditionele nepotistische dictatorschap.

De demonstraties in Thailand vinden meerdere keren per week plaats en het bijzondere eraan is dat ze relatief ordelijk verlopen. Voordat iedereen naar huis gaat ruimen die jongeren netjes alle rommel op en laten de weg brandschoon achter. Op 17 november vond een nogal gewelddadig treffen plaats tussen de politie en de protesterenden. Er raakten ongeveer 40 mensen gewond. De protesterenden werden teruggedreven met vijf salvo’s van traangas en waterkanonnen die water spoten waaraan een bijtende stof was toegevoegd.

Te midden van de stralen van paars water verscheen een nieuwe held: het bad eendje. Van achter de linies van de demonstranten werden grote opblaasbare rubberen eenden naar voren doorgegeven en als schild gebruikt tegen de harde stralen die de waterkanonnen uitspuwden. Toen het treffen voorbij was verschenen foto’s van de licht gehavende en verslapte badeenden met hun nog stralende glimlach in de pers. Een nieuwe held was geboren.

De geschiedenis van de badeend gaat terug naar het exemplaar dat de Nederlandse kunstenaar Florentijn Hofman had laten maken. Dit dreef in mei 2013 in de haven van Hongkong rond. Een foto hiervan werd gebruikt in de beroemde foto van de tankman van de massamoord op het Tian an Menplein in 1989. De tanks werden vervangen door badeenden. De badeend werd het symbool van het verzet tegen de dictatuur en in juni 2013 werd de uitdrukking ”grote gele eend” uit het Chinese internetverkeer weg gecensureerd.

Dit was de reden dat de grote gele eend een belangrijk symbool werd voor de protestbeweging in Hongkong. In augustus 2019 spoten de demonstranten wasmiddel over de vloer van de metrostations en lieten daar badeendjes op drijven. Verschillende keren gooiden de demonstranten rubbereendjes naar de politie terwijl ze een masker van Bruintje Beer ophadden om de Chinese Communistische Partij belachelijk te maken.

Het badeendje, met zijn onschuldige en onnozele uiterlijk, zijn grote ogen en eigenwijze glimlach, is de volmaakte tegenstelling van de tot de tanden gewapende ordetroepen. Tegelijkertijd verwijst het naar het absurde karakter van een doorgeschoten machtspolitiek. Het is het symbool voor hen die streven naar een vriendelijke en menselijke maatschappij.

Patafysica

Dit doet me denken aan de filosofische artistieke stroming van de Patafysica, die werd opgericht door de Franse toneelschrijver Alfred Jarry  (1873–1907). Hij genoot slechts kort van zijn succes en is jong en berooid overleden. Het idee verschijnt voor het eerst in een absurdistisch toneelspel waarin koning Ubu de hoofdrol speelt. Het verhaal hiervan is ontstaan tijdens de middelbare school periode van Jarry en is verschillende malen bewerkt en herschreven. Model voor koning Ubu stond de natuurkundeleraar van Jarry, die door de laatste een patapouf werd genoemd. Het toneelstuk van Jarry over koning Ubu introduceerde een nieuw soort absurdistisch toneel. Hij trok een aantal enthousiaste liefhebbers aan, maar ging te veel op in zijn rol. Hij meende dat een absurdistische schrijver een absurdistische persoon moest zijn die absurdistisch moet leven.

De patafysische beweging heeft echter wel een zekere bloei gekend en nog steeds bestaan er in verschillende landen patafysische genootschappen, ook in Nederland. Er zijn verschillende beroemde kunstenaars lid van geweest. Patafysica (in Nederland Batafysica)  is de wetenschap van de onmogelijke oplossingen. Het is de wetenschap van het onverwachte en daarom veel moeilijker dan het op het eerste gezicht lijkt. Het is een verzet tegen de dictatuur van de doelmatigheid die een al te goed gereguleerde maatschappij kenmerkt. Een goede patafysicus laat zich niet leiden door zijn emoties, maar door het onverwachte en ongedachte. Zouden de koans van het zenboeddhisme proeven van patafysiek meesterschap kunnen zijn? Als dit zo is, dan zijn ze aan hun succes ten onder gegaan. Ze zijn geordend, van commentaar voorzien en in grote boeken neergeschreven, kortom ze zijn serieus geworden.

Er bestaat in deze tijd van dictators, nepnieuws en machtspolitiek een grote behoefte aan een nieuwe meditatie, een nieuw ritueel, een nieuwe tantra, een badeend-tantra. Het moet een rituele opgestoken middelvinger zijn tegen al die potentaatjes die denken dat ze het zo goed voor elkaar hebben, de regelneven die denken dat voordeel halen het doel van het leven is. De kern van het voORDEel bestaat immers uit orde? Ze zijn kampioenen van parasitisme, deze nutsdenkers, zij willen ”uit het leven halen wat er in zit” en raken hiervan totaal overspannen. Ze snappen niet dat wie het beste uit zichzelf haalt, verandert in een leeggelopen badeend, een zombie of zoombie.

Ik doe alvast een voorstel voor een mantra: Om śāramarāla mahāmarāla, mahāatimarāla upasparśame hum phat (Om, gele eend, grote eend, eend van de Alomvattende Overstijging, baad mij, hum phat).

Klik hier voor het inzetten van de badeend in Hong Kong, Peking en Thailand https://www.thaienquirer.com/20903/how-the-rubber-duck-became-a-thai-protest-symbol/

Bronnen
http://www.batafysica.nl/
Alfred Jarry (1978). Ubu. Gallimard, Parijs.
http://www.batafysica.nl/
Alfred Jarry (1978). Ubu. Gallimard, Parijs.

Delen is rijkdom:

  • Twitter
  • LinkedIn
  • E-mail

Categorie: Achtergronden, Geluk, Mensenrechten, Pakhuis van Verlangen, Politiek Tags: Alfred Jarry, badeend, Bruintje Beer, CCP, China, Florentijn Hofman, Hong Kong, koning Ubu, Patafysica, Peking, Thailand

Lees ook:

  1. Het Nieuwe China met eigen ogen
  2. Tashi Choedon – Vervolging en seksueel misbruik van Tibetaanse boeddhistische nonnen door de CCP
  3. Cao’an Manicheïsche tempel onderworpen aan ‘sinicisering’
  4. Tibet: CCP lanceert campagne tegen gebedsvlaggen

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Lees Interacties

Reacties

  1. Piet Nusteleijn zegt

    22 november 2020 om 11:06

    De jongen, de mol, de vos en het paard groeten de eenden.
    Daáág.

Primaire Sidebar

Door:

Erik Hoogcarspel

Erik Hoogcarspel studeerde filosofie en Indische talen aan de rijksuniversiteiten in Groningen en Leiden. Hij publiceerde ‘Koken met Filosofie’ en een vertaling van de belangrijkste tekst van Nagarjuna ‘Grondregels van de filosofie van het midden’. 
Alle artikelen »

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 19 januari 2021
    Gratis proefles cursus Caring - Caring from the heart
  • 19 januari 2021
    Online Dhammakaya-meditatie
  • 20 januari 2021
    Zen Spirit Doorgaande groep Meditatie Arnhem
  • 20 januari 2021
    Lezingenserie ONLINE: 'Reïncarnatie en karma’
  • 20 januari 2021
    Online Dhammakaya-meditatie
  • bekijk de agenda

De werkplaats

De werkplaats.

Boeddhistische kunstenaars

Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
lees meer »

Pakhuis van Verlangen

In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

Verkiezingen 2021 – ‘Er is menselijke warmte nodig in de politiek’

Wouter ter Braake - 18 januari 2021

Ik lanceer een ander alternatief. Een brede bewustzijnsbeweging. Een beweging van kiezers die het geluk van alle mensen vooropstelt en als uitgangspunt neemt. Op basis van een bewustzijn dat boosheid transformeert in wijsheid. Een bewustzijn dat gefundeerd is in het besef van verbondenheid van al wat leeft. Een bewustzijn dat verschillen respecteert en met een warm hart en open mind openstaat voor dialoog.

De Lotussoetra – boeddhisme en politiek

Erik Hoogcarspel - 14 januari 2021

In de Lotussoetra worden de geboorte, de meditaties, het ontwaken het preken en de dood van de Boeddha beschreven als niet meer dan een show die hij opvoert. Het is een didactische methode. In feite is hij de eeuwige wetgever van het universum en daarom de inrichter van de ware politiek.

Het boeddhisme en religie

Erik Hoogcarspel - 12 januari 2021

Is het boeddhisme een religie, een levensweg of een filosofie? Als je deze vraag aan meerdere mensen stelt krijg je geheid verschillende antwoorden en voor elk antwoord valt wel iets te zeggen.

Tien jaar Boeddhistisch Dagblad

Joop Ha Hoek - 8 januari 2021

...

Jasper Schaaf – Marx’ diepe respect voor Aristoteles

gastauteur - 1 januari 2021

Jasper Schaaf: 'Aristoteles noemt het doel van het menselijk bestaan ‘geluk’. Klinkt dit te makkelijk? Is het vreemd? Speelt zo’n ver, groot en toch belangrijk doel echter ook geen belangrijke rol in de vroegere geschriften van Marx, waar hij nog meer dan later op de werken van Georg Hegel en Ludwig Feuerbach leunt?'

Meer onder 'pakhuis van verlangen'

Footer

Boeddhistisch Dagblad

Meest recente berichten

  • Woordenboek niet-weten: adoxie en paradoxie
  • Het jaar 2020 – dag 18 – bijpraten
  • Dier&Recht waarschuwt voor extreem gebruik van antibiotica door ongezonde kalversector
  • Verkiezingen 2021 – ‘Er is menselijke warmte nodig in de politiek’
  • ‘Basisinkomen als fundament voor nieuw systeem na toeslagenaffaire’

Reageren

We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

Over het BD

Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
Lees ons colofon.

Zie ook

  • Contact
  • Over ons
  • Columns
  • Reageren op de krantensite

Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.

 

Op deze website gebruiken we cookies voor het bijhouden van bezoekersstatistieken.  Via de instellingen kun je bepalen wat je wel of niet toestaat: bekijk je instellingen.

 

loading Annuleren
Bericht niet verstuurd - controleer je e-mailadres!
E-mail-controle mislukt, probeer het opnieuw
Helaas, je blog kan geen berichten per e-mail delen.
Boeddhistisch Dagblad
Powered by  GDPR Cookie Compliance
Privacy en cookies

Op deze website gebruiken we cookies voor het bijhouden van bezoekersstatistieken en als je reageert: je naam en mailadres.

Zo houden we bij hoe de site gebruikt wordt en hoe vaak.

Hier kun je instellen welke cookies je wel of niet toestaat.

Noodzakelijke cookies

Met deze cookies slaan we je voorkeuren in het gebruik van deze website op.

If you disable this cookie, we will not be able to save your preferences. This means that every time you visit this website you will need to enable or disable cookies again.

Bezoekersstatistieken

We gebruiken Google Analytics voor het bijhouden van bezoekerscijfers.

Dit helpt ons bij het verbeteren van de website; zo weten we wat wel en niet gebruikt of gelezen wordt.

Alle cookies staan uit in je browser. Zet cookies aan alsjeblieft, als je wil dat we je voorkeuren opslaan,

Privacy

Bekijk wat we wel of niet doen met je gegevens