• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Elfde jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Eelco van der Meulen
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Ramo de Boer
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
  • Privacy

Home » Achtergronden » Herinneringen aan Harada Tangen roshi – subete yoshi – alles is goed

Herinneringen aan Harada Tangen roshi – subete yoshi – alles is goed

1 juni 2018 door Ciska Matthes

Elk jaar maakte roshisama een speciale kalligrafie die op een luxe karton werd geprint om als geschenk mee te geven aan de talloze bezoekers van de tempel. Eenmaal werd dat ‘subete yoshi’ – alles is goed – het gevleugelde zen-gezegde. Een van de Amerikaanse monniken maakte er – met een knipoog – van: ‘Alles is OK; maar sommige dingen zijn meer OK dan andere.’ (Zinspelend op George Orwells (Animal Farm) – ‘​alle dieren zijn gelijk, maar sommige zijn meer gelijk dan anderen’).

Zo was onze ervaring in de praktijk ook wel: we leerden gaandeweg door de zentraining steeds meer alles zo te nemen als het kwam, met een toenemende gelijkmoedigheid en acceptatie. Maar om helemaal eerlijk te zijn, bleef er altijd wel een of andere voorkeur of tegenzin bestaan. Ik vermoed dat de Japanse bewoners het wat dat betreft makkelijker hadden dan wij: zij waren hun hele leven al getraind zich aan te passen en persoonlijke grillen los te laten. In de zentempel werd dat nog verder benadrukt, want het loslaten van alle verlangens betekent vrijheid! ‘De Grote Weg is niet moeilijk voor wie geen voorkeuren heeft’ – zo begint het beroemde zengedicht ‘Vertrouwen in het hart’ van Tseng Tsan. Het type vraag ​liever dit of dat? werd in onze tempel door de monniken gewoonweg beantwoord met een simpel ‘Any OK!’ (​Wat dan ook OK!).

Dit was niet alleen maar een gewoonte, het kwam voort uit een echte lichtheid en ruimte. Mijn zorgelijke vraag aan de tenzo (kok): ‘Kan ik vandaag beter noedels maken of rijst?’ werd dus meestal ontvangen met een schouderophalen en dan: ‘Any OK…’ Het werkte als een spiegel, ik zag meteen hoe ik in mijn hoofd een probleem gecreëerd had, terwijl inderdaad alles prima konden zijn. Linksom of rechtsom, het werd allemaal heus goed. Wanneer je alles zonder mening, met open geest en hart ontvangt, is alles ook werkelijk in orde! Niet omdat de dingen naar een of andere maatstaf goed zijn – in de zin van beter dan iets anders – maar omdat het hart van nature al vrij is en rust in de ruimte van het Ware Zelf, vol vreugde, vrede, liefde. En alles is goed. Dit was denk ik wat roshisama aan iedereen wilde meegeven met zijn kalligrafie: ‘Subete yoshi’. Het denken kan dit niet begrijpen; voor het denken zijn de dingen goed of slecht, voor of tegen, wel of niet. Maar het hart ontvangt het leven zoals het komt, in vrede, dankbaar voor ieder moment…

Op een dag was er schokwekkend nieuws in Japan: een verwarde jongeman was een school binnengedrongen met een geweer, had erop los geschoten en daarmee een aantal kleine kinderen in het wilde weg gedood. Kort daarop verscheen in de kaisando een foto van een klein meisje, het stond onschuldig tussen de vele gedenkstaven. Dit meisje bleek een van de slachtoffertjes te zijn. Roshisama kwam tijdens zazen naar de zendo en vertelde over zijn ontmoeting met de moeder. Ze was uit helemaal uit de andere kant van Japan naar hem toe gereisd, wanhopig om troost te vinden voor haar grote verdriet. Wat had het voor zin? Waarom had haar kindje moeten sterven? Hoe moest ze nu verder? Met ontroerde stem vertelde roshisama ons, hoe de jonge moeder hem de vragen gesteld had die haar kwelden en bittere tranen had gehuild. ‘Alles is goed zoals het is, zeg ik jullie altijd’, zei roshisama, ‘maar nu…’ Hij was stil gevallen en had nogmaals goed moeten kijken, diep in zichzelf. ‘Maar wat ik zag, is dit: ik kon niets anders zeggen dan dat, zo is het werkelijk: ​subete yoshi.’

Alles is goed. Echt alles is goed, zoals het is.

Ciska Matthes woonde en trainde van 1999-2005 (zes jaar lang) in Bukkokuji, de tempel van de in het voorjaar van 2018 overleden Harada Tangen roshi in Obama, Japan.

 

 

 

Delen is rijkdom:

  • Twitter
  • LinkedIn
  • E-mail

Categorie: Achtergronden, Japans boeddhisme, Zen Tags: alles is goed, Ciska Matthes, doodschieten kinderen, gesprek moeder, Harada Tangen Roshi, Japan, kindje, sterven, verwarde man

Lees ook:

  1. Herinneringen aan Harada Tangen roshi – subete yoshi – alles is goed
  2. Herinneringen aan Harada Tangen roshi – kyosaku – ferme compassie
  3. Herinneringen aan Harada Tangen roshi – kyosaku – ferme compassie
  4. Herinneringen aan Harada Tangen roshi – Sterven voor iets hogers

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Lees Interacties

Reacties

  1. Pist Nusteleijn zegt

    2 juni 2018 om 19:28

    Het is zoals het is.

    Zo, Ís het toch?

    Ons denken maakt de verdelingen in ‘goed en niet goed’.
    Het kan niet anders, zó zit dat denken van ons in elkaar.

    Wanneer je ‘het leven zoals het zich ontvouwt’ beoordeelt vanuit het perspectief van;
    “‘het zijn’, het Bewustzijn, het ‘Al-één alleen het éne te doen”, komt Harada Tangen Roshi tot z’on formidabele eenvoudige overgave-uitspraak als “Alles is goed”.
    Het kan niet anders.
    Met groet en opnieuw dank voor het delen van deze herinnering.

Primaire Sidebar

Door:

Ciska Matthes

Ciska Matthes beoefent en begeleidt meditatie, mindfulness en yoga in Amsterdam. 
Alle artikelen »

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 19 augustus 2022 - 21 augustus 2022
    Retraite weekend | Vreugde van zijn: gelukkig zijn | Live | 19-21 aug
  • 22 augustus 2022 - 26 augustus 2022
    3-daagse boeddha vakantie
  • 26 augustus 2022 - 28 augustus 2022
    Retraite weekend | Liefde en Compassie voor jezelf en anderen | Live| 26-28 aug
  • 29 augustus 2022
    Discovering Buddhism open Class
  • 30 augustus 2022
    Inloopavond Maitreya instituut Amsterdam
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Boekbespreking – Vrije staatkundige stellingen

    Erik Hoogcarspel - 17 augustus 2022

    De “Vrije staatkundige stellingen” ademt de sfeer van de moderniteit, de sfeer die het meest treffend werd verwoord door René Descartes, die 15 jaar daarvoor was overleden. Alles wat werkelijk is, is redelijk en alles wat redelijk is, is werkelijk.

    De rafelkant van onze democratische rechtsstaat – deel 2

    Kees Moerbeek - 14 augustus 2022

    De belangrijkste taak van de rechtvaardige, ‘wiel-draaiende vorst (de rājā cakkavattī) is het opheffen van armoede, die leidt tot diefstal en ander moreel wangedrag. De manier om criminaliteit te bestrijden is niet wreder straffen en de wet strikter toe te passen, maar mensen een gelegenheid en een perspectief bieden om op een eerlijke manier hun brood te verdienen. Hebben de mensen een acceptabele levensstandaard dan berokkenen zij anderen geen kwaad en zal het land vrede en rust kennen.

    De rafelkant van onze democratische rechtsstaat – Deel 1

    Kees Moerbeek - 7 augustus 2022

    De auteur signaleert een onontkoombare overgang naar een staatsgrenzen overstijgende vervlechting van belangrijke leefomstandigheden op economisch, cultureel, klimatologisch en technologisch gebied. Het verlies van houvast dat dit veroorzaakt valt samen met het verlies van de bescherming door de verzorgingsstaat. Dit wordt verergerd door de onverschilligheid in leidende politieke en economische kringen ten opzichte van de onzekerheid die de veranderingen oproepen. De weerstand die dit alles opwekt neemt op veel plaatsen onder invloed van populistische en autoritaire bewegingen ‘de vorm aan van een afwijzing van anderen, andersdenkenden en andersverschijnende mensen.’

    Woef hé…een signalering

    Erik Hoogcarspel - 4 augustus 2022

    Georg Luck (1926 – 2013) was hoogleraar aan de Universiteit in Baltimore, Verenigde Staten in de klassieke cultuur en talen. Aan het einde van zijn carrière heeft hij op verzoek van een collega een studie uitgevoerd naar een heel aparte groep van filosofen, de cynici. Het wordt cynicus is afgeleid van “hond”, kynos. Deze “honden” predikten voor het volk en leidden talentvolle leerlingen op.

    De kinderen hebben nu rust nodig. Over ouderverstoting.

    Rob van Boven en Luuk Mur - 2 augustus 2022

    De kinderen waren 5 en 4 jaar toen de moeder vertrok met de kinderen. Ze wilde niet langer als slaaf behandeld worden door haar man. De kinderrechter besliste dat het woonverblijf bij moeder was, er kwam een bezoekregeling met vader en er werd opgelegd dat de ouders mee zouden doen aan ouderbemiddeling. De bemiddeling werd geen succes en ook een tweede en derde poging mislukte. Toen kwam er een melding bij Veilig Thuis door de vrijwillige jeugdhulpverlening.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Zonder opstaan geen vallen
    • Het jaar 2022 – dag 229 – ontwikkelen
    • Boeddha in de bajes –  De zin van het leven, Chantal
    • De hunkering naar heil en de macht van zelfbedrog
    • Boeken – Je weg vinden in het daoïsme

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.

     

    Op deze website gebruiken we cookies voor het bijhouden van bezoekersstatistieken.  Via de instellingen kun je bepalen wat je wel of niet toestaat: bekijk je instellingen.

     

    Privacy en cookies

    Op deze website gebruiken we cookies voor het bijhouden van bezoekersstatistieken en als je reageert: je naam en mailadres.

    Zo houden we bij hoe de site gebruikt wordt en hoe vaak.

    Hier kun je instellen welke cookies je wel of niet toestaat.

    Noodzakelijke cookies

    Met deze cookies slaan we je voorkeuren in het gebruik van deze website op.

    If you disable this cookie, we will not be able to save your preferences. This means that every time you visit this website you will need to enable or disable cookies again.

    Privacy

    Bekijk wat we wel of niet doen met je gegevens